مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خيال پردازي كودك مهم ترين عامل براي رشد شخصيت و مهارت‌هاي ارتباطي كودكان با ديگران است. كودك از طريق خيالات خود با شما صحبت مي‌كند و جهان را با تصورات خودش تفسير مي‌كند. والدين بايد در اين زمينه كاملا هوشيارانه عمل كنند و نگذارند خيالات كودك افسار گسيخته يا سركوب شود؛ چراكه در هر دو صورت كودك دچار آسيب خواهد شد. خيال پردازي بايد در حد تعادل باشد و واالدين با برخورد صحيح خود رشد و پيشرفت فرزند خود را از طريق همين خيالات محقق سازند. لازم است كه در اين زمينه با روانشناس و مشاوره كودك در ارتباط باشيد و نحوه برخورد با خيال پردازي كودك را ياد بگيريد.

منبع: خيال پردازي كودك

 

خيال پردازي كودك چگونه است؟

خيال پردازي كودكان، تصاوير و فكرهايي در ذهن كودك هستند كه واقعيت نداشته و بخشي از دنياي كودكان محسوب مي‌شود و در روانشناسي كودك از آن به عنوان دريچه‌اي براي ورود به عالم كودكي استفاده مي‌شود. كودك با استفاده از خيال پردازي خود سعي در ارتباط با شما و بيان افكار خود دارد. منظور از غير واقعي اين است كه تصاوير ذهني، مصداق و نمود بيروني و در دنياي واقعي ندارد. به عنوان مثال خيال پردازي درباره يك اسب شاخدار كه شب‌ها در تختخواب كودك مي‌خوابد يك نمونه از خيال پردازي كودكان است كه كودك با اين خيال پردازي سعي در بيان افكار خود دارد.

خيال پردازي كودك خوب است يا بد؟

وابستگي به تخيل، باعث جدا شدن كودك از دنياي واقعي مي‌شود. تخيل و رويا‌ها تا اندازه‌اي كه بي آزار باشند و روي كودك اثر منفي نگذارد، مفيد هستند اما اگر باعث شب بيداري، شب ادراري، ترس و ناامني، انزوا و مختل شدن روابط كودك شود لازم است كه والدين از يك روانشناس كودك درخواست كمك كنند.

تخيل و دوستان خيالي، مزيت‌هاي زيادي دارد و به رشد و توسعه تخيل كودك و بهبود كيفيت روابط در بزرگسالي كمك مي‌كند اما اگر دوست خيالي كودك، تنها دوست او مي‌باشد، بايد نگران كودك خود باشيد. براي مطالعه در زمينه دوستان خيالي كودك كليك كنيد.

والدين بايد تلاش كنند مرز بين واقعيت و خيال را براي كودك مشخص كنند. تفاوت آن‌ها را به او آموزش داده و علاوه بر كمك به پرورش تخيل او، كنترل اوضاع را در دست بگيرند.

تخيل كودك از چه چيز هايي ناشي مي شود؟

عوامل مختلفي در تعيين ميزان، نوع و شدت تخيل كودك دخيل هستند. عواملي مثل ژنتيك، تربيت، محيط و...

ممكن است كودك ژن خلاقيت و روياپردازي را از والدين يا افراد ديگري دريافت كند و لازم است كه والدين آن‌ها را كشف و پرورش دهند. براي آگاهي از راه‌هاي پرورش خلاقيت كودك كليك كنيد.

همچنين عوامل محيطي نقش بسيار مهمي در تربيت تفكر خلاقانه كودك دارد. محيط مدرسه، محيط بازي، گروه دوستان و همسالان، همچنين اطرافيان و اقوام هم مي‌توانند باعث شكوفايي خلاقيت يا سركوب آن شوند. والدين بايد به گونه‌اي اوضاع را كنترل كنند كه خلاقيت كودك به او فشار رواني وارد نكند و در مسير درست از آن استفاده نمايد.

خيال پردازي كودك نشانه چيست؟

انيشتين مي‌گويد تخيل از علم و دانش بهتر است. تخيلات، دري به سوي ساختن فضاي ذهني كودك مي‌باشد. كودك با استفاده از تخيلاتش با شما صحبت مي‌كند، افكار و دغدغه‌هاي خود را نشان مي‌دهد و والدين بايد با اين مسئله بسيار هوشيارانه برخورد كنند. طبيعتا خيال پردازي نشانه ساختار سالم و پيشرفته مغز و عملكرد مناسب هوش كودك است، اما اگر كنترل نشده و محدوده آن مشخص نشود مي‌تواند آسيب برساند.

چگونه پي به خيال پردازي هاي كودك ببريم؟

مهم ترين تيپ خيال پردازي براي كودكان، داشتن دوست خيالي است. با خواندن مقاله آموزش پدر و مادر روش مناسبي براي برخورد با كودك خود در پيش بگيريد. براي پي بردن به دوست دنياي خيالي فرزندتان سوالات زير را بپرسيد:

1. سوالات كودك

گاهي كودكان سوالاتي از شما مي‌پرسند كه نمي‌دانيد چگونه و از كجا وارد ذهن آن‌ها شده است. سوالاتي در مورد جهان، خدا، تولد فرزند، فلسفه زندگي و اين گونه سوالات نشان دهنده خيال پردازي كودك شما است.

2. روياها

خواب‌ها و روياهاي شبانه كودك در درك فضاي ذهني او بسيار مهم است. كودك توانايي تمايز خيال و واقعيت را ندارد و لازم است كه والدين رويا‌هاي كودك را جدي بگيرند. خواب ديدن را براي او تعريف كنند كه كودك بداند اتفاقات ديده شده در خواب واقعي نيستند.

3. نقاشي

يكي ديگر از منابعي كه كودك، خيالات خود را در آن پياده مي‌كند و از طريق آن با شما صحبت مي‌كند نقاشي‌هاي اوست. شايد گاهي در نقاشي‌هاي كودك چيزهايي ببينيد كه كودك هيچوقت آن‌ها را نديده است. بنابراين واكنش شما به نقاشي‌هاي او بايد كاملا تشويق كننده و هوشمندانه باشد. از او بخواهيد راجع به نقاشي خود به شما توضيح دهد و با هم آن را بررسي كنيد. در زمينه تفسير نقاشي كودكتان مي‌توانيد با متخصصين روانشناسي كودك در ارتباط باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از روانشناسي كودك كليك كنيد.

4. بازي ها

كودكان بلند بلند فكر مي‌كنند. مخصوصا هنگام تنها بازي كردن ممكن است داستان‌هاي زيادي را براي خود بسازند و بر اساس آن با اسباب بازي‌هاي خود كار كنند. بهتر است كه فضاي بازي كودك در اتاق خود او باشد تا بتواند ساختار خيال پردازي منسجم و منظمي داشته باشد. كودك در بازي‌هايش، جهان مورد علاقه خود را مي‌سازد و تخيل و تصور‌هايش را روي جهان خودش پياده مي‌كند. براي آگاهي بيشتر از بازي كودك كليك كنيد.

5. استدلال ها

ممكن است زماني كه از كودك سوالي مي‌پرسيد يا سعي در بازخواست او داريد، جواب‌هايي بشنويد كه در اوج عصبانيت باعث خنده شما شود. كودك به شما دروغ نمي‌گويد، بلكه در ذهن او زندگي شكل ديگري دارد و از نظر او هيچ كار اشتباهي صورت نگرفته. استدلال‌ها و توضيحات كودكتان در مقابل سوالات شما، مي‌تواند نشان دهنده ميزان خيال پردازي او باشد.

سركوب يا پرورش خيال پردازي هاي كودك

بايد سعي كنيد فضاي مناسبي براي پرورش خلاقيت كودك فراهم كنيد. تخيلات كودك مي‌تواند تا بي نهايت ادامه داشته باشد و اين وظيفه والدين است كه با صبوري، پذيرش، توجه و عدم سركوب و تنبيه، فضاي ذهني او را كنترل كنند و باعث نشوند كه بيش از حد درگير خيالات شده يا اينقدر خيالات خود را سركوب كنند كه عملكرد زندگيشان مختل شود.

خيال پردازي و همزادپنداري كودك با شخصيت هاي كارتوني

معمولا كودكان پس  از ديدن يك كارتون با آن شخصيت همزادپنداري كرده و خود را با ويژگي‌هاي اغراق شده آن شخصيت خيال مي‌كنند. اين مساله تا حدودي طبيعي است و به رشد ذهن كودك كمك مي‌كند. اما بايد مراقب باشيد كه همزادپنداري كودك با شخصيت‌هاي كارتوني افراطي نشود. مثلا كودكاني كه ساعات‌هاي بسيار زيادي را وقف تماشاي كارتون و بازي كامپيوتري مي‌كنند، به دليل همين همزادپنداري و خيال پردازي بيش از حد دچار آسيب مي‌شوند. پس والدين بايد به زمان وقت گذراندن كودك با دنياي مجازي نظارت داشته باشند و با تشويق او به بازي‌ها گروهي، خيال پردازي‌هايش را كنترل كنند. 

تفاوت خيال پردازي در پسران و دختران

هم دختران و هم پسران خيال پردازي و همزادپنداري‌هاي خود را دارند و نمي‌توان دقيق گفت كه اين مساله در كدام جنس بيشتر است. اما تحقيقات نشان داده كه هر دوي آن‌ها با توجه به خصوصيات خاص دخترانه و پسرانه شروع به خيال پردازي مي‌كنند. يعني دختران بيشتر خيال‌هايي با محتواي زيبايي و و قدرت‌هاي جادويي در خلق دنيا دارند و پسران قدرت انجام كارهاي خاص و خارق‌العاده را خيال مي‌كنند. 

برخورد با خيال پردازي كودكان

زماني كه فرزندتان در مورد خيال‌هاي خود با شما صحبت كرد، بايد به طور فعال به او گوش دهيد و حتي وارد دنياي خيال او شويد. با گوش دادن دقيق به كودك مي‌توانيد مهارت حل مساله را به او آموزش دهيد. هرگز خيال‌هاي كودك را دروغ نپنداريد و با گفتن عباراتي همچون "دروغ نگو" او را نرنجانيد. توجه داشته باشيد كه كودكان تا سن 5 سالگي هيچ نگرشي در مورد دروغ گفتن ندارند و تنها دنيا را از دريچه متفاوتي مي‌نگرند. در مورد خيال پردازي‌هايش با او صحبت كرده و حتي بخواهيد كه آن‌ها را در قالب داستان و نقاشي براي شما توضيح دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر از دنياي كودكان كليك كنيد. 

كمك گرفتن از روانشناس

همانطور كه گفته شد خيال پردازي كودكان تا حد زيادي طبيعي است و حتي به رشد و پروش آن‌ها نيز كمك مي‌كند. اما برخي مواقع خيال پردازي به صورت افراطي مي‌شود به طوري كه ارتباط كودك با دنيا واقعي قطع خواهد شد. اگر احساس كرديد كه كودك تمام وقت خود را با دنيا و دوستان خيالي‌اش مي‌گذراند و علاقه‌اي به شركت در جمع‌ همسالان ندارد، بايد حتما به روانشناس مراجعه كرده و از او كمك بگيريد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. براي دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه خيال پردازي كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خيال پردازي كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خيال پردازي كودك،
موضوع:
[ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۵:۲۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی