مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

با توجه به گسترش اختلال طيف اوتيسم در سال‌هاي اخير، والدين معمولاً به دنبال انجام تست اوتيسم هستند تا بتوانند نسبت به سلامت روان فرزند خود اطمينان پيدا كنند. در واقع اين تست مي‌تواند تا حدودي در زمينه شناسايي اوتيسم در كودكان كمك كننده باشد اما براي تشخيص قطعي اين اختلال، بررسي‌ها صرفا بايد توسط روانشناس‌ كودك صورت ‌گيرد. روانشناسان با در نظر گرفتن عوامل مختلفي نظير رفتار كودك شما، وجود مشكلات و بيماري‌هايي نظير ناشنوايي يا اختلالات مغزي، در رابطه با ابتلاي كودكتان به اوتيسم يا سلامت وي نظر مي‌دهند. در ادامه به سؤالاتي اشاره شده كه با پاسخ گويي به آن‌ها مي‌توانيد وجود يا عدم وجود اوتيسم در كودكتان را مورد سنجش قرار دهيد. در صورتي كه در پايان انجام تست، نمرات كودك شما بالا ارزيابي شد، لازم است كه با يك متخصص در زمينه كودك مشورت نماييد.

منبع: تست اوتيسم | پاسخ به پرسشنامه تشخيص اوتيسم كودكان

 

اوتيسم چيست ؟

اوتيسم يك اختلال عصبي-رشدي است كه در طي سه سال اول زندگي كودك خود را نشان مي‌دهد. دلايل قطعي ابتلا به اوتيسم، هنوز مشخص نشده است؛ با اين حال به نظر مي‌رسد كه اين بيماران در كاركرد مغز خود با ساير افراد تفاوت دارند و بخش‌هاي مختلف مغز آن‌ها نمي‌توانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند. اين اختلال معمولا با نشانه‌هايي مثل بي‌علاقگي كودك به صحبت كردن و ارتباط اجتماعي، انجام رفتارهاي تكراري و حساسيت بيش از حد نسبت به تغيير، خود را نشان خواهد داد.

اختلال اوتيسم به صورت يك طيف در نظر گرفته مي‌شود. هر بخش از اين طيف، داراي نشانه‌هاي مشخص و راه‌هاي توانبخشي متفاوت خواهد بود. به همين خاطر بهتر است در ارتباط با ابتلاي فرزندتان به اوتيسم يا سلامت وي، حتماً از يك مشاور كمك بگيريد تا علاوه بر بررسي اينكه آيا فرزند شما به اين بيماري مبتلا هست يا خير، محل قرار گرفتن كودك شما در طيف يا به عبارتي نوع اختلال اوتيسم وي نيز مشخص شود.

براي شناخت بيشتر در زمينه اوتيسم كليك كنيد. 

 

تست تشخيص اوتيسم

براي پاسخگويي به سوالات زير، رفتارهاي كودكتان به طور معمول را در نظر بگيريد و به هر يك از سوالات با دو پاسخ (بله يا خير) جواب دهيد. توجه داشته باشيد كه حتماً به رفتارهاي معمول و غالب كودكتان نمره دهيد. اگر رفتاري را صرفاً يك يا دو بار در او ديده‌ايد نبايد آن‌ها را براي پاسخگويي در نظر بگيريد.

1. آيا كودك شما، از بازي‌هايي مثل پريدن، دويدن يا هر رفتار ديگري كه نياز به جنب و جوش داشته باشد لذت مي‌برد؟

بله         خير

2. آيا كودك شما، به ساير كودكان يا اطرافيان خود توجهي نشان مي‌دهد؟

بله         خير

3. آيا كودك شما دوست دارد از جاهايي مثل پله بالا برود يا بپرد؟

بله         خير

4. آيا كودكتان از بازي‌هايي مثل قايم موشك، گرگم به هوا يا ساير بازي‌هاي كه احتياج به هيجان و دويدن دارند لذت مي‌برد؟

بله         خير

5. آيا كودك شما از بازي‌هاي تخيلي كه در آن برخي موقعيت‌ها تصور مي‌شوند مثل بازي با عروسك‌ها و تصور زنده بودن آن‌ها، لذت مي‌برد؟

بله         خير

6. آيا كودكتان براي متوجه كردن شما از اينكه چه چيزي را مي‌خواهد از انگشت سبابه خود استفاده مي‌كند؟

بله         خير

7. آيا كودكتان براي اشاره كردن به وسايل مختلف از انگشت سبابه‌اش استفاده مي‌كند؟

بله         خير

8. آيا كودكتان با اسباب بازي‌هاي ريز به شكل مناسبي بازي مي‌كند يا آن‌ها را صرفاً پرت مي‌كند و يا يك رفتار مشخص را با اسباب بازي‌هايش تكرار مي‌كند؟

بله         خير

9. آيا پيش آمده كه كودكتان اشيا و عكس‌هايي را براي نشان دادن به شما همراه خود بياورد؟

بله         خير

10. آيا برايتان پيش آمده است كه كودك با چشم‌هايش شما را دنبال كند و ارتباط چشمي‌اش را با شما حفظ كند؟

بله         خير

11. آيا تا به حال متوجه شده‌ايد كه كودكتان حساسيت بسياري به صدا يا نور شديد دارد؟

بله         خير

12. آيا اغلب اوقات پيش مي‌آيد كه كودكتان در پاسخ به نگاه و توجه شما لبخند بزند و توجه متقابل نشان دهد؟

بله         خير

13. آيا كودكتان رفتارهاي شما يا ساير اطرافيانش را تقليد مي‌كند؟

بله         خير

14. آيا كودكتان زماني كه او را صدا مي‌زنيد واكنش نشان مي‌دهد؟

بله         خير

15. آيا زماني كه يك شي خاص را به كودكتان نشان مي‌دهيد به آن توجه مي‌كند؟

بله         خير

16. آيا كودك شما مي‌تواند راه برود؟

بله         خير

17. آيا اگر شما به چيزي نگاه كنيد كودكتان نيز به آن نگاه خواهد كرد؟

بله         خير

18. آيا تا به حال متوجه اين موضوع شده‌ايد كه كودكتان با انگشت خود نزديك صورتش حركات كليشه‌اي را تكرار كند؟

بله         خير

19. آيا كودكتان براي جلب توجه شما تلاش مي‌كند؟

بله         خير

20. آيا تا به حال برايتان پيش آمده است كه تصور كنيد كودكتان ناشنواست زيرا به صداي شما هيچ واكنشي نشان نمي‌دهد؟

بله         خير

21. آيا كودكتان حرف‌هاي ديگران را درك مي‌كند؟

بله         خير

22. تا به حال برايتان پيش آمده است كه ببينيد كودكتان به جاي نامشخص خيره شده يا بدون هدف كارهايي را انجام مي‌دهد؟

بله         خير

23. آيا برايتان پيش آمده كه احساس كنيد كودكتان به شكل ناآشنا يا غريبه به شما نگاه مي‌كند؟

بله         خير

 

تفسير نمرات تست اوتيسم

به پاسخ‌هاي خود نگاه كنيد، براي سوالاتي كه به آن‌ها با (بله) پاسخ داده‌ايد نمره (1) و براي سوالاتي كه به آن‌ها با (خير) پاسخ داده‌ايد نمره (۲) را در نظر بگيريد. سپس نمرات خود را با يكديگر جمع بزنيد. شما در اين آزمون حداقل ۲۳ و حداكثر ۴۶ نمره كسب خواهيد كرد.

نمرات بين ۲۳ تا ۲۵ در تست تشخيص اوتيسم

كودك شما مبتلا به اختلال اوتيسم نيست. با اين حال اگر نشانه‌هايي را در وي مي‌بينيد كه احساس مي‌كنيد چندان منطقي به نظر نمي‌رسند بهتر است با يك مشاور كودك در اين زمينه صحبت كنيد. ممكن است كودك شما نشانه‌هاي ظريفي از اين اختلال را داشته باشد كه تشخيص آن‌ها به صورت باليني امكان پذيرتر خواهد بود و يا ممكن است رفتارهاي نگران كننده‌اي كه در او مي‌بينيد نشان دهنده مشكل ديگري باشد. اما اگر مشكل خاصي را در كودك خود مشاهده نكرده‌ايد و اكنون نيز نمره تست شما كمتر از ۲۵ شده است مي‌توانيد از سلامت روان كودك خود اطمينان پيدا كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه علائم اوتيسم كليك كنيد.

نمرات ۲۶ يا بيشتر در تست تشخيص اوتيسم

با توجه به نمره پرسشنامه كودك شما، احتمال ابتلاي وي به اختلال اوتيسم وجود دارد. بهتر است هرچه سريعتر راجع به اين مسئله با يك متخصص صحبت كنيد. ممكن است شما در پاسخگويي به تست اغراق كرده باشيد و كودك شما واقعا مبتلا به اوتيسم نباشد يا نشانه‌ها، بيانگر بيماري ديگري باشد. علاوه بر اين ممكن است واقعا كودك شما به اختلال اوتيسم مبتلا باشد. با اين حال توجه داشته باشيد كه تشخيص قطعي ابتلا يا عدم ابتلا به بيماري بر عهده مشاور متخصص و مشاور كودك مي‌باشد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان اوتيسم كليك كنيد.

 

سخن آخر

توجه داشته باشيد كه اين سوالات نوعي ارزيابي كلي هستند و به طور قطع وضعيت اوتسيم كودك شما را نشان نمي‌دهند. در اين شرايط لازم است از يك روانشناس براي دريافت ارزيابي‌هاي دقيق‌تر و حرفه‌اي‌تر كمك بگيريد. ما در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي اين امكان را براي شما فراهم كرده‌ايم تا بتوانيد به صورت تلفني به بررسي بيشتر اختلالات عصبي رشدي از جمله اختلال طيف اوتسيم در كودك خود بپردازيد. همچنين مي‌توانيد با انجام ديگر تست‌هاي روانشناسي، خود و يا كودكتان را در زمينه‌هاي مختلفي مورد سنجش قرار دهيد. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره تلفني و تست هاي روانشناسي كليك كنيد.

 

سوالات متداول

آيا نتيجه پرسشنامه‌هايي كه توسط والدين پر مي‌شود، قطعي است؟

خير، نتيجه پرسشنامه بيانگر ارزيابي شما از فرزندتان است. ممكن است شما در پاسخ به سوالات اغراق كرده باشيد يا برخي از سوالات را به درستي متوجه نشده باشيد. تشخيص قطعي ابتلا يا عدم ابتلا به اوتيسم صرفا برعهده روانشناسان كودك است.

براي شناخت بيشتر در زمينه روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تست اوتيسم مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تست اوتيسم | پاسخ به پرسشنامه تشخيص اوتيسم كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۲:۲۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی