مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بازتاب مورو نوزاد يكي از نخستين شكل‌هاي حركت انسان و از انواع بازتاب‌هاي نوزادان است كه بعد از تولد بروز پيدا مي‌كند. بازتاب‌ها پاسخ‌هاي غيرارادي به محرك‌هاي بيروني هستند كه به طور طبيعي در نوزاد وجود دارند. با ارزيابي اين بازتاب‌ها پس از تولد مي‌توان به سلامت كودك پي برد. اغلب اين بازتاب‌ها تا پيش از يك سالگي از بين مي‌روند اما برخي از آن‌ها مانند بازتاب گام برداشتن به حركات ارادي تبديل شده و تا پايان عمر باقي مي‌مانند. در صورتي كه بازتاب‌ها به شكل غير ارادي در مدت زمان طولاني باقي بمانند، نشان از وجود اختلال در رشد كودك دارند. شناخت و آگاهي در مورد بازتاب‌هاي نوزادان به جهت تأثيري كه بر سلامت نوزاد دارند، براي والدين از اهميت زيادي برخوردار است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بازتاب نوزادان كليك كنيد.

منبع: مورو

 

بازتاب مورو چيست؟

بازتاب مورو نوزاد يكي از نشانه‌هاي سلامت نوزاد و يك پاسخ غير ارادي به هر محرك بيروني ناآشنا است. طبق تحقيقات بازتاب مورو در نوزاد يك احساس ناگهاني سقوط آزاد ايجاد مي‌كند. اين احساس مي‌تواند در اثر يك تكان شديد، صداي بلند، يك تماس ناگهاني يا تغيير نور محيط در او ايجاد شود. در پي احساس سقوط، نوزاد بازوها و كف دست خود را به سمت جلو آورده و انگشتان شَستش جمع مي‌شود. در مرحله بعد بازو و پاها را به سمت بدن خود جمع كرده و تقريبا به حالت جنيني در مي‌آيد. بازتاب مورو نوزاد مي‌تواند او را از خواب بپراند و باعث برهم خوردن خواب و آرامش نوزاد شود. لازم به ذكر است بازتاب مورو با بازتاب يكه خوردن نوزاد متفاوت است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نشانه هاي سلامت نوزاد كليك كنيد.

چرا بازتاب مورو اتفاق مي‌افتد؟

همانطور كه گفتيم بازتاب‌ها پاسخ‌هاي فطري و غير ارادي نوزادان هستند، كه باعث بقا و محافظت از آن‌ها مي‌شوند؛ اما به طور دقيق علت بازتاب مورو مشخص نشده است. احتمال مي‌رود كه مرحله اول به عنوان زنگ خطر عمل مي‌كند و مرحله بعد كه نوزاد به حالت جنين در مي‌آيد به او كمك مي‌كند تا به نزديك‌ترين شي براي محافظت از خود در برابر سقوط بچسبد.

چگونه مي‌توان بازتاب مورو را در كودك ايجاد كرد؟

ابتدا كودك را بر روي يك سطح صاف و نرم قرار دهيد. كمي سر و شانه او را بالا بگيريد، سپس به طور ناگهاني دست خود را پايين بكشيد؛ تنها چند سانت كافي است. زماني كه كودك احساس كند به طور ناگهاني زير سرش خالي شده، بازتاب مورو را از خود نشان مي‌دهد.

زمان شروع و پايان بازتاب مورو نوزاد

بازتاب مورو نوزاد به تدريج در طي 5 تا 6 ماه پس از تولد ناپديد مي‌شود. به طور طبيعي در هفته ششم عضلات گردن كودك شما قوي‌تر شده و تعادل كلي و توانايي نوزاد براي حمايت از خودش بيشتر مي‌شود. نوزاد با تمرين به تدريج حركات ارادي را پرورش مي‌دهد. در طي 4 تا 6 ماهگي بهتر است ديگر كودك از قنداق گرفته شود. براي مراقبت بهتر از كودكتان بهتر است از روند رشد كودك تا يك سالگي اطلاع داشته باشيد. پيشنهاد مي‌كنيم مقاله رشد كودك يك ساله را مطالعه كنيد.

قنداق كردن مانعي براي بازتاب مورو

قنداق كردن علاوه بر فوائد ديگري كه براي نوزاد دارد، باعث خواب راحت و خوب براي نوزاد مي‌شود. قنداق كردن حركات كودك را  محدود كرده و او را گرم نگه مي‌دارد. به همين دليل قنداق كردن به طور سنتي روشي براي آرام كردن نوزاد در تمام دنيا است. ممكن است دليل گريه كودكتان چيز ديگري باشد، براي بررسي اين موضوع به مشاوره كودك مراجعه نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه گريه كودك كليك كنيد.

آسيب‌هاي بازتاب مورو نوزاد

بازتاب مورو از مهم‌ترين مواردي است كه براي تشخيص مشكلات عصب شناختي كودكان مورد بررسي قرار مي‌گيرد. برخي از آسيب‌هاي مورو شامل موارد زير مي‌شود:

_ عدم وجود بازتاب مورو در نوزاد ممكن است نشان از وجود بدكاري و مشكل در دستگاه عصبي مركزي يعني مغز و نخاع داشته‌باشد.

_ اين بازتاب دو طرف بدن نوزاد را درگير مي‌كند؛ در صورتي كه تنها در يك سمت بدن مشاهده شود، احتمال آسيب مغزي، كشيدگي و يا پارگي عصب بازو و يا شكستگي استخوان بازو وجود دارد.

_ در صورتي كه بازتاب مورو پس از 6 ماهگي ادامه داشته‌باشد، احتمال وجود مشكلات حسي حركتي در كودك بالا است.

_ كودكاني كه تا پس از 6 ماهگي بازتاب مورو را همراه خود دارند، اغلب در نشستن، كنترل سر و حركت دادن اعضاي مختلف بدن تأخير دارند.

_ در صورتي كه بازتاب مورو وجود نداشته‌باشد و يا بيش از 6 ماهگي به طول بيانجامد لازم است براي بررسي‌هاي بيشتر از متخصص كودكان و يا مشاوره كودك كمك بگيريد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودك و نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مورو

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مورو،
موضوع:
[ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۷:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی