مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

يكي از نيازهاي اوليه و اساسي كودكان تا قبل از يك‌سالگي تغذيه با شير مادر و يا شير خشك است اما پس از آن مي‌توانيد با دادن شير گاو به نوزاد به رشد بهتر او كمك كنيد. شير گاو با تمام مزيت‌هايي كه دارد مي‌تواند با عوارضي نيز براي كودك همراه باشد چراكه مصرف شيري غير از شير مادر آن هم زماني كه هنوز كودك قادر به هضم آن نشده، مي‌تواند مشكلاتي را ايجاد نمايد. بنابراين توجه داشته باشيد كه ابتدا بايد كودك را به‌صورت تدريجي به خوردن شير گاو عادت دهيد و سپس به مرور و همراه با برشتوك، دسر و شيريني در چرخه غذايي كودك قرار دهيد. درصورتي كه كودكتان در خوردن شير پاستوريزه مشكلي نداشته اما از خوردن شير گاو امتناع مي‌كند بهتر است با مشاوره كودك موضوع را در ميان گذاشته تا با استفاده از روش‌هاي رفتاري بتوانيد كودك را از اين نوع شير بهره‌مند كنيد.

منبع: دادن شير گاو به نوزاد

 

قواعد كلي براي تغذيه نوزاد

براي نوزادان كمتر از شش ماه، ضروري است كه تنها از شير مادر و يا شير خشك استفاده شود. در بازه زماني بين شش ماه تا يك سال شما مي‌توانيد در كنار شير خود يا شير خشك، از مقادير بسيار كم شير گاو، شير بز، شير سويا يا شيربرنج به عنوان مكمل هاي غذايي استفاده كنيد. اما در اين زمان هنوز احتمال اين وجود دارد كه نوزاد نسبت به اين مواد غذايي واكنش‌هاي آلرژيك از خود نشان دهد، به همين دليل بايد به غذاي كودك زير يك سال خود توجه بيشتري نماييد.

بعد از گذشت يك سال شما مي‌توانيد به كودك شير گاو بدهيد. اما بهتر است مصرف آن را به دو يا سه فنجان در روز محدود كنيد زيرا مصرف زياد شير گاو كودك شما را در معرض كم خوني ناشي از فقر آهن قرار مي‌دهد. همچنين مصرف زياد آن روي اشتهاي كودك نسبت به ساير مواد غذايي نيز اثر منفي مي‌گذارد. 

براي اطلاع بيشتر در زمينه غذاي كودك زير يك سال كليك كنيد.

عوارض دادن شير گاو به نوزاد

به طور كلي مصرف شير گاو يا پاستوريزه قبل از يك سالگي توسط متخصصان تغذيه كودك توصيه نمي‌شود. اگر شما قبل از يك سالگي شروع به دادن شير پاستوريزه به كودك خود كنيد، احتمالا فرزندتان با مشكلاتي نظير اسهال، استفراغ و واكنش‌هاي آلرژيك مواجه خواهد شد. همچنين از آن جايي كه شير گاو پروتئين زيادتري دارد ممكن است عملكرد كليه‌هاي كودك نيز با اختلال مواجه شود.

طبق تحقيقات در زمينه مصرف شير گاو قبل از يك سالگي، مشخص شد كودكاني كه مصرف شير گاو را خيلي زود شروع مي‌كنند در آينده با احتمال بيشتري به بيماري ديابت مبتلا مي‌شوند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه شير پاستوريزه براي كودكان كليك كنيد.

دادن شير گاو به نوزاد را چگونه شروع كنيم؟

يكي از راه‌هاي از شير گرفتن كودك يافتن يك جايگزين مناسب است. اما براي آنكه معده فرزندتان راحت تر با شير گاو تغذيه شود، بهتر است تلاش كنيد شير گاو را به تدريج در برنامه غذايي او بگنجانيد تا بتواند به آن عادت كند و از نظر گوارشي با آن سازگار شود. در واقع جايگزين كردن ناگهاني شير گاو با شير مادر يا شير خشك آن هم در مقادير زياد مي‌تواند سيستم گوارش را با مشكل مواجه كند و به منجر بروز علائمي نظير تهوع، استفراغ و اسهال در فرزندتان شود. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه از شير گرفتن كودك كليك كنيد.

عادت دادن نوزاد به شير گاو 

براي آنكه فرزند دلبندتان را به شير گاو عادت دهيد در ابتدا لازم است مقاديري از آن را با  شير خودتان يا شير خشك تركيب كنيد. همچنين شما مي‌توانيد مقداري از شير گاو را در غذاهايي كه پس از يك سال به كودك مي‌دهيد بريزيد، اگر او در هضم آن غذاها با مشكلي مواجه نشد مي‌توانيد به استفاده از شير گاو ادامه دهيد.

براي تركيب شير گاو با شير خودتان از نسبت يك سوم استفاده كنيد. به اين صورت كه شير خودتان سه برابر مقدار شير گاو باشد. به مرور زمان كم كم از نسبت شير خود كم كرده و به شير گاو اضافه كنيد. در نهايت كودك شما قادر خواهد بود كه از شير گاو به تنهايي نيز استفاده كند.

زمان ايده آل براي دادن شير به كودتان تقريبا يك ساعت قبل از مصرف غذاي اصلي است، چراكه در اين صورت هم مي‌توانند از فوائد مصرف شير بهره ببرند و هم اشتهاي خود را نسبت به ساير غذاها حفظ كنند.

براي آشنايي بيشتر در زمينه نحوه صحيح شير دادن به نوزاد كليك كنيد.

سن مجاز براي دادن شير گاو به نوزاد

به دليل سختي‌هاي شير دادن به كودك و يا هزينه‌هاي بالاي استفاده از شير خشك بسياري از مادران به دنبال اين هست كه زودتر دادن شير پاستوريزه به فرزندشان را آغاز نمايند. اما همان طور كه گفته شد لازم است كه در اين زمينه صبور باشيد و به خصوص قبل از 6 ماهگي تغذيه كودك با شير گاو را آغاز نكنيد چراكه اين كار مي‌تواند منجر به بروز واكنش‌هاي آلرژيك در نوزاد شود.

از 6 ماهگي تا يك سالگي نيز بازه زماني حساسي محسوب مي‌شود و براي دادن شير گاو به فرزندتان بايد مواردي نظير سابقه حساسيت خانوادگي به لاكتوز را مد نظر قرار دهيد. هم چنين در سن 6 ماهگي تا يك سالگي نبايد شير گاو را به طور كامل جايگزين شير خود يا شير خشك كنيد بلكه بايد به عنوان يك غذاي كمكي آن را در رژيم غذايي كودك بگنجانيد. به طور كلي اكثر متخصصين زمان مجاز براي دادن شير گاو به نوزاد را 1 سالگي مي‌دانند چراكه در اين سن، با قوي‌تر شدن دستگاه گوارش كودك، احتمال بروز مشكل كم‌تر وجود خواهد داشت.

براي آگاهي بيشتر در زمينه غذاي كمكي براي كودك كليك كنيد.

مزاياي استفاده از شير گاو براي كودكان نوپا

مصرف شير گاو اگر از زمان درستي آغاز شود فوايد بسياري براي كودك شما خواهد داشت. اما نبايد در اين كار عجله به خرج دهيد، چراكه هيچ چيز جايگزين فوائد شير مادر نمي‌شود. كلسيم موجود در شير، به تقويت استخوان‌ها و رشد سالم دندان‌ها و ماهيچه‌ها كمك بسياري خواهد كرد. همچنين ويتامين D موجود در شير، بسيار براي سلامت كودك مفيد بوده و به جذب كلسيم در بدن او كمك شاياني مي‌كند.

علاوه بر اين‌ها شير گاو داراي سطوح بالايي از پروتئين و كربوهيدرات نيز مي‌باشد. كربوهيدرات موجود در شير انرژي مورد نياز روزانه كودك را براي او تامين مي‌كند.

براي شناخت بيشتر در زمينه فوائد شير مادر كليك كنيد.

چه مقدار شير گاو براي تغذيه كودك ضروري است؟

مصرف شير مادر يكي از نيازهاي اساسي و اوليه كودكان تا يك سالگي است و هيچ چيز نمي‌تواند جايگزين آن شود. اما بعد از يك سالگي شما مي‌توانيد با عادت دادن تدريجي كودك به شير گاو، روزانه چيزي در حدود 200 تا 300 گرم شير را در برنامه غذايي فرزندتان بگنجانيد. استفاده از ساير لبنيات نظير ماست و پنير نيز در اين دوران به كودك مي‌كنند تا بتواند كلسيم مورد نياز بدن خود را تأمين نمايند.

در اين ميان بسيار اهميت دارد كه تلاش كنيد كودك همانند شير مادر به خوردن شير گاو وابسته نشود چراكه او پس از يك سالگي به انواع مواد غذايي نياز دارد و بايد بتواند خوردن غذاهاي جامد را نيز آغاز نمايد. در نتيجه خوردن افراطي شير پاستوريزه مي‌تواند فرصت دريافت ساير مواد ضروري بدن كودك را از او بگيرد و به مشكلاتي نظير سوءتغذيه بيانجامد.

براي شناخت بيشتر درباره نيازهاي اوليه و اساسي كودكان كليك كنيد.

امتناع كودك از خوردن شير گاو

اگر فرايند از شير گرفتن كودك با تنش و تعارض همراه باشد ممكن است كه او نسبت به هرگونه جايگزيني كه در ازاي شير مادر يا شير خشك داده مي‌شود واكنش نشان داده و از خوردن آن‌ها سر باز بزند و در دادن شير گاو به نوزاد با مشكل مواجه شويد. در اين شرايط بسيار اهميت دارد كه بتوانيد صبورانه رفتار كنيد و به كودك نشان دهيد كه با وجود گرفتن شير از او، او را دوست مي‌داريد و در كنارش هستيد چراكه در اين سن كودك معناي رفتار شما را نمي‌فهمد و ممكن است از شير گرفتن را نوعي پرخاشگري يا بي‌مهري تلقي نمايد.

از همين رو لازم است كه به اندازه كافي با او مهربان باشيد و فرايند از شير گرفتن و جايگزين كردن غذاهاي ديگر نظير شير گاو را به مرور انجام دهيد. اگر فرزندتان در سنين پايين يعني پس از يك سالگي با خوردن شير پاستوريزه مشكلي نداشته اما به تدريج لجباز شده و از خوردن شير گاو يا هر ماده غذايي ديگر سر باز مي‌زند بهتر است با يك روانشناس كودك در اين باره مشورت بگيريد تا علت زيربنايي رفتار فرزندتان را بهتر درك كنيد و در صورت لزوم درمان‌هاي مورد نياز براي اصلاح رفتار كودك را دريافت نماييد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سؤالات متداول درباره دادن شير گاو به نوزاد

- چند درصد غذاي كودك در سال دوم زندگي را بايد به شير پاستوريزه اختصاص داد؟

در اين زمان لازم است كه 30 درصد از رژيم غذايي كودك را به شير پاستوريزه و 70 درصد باقي مانده آن را به ساير غذاها اختصاص دهيد.

- آيا به جاي شير مي‌توان از ساير فراورده‌هاي لبني براي تأمين كلسيم مورد نياز بدن كودك استفاده كرد؟

پس از 2 سالگي كه كودك از شير گرفته مي‌شود براي جبران ميزان كلسيم دريافتي خود به شير نياز دارد. با اين حال اگر فرزندتان از خوردن شير گاو امتناع مي‌كند مي‌توانيد از ساير فراورده‌هاي لبني نظير ماست و پنير كمك بگيريد. طعم دار كردن شير به وسيله ميوه‌هاي مورد علاقه كودك نظير موز يا توت فرنگي و تهيه فرني با استفاده از شير نيز مي‌تواند فرزندتان را به شير علاقه مند كند و مواد مورد نياز بدن او را تامين نمايد. 

- شير پاستوريزه كم چرب بهتر است يا پرچرب؟

اين مسئله به محدوده سني و وزن كودك بستگي دارد. كودكان معمولاً تا قبل از ۲ سالگي به چربي موجود در شير پاستوريزه نياز دارند و شير پرچرب گزينه بهتري براي رشد آنان است. اما پس از ۲ سالگي مي‌توانيد از شير كم چرب براي تغذيه او استفاده نماييد. همچنين براي كودكاني كه دچار اضافه وزن هستند شير كم چرب مي‌تواند از همان ابتدا در دستور كار قرار بگيرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دادن شير گاو به نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: دادن شير گاو به نوزاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دادن شير گاو به نوزاد،
موضوع:
[ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۱:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی