مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

يكي از مهم‌ترين وظايف والدين و مشاوران تحصيلي استعداديابي كودكان است چراكه اين مسئله مي‌تواند نقش سازنده‌اي در راستاي موفقيت كودك در آينده داشته باشد و بهداشت جسمي و رواني او را تضمين نمايد. در واقع كشف استعدادها كمك مي‌كند تا كودك بتواند بهترين عملكرد خود را در زمينه‌اي كه در آن تبحر دارد به نمايش بگذارد. با اين حال والدين بايد توجه داشته باشند كه نقش مهمي در رشد و سركوب استعدادهاي كودكان دارند. گاهي رفتارها و باورهاي نادرست مي‌تواند زندگي كودك را در مسيري اشتباه قرار دهد. از همين رو استعداديابي كودكان امري بسيار مهم است كه مي‌تواند تاثيرات خود را بر جنبه‌هاي مختلف و از جمله پيشرفت جامعه نيز بگذارد. در اين راستا مركز مشاوره حامي هنر زندگي از جمله مراكز استعداديابي كودكان است كه با كادري مجرب مي‌تواند به خانواده‌ها كمك كرده تا دغدغه فرزندان خود را نداشته باشند.

 

منبع: استعداديابي كودكان | شناسايي استعداد

 

سن استعداديابي كودكان

كودكان پس از 3 سالگي آرام آرام استعدادهاي خود را بروز مي‌دهد و والدين مي‌توانند به راحتي استعداد فرزند خود را بيابند. در واقع از 3 سالگي شخصيت كودك شروع به شكل گرفتن مي‌كند و علايق خود را نسبت به هرآنچه كه مي‌خواهند نشان مي‌دهند. از آن جايي كه والدين بيشترين زمان را با كودك سپري مي‌كنند بايد توجه خاصي به او داشته باشند تا متوجه شوند كه كودك در چه زمينه‌هايي تمايل بيشتري از خود نشان مي‌دهد. اين مسئله را مي‌توان در نوع بازي و وسايل بازي كودك متوجه شد. با اين حال هرچه كه كودك بزرگتر مي‌شود استعداديابي كودكان راحتر صورت مي‌پذيرد اما تشخيص زودتر همواره با پيشرفت بهتري همراه خواهد بود.

 

چگونه استعداد ذاتي كودكان خود را شناسايي كنيم؟

هر كودكي داراي استعدادهاي گوناگوني است كه لازم است والدين آن را كشف كرده و در جهت رشد و ارتقاي استعدادها حركت كنند. استعداديابي مي‌تواند از طريق مصاحبه و با انجام آزمون‌هاي مختلف از جمله آزمون هوش و خلاقيت انجام گيرد اما با اين حال والدين نيز مي‌توانند با راهكارهايي كه در ادامه درباره آن صحبت خواهيم كرد در اين راه كمك كننده باشند. براي آگاهي بيشتر در زمينه تست هوش و خلاقيت كليك كنيد.

آشنا كردن كودك با فعاليت‌هاي متنوع

تلاش كنيد تا فرزندتان در زمينه‌هاي مختلفي فعاليت داشته باشد تا بتوانيد استعداد واقعي او را بيابيد. در واقع ممكن است خانواده‌اي كاملا ورزشي تمايل داشته باشند كه فرزندشان نيز در ورزش پيشرفت كند با اينكه احتمال دارد كودك به هنر و مفاهيم آن علاقه داشته باشد. پس سعي كنيد فعاليت كودك خود را به علايق خود محدود نكنيد و اجازه دهيد كودك در تمام زمينه‌ها به دنبال هدف خود برود. 

وفق دادن خود با دنياي فرزندان براي استعداديابي كودكان

تمام تلاش خود را انجام دهيد تا از دنياي كودك و تفكرات او آگاه شويد. در واقع كودك شما آنچه را كه مي‌خواهد در ذهن خود مجسم كرده و يا درباره آن صحبت مي‌كند. پس لازم است هرچه بيشتر خودتان را به كودك نزديك كنيد. پاي صحبت‌هايش بنشينيد تا متوجه شويد در چه زمينه‌اي دوست دارد فعاليت داشته باشد و يا از چه چيزي متنفر است. 

تشويق كردن استعدادهاي كودكان

هميشه سعي كنيد تمام تلاش خود را انجام دهيد تا كودكتان را در هر مسيري كه قرار دارد تشويق كنيد. بسياري از والدين تصور مي‌كنند كه فعاليت مورد علاقه كودكشان در شأن خانواده آن‌ها نيست و با بي اهميت جلوه دادن فعاليت كودك، تمام تلاش خود را انجام مي‌دهند تا كودك بي علاقه شده و از راهي كه در آن قرار دارد منصرف شود غافل از آنكه كودك شايد در آن زمينه بتواند بسيار مهارت كسب كند و به جايگاه والايي برسد. 

براي استعداديابي كودكان به آن‌ها اجازه دهيد كه رهبر خود باشد

هميشه سعي كنيد تمام نقاط قوت و ضعف حيطه علاقه كودك را براي او روشن كنيد و با آگاهي كامل هر آنچه كه در مسير كودك قرار دارد را آگاه سازيد. توجه كنيد كه لحن صحبت شما نبايد به گونه‌اي باشد كه از احساسات شما تاثير بپذيرد پس تلاش كنيد به عنوان يك مشاور و راهنما كودكتان را هدايت كنيد اما بگذاريد كه خود مسيرش را مشخص كند و شما تنها كنارش باشيد و خلاقيت كودكتان را پرورش دهيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه پرورش خلاقيت در كودك كليك كنيد.

از رها كردن فعاليتي توسط كودكتان نترسيد

گاهي كودك در مهارتي استعداد بسياري دارد اما ناگهان از آن دست مي‌كشد و علاقه خود را تغيير مي‌دهد. با اين حال تا زماني كه احساس نكرده باشيد كه اين اتفاق به يك عادت تبديل شده و كودك توانايي تصميم گيري خود را از دست داده است؛ اشكالي نداشته و بازهم كودك خود را حمايت كنيد تا بتواند به آنچه كه مي‌خواهد دست يابد.

 

چه عواملي مانع رشد استعداديابي كودكان مي‌شود؟

نگراني بيش از حد والدين و اتخاذ تصميمات نادرست

گاهي والدين به صورت آگاهانه يا از روي عدم اطلاعات درست مانع از پيشرفت و استعداديابي كودكان مي‌شوند كه اين مسئله مي‌تواند آينده كودك را خراب كند. بسياري از والدين علاقه دارند كه كودكشان در زمينه‌اي كه آن‌ها مي‌گويند فعاليت داشته باشند در صورتي كه اين باور نادرست است چراكه استعداد هر فرد ذاتي است و منحصر به خودش است. از طرفي ديگر نگراني بيش از حد والدين مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي را به كودك وارد سازد. طبيعي است كه هر پدر و مادري نگران فرزندشان باشند اما توجه كنيد كه هرچيزي بايد در حد تعادل باشد و نگراني بيش از حد شما آسيب زا خواهد بود. 

استفاده بيش از حد از تكنولوژي از موانع رشد استعداديابي كودكان

متاسفانه بسياري از كودكان بسياري از زمان‌هاي مفيد خود را در دنياي بازي‌ها و اينترنت مي‌گذرانند. در صورتي كه بايد بدانيد كودك در دوران مهمي قرار داشته و آينده كودك مي‌تواند شكل بگيرد. گاهي خود والدين نيز آنقدر در دنياي مجازي به سر مي‌برند كه از كودك خود غافل شده و نمي‌توانند زماني را براي فرزندشان در نظر بگيرند. 

مقايسه كودك با ديگران

همه ما اين كلمات را از والدين خود شنيده‌ايم كه فلاني را نگاه كن چقدر بچه خوبي است، چقدر درس مي‌خواند اما تو هيچ تلاشي نمي‌كني. والدين اگر بدانند كه اين صحبت‌ها تا چه ميزان مي‌تواند مخرب باشد هيچگاه چنين صحبت‌هايي را به زبان نمي‌آوردند. بايد بدانيد كه هر كودك رشد منحصر به فردي دارد و نمي‌توان كودكان را با يكديگر مقايسه كرد. پس سعي كنيد با كلمات خود مانع رشد استعداد كودك نشويد.

انتظارات غير منطقي از موانع رشد استعداديابي كودكان

هميشه هنگامي كه سعي داريد تا كودكتان را تحت فشار قرار دهيد و بيش از توانايي‌هايش از او كار بكشيد اين سوال را از خود بپرسيد كه آيا انتظارات شما با سطح توقعات كودكتان برابر است؟ گاهي والدين آنقدر به كودك فشار وارد مي‌كنند كه كودك حتي از درس و مدرسه رفتن نيز زده مي‌شود و در كنار آن استعدادهايش كور مي‌شود. اگر واقعا به فكر موفقيت تحصيلي و استعداديابي كودكتان هستيد انتظارات غير منطقي نداشته باشيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه موفقيت تحصيلي كليك كنيد.

 

انواع استعدادها و حيطه‌هاي استعداديابي كودكان

استعداد زباني

افرادي كه در اين زمينه استعداد دارند، توانايي خاصي در مطالعه كتاب و استفاده به جا از كلمات براي ابراز عواطف خود دارند. اين افراد مي‌توانند در زمينه نويسندگي، شاعري، سخنوري و يا روزنامه نگاري موفق شوند.

استعداد رياضي

افراد مستعد در رياضي، استعداد زيادي در بازي با اعداد، رمز گذاري، حل كردن مسائل رياضي و درك رابطه بين اعداد دارند.

استعداد تخيل يا هوش فضايي

توانمندي و استعداد اين اشخاص در خيال پردازي، نقاشي و طراحي، استفاده از رنگ‌ها، سايه‌ها، بافندگي، تقليد و عكس برداري است.

استعداد تفكر عميق (درون گرايي)

افرادي با ويژگي درون گرايي، استعداد خاصي در كشف احساسات دروني خود دارند. همچنين توانايي تمركز عميق و دقيق روي چند موضوع در يك زمان را دارند. اين افراد، بيشتر اوقات در حال بررسي افكار و احساسات و طرح‌هاي بقيه هستند و استعداد خيال پردازي بالايي دارند. اين نوع از استعداد، بيشتر در فلاسفه، انديشمندان، برنامه ريزان و روان شناسان وجود دارد. اين استعداد با هوش هيجاني نيز رابطه مستقيم دارد و تقويت هوش هيجاني به پرورش استعداد درون گرايي نيز كمك مي‌كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تقويت هوش هيجاني كليك كنيد.

استعداد بدني-حركتي

اين دسته استعداد زيادي در استفاده از اندام‌هاي خود دارند. مثلا در حركت چشم‌ها، عضلات صورت، دست‌ها و ساير اندام‌هاي بدن توانايي خاصي دارند. اين افراد در ايفاي نقش‌هاي مختلف بازيگري توانمند هستند و ممكن است بعضي از آن‌ها، استعداد خاصي در پانتوميم داشته باشند. اين نوع استعداد در ستاره‌هاي معروف ورزشي مانند بازيكنان فوتبال، ژيمناستيك و ... ديده مي‌شود.

استعداد موسيقي و صدا

اين افراد، در تشخيص بسيار دقيق صداها توانمندي دارند. همچنين مي توانند استعداد زيادي در آهنگ سازي داشته باشند. تنها اهميت دارد كه بتوانيد در راستاي استعداديابي و كشف استعداد كودكان حركت كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه كشف استعداد كودكان كليك كنيد.

 

كلام آخر

همان طور كه اشاره شد مشاهده مستقيم رفتار بچه‌‌ها در محيط خانه مي‌تواند كمك زيادي به شناسايي استعدادهاي آن‌ها كند. يكي از نكات مهمي كه والدين بايد در نظر داشته باشند، واقع‌بيني در كشف استعداد است. بعضي‌ها معتقدند كه بسياري از استعدادهاي حقيقي كودك ناديده گرفته مي‌شود و يا گاهي والدين از فرزندشان انتظارات نابجايي دارند. به دليل اين است كه معمولا والدين دوست دارند كودك‌شان خيلي باهوش باشد و يا در زمينه‌هايي كه آن‌ها دوست دارند با استعداد شناخته شوند. براي شناخت بيشتر در زمينه كودك باهوش كليك كنيد.

شما به عنوان والدين آگاه بهتر است بدانيد اين كار نه تنها به كودك‌تان كمكي نمي‌كند، بلكه به هدر رفتن استعدادهاي واقعي منجر مي‌شود. اين نكته را مد نظر قرار بدهيد كه خداوند با قرار دادن استعدادهاي خاص در هر فرد، آن‌ها را از هم متمايز مي‌كند. پس تلاش كنيد استعدادهاي حقيقي و ذاتي كودك خود را كشف كنيد و آن را پرورش بدهيد.

ممكن است كودكاني داشته باشيد كه ساعت‌ها سرگرم ساختن و خراب كردن وسايل باشند يا ممكن است بعضي از آن‌ها علاقه زيادي به گوش دادن موسيقي، كتاب داستان و ديدن برنامه‌هاي همراه با موسيقي تلويزيوني دارند و برخي هم عاشق نقاشي كشيدن هستند. توجه داشته باشيد كه هميشه بچه‌ها در هر چيزي كه استعداد داشته باشند، علاقه زيادي نشان خواهند داد. پس تمام تلاش خود را به عنوان والدين انجام داده تا بتوانيد در اين راه به كودك خود كمك كنيد. ما نيز در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي شرايطي را براي شما فرآهم كرده‌ايم تا بتوانيد استعداد كودك خود را از طريق مشاوره كودك و مشاوره تحصيلي كشف كنيد.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره تحصيلي و مشاوره كودك كليك كنيد.

 

سوالات متداول

استعداديابي كودكان از چه سني شروع مي شود؟

مطالعات نشان داده است استعدادها بيشتر تحت تاثير وراثت، اجتماع، فرهنگ و سبك فرزندپروري خانواده بروز مي‌كند. بنابراين بهتر است والدين از سنين خردسالي و معمولا 3 سالگي، براي كشف استعدادهاي فزرند خود اقدام كرده و زمينه مناسب براي بروز استعداد آن‌ها را فراهم كنيد.

مراكز پرورش استعداد چه كمكي مي كنند؟

در اين مراكز، متخصصان و روانشناساني حضور دارند تا در شناسايي استعداد فرزندتان به شما كمك كنند و با استفاده از آزمون و ابزار، آن‌ها را در مسير درست هدايت كنند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه استعداديابي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: استعداديابي كودكان | شناسايي استعداد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۴۸:۰۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی