مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اضطراب اجتماعي يكي از انواع اختلالات اضطرابي است كه ويژگي اصلي آن ترس و فوبياي غيرمنطقي و شديد در شرايطي است كه فرد در موقعيت‌هاي اجتماعي مورد تمسخر يا انتقاد ديگران قرار مي‌گيرد. در واقع اضطرابي كه فرد تجربه مي‌كند ويژه موقعيت‌هاي خاص است. عوامل ژنتيكي، تجربيات تلخ دوران كودكي، عوامل رفتاري و شناختي معمولا بيشترين نقش را در ابتلاي افراد به اين بيماري دارند. از آن جايي كه اين اختلال باعث افت شديد عملكردي و عدم سازگاري اجتماعي مي‌شود، درمان اختلال اضطراب احتماعي دريچه‌اي ست براي ورود به دنيايي بدون استرس و نگراني، كه همزمان بستر رشد و شكوفايي نيز فراهم مي‌شود. با توجه به اهميت اين اختلال در ادامه به طور جامع تري به بيان علل، علائم و درمان آن خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

منبع: اضطراب اجتماعي | علائم، علل و درمان اختلال فوبياي اجتماعي

 

فوبياي اجتماعي چيست؟

اختلال اضطراب اجتماعي، نوعي اختلال اضطرابي است كه در موقعيت‌ها و شرايط اجتماعي روزمره، فرد دچار اضطراب طاقت فرسا و بيش از اندازه مي‌شود. افراد داراي فوبياي اجتماعي ترسي هميشگي، از مشاهده يا قضاوت شدن توسط ديگران و مورد تمسخر قرار گرفتن دارند. اختلال اضطراب اجتماعي ممكن است در معاشرت با مردم نمايان شود يا در مواردي فرد در تعامل با ديگران مشكلي ندارد ولي زماني كه مي‌خواهد در حضور ديگران كار خاصي را انجام دهد، دچار اضطرابي نامعقول مي‌شود. در اين حالت فرد روي اين موضوع تمركز مي‌كند كه ممكن است عملكردي خجالت آور داشته باشد. افراد مبتلا به اختلال فوبياي اجتماعي، معمولا دچار عزت نفس و اعتماد به نفس پايين، وسواس فكري و افسردگي مي‌شوند و احتمال ابتلاي آنان به ديگر انواع فوبيا نيز وجود دارد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه انواع اختلالات اضطرابي و انواع فوبيا كليك كنيد.

علايم اضطراب اجتماعي چيست؟

از مهم‌ترين علائم براي تشخيص فوبياي اجتماعي كه معمولا شش ماه يا بيشتر طول مي‌كشد، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • اضطراب بارز در مورد يك يا چند موقعيت اجتماعي مانند سخنراني، معاشرت با ديگران يا انجام دادن كاري در مقابل ديگران
  • ترس از مورد قضاوت واقع شدن، تحقير، تمسخر و طرد شدن
  • اجتناب شديد از موقعيت‌هاي اجتماعي
  • عدم تناسب ترس و اضطراب فرد با بافت فرهنگي–اجتماعي
  • افت و اخلال در عملكرد اجتماعي، شغلي، تحصيلي و ديگر جنبه‌هاي مهم زندگي
  • هنگام مواجهه با موقعيت اضطراب زا فرد نشانه‌هاي جسمي مانند سرخ شدن، عرق كردن، نفس تنگي، سرگيجه و ضربان قلب بالا را تجربه مي‌كند.

 

پيامدهاي اضطراب اجتماعي 

اختلال اضطراب اجتماعي، در صورت عدم درمان به موقع، پيامدهاي منفي زيادي به همراه خواهد داشت كه از جمله اين پيامدها مي توان به موارد زير اشاره داشت.

  • هراس از بودن در كنار افرادي غير از خانواده خود
  • از دست دادن موفقيت هاي بزرگ شغلي، تحصيلي و ... به واسطه اضطراب بيش از حد
  • عدم توانايي برقراري ارتباط اجتماعي يا دوست يابي و اجتناب از ديگران
  • مستعد شدن براي ابتلا به افسردگي، وسواس فكري و ديگر آسيب‌هاي رواني 
  • گرايش به مصرف الكل و مواد اعتياد آور

براي اطلاع بيشتر در زمينه شخصيت اجتنابي و انواع مواد اعتيادآور كليك كنيد.

علل بروز اختلال اضطراب اجتماعي چيست؟

برخي از تحقيقات انجام شده، حاكي از اين است كه آميگدال (بادامه) كه بخش مركزي مغز براي پاسخگويي به ترس در انسان است، در بروز فوبياي اجتماعي نقش اساسي دارد. همچنين نقش ژنتيك و محيط تربيتي كه فرد در آن رشد مي‌كند در بروز فوبياي اجتماعي چشمگير است. والدين فرد مبتلا به فوبياي اجتماعي معمولا افرادي هستند كه از لحاظ اجتماعي ترسو هستند و دائما نگران مورد ارزيابي واقع شدن توسط ديگران هستند.

از ديگر عوامل مهم در بروز فوبياي اجتماعي مي‌توان به تجربه بدرفتاري‌ها در دوران كودكي فرد، شرايط مالي نامناسب، تنها گذاشتن كودك در خانه، دعواي والدين و مسخره شدن فرد در دوران كودكي توسط همسالان اشاره كرد. در كنار اين مسئله برخي كودكان به طور ذاتي گوشه گير و منزوي هستند كه اين موضوع باعث مي‌شود آن‌ها ريسك بالاتري براي ابتلا داشته باشند.

براي اطلاع درباره تنها ماندن كودك در خانه كليك كنيد.

مهمترين عناصر غلبه بر فوبياي اجتماعي

چهار عنصر مهم براي غلبه بر اختلال اضطراب اجتماعي وجود دارد كه لازم است قبل از شروع درمان در نظر بگيريد.

1- فهم و آگاهي از مشكل و عواملي كه ريشه اصلي ترس و فوبيا را در شما به وجود مي‌آورند.

2- تعهد به ادامه درمان حتي اگر تحمل شرايط برايتان سخت باشد.

3- استمرار در تمرين‌ها، تا زماني كه روش‌هاي شناختي تبديل به يك عادت در شما شود و به صورت اتوماتيك انجام شوند.

4- شركت در جلسات مشاوره روانشناسي كه در آن شما مي‌توانيد روش‌ها و تكنيك‌هايي كه منجر به كاهش اضطراب و استرس مي‌شوند را ارتقا بخشيد.

درمان فوبياي اجتماعي

فوبياي اجتماعي يا اختلال اضطراب اجتماعي، را مي‌توان با بهره گيري از تكنيك‌هاي شناختي-رفتاري در جلسات مشاوره كنترل استرس درمان نمود. تحقيقات و مشاهدات روانشناسي باليني نشان مي‌دهند كه درمان‌هاي شناختي-رفتاري تغييرات دائمي و ماندگاري را در زندگي افراد ايجاد مي‌كنند. تفكر اصلي در درمان شناختي-رفتاري حذف عقايد و باور‌هاي غلط شما يا رفتارهايي است كه به حفظ اختلال اضطرابي اجتماعي كمك مي‌كند.

درمانگر براي درمان فوبيا از شما مي‌خواهد ترس‌هايتان را تصور كنيد و با تكنيك‌هايي كه به شما آموزش داده مي‌شود پاسخ‌هايي ساختارمند براي رويارويي با ترستان ايجاد كنند. اين مراحل همراه با آموزش و مديريت اضطراب صورت مي‌پذيريد. اگر دوره درماني با روش صحيح و به كمك يك درمانگر صورت پذيرد، منجر به بهبود اختلال اضطرابي اجتماعي يا همان فوبياي اجتماعي مي‌گردد.

علاوه بر اين گروه درماني نيز مي‌تواند به فرد كمك كند تا در جمع درباره مشكلات و خود صحبت كند و اين روش درماني نيز تمركز خود را بر همين مورد مي‌گذارد. گروه درماني در فرد اين توانايي را ايجاد مي‌كند كه مورد توجه قرار گيرد و در جمع نيز حضور داشته باشد اما اضطرابي را تجربه نكند. در كنار اين مسئله استفاده از دارو از جمله داروهاي ضد افسردگي در كنار روان درماني مي‌تواند كمك كننده باشد اما به تنهايي تنها باعث ايجاد تغييرات موقتي شده و به درمان كامل منجر نمي‌شود.

براي اطلاع درباره روند دريافت مشاوره كنترل استرس و اضطراب كليك كنيد.

سوالات متداول

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي بيشتر در چه موقعيت هايي دچار اضطراب مي‌شوند؟

اين افراد معمولا هنگام صحبت با يك فرد غريبه، صحبت در جمع، ارتباط چشمي، شروع كردن مكالمه، مركز توجه بودن، ملاقات با افراد مهم، معرفي شدن به ديگران و... اضطراب اجتماعي را تجربه مي‌كنند. با اين حال براي همه افراد، همه موقعيت‌ها استرس آور نيست و هر فرد در تعدادي از اين موقعيت‌ها احساس اضطراب مي‌كند اما به طور كلي همه افراد در سه موقعيت ترس از قضاوت شدن، ترس از مسخره شدن و ترس از مركز توجه بودن اضطراب دارند و در ميان آنان مشترك است. لازم است كه درمان براي جلوگيري از كاهش عملكرد فرد هرچه سريع‌تر انجام گيرد.

براي آگاهي بيشتر درباره بهترين راه درمان فوبيا كليك كنيد.

آيا مي‌توان بدون درمان و با داشتن اضطراب اجتماعي زندگي معمولي خود را داشته باشيم؟

فوبياي اجتماعي اجازه زندگي راحت را به شما نمي‌دهد و انرژي و وقت زيادي نيز از شما مي‌گيرد. همچنين شما به مرور اعتماد به نفس خود را از دست مي‌دهيد و به يك انسان منزوي و گوشه گير تبديل مي‌شويد كه از موقعيت‌هاي اجتماعي دوري مي‌كند. در كنار اين مسائل احتمال ابتلا به اختلالات افسردگي و وسواس فكري عملي نيز زياد است.

براي آگاهي درباره وسواس فكري عملي و افسردگي كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان فوبياي اجتماعي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اضطراب اجتماعي | علائم، علل و درمان اختلال فوبياي اجتماعي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۰۳:۴۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی