مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اصول رفتار با ديگران چيست؟ چرا برخي افراد هنگام قرار گرفتن در جمع به راحتي مي‌توانند ديگران را تحت تاثير قرار داده و آن‌ها را به سمت خود جذب كنند؟ آيا همه ما قابليت رفتار كردن به شيوه‌هاي جذاب و قابل پسند را داريم؟ روانشناسان بر اين باورند كه رفتار يا تعامل ما با ديگران حاصل مهارت‌ها و ويژگي‌هاي درون فردي ماست. اين مهارت‌ها قابل ارتقا هستند و در صورت تمرين شدن مي‌توانند ارتباطات ما با ديگران را متحول كنند. هر فردي براي آنكه بتواند رفتاري مناسب با ديگران داشته باشد و به رشد و ارتقاي خود كمك كند لازم است كه با يك سري اصول آشنا باشد. در واقع فراگيري اصول رفتار با ديگران براي احساس رضايتمندي بيشتر در روابط بين فردي كمك كننده است. در كنار اين مسئله خلق و خو و صفات شخصيتي افراد نيز متفاوت است كه توجه به اين امر براي ارتباطي موفق لازم مي‌باشد.

منبع: رفتار با ديگران | چگونه بايد با ديگران رفتار كنيم

 

رفتار با ديگران از چه عواملي تاثير مي‌پذيرد؟

رفتار ما با ديگران تحت تاثير عوامل گوناگوني قرار دارد. براي اينكه بتوانيم ارتباطات مثبتي را تجربه كنيم و رفتارهاي موثرتري داشته باشيم لازم است از عوامل موثر بر اين رفتارها آگاه باشيم، از تاثيرات آن‌ها غافل نشويم و همواره براي ارتقايشان تلاش كنيم. ما در ادامه به مهم ترين عوامل تاثيرگذار در نحوه رفتار با ديگران اشاره كرده‌ايم. 

خلق و خو و صفات شخصيتي

در اصطلاح روانشناسي خلق و خو به مجموعه ويژگي‌هاي درون فردي گفته مي‌شود كه بيش از هرچيز تحت تاثير عوامل زيستي هستند. برخي افراد خلق و خوي آسان و برخي خلق و خوي دشواري دارند. افراد با خلق و خوي دشوار از همان دوران نوزادي معمولا نسبت به ساير بچه‌ها بد قلق تر بوده و هنگام ارتباط گرفتن به راحتي با هر چيزي كنار نمي‌آيند. در حالي كه افراد آسان از همان ابتدا گشاده روتر بوده و در روابطشان سهل گيري بيشتري از خود نشان مي‌دهند. خلق و خو در ادامه كودكي با نحوه رفتار والدين تعديل پيدا مي‌كند و مي‌تواند بهتر يا بدتر شود.

در نهايت همه افراد يكسري ويژگي هاي پايدار را در خود شكل مي‌دهند كه به آن‌ها ويژگي‌هاي شخصيتي گفته مي‌شود. اين ويژگي‌ها از دوران جواني به طور واضحي قابل مشاهده هستند و روز به روز محكم‌تر مي‌شوند. امروزه روانشناسان شخصيت صفات مختلفي را تحت عنوان ويژگي‌هاي شخصيتي مطرح كرده‌اند كه از قديمي‌ترين آن‌ها مي‌توان به درونگرايي و برون گرايي اشاره كرد.

افراد درونگرا معمولا در رفتار با ديگران ساكت و آرام تر به نظر مي‌رسند و تمايل كمتري به حضور در جمع‌هاي شلوغ دارند. اما افراد برون گرا معاشرتي‌تر بوده و طالب فعاليت‌ها و روابط اجتماعي بيشتري هستند. همين امر باعث مي‌شود كه در رفتار با ديگران تمايل بيشتري براي ارتباط از خود نشان داده و شايد صميمي‌تر به نظر برسند. با اين تفاسير خلق و خو و ويژگي‌‌هاي شخصيتي از جمله مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر رفتار با ديگران به شمار مي‌روند.

براي اطلاع بيشتر درباره روابط اجتماعي كليك كنيد.

مهارت‌هاي زندگي

بسياري از افراد فكر مي‌كنند كه رفتار آن‌ها با ديگران تنها تحت تاثير صفات شخصيتي‌شان قرار دارد و هرگز قابل تغيير نيستند. از همين رو وقتي در روابط خود شكست مي‌خورند يا ديگران از رفتار آن‌ها مي‌رنجند با جملاتي نظير "من همينم كه هستم!" يا "من تغيير نمي‌كنم" خود را توجيه مي‌كنند. اين در حالي است كه رفتار ما با ديگران در بسياري از جنبه‌هاي مهم زندگي تحت تاثير مهارت‌هاي فرديمان قرار دارد. اين مهارت‌ها امري ذاتي نبوده و نيازمند يادگيري و تمرين هستند. در نتيجه همه انسان‌ها قابليت فراگيري آن‌ها را دارند.

براي مثال مهارت ابراز وجود به شما كمك مي‌كند با وجود خجالتي بودن بتوانيد خواسته‌هاي ديگران را به درستي رد كنيد و از حقوق خود دفاع نماييد. همچنين مهارت‌هاي ارتباطي و حل تعارض به شما كمك مي‌كنند از تمام ظرفيت‌هاي خود براي ارتباطي سالم استفاده نماييد و به بيشترين بهره وري در روابط بين فردي خود برسيد. در نتيجه لازم است طالب يادگيري اين امور باشيد و براي بهبود رفتارهاي خود وقت بگذاريد.

تجربيات محيطي

رفتار ما با ديگران تا حد زيادي تحت تاثير تجربيات گذشته مان قرار دارد. اما ما بايد بتوانيم تجربيات تلخ را شناسايي كرده و از سيطره آن‌ها خارج شويم. براي مثال مواجه شدن با بدرفتاري والدين در دوران كودكي و يا خيانت ديدن از شريك زندگي در بزرگسالي از جمله تجربيات بسيار آسيب زايي هستند كه مي‌توانند ديد ما را نسبت به همه افراد منفي كنند و باعث شوند همواره در ارتباط خود با ديگران نوعي بي‌اعتمادي، شك و ترديد را نشان دهيم. در مقابل افرادي كه همواره با انسان‌هاي امني در ارتباط بوده‌اند و تجربيات خوشايندي را كسب كرده‌اند هنگام رفتار با ديگران روي بازتري از خود نشان مي‌دهند و علاقه بيشتري به حفظ ارتباطات دارند.

براي اطلاع بيشتر درباره برقراري ارتباط با ديگران كليك كنيد.

 

اصول رفتار با ديگران

براي داشتن رفتار موثر با ديگران بايد روي جنبه‌هاي تغيير پذير شخصيت و محيط پيراموني خود كار كرد. درست است كه ما نمي‌توانيم تجربيات تلخ گذشته خود را پاك كنيم اما مي‌توانيم مهارت‌هايي را ياد بگيريم كه از تجربيات تلخ بعدي پيشگيري كنند و ما را به سمت ارتباطات موثرتري پيش ببرند. ما در ادامه به 5 اصل مهم براي داشتن رفتار مناسب با ديگران اشاره كرده‌ايم. در اين راه خوندن مقاله مهارت هاي ارتباطي نيز مي‌تواند به شما كمك كننده باشد.

1- حقوق خود و ديگران را بشناسيد

يكي از اولين مسائلي كه در هر ارتباطي بايد به آن توجه كنيم اين است كه حقوق اوليه خود و ديگري را بشناسيم. اين امر كمك مي كند كه در رفتار با ديگران قاطعيت بيشتري داشته باشيم و دائما احساس نكنيم كه مورد ظلم يا سوءاستفاده قرار گرفته‌ايم. براي مثال توجه به مسائلي نظير اينكه همه افراد حق دارند خواسته‌هاي خود را به شيوه صحيح مطرح كنند يا همه افراد حق دارند به شيوه مسالمت آميز با آنچه آزارشان مي‌دهد مخالفت كنند؛ به شما گوشزد مي‌كند كه به حريم ديگران احترام بگذاريد و در عين حال به درستي از حقوق خود نيز دفاع نماييد.

2- جرات مندي را بياموزيد

بسياري از افراد روش‌هاي صحيح احقاق حقوق خود را نمي‌دانند. همين مسئله باعث مي‌شود يا دائما دچار بحث و درگيري با ديگران شوند و يا همواره بر خواسته‌هاي دل خود پا بگذارند تا به اين ترتيب از هرگونه دعوا پيشگيري نمايند. اين در حالي است كه شما گزينه سومي نيز پيش روي خود داريد كه آن جرات مند بودن است. جرات مندي به اين معناست كه شما مي‌توانيد بدون پرخاشگري يعني بدون هرگونه خشونت كلامي و فيزيكي نظير بالا بردن تن صدا يا استفاده از طعنه و كنايه صراحتا و با احترام خواسته‌هاي خود را مطرح كنيد.

3- توجه به زبان بدن خود از اصول رفتار با ديگران

اكثر افراد براي اصلاح رفتار خود با ديگران تنها به محتواي حرف‌هاي خود توجه مي‌كنند. اين در حالي است كه در ارتباطات انساني زبان بدن از آنچه واقعا بر زبان مي‌آوريد تاثير بيشتري بر فرد مقابل مي‌گذارد. در نتيجه تلاش كنيد در اين زمينه بيشتر خود را مورد ارزيابي قرار دهيد و مهارت‌هاي خود را در اين زمينه تقويت كنيد.

براي مثال فكر كنيد براي ارائه يك ايده شغلي به فرد مهمي مراجعه مي‌كنيد. اگر در اين وضعيت حالت خميده‌اي به خود بگيريد، صداي بسيار پاييني داشته باشيد و نتوانيد ارتباط چشمي مناسبي با او برقرار كنيد، ناخوداگاه اين احساس را منقل مي‌نماييد كه چندان در مورد ايده خود مطمئن نيستيد و ممكن است نتوانيد از پس آن بربياييد. در حالي كه اگر محكم بايستيد، صداي رسايي داشته باشيد و با نگاه و حالات چهره خود مصم بودن را نشان دهيد تاثير بسيار بيشتري بر فرد مقابل خواهيد گذاشت. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه اطلاعات خود را در اين زمينه بالا ببريد و مهارت‌هاي لازم را تمرين كنيد.

4- گوش دادن موثر را بشناسيد

اكثر افراد فكر مي‌كنند همين كه حرف‌هاي ديگري را مي‌شنوند به اين معناست كه به او گوش داده‌اند. اما بيايد كمي به رفتارهاي خودمان در حين گوش سپردن به حرف افراد توجه كنيم. بسياري از ما در حين گوش دادن به حرف افرادي نظير همسر يا فرزندمان هم زمان كار ديگري را انجام مي‌دهيم.

مثلا با گوشي همراه كار مي‌كنيم، به تلويزيون نگاه مي‌كنيم يا هر كار ديگري كه پيش از شروع صحبت فرد مقابل در حال انجام آن بوديم را ادامه مي‌دهيم. اين رفتارها به طور غير مستقيم اين پيام را منتقل مي‌كنند كه شما اهميت چنداني براي حرف‌هاي فرد مقابل قائل نيستيد و همين امر ارتباطات شما را مختل مي‌كند. شما بايد بتوانيد آداب معاشرت در زندگي را فرا بگيريد و براي داشتن مكالمه خوب سعي كنيد شنونده خوبي نيز باشيد.

براي شناخت بيشتر در زمينه آداب معاشرت در زندگي كليك كنيد.

5- يادگيري مهارت حل تعارض از اصول رفتار با ديگران

حل كردن اختلاف‌ها و تعارضات براي اكثر افراد كار سختي است چرا كه اختلاف نظر به خصوص با افراد مهم زندگي نظير همسر ما را دچار اضطراب و تنش مي‌كند و در اين شرايط ظرفيت‌هاي شناختي ذهن براي حل و فصل موثر موضوعات كاهش مي‌يابد. اما جالب است بدانيد كه امروزه روش‌هاي گوناگوني توسط روانشناسان و كارشناسان سلامت روان در زمينه حل تعارض پيشنهاد مي‌شود كه به افراد كمك مي‌كند در شرايط سخت رفتارهاي بهتري از خود نشان دهند و با آرامش بيشتري به موضوعات پايان بخشند.

براي مثال شما بايد ياد بگيريد كه علائم خشم خود را بشناسيد و به محض شناسايي علائم خشم در خود يا ديگري گفت‌وگوهايتان را به زمان ديگري موكول كنيد. پرهيز از رفتارهايي نظير به دنبال مقصر گشتن، سرزنش و تحقير و در مقابل تكيه بر راه حل‌ها به جاي پيامدهاي مشكل، از جمله مواردي هستند كه به شما كمك مي‌كنند حتي در حين تجربه اختلاف با ديگران نيز رفتار مناسبي داشته باشيد و شرايط را به خوبي مديريت كنيد.

البته در برخي شرايط به دليل رفتارهاي نامناسب قبلي يكسري الگوهاي غلط در زندگي شكل مي‌گيرند كه ممكن است با تكنيك‌هاي خودياري به سختي بهبود يابند. در اين موقعيت لازم است از يك روانشناس كمك بگيريد و موانع موجود بر سر اصلاح رفتارتان را به طور دقيق تر شناسايي نماييد.

سوالات متداول

- چگونه در رفتار با ديگران به آن ها رو ندهيم؟

اينكه نگذاريد ديگران به حريم شما وارد شوند و حقوق شما را زير پا بگذارند نيازمند مهارت جرات مندي و قاطعيت مناسب است. در اين راستا لازم است به جاي حرف زدن با روش‌هاي گوشه و كنايه يا پرخاشگري خواسته‌هاي خود را به طور محترمانه مطرح كنيد و هرجا احساس كرديد فرد مقابل حريم شخصي شما را زير پا گذاشته در كمال احترام اين موضوع را به او گوشزد كنيد. اگر احساس مي كنيد كه در اين زمينه چندان ماهر نيستيد يا در اجراي آن مشكل داريد كمك گرفتن از يك روانشناس مي‌تواند تا حد زيادي موثر باشد.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره تلفني كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه رفتار با ديگران مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: رفتار با ديگران | چگونه بايد با ديگران رفتار كنيم

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۵۶:۵۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی