مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

همه مادران هنگامي كه صاحب فرزند مي‌شوند تمايل دارند كه براي فرزندشان بهترين مادر روي زمين باشند اما در ذهن هر كسي تعريف مادر خوب و كافي با ديگري فرق دارد؛ برخي مادري را با سخت گيري زياد و برخي ديگر وظايف مادري را بسيار آسان تعريف مي‌كنند. در نهايت هر تعريفي كه شما از مادر خوب بودن داشته باشيد، به دنبال راهي براي خوشبختي و سعادت فرزند خود هستيد. براي رسيدن به اين مقصود بايد برخي صفات را در خود پرورش دهيد. با اين حال همواره اين سوال پيش مي‌آيد كه مادر كامل يا مادر كافي، كدام يك فرزندان كارآمدتري را تربيت خواهند كرد؟ با توجه به نقش و اهميت مادر در زندگي فرزند در ادامه اين مطلب ابتدا به برخي از صفات مادر خوب و سپس درباره مادر كامل و مادر كافي اطلاعاتي را در اختيار شما خواهيم گذاشت. 

منبع: مادر خوب

 

صفات يك مادر خوب و نمونه

مفهوم مادر به حد كافي خوب ابتدا در نظريه ويني كات بيان شد و در بحث اختلالات انطباقي مطرح گرديد. با اين حال به مرور زمان اين مفهوم گسترش پيدا كرده و صفات گوناگوني را دربرگرفته است كه در ادامه به بررسي بيشتر آن خواهيم پرداخت. 

حمايتگر باشد

مهمترين ويژگي يك مادر خوب و نمونه اين است كه حمايت كننده باشد، از علايق و سلايق فرزندش حمايت كند و به او فرصت دهد تا بتواند آرزوهايش را دنبال كند. يك مادر بايد به اين درك برسد كه سبك زندگي فرزندش مي‌تواند با سبك زندگي خودش كاملا متفاوت باشد. يك مادر بايد در خاطرش بماند كه فرزندش يك شخصيت مستقل دارد و بازتابي از آمال و آرزوهاي او نيست. اگر مادر اين توقع نامناسب را داشته باشد؛ در صورت برآورده نشدنش دچار اختلال افسردگي خواهد شد.

كاشف استعداد فرزندش باشد

يكي از مهمترين وظايف يك مادر نمونه اين است كه استعداد فرزند خود را بيابد و در جهت شكوفايي آن تلاش كند. اين اتفاق مي‌تواند زير نظر يك فرد متخصص نيز رخ بدهد. با اين حال از آن جايي كه مادر تعامل بيشتري با كودك داشته و به علايق كودك خود زودتر از ديگران پي مي‌برد زودتر مي‌تواند استعداد فرزند خود را كشف كند.

مادر خوب صبوري مي‌كند

هر زني بعد از مادر شدن در طول شبانه روز با چالش‌هاي فراواني مواجه مي‌شود كه ممكن است بيشتر آن‌ها نيز از سمت فرزندانش باشد. در اين شرايط مادر بايد سعي كند خويشتن داري كرده و با خونسردي به بررسي امور بپردازد و زماني سراغ چالش بعدي برود كه مسئله اول را حل كرده باشد. در اين راستا به شما خواندن مقاله مادر شدن شروع دوباره زندگي را پيشنهاد مي‌كنيم.

شنونده باشد

هم دل و هم زبان كودك خود باشد. فرزند در هر سني كه باشد اگر حس كند كه مادرش او را مي‌شنود بسيار آرام خواهد گرفت. شنيده شدن امر بسيار مهمي است كه در يك مادر موفق بايد نمود پيدا كند.

مادر خوب هميشه قابل دسترس هست

خيلي مواقع پيش مي‌آيد كه مادران سركار هستند و در دسترس فرزند خود نيستند، اما مادر حتي الامكان از طريق تماس تلفني يا ارسال پيامك به او نشان دهد كه حضور دارد و يك جورايي قابل دسترس است.

عاشق باشد

مادر بايد به فرزند خود اين احساس را منتقل كند كه موجود خاصي است و خداوند موهبت حيات را به او داده است كه او را بي قيد و شرط دوست دارد. مادر بايد دوست داشتن ديگران را به فرزندش بياموزد و هرگز مانع علاقه او به ديگران مثلا پدر، مادر بزرگ و... نشود.

يك مادر اگر همه كارهاي دنيا را براي فرزندش انجام دهد ولي فرزند احساس كند كه مادرش او را عميقا دوست ندارد انگار كه مادرهيچ كاري نكرده است. هر مادر بايد روش ابراز صادقانه علاقه خود به فرزندش را بيابيد. نشان دادن عشق بين مادر و فرزند در هر رابطه‌اي منحصر به فرد است.

از نظر روحي و جسمي سعي كند سالم باشد

از زماني كه نطفه در رحم مادر شكل مي‌گيرد مادر موظف است از لحاظ جسمي و روحي بسيار مراقب خود باشد البته دقت شود كه اهميت به سلامتي نبايد تبديل به وسواس شود كه هم مادر و هم فرزند در آن دچار آسيب شوند.

تربيت گر خوبي باشد

مادر خوب بايد مهارت‌هاي زندگي را بدون تعصب به فرزندش بياموزد و به او ياد آور شود كه در محيط‌هاي اجتماعي ديگر نيز آموزش‌هاي ديگري منتظر او خواهند بود.

براي اطلاع از روش هاي آموزش مهارت هاي زندگي به كودكان كليك كنيد.

انتخاب سبك فرزندپروري مناسب

يك مادر خوب معمولا سبك تربيتي مقتدرانه را در پيش مي‌گيرد چراكه كودك در اين سبك تربيتي به درستي درك مي‌شود و مادر نيز تلاش زيادي براي ايجاد و حفظ يك رابطه مثبت با كودكش مي‌كنند. در كنار اين مسئله مادر مراقبت كننده و حامي كودك خود است.

براي شناخت بيشتر در زمينه سبك هاي فرزندپروري كليك كنيد.

مادر خوب | كامل يا كافي

ضمن بيان خصوصيات فوق كه لازمه يك مادر خوب است، احتمال دارد يك برداشت اشتباه درباره مادر بودن ايجاد شود؛ اينكه مادر بايد در همه جهات بي عيب و نقص باشد تا بتواند فرزند سالمي را تحويل جامعه دهد. اين يك فرض غلط است. در اين راستا بايد اطلاعات جامعي داشته باشيد و با آموزش كافي و جامع بدانيد كه چه چيزهايي را بايد براي فرزندتان بخواهيد. براي مشخص شدن اين موضوع در ادامه درباره ويژگي‌هاي مادر كامل و مادر كافي صحبت خواهيم كرد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه آموزش پدر و مادر كليك كنيد.

مادر كامل چه ويژگي هايي دارد؟

مادر كامل با تصور اينكه بايد بي عيب و نقص باشد؛ هر لحظه از فرزندش مراقبت مي‌كند و حتي ثانيه‌اي او را رها نمي‌كند و به هيچ چيز ديگر حتي خودش توجه نمي‌كند و به اينكه كامل خود را وقف فرزندش كند افتخار مي‌نمايد. او مي‌گويد از نيازهاي فرزندش با خبر است حتي قبل از آنكه آن‌ها را به زبان بياورد. اين مادر به مرور دچار اختلال وسواس فكري مي‌شود و به فرزندش اين پيام را مي‌دهد كه حواست باشد دنيا جاي خيلي خطرناكي است و بدون من از پس هيچ كاري بر نخواهي آمد. چنين فرزنداني كاملا وابسته به مادر خود بار خواهند آمد. 

مادر كافي و خوب چه ويژگي هايي دارد؟

در كنار مطالب ابتداي مقاله؛ يك مادر كافي گاهي فرزندش را تشويق مي‌كند و گاهي به درستي و به روش علمي او را تنبيه مي‌كند و البته براي سلامت و شادي كل اعضاي خانواده وقت مي‌گذارد؛ ضمن اينكه به خود نيز اهميت مي‌دهد. اين مادر به فرزندش مي‌آموزد چگونه مشكلات اطرافش را شناسايي كند و از خود در برابر آن‌ها دفاع كند و بتواند تشخيص دهد چه زماني مي‌تواند از حمايت خانواده كمك بگيرد. اين مادران يك سبك فرزندپروري مناسب را در تمامي تعاملات خود با كودك در پي مي‌گيرند.

هر مادري بهترين را براي كودك خود مي‌خواهد اما با اين وجود هميشه اين خواسته ميسر نمي‌شود. بسيار شنيده‌ايم درباره افرادي كه والدين خود را به خاطر درك نكردنشان مقصر مي‌دانند. كجاي كار مادر يا پدر ايراد داشته است؟ آن‌ها كه تمام نيازهاي فرزندانشان را برآورده كرده‌اند. امروزه والدگري از حالت آزمون و خطا به سمت آموزش و فراگيري مهارت‌هاي والدگري پيش مي‌رود. نكات نگهداري از نوزاد در بسياري از بيمارستان‌ها آموزش داده مي‌شود. در اغلب مدارس يك مشاور حضور دارد و در مراكز مختلف مشاوره روانشناسي جهت تربيت كودكان خدمات مشاوره كودك ارائه مي‌دهند.

مركز مشاوره حامي هنر زندگي يكي از همين مراكز است كه در زمينه روابط ميان مادر و كودك مي‌تواند اطلاعات جامعي در اختيار شما قرار دهد و كمك كند تا به عنوان يك مادر بتوانيد به درستي نقش خود را در زندگي فرزندتان ايفا كنيد. همچنين در اين مركز در كنار مشاوره كودك مي‌توانيد از مشاوره خانواده، شغلي، اعتياد، جنسي و... نيز برخوردار شويد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

يك مادر چگونه بايد بفهمد كه به اندازه كافي خوب است؟

توجه داشته باشيد كه مرز بين خوب بودن و بدن بودن در روابط شما با فرزندتان شكل مي‌گيرد. بايد بتوانيد با احساس دروني خود نيازهاي كودك را درك كرده و در كنار آن با ارتباطي شهودي نيازهاي فرزند خود را درك كنيد.

مهم ترين نقش مادر در زندگي فرزند چيست؟

نقش مادر در طول زندگي فرزند بسيار موثر است و نمي‌توان به نقش خاصي اشاره كرد. با اين حال از همان ابتداي تولد مادر با ايجاد يك سبك دلبستگي ايمن در راستاي رشد و سلامت رواني كودك قدم برمي‌دارد. اين مسئوليت سپس با نقشي كه مادر در تربيت فرزند ايفا مي‌كند پررنگ تر خواهد شد و در تمامي مراحل زندگي و به شيوه متفاوتي ادامه مي‌يابد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نقش مادر در تربيت فرزندان كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه والدگري و مادر خوب بودن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مادر خوب

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مادر خوب،
موضوع:
[ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۰۱:۳۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی