مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

وقتي به عنوان والدين متوجه مي‌شويد فرزند شما چيزي را دزديده است تا حد زيادي برآشفته خواهيد شد. در واقع دزدي در نوجوانان رفتاري است كه همواره دوست نداريم حداقل در خانواده خودمان اتفاق بيافتد. چه خوشمان بيايد و چه ناراحت شويم، اين اتفاق افتاده و فرزند ما به چنين كاري دست زده است. سوال اين است كه حالا به‌عنوان والدين يا نزديكان نوجوان، چه‌كاري از دستمان برمي‌آيد؟ تنبيه كردن اگرچه مي‌تواند خشم و عصبانيت ما را تخليه كند و شايد فرزندمان هم به دليل ترس سراغ اين كارها نرود، اما اين رفتار به صورت كوتاه مدت خاموش خواهد شد. به عنوان والدين بايد تلاش كنيد تا راهكارهاي اصولي را در پيش بگيريد. در اين مطلب، برخي از اين راهكارها را با يكديگر بررسي خواهيم كرد. در كنار مطالعه اين مطلب، صحبت كردن با يك روانشناس مي‌تواند شرايط شما را بررسي كند و راهكارهايي را به شما ارائه دهد.

منبع: دزدي در نوجوانان

 

دزدي در نوجوانان

برداشتن وسايل ديگران، زماني دزدي محسوب مي‌شود كه فرد به حدي از توانايي ذهني رسيده باشد تا بتواند مفهوم مالكيت را درك كند. برداشتن وسايل ديگران، در كودكان سنين پايين‌تر، معمولاً به اين خاطر كه آن‌ها با مفهوم مالكيت چندان آشنا نيستند با اين حال اين موضوع اگرچه نيازمند توجه و بررسي است، اما نام دزدي براي رفتار آن‌ها در نظر گرفته نمي‌شود.

دزدي در نوجوان مي‌تواند چند حالت مختلف داشته باشد، ممكن است شما متوجه اين موضوع شده باشيد كه فرزندتان از جيب شما يا همسرتان پول برمي‌دارد و يا او را در حال دزدي از يك مغازه يا فرد ديگر ديده باشيد. گاهي نيز ممكن است ديگران به شما در اين زمينه اطلاع داده باشند. جدي‌ترين حالت دزدي نيز، زماني است كه فرزند شما با قانون درگير شده باشد و يا به صورت دزدي بيمارگون خود را نشان دهد. والدين بهتر است قبل از هرگونه اتقاق ناگوار اقدامات پيش گيرانه‌اي مثل تغيير سبك تربيتي يا تغييراتي در زندگي نوجوان را در نظر بگيريد كه در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهيم كرد.

براي اطلاع بيشتر درباره دزدي بيمارگون كليك كنيد.

 

دلايل دزدي در نوجوان

خجالت زدگي از بيان خواسته

گاهي اوقات نوجوانان به اين خاطر دزدي مي‌كنند كه شهامت بيان خواسته‌هاي خود را ندارند. آن‌ها ممكن است به دليل خجالت از تقاضاي پول توجيبي و بدون اجازه شما، از كارت يا كيف پولتان مبلغي را بردارند.

هيجان طلبي از دلايل دزدي در نوجوانان

يكي ديگر از دلايل دزدي در نوجوان، مي‌تواند هيجان خواهي در آن‌ها باشد. نوجوانان در بازه سني قرار دارند كه از هيجان لذت مي‌برند. رفتارهايي مثل دزدي يا رانندگي‌هاي پرسرعت در آن‌ها، معمولاً به دليل لذت بردن از هيجان اين كارها ايجاد مي‌شود و قصد دزدي كردن به جهت استفاده از منافع، چندان مطرح نيست.

فشار همسالان

(نه) گفتن در نوجوانان و به‌خصوص در ميان جمع دوستانشان، بسيار مشكل خواهد بود. رضايت دوستان و تصوري كه آن‌ها از وي خواهند داشت، بيشترين اهميت را براي نوجوان دارد. درنتيجه، درصورتي كه دوستان نوجوان از وي بخواهند اين كار را همراه با آن‌ها انجام دهد، احتمال رد كردن اين درخواست از سوي نوجوان پايين است. نوجوانان از اينكه دوستانشان آن‌ها را ناتوان بدانند، بسيار نگران خواهند شد و درنتيجه ممكن است به هر رفتاري تن بدهند تا از اين باور در دوستانشان اجتناب كنند. توجه داشته باشيد كه پيروي از همسالان يكي از چالش هاي دوران نوجواني است كه بايد به فرزندتان كمك كنيد به خوبي از آن عبور كند.

براي اطلاع از چالش هاي دوران نوجواني كليك كنيد.

جلب توجه از دلايل دزدي در نوجوانان 

به دست آوردن توجه اطرافيان، يكي از دلايلي است كه مي‌تواند نوجوان را به سمت هركاري، حتي دزدي كردن سوق بدهد. بي‌توجهي‌هايي كه اطرافيان و به‌خصوص والدين نسبت به فرزند نوجوان خود انجام مي‌دهند، باعث مي‌شود كه آن‌ها سعي كنند با انجام رفتارهاي غيرمعمول، صداي خود را به گوش والدين برسانند اين رفتار غيرمعمول، مي‌تواند از پرخاشگري تا حتي دزدي را شامل شود.

تمايل به كسب مالكيت

شايد اصلي‌ترين انگيزه دزدي در نوجوانان، تمايل آن‌ها براي كسب مالكيت يك‌چيز باشد. بعضي از نوجوانان كه مي‌بينند دوستانشان وسايل گران قيمت‌تري نسبت به آن‌ها دارند يا در مغازه‌ها كالايي را مي‌بينند كه اگرچه به آن علاقه دارند توان مالي خريدش را ندارند، ممكن است به فكر دزديدن آن‌ها بيفتند.

كامل نبودن رشد مغز از دلايل دزدي در نوجوانان 

شايد بتوان اكثر دلايلي كه در بالا گفته شد را زير اين عنوان جمع كرد كه رشد مغز در نوجواني هنوز كامل نشده است. بخش پيشاني در مغز كه مسئوليت كنترل منطقي رفتار با توجه به هر موقعيت را برعهده دارد، در نوجوان هنوز به درجه مشخصي از تكامل نرسيده و به همين خاطر گاهي اوقات توانايي كنترل رفتار نوجوان را از دست مي‌دهد. در زمان‌هايي كه اين بخش از مغز نمي‌تواند به حد كافي در رفتار فرد تأثيرگذار باشد، شما شاهد رفتارهايي مثل تصميم‌گيري‌هاي لحظه‌اي يا انجام رفتارهاي پرخطري مثل دزدي كردن در نوجوان خواهيد بود.

براي اطلاع از رشد مغز در نوجواني كليك كنيد.

 

برخورد والدين با دزدي در نوجوانان

يكي از اصلي‌ترين چالش‌ها براي والدين نحوه برخورد و واكنش آن‌ها نسبت به اين رفتار در فرزندشان است. در ادامه برخي از راهكارهايي كه والدين مي‌بايست در قبال فرزندشان به كار بگيرند را باهم بررسي خواهيم كرد. در مطالعه اين راهكارها به اين نكته توجه داشته باشيد كه راهكارها به صورت كلي و براي همه افراد تنظيم شده‌اند. درنتيجه ممكن است برخي از آن‌ها براي فرزند شما مناسب نباشند يا شما با آن‌ها موافق نباشيد. در اين صورت مي‌توانيد با كمك گرفتن از يك مشاور متخصص، راهكارهايي را به‌صورت اختصاصي دريافت كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

خودداري از رفتارهاي تند

دعوا كردن با نوجوان و تنبيه وي شايد بسيار سريع شما را به نتيجه‌اي كه مي‌خواهيد برساند، بااين‌حال در برخي از موارد نه‌تنها باعث پايان پيدا كردن رفتار نمي‌شود بلكه مسائلي مثل سرخوردگي نوجوان و از بين رفتن رابطه شما با وي نيز، به مشكلاتتان اضافه مي‌شود. درواقع با تنبيه، شما هيچ اطلاعي راجع به انگيزه‌هاي رفتار در نوجوانتان پيدا نخواهيد كرد و فرصت انجام راهكارهاي تربيتي صحيح را نيز از دست خواهيد داد. علي‌رغم احساس ناراحتي كه از درون داريد، سعي كنيد بر خود مسلط باشيد و ساير راه‌ها را امتحان كنيد.

صحبت كردن براي مقابله با دزدي در نوجوانان

در يك فرصت مناسب با نوجوانتان راجع به اتفاقي كه افتاده و دلايل وي براي اين كار صحبت كنيد. سعي كنيد بفهميد فرزندتان چه دلايلي براي اين كار داشته و چه تصوري راجع به رفتارش دارد. با توجه به اطلاعاتي كه به دست مي‌آوريد، مي‌توانيد راهكارهاي مختلفي را در نظر بگيريد. براي مثال اگر فرزندتان دلش مي‌خواسته چيزي را داشته باشد كه توان مالي خريدش را نداريد، بهتر است با او راجع به اين موضوع صحبت كنيد كه هر انساني آرزوهايي دارد كه نمي‌تواند به‌راحتي آن‌ها را برآورده كند و مي‌بايست براي رسيدن به آن‌ها تلاش كند يا اينكه به او كمك كنيد تا به اين بينش برسد كه داشتن برخي وسايل، چندان كه به نظر مي‌رسد نيز داراي اهميت نيست.

پيدا كردن شغل مناسب

يكي از راهكارهايي كه مي‌توانيد براي نوجوانتان در نظر بگيريد اين است كه براي او شغلي پيدا كنيد. داشتن شغل، علاوه بر اينكه باعث كسب درآمد در نوجوانتان مي‌شود و او مي‌تواند براي درآمدي كه دارد برنامه‌ريزي كند، باعث پر شدن وقت‌هاي خالي وي و همچنين پيدا كردن اعتمادبه‌نفسي مي‌شود كه او به آن احتياج دارد.

تغيير جمع دوستان

تغيير در جمع دوستان فرزند شما مي‌تواند باعث شود كه او تا حد زيادي از عوامل خطري كه وي را به سمت رفتارهاي نامناسب سوق مي‌دهند، در امان باشد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه نوجوانان به‌شدت روي دوستانشان حساس هستند و اگر مي‌خواهيد آن‌ها را از جمع دوستانشان خارج كنيد، مشكلاتي در اين زمينه خواهيد داشت. بهتر است به جاي اين كار، برنامه‌ريزي‌هايي را براي ساعات آزاد فرزندتان ايجاد كنيد تا اوقات  خود را به شكل ديگري بگذراند.

كلاس‌هاي ورزشي

در نظر گرفتن فعاليت‌هايي مثل كلاس‌هاي ورزشي باعث مي‌شود كه هيجان و انرژي فرزند شما در مسيري سازنده‌تر مصرف شود و تمايل وي براي كج‌روي كاهش پيدا كند.

وقت گذراندن با نوجوان

اگر به اين نتيجه رسيده‌ايد كه اشتباه فرزندتان به خاطر بي‌توجهي‌هاي شما به نيازهاي روحي او بوده است، بهتر است زمان‌هايي را براي كنار هم بودن و ايجاد ارتباط صميمانه‌تر با فرزندتان در نظر بگيريد. 

براي اطلاع بيشتر درباره آنچه كه بايد درباره نوجوان بدانيد كليك كنيد.

 

مشاوره در زمينه دزدي در نوجوانان

در اين بخش به اين سوال پاسخ‌خواهيم داد كه استفاده از خدمات مشاوره، چه كمكي در اين زمينه به فرزند شما خواهد كرد.

يكي از جدي‌ترين دلايل براي دزدي در سنين نوجواني، ابتلا به بيماري‌هاي نظير اختلال سلوك يا شخصيت ضداجتماعي مي‌باشد. اين افراد به رفتارهايي خلاف هنجارهاي اجتماعي دست مي‌زنند و متأسفانه تنبيه حتي درصورتي‌كه زنداني شده باشند نيز نمي‌تواند باعث دست كشيدن آن‌ها از اين قبيل كارها باشد. اگر فرزند شما مرتكب اشتباهاتي مثل دزدي كردن يا دعوا و نزاع شده است و به‌ويژه اگر احساس مي‌كنيد زمينه اين رفتارها از قبل در وي وجود داشته است، بهتر است براي بررسي ابتلا به اين اختلال و راه‌هاي درمان آن، از يك مشاور كمك بگيريد.

ممكن است پيامدهايي كه به سبب رفتار فرزندتان براي وي ايجادشده است، آسيب‌هاي روحي را براي او به بار بياورد. اين پيامدها مي‌تواند بدرفتاري و تحقير از جانب ديگران يا حتي احساس عذاب وجدان شديد در فرزندتان باشد، فرزند شما مي‌بايست براي جلوگيري از آسيب‌ها و لطمات اين پيامدها از يك كمك حرفه‌اي برخوردار باشد.

براي آگاهي بيشتر درباره روانشناسي نوجوان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

بهترين راهكار مقابله با دزدي در نوجوانان چيست؟

بهترين راهكار همواره رفتار صحيح والدين با نوجوان به دور از هرگونه خشم و عصبانيت است كه مي‌تواند به اصلاح رفتار نوجوان منجر شود. همچنين بهره بردن از مشاوره روانشناسي نيز مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دزدي در نوجوانان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: دزدي در نوجوانان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دزدي در نوجوانان،
موضوع:
[ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۸:۱۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی