مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تربيت كودكان دوقلو و نيازهاي رشدي مختلف آن‌ها موضوعي است كه والدين بايد توجه ويژه‌اي به آن داشته باشند. در واقع تربيت كودكان دوقلو بايد به گونه‌اي پيش رود كه هر يك از آن‌ها استعدادهاي خود را كشف كرده و به گونه‌اي متفاوت و با توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي‌شان تربيت شوند. بسياري از والدين با اشتباهات تربيتي مانند يكسان در نظر گرفتن وسايل و لباس‌ها فرصت هرگونه رشد فردي را از كودك خود مي‌گيرند و تمايل دارند كه از نظر ظاهري و روحي به گونه‌اي يكسان رشد كنند. با توجه به اينكه نوع تربيت والدين تاثيرات مستقيمي در شكل گيري شخصيت كودكان در بزرگسالي دارد، بسيار مهم است تا والدين راجع به نحوه تربيت اين كودكان و ويژگي‌هاي شخصيتي و روان‌شناختي آن‌ها اطلاعات مناسبي داشته باشيد. در صورتي كه احساس مي‌كنيد در اين مسير ممكن است با مشكلاتي مواجه شويد دريافت مشاوره كودك مي‌تواند بسيار كمك كننده باشد. 

منبع: تربيت كودكان دوقلو

 

راهكارهايي براي تربيت كودكان دوقلو

در سال‌هاي اخير با توجه به حساسيت والدين در مورد تربيت فرزندان و تلاشي كه براي مناسب بودن همه چيز انجام مي‌دهند، تربيت حتي يك فرزند كار بسيار سختي است. اگر شما قرار است اين تجربه را به طور همزمان و براي دو نفر داشته باشيد، قطعاً مسير سخت‌تري در پيش رو داريد كه مي‌بايست با آگاهي در آن قدم برداريد.

به خاطر داشته باشيد كه تربيت كودك موضوع بسيار مهم و حساسي است كه نياز به توجه و آگاهي كافي شما دارد. در كنار اين مسئله بايد بدانيد كه از چه زماني و از چه سني تربيت كودك خود را آغاز نماييد. بسياري از مشكلات روحي يا كمبودها در شخصيت بزرگسالان ريشه در اشتباهات تربيتي والدين دارد. اين موضوع براي والديني كه قرار است همزمان تربيت دو كودك را برعهده بگيرند به مراتب پيچيده‌تر خواهد بود. به همين خاطر در اين قسمت نكاتي را راجع به تربيت كودكان دوقلو با يكديگر بررسي خواهيم كرد.

براي آشنايي بيشتر درباره سن تربيت كودك كليك كنيد.

توجه به نيازهاي جسمي هنگام تربيت كودكان دوقلو

دوران بارداري و شيردهي براي مادران كودك دوقلو و همين طور فرزندان بسيار حساس خواهد بود. استرس‌ها و نگراني‌هاي موجود يا نامناسب بودن وضعيت تغذيه مادر و فرزندان در اين دوره مي‌تواند باعث بروز مشكلات بسياري از جمله اختلالات رشدي جنين بشود. در نتيجه به عنوان اولين اصل تلاش كنيد تا به كيفيت تغذيه و همين طور شرايط عصبي و سلامت خود به اندازه كافي توجه داشته باشيد.

فرزندانتان را يكسان تربيت نكنيد

يك تصور رايج در ميان اكثر افراد اين است كه دوقلوها و به ويژه دوقلوهاي همسان علاوه بر ظاهر، نيازهاي روحي و ويژگي‌هاي يكساني نيز دارند. اين تصور در برخي از ما به حدي غلبه پيدا كرده است كه گاهي تفاوت‌هاي بسيار واضح را نيز انكار مي‌كنيم و سعي داريم تا كودكان دوقلو را درست مانند هم در نظر بگيريم. والدين معمولاً سعي مي‌كنند براي اين كودكان لباس‌هاي مشابه تهيه كنند و آن‌ها را در تمامي مسائل يكسان تربيت كنند.

شايد اين موضوع تا حد زيادي از اين تصور سرچشمه بگيرد كه والدين نمي‌خواهند ميان فرزندانشان تفاوتي قائل شوند؛ اما بهتر است اين تفاوت را قائل شويد! اجازه دهيد شباهت‌هاي ذاتي فرزندان شما كاملاً حفظ شوند، نيازي نيست آن‌ها را از بين ببريد اما در ساير زمينه‌ها بهتر است اجازه دهيد استقلال و هويت آن‌ها جداي از يكديگر رشد كند. يك راهكار در اين زمينه اين است كه تصور كنيد شما دو فرزند داريد. درست شبيه به خانواده‌هاي بسياري كه دو فرزند دارد و الزاماً يك كار را براي هردوي آن‌ها در يك‌زمان انجام نمي‌دهند. بهتر است لباس‌ها و اسباب‌بازي‌هاي متفاوتي براي فرزندانتان تهيه كنيد و به آن‌ها تقسيم وسايلشان با يكديگر را بياموزيد تا اينكه از هر چيزي دو نمونه مشابه آن را تهيه كنيد.

در ميان دوقلوها و به‌ويژه دوقلوهاي ناهمسان تفاوت‌هاي اخلاقي و شخصيتي اساسي ديده مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند تحت تأثير وضعيت قرار گرفتن آن‌ها در رحم مادر، ويژگي‌هاي ذاتي يا تجربيات زندگي باشد. اگر چنين تفاوت‌هايي را در ميان فرزندان خود مي‌بينيد بهتر است آن‌ها را تقويت كنيد و به هريك از فرزندانتان اجازه بدهيد كه مسير مورد علاقه‌اش را طي كند.

براي آشنايي بيشتر درباره تربيت كودك كليك كنيد.

براي تربيت كودكان دوقلو برنامه‌ريزي مشخص داشته باشيد

به ميزاني كه فرزندان شما رشد مي‌كنند مشكلات و دغدغه‌هاي مربوط به آن‌ها نيز بزرگ‌تر خواهد شد. در نتيجه اگر با راهكارهاي مديريت زمان آشنا نباشيد و از برنامه ريزي استفاده نكنيد احتمال دارد از عهده پاسخ گويي به مسائل برنياييد. سعي كنيد يك برنامه ريزي مشخص براي زمان خواب و بيداري، تغذيه، رسيدگي به تكاليف درسي و ساير برنامه‌ها در نظر بگيريد.

تقاضاي كمك

به خصوص براي والديني كه تجربه كافي در زمينه تربيت كودك ندارند، كمك گرفتن از اطرافيان امري ضروري است. سعي كنيد از دوستان، والدين يا هركسي كه فكر مي‌كنيد در اين شرايط به شما كمك خواهد كرد بخواهيد بعضي مواقع به كمكتان بيايد. علاوه بر كمك گرفتن از سايرين تقسيم وظايف در محيط خانه نيز بايد صورت پذيرد. از همسرتان بخواهيد در انجام برخي كارها به شما كمك كند. اگر فرزند ديگري نيز در خانه داريد سپردن مسئوليت‌هاي ساده‌تر به او، علاوه بر اينكه به شما كمك خواهد كرد، باعث احساس اعتماد به نفس و توانمندي در او نيز خواهد شد.

ارتباط با افراد مشابه براي تربيت بهتر كودكان دوقلو

آشنايي و برقراري ارتباط با ساير خانواده‌هايي كه در شرايط شما هستند باعث مي‌شود علاوه بر معاشرت با افرادي كه احساس مي‌كنيد شما را به‌خوبي درك مي‌كنند زمينه‌هاي مشورت كردن و آشنايي با ايده‌هاي ديگران را نيز برايتان فراهم خواهد كرد. مجموعه اين عوامل به شما كمك خواهد كرد تا به بهترين شكل فرزندانتان را تربيت كنيد. همچنين خواندن مقاله تربيت فرزند نيز در اين راه كمك كننده است.

سؤالات متداول

تهيه لوازم يكسان براي كودكان دوقلو چه ايرادي دارد؟

اين موضوع باعث مي‌شود كه احساس استقلال و هويت فردي در اين گروه از كودكان به حد كافي رشد نكند؛ زيرا همه اطرافيان از آن‌ها انتظار دارند كه مشابه يكديگر رفتار كنند. شما با تهيه لوازم متفاوت علاوه بر كمك به رشد هويت مستقل در فرزندتان تقسيم وسايلش با ديگران را نيز به او آموزش خواهيد داد.

چرا دوقلوهاي همسان نيز گاهي تفاوت‌هاي شخصيتي با يكديگر دارند؟

حالت قرار گرفتن نوزادان در رحم و ميزان مواد غذايي و اكسيژني كه به آن‌ها مي‌رسد مي‌تواند يكي از دلايل اين تفاوت باشد. تأكيد والدين بر روي بزرگ‌تر يا كوچك‌تر بودن كودكان و تجربه‌هاي متفاوت در زندگي باعث ايجاد تفاوت‌هاي شخصيتي در اين كودكان مي‌شود.

براي دريافت مشاوره در زمينه تربيت كودكان دوقلو مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تربيت كودكان دوقلو

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تربيت كودكان دوقلو،
موضوع:
[ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۰۶:۳۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی