مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تولد نوزادان معتاد مسالۀ نگران كننده‌ايست كه در سال‌هاي اخير به ميزان قابل توجهي در حال وقوع است. نوزاداني كه از ابتدا با درد اعتياد رو به رو هستند و مادراني كه اهميت چنداني به وضعيت فرزندشان نمي‌دهند، وضعيت را دردناك‌تر مي‌كند. در بسياري از موارد حتي پس از مراقبت‌هاي ويژه و اقدامات درماني، اين نوزادان با ورود به محيط نامناسب دو مرتبه دچار اعتياد شده و بايد با پيامدها و عواقب زيادي دست و پنجه نرم كنند. اعتياد در نوزادان فرصت رشد و داشتن سلامت جسمي و ذهني را از آن‌ها مي‌گيرد. بنابراين در صورت مواجه با چنين معضلي بايد هر چه سريع تر براي درمان اعتياد والدين و ديگر مشكلات خانواده وارد عمل شد. مشاوره خانواده در كنار مشاوره ترك اعتياد ضروري است. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

منبع: نوزادان معتاد

 

علائم مربوط به اعتياد نوزادان

از آن جايي كه مواد مصرف شده توسط مادر از جفت عبور مي‌كند، جنين در بدن مادر خود تحت تاثير اثرات مواد قرار مي‌گيرد. نوزادي كه در دوران جنيني اين اثرات را تجربه كرده از همان بدو تولد گرفتار اعتياد شده و به خاطر محروميت از مواد دچار علائم ترك و نشانه‌هاي جسمي شديدي مي‌شوند كه به آن‌ها علائم سندروم محروميت از مواد مي‌گويند. براي كسب اطلاع از علائم ترك كليك كنيد.

1. سندروم محروميت از مواد

پس از به دنيا آمدن نوزاد، موادي كه در خون مادر جريان داشت به بدن كودك نمي‌رسد. اين امر باعث بروز شكل گيري علائم ترك مي‌شود كه در اصطلاح تخصصي‌تر سندروم محروميت از مواد نام دارد. اين سندروم علائم گسترده و گوناگوني مثل گريه‌هاي غير طبيعي، خواب زياد، لرزش، تشنج، تحريك پذيري، تعريق و تب، دماي پايين بدن، خميازه‌هاي زياد، گرفتگي بيني، نفس‌هاي تند و اسهال و استفراغ را در بر مي‌گيرد. شدت اين علائم در نوزاد وابسته به دوز مصرف مواد مخدر توسط مادر و مدت زمان استفاده از آن مي‌تواند متفاوت باشد. 

اثرات اعتياد مادران بر نوزادان 

علاوه بر بروز سندروم محروميت مواد، كودكاني كه از مادران معتاد به دنيا مي‌آيند در كوتاه مدت و بلند مدت با آسيب‌هاي مختلفي رو به رو مي‌شوند كه ما در ادامه به مهم ترين آن‌ها اشاره كرده‌ايم:

1. بروز عقب ماندگي هاي جسمي و ذهني

برخي از مواد مخدر مي‌توانند روند تكامل جنين در رحم را تحت تاثير قرار داده و منجر به بروز اختلالاتي در جسم يا ذهن كودك شوند. براي مثال مصرف مداوم الكل در دوران بارداري اغلب منجر به پيدايش سندروم جنين الكلي مي‌شود. در اين شرايط نوزاد با آسيب‌هاي مغزي و قلبي به دنيا مي‌آيد و معمولا نا به هنجاري‌هايي در صورت و جمجه نيز دارد. از همين رو بسيار اهميت دارد كه در مورد مواد مصرفي در طول بارداري و تاثيرات آن‌ها بر جنين آگاه باشيد. براي كسب آگاهي بيشتر در زمينه خطرات بارداري كليك كنيد. 

2. آسيب پذيري در برابر سوءمصرف مواد در آينده

برخي مطالعات نشان مي‌دهند فرزنداني كه از مادر معتاد به دنيا مي‌آيند و از ابتداي تولد مجبور به تحمل عوارض ناشي از مواد هستند، دچار تغييراتي در سيستم عصبي و مغزي مي‌شوند كه  آن‌ها را در برابر ابتلا به اعتياد در آينده آسيب پذير مي‌سازد. در نتيجه اين افراد اگر بعدها در محيط نامناسبي قرار بگيرند بيشتر احتمال دارد كه به سمت مواد گرايش پيدا كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اعتياد والدين كليك كنيد. 

3. نوزادان معتاد | بروز مشكلات رشدي

بررسي‌هاي انجام شده روي نوزداني كه با ابتلا به اعتياد متولد شده اند، نشان مي‌دهند چيزي در حدود 40 درصد از آن‌ها در دوران كودكي با يك مشكل رشدي مواجه مي‌شوند. از جمله اين مشكلات مي‌توان به اختلالات زبان و گفتار، مشكلات رفتاري، نقص در توجه و بيش فعالي اشاره كرد.

4. بروز اختلالات رواني در آينده

مطالعات طولي كه نوزادان معتاد را در طول سال‌ها مورد بررسي قرار داده‌اند، نشان مي‌دهند بسياري از آن‌ها در  سال‌هاي بعدي زندگي خود به اختلالات رواني مختلفي دچار شده‌اند. از جمله اين اختلالات مي‌توان به افسردگي، اضطراب مزمن و اختلالات روان پريشي نظير اسكيزوفرني اشاره كرد. بروز اختلالات روان پريشي در كودكاني كه مادرانشان در دوره بارداري از مواد محرك نظير شيشه و كوكائين استفاده مي‌كرده، بيش از ساير افراد ديده مي‌شود.

5. پايين آمدن آستانه تشنج

مواجهه با مواد مخدر در شكم مادر با تاثير بر سيستم عصبي مركزي مي‌تواند آستانه تشنج را در كودك پايين بياورد و منجر به اختلالات صرع شود. به خاطر داشته باشيد كه بروز تشنج در دوران نوزادي بسيار خطرناك است و بايد سريعا تحت كنترل فوريت‌هاي پزشكي قرار بگيرد.

6. نوزادان معتاد | كم وزني شديد

اكثر نوزاداني كه از مادر معتاد متولد مي‌شوند تحت شرايط زايمان زودرس و با وزن بسيار پايين به دنيا مي‌آيند. برخي مواد مخدر بسيار سنگين نظير هروئين توانايي جسماني كودكان را تا حد بسياري تحليل برده و متاسفانه باعث مرگ آن‌ها در همان دوران نوزادي يا سال‌هاي اوليه كودكي مي‌شوند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد زايمان زودرس و تولد  نوزادان نارس كليك كنيد. 

7. بروز مشكلات تنفسي

موادي كه به صورت كشيدن يا همان دود كردن در دوران بارداري مورد استفاده قرار مي‌گيرند، خطر ابتلاي كودك به بيماري‌هاي تنفسي نظير آسم و برونشيت را تا چند برابر افزايش مي‌دهند. متاسفانه امروزه با رواج بيشتر مصرف سيگار در بين بانوان خطر ابتلاي كودكان به اين مشكلات افزايش يافته است.

8. نوزادان معتاد | سندروم مرگ ناگهاني نوزاد و مصرف سيگار

متاسفانه بسياري از افراد به سيگار به عنوان يك ماده اعتياد اور نگاه نمي‌كنند و همين مسئله باعث مي‌شود بسياري از مادران در طول بارداري به مصرف سيگار خود ادامه دهند. اين در حالي است كه اكثر عوارض منفي مواد بر نوزدان در مورد سيگار نيز صدق مي‌كند. هم چنين مطالعات به طور اختصاصي نشان مي‌دهند كه استعمال سيگار در طول حاملگي به ميزان قابل توجهي با سندروم مرگ ناگهاني نوزاد در ارتباط است و مي‌تواند در احتمال بروز اين مشكل نقش داشته باشد. براي كسب اطلاع از دوره بارداري كليك كنيد. 

9. مشكلات رفتاري و سازگاري در نوجواني

همان طور كه پيش‌تر اشاره شد اعتياد در دوران نوزادي مي‌تواند آثار و پيامدهاي بلندمدتي براي فرد به همراه بياورد. اين مسئله به خصوص در دوره نوجواني  بيش از هر زماني خود را نشان مي‌دهد. افرادي كه در دوران نوزادي سابقه اعتياد داشته‌اند، بيش از سايرين در برابر بروز اختلالات رفتاري، پرخاشگري و درگيري با رفتارهاي پرخطر آسيب پذير هستند و به حمايت‌هاي بيشتري نياز دارند. اين بچه‌ها معمولا علاوه بر آسيب پذيري جسمي در شرايط محيطي نا به ساماني نيز پرورش مي‌يابند كه سازگاري آن‌ها را با دوران نوجواني بيش از پيش دشوار مي‌سازد.

ساير مشكلات نوزادان معتاد

نوزاداني كه با مشكل اعتياد به دنيا مي‌آيند مجموعه‌اي از علائم پيچيده جسمي، ذهني و رواني را از خود نشان مي‌دهند كه لزوم بستري آن‌ها در بخش مراقبت‌هاي ويژه را نشان مي‌دهد. آن‌ها در واقع هم زمان بايد تحت درمان‌هاي دارويي براي ترك اعتياد قرار بگيرند و هم چنين علائم حياتي‌شان به طور مدام تحت نظر قرار داشته باشد.

همچنين اين نوزادان پس از ترخيص از بيمارستان به مراقبت‌هاي پس از ترك نياز دارند اما شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خاص مادراني كه خود مواد مصرف مي‌كنند اغلب مانع از پيگيري اين مراقبت‌ها مي‌شود. در نتيجه اين مادران معمولا نوزدان خود را براي بررسي‌هاي بعدي، به بيمارستان نمي‌آورند. در بيشتر موارد آن‌ها نكات گفته شده درباره شير مادر معتاد را ناديده گرفته و با ادامه روند پيشين به نوزادشان بيشتر آسيب مي‌زنند. براي كسب اطلاع بيشتر از شير مادر معتاد كليك كنيد.

اعتياد زنان مخصوصا زماني كه متوجه بارداري خود مي‌شوند، بيشتر بايد مورد توجه قرار گيرد. پس به جاي استفاده از روش‌هاي نامطمئن براي ترك اعتياد هر چه زودتر با يك متخصص اعتياد براي يافتن سريع ترين و بهترين روش‌هاي ترك اعتياد ارتباط برقرار كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اعتياد زنان كليك كنيد.

درمان لازم براي نوزادان معتاد

اگر نوزاد معتادي اطراف شما متولد شده و نگران او هستيد، بسيار اهميت دارد كه براي پيشگيري از آسيب‌هاي جسمي و ذهني جبران ناپذير، هرچه زودتر براي درمان دارويي و پزشكي او اقدام كنيد. ابتدا لازم است كه ميزان شدت علائم در نوزاد بررسي شود تا درمان مناسب براي او مشخص گردد. شدت علائم با يك سيستم نمره دهي به نام فينيگان اندازه گيري و بررسي شده و سپس درمان مناسب مشخص مي‌شود. براي كسب اطلاع از ترك اعتياد كليك كنيد. 

1. درمان هاي غير دارويي 

بررسي آمار و ارقام پزشكي نشان مي‌دهد كه 60 درصد نوزادان معتاد بدون درمان دارويي ترك داده مي‌شوند. در واقع بيشتر اقداماتي در زمينه آرام كردن نوزاد انجام مي‌شود. اقداماتي مثل كاهش نور محيط، پيچيدن پارچه دور نوزاد و  قنداق كردن نوزاد به كاهش بي قراري و ناآرامي كمك زيادي خواهد كرد. براي آگاهي بيشتر در مورد آرام كردن نوزاد كليك كنيد. 

2. درمان هاي دارويي براي ترك نوازدان معتاد 

ساير بررسي‌ها حاكي از اين است كه 40 درصد ديگر نوزادان معتاد كه در معاينات اوليه  با علائم شديد اعتياد تشخيص داده مي‌شوند، نيازمند درمان دارويي هستند. به اين نوزادان مقدار معيني مورفين خوراكي خورانده مي‌شود و به تدريج و روز به روز مقدار آن كاهش پيدا مي‌كند تا مصرف به طور كل قطع شود و مراحل ترك پايان بپذيرد. توجه داشته باشيد كه اين درمان‌ها حتما بايد تحت نظر پزشك صورت بگيرند. خوراندن خودسر دارو به نوزاد مي‌تواند باعث تشديد علائم شده و عوارض خطرناكي را به همراه بياورد. 

در مواردي كه نوزاد دچار تشنج است علاوه بر درمان‌هاي دارويي براي ترك، پزشك استفاده از داورهاي ضد تشنج نظير فنوباربيتال را نيز در دستور كار قرار مي‌دهد. توجه به اين نكته بسيار ضروري است كه در طول درمان نوزاد نبايد از شير مادر تغذيه كند به خصوص اگر مادر هنوز مصرف كننده است. در واقع اگر بعد از مرخص شدن نوزاد از بيمارستان و ترك، مادر همچنان مصرف كننده مواد باشد و شروع به شيردهي كند، نوزاد دوباره معتاد خواهد شد. توصيه مي‌شود كه در دوره درمان با يك روانشناس كودك در ارتباط باشيد. براي كسب آگاهي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان نوزادان معتاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: نوزادان معتاد

امتیاز:
بازدید:
برچسب: نوزادان معتاد،
موضوع:
[ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۳۸:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی