مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

دست زدن كودك به اندام تناسلي خود اغلب در جهت كشف و شناخت بدنشان است اما مي‌تواند علل ديگري از جمله جلب توجه، كنترل والدين و ابراز ناراحتي نيز داشته باشد. با اين حال بسياري از والدين با ديدن اين صحنه كه كودكشان در حال بازي كردن با اندام تناسلي خود است بسيار نگران‌ مي‌شوند. بايد بدانيد كه صرفاً در شرايطي كه لمس اندام جنسي باعث ايجاد درد يا آسيب در كودك ‌شود؛ آن‌ را غيرطبيعي مي‌پنداريم و در آن صورت نياز است كه حتما به يك مشاور در زمينه كودك مراجعه نماييد. توجه داشته باشيد كه به‌عنوان والدين نوع رفتاري كه در مقابل عمل كودك انجام مي‌دهيد بسيار در تداوم و يا اصلاح رفتار موثر است. در ادامه به بررسي بيشتر علل و رفتار مناسب والدين در واكنش به دست زدن كودك به اندام تناسلي خود خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.  

منبع: علت دست زدن كودك به اندام تناسلي خود چيست؟

 

دست زدن كودك به اندام تناسلي خود

طبيعي بودن لمس آلت تناسلي، با توجه به فرهنگ، جامعه و عقايد خانواده مورد بحث قرار مي‌گيرد. با اين حال بسيار معمول است كه كودك، به‌وسيله تماس دست بخواهد اندام‌هاي بدن خودش را كشف كند و نسبت به آن‌ها شناخت بيشتري پيدا كند. كودكان ممكن است در مقابل آينه به تماشاي خود بپردازند كه اين رفتار، بخشي از تلاش آن‌ها براي دستيابي به هويت است. تولد خواهر يا برادر، تماشاي صحنه شير دادن به نوزاد و يا مشاهده كودك يا بزرگ‌سال در حال دستشويي كردن ازجمله دلايلي هستند كه باعث حساسيت بيشتر بچه‌ها به اندام تناسلي‌شان مي‌شوند.

بنابر نظر متخصصين، لمس اندام تناسلي در كودكان، هنگامي غيرمعمول يا بيماري تلقي مي‌شود كه باعث ايجاد درد يا آسيب در كودك شده و يا داراي ويژگي‌هايي باشد كه به نظر والدين غيرمعمول بيايد. بسياري از والدين تصور مي‌كنند كه تحريك آلت تناسلي و خود ارضايي در افراد، پس از دوره نوجواني و با تغييراتي كه در اين سن براي فرد به وجود مي‌آيد شكل مي‌گيرد. بااين‌حال تحريك‌هايي كه كودكان در مورد آلت تناسلي خودشان انجام مي‌دهند، حتي مي‌تواند از دوماهگي شروع شود.

دست زدن به اندام تناسلي يك پديده بسيار رايج در ميان تمامي كودكان است. در اين مرحله در واقع كودك در حال كشف و كنجكاوي درباره اندام‌هاي مختلف بدن خود بوده و بر اساس آمار ۹۰ درصد پسران و ۶۰ درصد دختران در سنين كودكي، اندام تناسلي خود را لمس كرده و سپس اين كار را ترك مي‌كنند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه كنجكاوي جنسي كودكان كليك كنيد.

 

دلايل دست زدن كودك به اندام تناسلي

دست زدن كودك به اندام تناسلي، در برخي از شرايط به دليل كنجكاوي براي كشف بدن نيست. دلايل بسيار ديگري نيز مي‌تواند در اين زمينه وجود داشته باشد كه از آن جمله مي‌توان به اين موارد اشاره كرد.

تكرار تجربه

گاهي اوقات كودكان، به‌صورت تصادفي متوجه لذتي كه با تحريك اندام تناسلي در آن‌ها ايجاد مي‌شود خواهند شد و به دنبال اين احساس لذت، دست زدن به آلت تناسلي را مجدداً تكرار مي‌كنند.

مي‌بايست اين موضوع روشن گردد كه دست زدن كودك به آلت تناسلي براي كسب لذت جنسي نيست چراكه آن‌ها دركي از اين مفاهيم در ذهن ندارند. كودك در اين مرحله صرفاً مي‌خواهد مطمئن شود كه هر بار اين رفتار را تكرار كند به همان نتيجه اوليه، يعني لذت دست پيدا مي‌كند.

جلب توجه از علل دست زدن كودك به اندام تناسلي

اغلب والدين در برابر اين رفتار فرزندشان، واكنش‌هاي تندي انجام مي‌دهند. اين واكنش‌هاي تند براي كودك اين‌گونه تعبير مي‌شود كه با انجام اين كار، توجه والدين يا ديگران را به دست خواهد آورد. اگرچه شما به‌صورت منفي و با پرخاش به كودك توجه كرده‌ايد اما او صرفاً به اين مسئله نگاه مي‌كند كه توجه شما را به دست آورده است. اگر كودك احساس كند از اين طريق مي‌تواند توجه شما را به سمت خودش معطوف كند، مجدداً دست زدن به اندام تناسلي را تكرار خواهد كرد.

كنترل والدين

نشان دادن واكنش منفي در مقابل دست زدن كودك به اندام تناسلي، باعث مي‌شود كه باهدف لجبازي با شما و يا كنترل كردن‌تان، كودك اين رفتار را تكرار كند. آن‌ها متوجه مي‌شوند كه با انجام دادن يا ندادن اين رفتار مي‌توانند عصبانيت يا آرامش را در شما كنترل كنند. به همين خاطر مجدداً اين رفتار را تكرار خواهند كرد. در برخي مواقع نيز انگيزه اين رفتار صرفاً لجبازي كردن با خواسته والدين و اعلام استقلال هست.

در شرايطي كه كودك باهدف كنترل والدين يا جلب‌توجه اين كار را انجام مي‌دهد بهتر است نسبت به رفتار، بي‌توجه باشيد.

احساس ناراحتي از علل دست زدن كودك به اندام تناسلي

يك دليل ساده اما شايع در ارتباط با دست زدن كودك به اندام تناسلي اين است كه ناراحتي يا مشكلي در اين ناحيه براي كودك ايجادشده است. براي مثال سفت بستن پوشك نوزادان و ايجاد فشار روي اندام تناسلي يا وجود ميكروب و التهاب كه احساسات ناخوشايندي مثل سوزش و خارش را ايجاد مي‌كند مي‌تواند باعث دست زدن كودك به اندام تناسلي بشود.

 

تفاوت لمس آلت تناسلي در كودكان سنين مختلف

كودكان سنين مختلف، به شكل‌هاي متفاوتي اندام تناسلي خود را لمس مي‌كنند. در طول يك سال اول زندگي، كودكان با ماليدن ران‌ها به يكديگر، خوابيدن به پشت و حركت به جلو و عقب، اندام تناسلي خود را تحريك مي‌كنند.

در سنين ۱ تا ۴ سالگي، كودكان ممكن است به‌طور خصوصي يا در جمع، به اندام تناسلي خود دست بزنند. آن‌ها از روي كنجكاوي، اندام جنسي خود را به كودكان ديگر نشان مي‌دهند و از آن‌ها نيز مي‌خواهند كه اندام جنسي خود را به وي نشان دهند. اين سنين معمولاً زماني است كه كودكان متوجه تفاوت اندام جنسي در مردان و زنان مي‌شوند. لمس اندام تناسلي در سن ۵ سالگي به اوج خودش مي‌رسد و پس‌ازآن تا رسيدن فرد به بلوغ و نوجواني، خاموش مي‌شود.

 

لمس اندام تناسلي در كودكاني كه قرباني سوءاستفاده جنسي شدند

دست زدن كودك به اندام تناسلي و كنجكاوي راجع به آن، در كودكاني كه مورد تجاوز و آزار جنسي قرارگرفته‌اند، به‌مراتب بيشتر است. بعضي رفتارهاي نامناسب در كودك كه نشان‌دهنده سوءاستفاده جنسي است شامل موارد زير مي‌باشد.

  • گذاشتن دهان بر روي ناحيه تناسلي يا سينه‌ها
  • استفاده از زبان در حين بوسيدن اطرافيان
  • تقاضاي برقراري ارتباط جنسي از ديگران
  • تمايل به واردكردن اشيا در ناحيه واژن يا مقعد
  • استفاده از اشيا براي خود ارضايي
  • درآوردن لباس در حضور ديگران
  • انجام بازي‌هاي جنسي با عروسك‌ها

والديني كه با نشانه‌هاي اين‌چنيني در فرزندشان مواجه مي‌شوند، بهتر است با يك روانشناس و مشاور در زمينه كودك مشورت نمايند. علاوه بر سوءاستفاده جنسي، مشاهده *** گرافي يا محتواهاي نامناسب در تلويزيون يا موبايل، مي‌تواند كنجكاوي كودكان را در اين زمينه‌ها افزايش دهد. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

عكس‌العمل والدين در مواجهه با دست زدن كودك به اندام تناسلي

لمس اندام تناسلي در كودكان، بخشي از فرايند شناخت بدن و كشف هويت هست. در اين ميان نحوه عكس‌العمل نشان دادن والدين اهميت بالايي در اين زمينه دارد.

آموزش خصوصي بودن حريم بدني كودك

مي‌بايست از سنين كودكي به فرزندتان اين مطلب را بياموزيد كه بدن او بسيار مهم است و نبايد هر فردي آن را ببيند. براي نشان دادن اهميت اين كار بهتر است هميشه، لباس پوشاندن به كودك را در اتاق‌خواب يا دستشويي انجام دهيد. درآوردن لباس كودك در جمع و جلوي بقيه به كودك اين ديدگاه را القا مي‌كند كه ديده شدن بدنش توسط ديگران ايرادي ندارد. به‌علاوه بهتر است در هنگام پوشاندن لباس، حمام يا استفاده از سرويس بهداشتي، مدت‌زمان برهنه بودن كودك را كاهش دهيد.

جلوگيري از دست زدن كودك به اندام تناسلي در حضور ديگران

وقتي متوجه مي‌شويد كه كودك شما، اندام خصوصي‌اش را لمس مي‌كند، رفتار تند يا سرزنش‌آميزي با او نداشته باشيد اما به وي تذكر دهيد كه دست زدن يا وارسي اندام تناسلي، صرفاً مي‌بايد در يك حريم خلوت و در تنهايي مثل اتاق خواب اتفاق بيفتد. هرگز به فرزندتان اجازه ندهيد اين كار را در جايي غير از اتاقش يا در حضور ديگران انجام دهد.

آگاهي دادن به فرزندان

به كودك خود آموزش دهيد كه چه كساني و در چه صورتي اجازه دارند اندام خصوصي او را ببينند. براي مثال به او بگوييد پدر و مادر، براي عوض كردن لباس و يا شست‌وشو اين اجازه را دارند. همچنين دكتر يا پرستار صرفاً درصورتي ‌كه براي معاينه نياز باشد مي‌تواند به اندام خصوصي كودك دست بزند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه تربيت جنسي كودكان كليك كنيد.

سؤالات متداول

هنگامي‌كه كودك اندام تناسلي را لمس مي‌كند بايد چه واكنشي نشان داد؟

بهتر است به‌جاي نشان دادن واكنش تند، به كودك آموزش دهيد كه هرگونه وارسي و دست زدن به اندام تناسلي مي‌بايد در خفا صورت بگيرد. ضمنا براي جلوگيري از عادي شدن يا گسترش يافتن اين وضعيت بهتر است به كودك آموزش دهيد كه بدن او، حريم خصوصي وي است و نبايد كسي آن‌ها ببيند.

براي دريافت مشاوره در زمينه دست زدن كودك به اندام تناسلي خود مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: علت دست زدن كودك به اندام تناسلي خود چيست؟

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۵۱:۰۰ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی