مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

نقش خانواده در اضطراب يكي از مهم ترين عوامل در بروز و ايجاد اضطراب مي‌باشد. سلامت و بهداشت روان خانواده يكي از مسائل بسيار تاثير گذار است كه در واقع سلامت روان كل جامعه را تحت تاثير قرار مي‌دهد. سبك ارتباطي ميان اعضاي خانواده به طور مستقيم بر ديدگاه آن‌ها نسبت به زندگي و نحوه واكنش‌شان به مسائل مختلف تاثير مي‌گذارد. بنابراين اگر فردي مبتلا به اختلالات اضطرابي بود، مي‌توان با بررسي سابقه خانوادگي وي علت استرس او را ريشه‌يابي كرد. اگر شما نيز با اين مشكلات درگيريد و به دنبال نقش و مسئوليت اعضاي خانواده خود در برابر آن هستيد، در ادامه اين مقاله به ابعاد مختلف اين موضوع خواهيم پرداخت. با اطلاع از اين عوامل مي‌توانيد فرزندان و خانواده سالم خود را شكل دهيد. براي كسب اطلاع بيشتر از خانواده سالم كليك كنيد.

منبع: اضطراب

 

نقش خانواده در اضطراب فرزند از بدو تولد

بسياري از كودكان از همان سال‌هاي ابتدايي تولد علائم اضطرابي زيادي را از خود نشان مي‌دهند. جدا از عوامل ذاتي تاثيرگذار بر ژن كودكان و برخي بيماري‌هاي مزمن كه از ابتدا بر سيستم عصبي نوزاد تاثير مي‌گذارند، استرس در دوران بارداري، تاثير مستقيمي بر سطح اضطراب كودكان دارد. براي اطلاع بيشتر از استرس در دوران بارداري كليك كنيد.

اين اضطراب در هر دوره‌اي به صورت يكسري ترس‌ها و نگراني‌ها خود را نشان مي‌دهد. براي مثال تحقيقات نشان داده كه فرزندان مادران مضطرب بيشتر در دوران كودكي خود ترس‌هايي نظير ترس از صداي بلند، اشياي تيره، تاريكي، حيوانات و... را تجربه مي‌كنند. همچنين اين كودكان به احتمال بيشتري به اضطراب جدايي مبتلا مي‌شوند. براي آگاهي بيشتر در زمينه اضطراب جدايي كليك كنيد.

در واقع سطح اضطراب كلي مادر، اختلافات و مشكلات خانوادگي تجربه شده در دوران بارداري مي‌تواند يكي از عوامل تاثيرگذار بعدي دراضطراب فرزندان باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر، مقالات نشانه هاي اضطراب و درمان اضطراب را مطالعه فرماييد.

نقش رويدادهاي خانوادگي موثر در اضطراب فرزندان

بايد اين نكته را مد نظر داشته باشيد كه كودكان نسبت به رويدادهاي استرس زا در خانواده حساسيت بيشتري دارند. آن‌ها هنگام مواجه شدن با مسائلي هم چون اختلافات پدر و مادر، جدايي و طلاق به دنبال چرايي اين رويدادها هستند. در اكثر مواقع آن‌ها خودشان را عامل اصلي ايجاد اين درگيري‌ها مي‌دانند كه اين امر آسيب‌هاي زيادي را به سلامت رواني فرزندتان وارد مي‌كند. انسجام خانوادگي به كاهش اضطراب كمك مي‌كند. براي اطلاع بيشتر از انسجام خانوادگي كليك كنيد.

علاوه بر موارد ذكر شده بيماري‌هاي سخت و طولاني والدين، مرگ يكي از نزديكان، تضادهاي انضباطي و تربيتي بين پدر و مادر و تولد نوزاد جديد از ديگر عوامل اضطراب زا براي كودكان هستند.

افراد در سنين مختلف به شيوه‌هاي مختلفي اضطراب‌هاي خود را بروز مي‌دهند. بهانه گيري، مخالفت‌ها، نافرماني‌ها، لجبازي و قشقرق‌هاي مدام نشان دهنده مشكلاتي است كه روان فرزندتان را آزار مي‌دهد. اين رفتارها در پسرها بيشتر ديده مي‌شود چرا كه پسران برون ريزي احساسات خود را بيشتر به صورت خشم و پرخاشگري نشان مي‌دهند. حفظ احترام در خانواده به كاهش اينگونه رفتارها كمك مي‌كند. براي اطلاع بيشتر از احترام در خانواده كليك كنيد.

نقش خانواده در تداوم اضطراب | تربيت والدين مضطرب

همانطور كه در ابتدا گفته شد نحوه رفتار و نوع ارتباطي كه شما با فرزند خود داريد نقش اساسي در بهداشت و سلامت روان فرزندانتان دارد. مادري را تصور كنيد كه دائما نگران و مضطرب است؛ اين نگراني و اضطراب كاملا در نوع رفتار و تربيت او تاثير مي‌گذارد. براي مثال او  دائما فرزندش را چك كرده و بيش از حد مراقب است چرا كه دائما در اين دلهره به سر مي‌برد كه مشكلي براي فرزندش پيش نيايد.

در واقع او با اين رفتارهاي افراطي از ابتدا به فرزند خود اين پيام را منتقل مي‌كند كه دنيا جاي امني نيست و براي محافظت از خود بايد دائما نگران و مضطرب بود. به همين خاطر فرزندي كه از ابتدا ترس‌ها و نگراني‌هاي زيادي را تجربه كرده با دريافت اين پيام‌ها رفته رفته اضطرابش بيشتر مي‌شود و در طول زمان تداوم مي‌يابد. وحدت خانوادگي به كاهش استرس و اضطراب تمام اعضا كمك مي‌كند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه وحدت خانوادگي كليك كنيد.

نقش خانواده در بروز اختلالات اضطراب

اضطراب زياد ممكن است به يك سري اختلالات رواني منتهي شده كه عملكرد و فعاليت‌هاي روزانه فرد را مختل مي‌كنند. در ادامه نقش خانواده در بروز برخي اختلالات رواني را بررسي كرده‌ايم.

1. اختلال اضطراب جدايي

اضطراب جدايي كه در دوران كودكي اتفاق مي‌افتد، اشاره به ترس غير معقول كودك هنگام جدا شدن از والدين دارد. روانشناسان در ريشه يابي اضطراب جدايي به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين كودكان در ماه‌هاي ابتدايي تولد نمي‌توانند اعتماد مورد نياز را از مادر به دست بياورند. ريشه اين عدم اعتماد در ناتواني مادران در ارضاي نيازهاي فرزندشان است؛ اين مادران به جاي توجه به نيازهاي كودك، بيشتر تمايلات خود را در نظر مي‌گيرند.

مثلا  مادري زمان شيردهي را متناسب با گرسنگي فرزند تنظيم نمي‌كند يا هنگام محبت كردن اصلا به خلق و خوي كودك توجهي ندارد. در واقع تمايلات مادر بر نيازهاي كودك اولويت دارد. براي آگاهي بيشتر در زمينه نقش خانواده كليك كنيد.

2. اختلال اضطراب فراگير

در اختلال اضطراب فراگير فرد دائما نگران موضوعاتي مبهم است و علائم رواني و جسمي اضطراب را به صورت مزمن تجربه مي‌كند. خانواده‌هايي كه دائما نگران هستند و از كودكي به فرزند خود اين پيام را مي‌دهند كه دنيا جاي امني نيست و هميشه بايد نگران مسائل مختلف باشند به احتمال خيلي زياد فرزندان خود را به اين سمت هدايت مي‌كنند. فرزندان اين خانواده‌ها دائما در محيط به عواملي كه ممكن است برايش خطر آفرين باشند توجه دارند. در حقيقت نسبت به رخ دادن اتفاق‌هاي منفي بدبيني زيادي نشان مي‌دهند.

3. اختلال اضطراب اجتماعي

در اختلال اضطراب اجتماعي فرد دائما نگران ارزيابي ديگران در مورد خود مي‌باشد. خانواده در پيدايش اين اختلال نقش بسزايي دارد. افرادي كه از اضطراب اجتماعي رنج مي‌برند در واقع از عزت نفس پاييني برخوردارند. خانواده در پيدايش اين عزت نفس به خصوص در دوره نوجواني بسيار تاثيرگذار است.

تحقير نوجوان، ناديده گرفتن نقاط مثبت و تاكيد بر ضعف‌هاي او در تخريب عزت نفس افراد نقش مهمي دارند. عدم اطمينان به توانايي‌هاي خود در افراد با عزت نفس پايين منجر به حساسيت بيش از حد آن‌ها به قضاوت ديگران مي‌شود، كه اين خود از ويژگي‌هاي اصلي افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي است. براي آگاهي بيشتر از پيامدهاي تحقير نوجوان كليك كنيد.

تاثير خدمات روانشناسي بر كاهش اضطراب

همانطور كه گفته شد خانواده نقش بسيار مهمي در اضطراب افراد دارد و حتي مي‌تواند آنان را در برابر طيف وسيعي از اختلالات رواني آسيب پذير كند. به همين دليل كمك گرفتن از روانشناس براي درمان اضطراب ضروري است. در صورتي كه فكر مي‌كنيد اختلالات ذكر شده و يا نشانه‌هاي اضطراب در خانواده شما مشكل آفرين شده، بهتر است هر چه زودتر براي درمان اضطراب خود اقدام كنيد. مشاوره روانشناسي فردي و مشاوره خانواده در اين موقعيت‌ها، در زمينه بهبود سلامت روانتان به شما كمك مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه نقش خانواده در اضطراب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اضطراب

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اضطراب،
موضوع:
[ ۲ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۳۳:۰۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی