مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

انتخاب دوست در دوران نوجواني نسبت به ساير سنين از اهميت بيشتري برخوردار است چرا كه در اين دوران افراد بيش از هر زمان ديگري تحت تأثير دوستان خود قرار مي‌گيرند و هويت خود را حول محور ويژگي‌هاي آن‌ها شكل مي‌دهند. به همين خاطر گروه دوستان در دوره نوجواني مي‌توانند روي شكل گيري شخصيت آينده افراد نيز نقش داشته باشند و تأثيرات دراز مدتي را در زندگي آن‌ها ايجاد كنند. ما در اين مقاله تلاش كرده‌ايم تا در مورد اهميت انتخاب دوست در دوران نوجواني توضيحات بيشتري را ارائه كنيم و به ارائه نكات مهمي كه در اين زمينه بايد رعايت كنيد بپردازيم.

منبع: انتخاب دوست در نوجواني

 

اهميت انتخاب دوست در دوران نوجواني

دوستان در دوره نوجواني حاميان بسيار مهمي براي افراد محسوب مي‌شوند و مي‌توانند به امنيت اجتماعي و رواني افراد كمك كنند. از جمله دلايلي كه باعث مي‌شود انتخاب دوست در دوران نوجواني از اهميت بسزايي برخوردار باشد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- حضور در بين جمع دوستان احساس نياز به تعلق را در نوجوان ارضا مي‌كند و مي‌تواند منجر به افزايش احساس اعتماد به نفس نيز شود.

- اگر نوجوانان افراد سالمي را براي دوستي انتخاب كنند مي‌توانند تجربيات مثبتي را در زمينه ارتباطات اجتماعي شكل دهند و به كمك همين روابط در كنار بلوغ جسماني بلوغ رواني و اجتماعي را نيز تجربه خواهند كرد.

- نوجوانان در فرايند انتخاب دوست با عقايد، ارزش‌ها، افكار و نقش‌هاي مختلفي آشنا مي‌شوند كه در فرايند هويت‌يابي آن‌ها را هدايت مي‌كند و در نتيجه در شكل گيري شخصيت آينده آن‌ها نيز تأثير مي‌گذارد.

براي شناخت بيشتر در زمينه چالش هاي دوران نوجواني كليك كنيد.

 

انتخاب دوست در نوجواني | چگونه به نوجوان خود كمك كنيم؟

درست است كه نوجوانان در اين سنين به دنبال استقلال بيشتري هستند و مي‌خواهند خودشان در مورد روابط دوستي‌شان تصميم بگيرند با اين حال آن‌ها در اين دوره همچنان به نظارت و حمايت‌هاي شما احتياج دارند. در اين شرايط اين سؤال براي والدين پيش مي‌آيد كه با اين اوصاف چگونه مي‌توانيم به فرزندمان در انتخاب دوست كمك كنيم. ما در ادامه به چند راهكار مؤثر در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

تلاش براي داشتن روابط صميمانه و نزديك با نوجوان

همين كه شما به عنوان والدين بتوانيد ارتباطات مثبتي با فرزند خود داشته باشيد به خودي خود در روابط دوستانه فرزندتان تأثير مي‌گذاريد چرا كه مطالعات نشان مي‌دهند نوجواناني كه رابطه صميمانه و گرمي با والدين خود دارند اغلب پذيرش بيشتري نسبت به توصيه‌هاي پدر و مادر خود در زمينه دوست‌يابي دارند و همچنين قادر هستند تا روابط سازنده‌تر و مناسب‌تري را با دوستان خود برقرار كنند.

به همين خاطر لازم است در سنين نوجواني فرزندتان انعطاف‌پذيري بيشتري از خود نشان دهيد و تلاش كنيد تا روابط نزديك‌تري با نوجوان خود داشته باشيد. اگر احساس مي‌كنيد كه تعارض‌ها و اختلافات زيادي بين شما وجود دارد كه به ارتباطتان آسيب مي‌زند مراجعه به يك روانشناس متخصص در حيطه خانواده مي‌تواند به شما در جهت بهبود اين اوضاع كمك كند.

براي اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

ايفاي نقش به عنوان الگويي سالم

شما به عنوان والدين بيش از هر چيزي از طريق رفتارتان بر نوجوانان تأثير مي‌گذاريد. در نتيجه به جاي اينكه دائماً تلاش كنيد تا فرزند خود را نصيحت كنيد به دنبال اين باشيد كه همانند يك الگوي مناسب در برابر او عمل كنيد. براي مثال نتايج مطالعات روانشناسي نشان مي‌دهند فرزندان والديني كه روابط دوستانه سالم‌تري دارند اغلب در فرايند دوست‌يابي موفق‌تر هستند و مي‌توانند ارتباطات اجتماعي مثبت‌تري را برقرار كنند. در نتيجه اگر شما دائماً در روابط دوستي خود شكست بخوريد يا فرد منزوي و فاقد ارتباطات اجتماعي لازم باشيد نمي‌توانيد آن‌گونه كه بايد روي فرزند خود تأثير بگذاريد.

تشويق نوجوان به ادامه دادن روابط سالم

به جاي اينكه تمركزتان را روي موارد منفي بگذاريد و دائماً بخواهيد در مورد نبايدهاي روابط دوستي به نوجوانتان هشدار دهيد تلاش كنيد تا در مسير مقابل اين گام برداريد. در واقع براي اينكه بتوانيد رفتارهاي اجتماعي مناسبي را در فرزند خود شكل دهيد لازم است كه روي رفتارهاي مثبت او متمركز شده و آن‌ها را تشويق كنيد و به انتخاب درست دوست در دوران نوجواني حامي او باشيد.

به اين ترتيب هر زمان كه مي‌بينيد فرزندتان روابط امني را انتخاب مي‌كند و رفتارهاي مناسبي را از خود نشان مي‌دهد در اين باره به او بازخورد دهيد و با حمايت خود اين رفتارها را تقويت كنيد. اين سبك رفتاري به خودي خود احتمال انتخاب‌هاي نادرست را كاهش مي‌دهد و نوجوان را در مسير درست هدايت مي‌كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه رفتار صحيح با نوجوان كليك كنيد.

 

سؤالات متداول درباره انتخاب دوست در نوجواني

- چرا نوجوانان دوست دارند بيشتر وقت خود را با دوستان بگذرانند و كمتر به بودن با خانواده ارزش قائل مي‌شوند؟

اين مسئله امري طبيعي در اين دوران محسوب مي‌شود چرا كه نوجوانان در گذار از كودكي به بزرگسالي نياز به استقلال بيشتري را در خود حس مي‌كنند و به دنبال يافتن هويتي جدا و مستقل از والدين خود هستند به همين خاطر تلاش مي‌كنند تا از طريق گروه دوستان به تعريف جديدي از خود برسند و شخصيت دلخواه خود را شكل دهند. به همين خاطر تمايل بيشتري به گذراندن اوقات در كنار هم سن و سالانشان دارند و كمتر به جمع‌هاي خانوادگي علاقه نشان مي‌دهند.

اگر بتوانيد در اين زمان انعطاف بيشتري از خود نشان دهيد و ارتباط صميمانه خود را با فرزندتان حفظ كنيد به مرور تعادل به زندگي شما بازخواهد گشت و فرزندتان با گذر زمان و دست‌يابي به هويت دلخواه گرايش بيشتري به بودن در كنار شما خواهد داشت.

براي آشنايي بيشتر در زمينه نوجوان كليك كنيد.

- چگونه مي‌توانم فرزندم را از دوستان ناباب دورنگه دارم؟

در اين سنين براي آنكه بيشترين تأثيرگذاري را داشته باشيد لازم است كه نوع نظارت خود را بر فرزندتان تغيير دهيد و همانند يك كودك با او برخورد نكنيد. امر و نهي‌هاي مستقيم و افراطي باعث مي‌شود كه نوعي مقاومت در فرزندتان ايجاد شده و او هيچ‌گونه پذيرشي نسبت به حرف‌هاي شما نداشته باشد.

در اين وضعيت بيش از هر زمان ديگري احتمال دارد كه به سمت دوستان ناباب گرايش پيدا كنيد. در نتيجه تلاش كنيد تا نظارت غيرمستقيم را در پيش بگيريد. براي مثال ارتباط خود را با دوستان فرزندتان تقويت كنيد و يا با خانواده‌هاي دوستان فرزند خود ارتباط برقرار كنيد. اين كار باعث مي‌شود كه بتوانيد كنترل بيشتري بر اين روابط داشته باشيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب دوست در نوجواني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: انتخاب دوست در نوجواني

امتیاز:
بازدید:
برچسب: انتخاب دوست در نوجواني،
موضوع:
[ ۴ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۶:۵۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی