مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

استفاده از داروهايي مثل نورتريپتيلين براي درمان افسردگي به دليل آثار مثبت آن بيشتر شده است. دارو تنها به عنوان روشي براي كاهش علائم افسردگي استفاده مي‌شود. درمان اغلب بيماري‌هاي اعصاب و روان تنها به وسيله دارو امكان پذير نبوده و به روان درماني هم نياز دارد. متاسفانه انتظار بيماران و اطرافيان از سريع بودن درمان فرد را به سمت مصرف بيش از حد دارو مي‌كشاند در حالي كه دارو تنها تاثيرات كوتاه مدت داشته و در بلند مدت با كم شدن فوائد آن، عوارض دارو براي فرد بيشتر مي‌شود. بنابراين به هيچ عنوان نبايد از قرص نورتريپتيلين و ديگر داروهاي اعصاب و روان بدون دستور پزشك استفاده و يا مصرف آن را قطع كرد. با آگاهي از عوارض و تداخلات دارويي نورتريپتيلين مي‌توانيد اثربخشي آن را افزايش دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ساير داروهاي تثبيت كننده خلق كليك كنيد.

منبع: قرص نورتريپتيلين | موارد مصرف و عوارض داروي نورتريپتيلين

 

كاربرد قرص نورتريپتيلين چگونه است؟

قرص نورتريپتيلين اغلب براي درمان افسردگي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و تنها بايد با تجويز پزشك مصرف شود و حتي براي قطع آن نيز بايد با پزشك مشورت كنيد. نورتريپتيلين براي مشكلات ذهني و رفتاري، ترك سيگار و درمان ناراحتي‌هاي اعصاب نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين دارو با ايجاد احساس شادي براي مقابله با علائم استرس و اضطراب به شما كمك مي‌كند. درمان با اين دارو در 3 مرحله است كه با تاثير بر مواد شيميايي مغز باعث بالا رفتن سطح انرژي و متعادل شدن كاركرد ذهن فرد مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه علائم استرس كليك كنيد. 

داروي نورتريپتيلين چگونه در بدن عمل مي كند؟

از زمان شروع مصرف دارو مدتي طول مي‌كشد تا تاثير آن مشخص شود. اين دارو در بدن از طريق مهار بازجذب نوراپي نفرين و سروتونين توسط پايانه عصبي پيش سيناپسي، غلظت سيناپسي آن‌ها را در سيستم عصبي مركزي افزايش مي‌دهد. به اين معنا كه نوراپي نفرين و سرتونين (دو ناقل موثر بر شادي) به ميزان بيشتر فعاليت كرده و باعث احساس خوشحالي در فرد مي‌شوند. به اسن صورت علائم افسردگي كاهش پيدا مي‌كند. براي آگاهي بيشتر در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد. 

نحوه مصرف قرص نورتريپتيلين چگونه است؟

قبل از شروع مصرف بروشور آن را مطالعه كنيد تا اطلاعاتي درباره كاربرد اين دارو و همچنين عوارض جانبي آن كسب كنيد. مي‌توان ۳ يا ۴ دوز دارو را در يك روز مصرف كرد و گاهي يك دوز آن فقط در زمان خواب توصيه مي‌شود. پزشك ابتدا دوز كم را تجويز مي‌كند تا بدن به آن عادت كرده و بعد از مدتي دوز آن را افزايش مي‌دهد. خوردن نورتريپتيلين قبل يا بعد از وعده غدايي مشكلي ايجاد نمي‌كند. در صورت فراموش كردن نوبت مصرف به محض يادآوري بخوريد و اگر نزديك به زمان دوز بعدي بود آن را استفاده نكنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد.

ميزان دوز معمول قرص نورتريپتيلين به چه صورت است؟

بزرگسالان مي‌توانند ۲۵ تا ۱۵۰ ميلي گرم در روز در دوزهاي جداگانه يا به صورت متوالي مصرف كنند. براي سالمندان ۱۰ تا ۷۵ ميلي گرم در روز در وعده‌هاي جداگانه يا يك دوز كلي در يك روز مصرف شود. افراد بين ۱۳ تا ۱۸ سال مي‌توانند ۳۰ تا ۵۰ ميلي گرم در روز در ۳ تا ۴ وعده و گاهي يك دوز در روز دريافت نمايند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ساير داروهاي ضد افسردگي سه حلقه اي كليك كنيد.

عوارض نورتريپتيلين به چه صورت در بدن نشان داده ميشود؟

نورتريپتيلين مانند هر داروي ديگر علاوه بر فوائدش، عوارض و مضراتي هم دارد. در صورت شديد بودن هر كدام از عوارض زير هر چه سريع تر به پزشك خود اطلاع دهيد.

1- تاري ديد، درد يا ورم چشم، ديدن هاله‌اي از نور و ديد تونلي
2- احساس سرگيجه
3- درد قفسه سينه يا بدتر شدن آن
4- حركات غير معمول در چشم، زبان و گردن و فك
5- بي حسي يا ضعف ناگهاني، مشكلات بينايي، گفتار يا عدم تعادل
6- تب، گلودرد، كبودي، خشكي دهان
7- اشكال در ادرار كردن
8- تهوع، يبوست، اسهال، استفراغ، توهم، رفلاكس معده، افزايش ضربان قلب
9- افزايش اشتها و وزن، تغييرات در قند و خون، تداخل در فعاليت جنسي، درد بالاي شكم و زردي

نكته: توجه داشته باشيد كه علاوه بر مصرف دارو روش‌هاي ديگري هم براي درمان افسردگي وجود دارد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ساير روش‌هاي درمان افسردگي كليك كنيد. 

قرص نورتريپتيلين را نبايد با چه قرص هايي مصرف كرد؟

_ اگر اين قرص را با داروهاي خواب آور مصرف كنيد، عوارض جانبي را بيشتر مي كند. براي آگاهي بيشتر در زمينه داروهاي خواب آور كليك كنيد. 

_اگر از قرص‌هاي خواب آور و داروهاي تسكين دهنده عضلاني و داروهاي ضد اضطراب و سرگيجه استفاده مي‌كنيد قبل ازمصرف داروي نورتريپتيلين به پزشك خود اطلاع دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد. 

_در صورتي كه داروي ضد افسردگي مثل سيتالوپرام، اسيتالوپرام، فلوكسيتين، فلووكسامين يا سرترالين در پنج هفته مصرف كرديد، قبل از استفاده از قرص نورتيرپتيلين به پزشك خود اطلاع دهيد. براي شناخت بيشتر در زمينه داروي ضد افسردگي كليك كنيد. 

چند توصيه مهم درباره نورتريپتيلين

پزشك خود را از سابقه بيماري‌هايتان مطلع كنيد و اگر به يكي از بيماري‌هاي زير مبتلا هستيد داروي نورتيرپتيلين را با احتياط مصرف نماييد:

_اختلال اسكيزوفرني و مشكلات ذهني ديگر

_ناراحتي كبد

_اختلال دو قطبي (براي آگاهي بيشتر در زمينه اختلال دو قطبي كليك كنيد.)

_اختلال تيروئيد

_مشكلات ادراري

_ناراحتي قلبي، مشكل قلبي و سكته و سرگيجه

_ديابت (براي شناخت بيشتر در زمينه ديابت كليك كنيد.)

داروهاي هم گروه با نورتريپتيلين

امي تريپتيلين
آموكساپين
دسيپرامين
دوكسپين
ايمي پرامين
كلوميپرامين
ماپروتيلين
پروتريپيلين

تاثير نور تريپتيلين بر لاغري

اين باور وجود دارد كه قرص نور تريپتيلين باعث لاغري مي‌شود. بله اين باور كاملا درست است اما به هيچ عنوان نبايد آن را تنها به مقصود لاغري مصرف كرد. در برخي مواقع پزشك تصميم مي‌گيرد كه براي يك بيمار چاق مبتلا به افسردگي از دارويي استفاده كند كه باعث لاغري هم بشود. اما در غير اين صورت مشكلات بسيار زيادي براي فرد به وجود مي‌آيد. بسياري از افراد سالم با گذشت مدتي از مصرف داروهاي ضد افسردگي براي لاغري، وزن‌شان دوباره برمي‌گردد و اين بار با عوارض جانبي جدي نيز مواجه مي‌شوند. 

رابطه مصرف نور تريپيتيلين با خودكشي

اين دارو يك عارضه و هشدار بسيار جدي و مهم دارد. افرادي كه نورتريپتيلن مصرف مي‌كنند در معرض افكار خودكشي قرار مي‌گيرند. اين عارضه در جوانان كمتر از 24 سال شديدتر است. به همين دليل اطرافيان بايد مراقب فرد باشند و در صورت مشاهده اين علائم با پزشك مشورت كنند. پزشك مي‌تواند با بررسي شرايط، دارو را تغيير داده و يا علائم را كاهش دهد. همچنين مي‌توانيد با مشاوره افسردگي اين مساله را كنترل كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره افسردگي كليك كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه داروهاي اعصاب و روان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: قرص نورتريپتيلين | موارد مصرف و عوارض داروي نورتريپتيلين

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۵۵:۱۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی