مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

موفقيت تحصيلي و هوش رابطه مستقيمي با يكديگر دارند. شخصي كه از هوش بالايي برخوردار است در صورت مساعد بودن شرايط محيطي و انگيزه كافي براي مطالعه، در زمينه تحصيلي پيشرفت زيادي خواهد كرد. البته اين بدان معنا نيست كه اگر شما در زمينه تحصيلي موفق نباشيد لزوما فرد باهوشي نيستيد. هوش ابعاد مختلفي دارد و صرفا به هوش رياضي و تجربي محدود نمي‌شود. متاسفانه اكثر خانواده‌ها مي‌خواهند كه فرزندشان دكتر يا مهندس شود و اين اجازه را به فرزندان خود نمي‌دهند كه در زمينه مورد علاقه خود ادامه تحصيل دهند. مشاوره تحصيلي فرصتي مناسب است تا با آگاهي از زمينه هوش برتر خود و استعداديابي تحصيلي، در حيطه‌اي كه احتمال شكوفايي و پيشرفت‌تان وجود دارد، انتخاب رشته كرده و به فعاليت بپردازيد.

منبع: موفقيت تحصيلي

 

موفقيت تحصيلي و ارتباط آن با استعداد يابي

از عوامل مهم در موفقيت تحصيلي، هوش و انگيزه فردي است. هر فردي خصوصيات منحصر به فردي دارد. برخي در علوم و رياضيات بهتر عمل مي‌كنند و برخي ديگر در ادبيات، هنر يا رشته‌هاي ورزشي. پس استعداديابي تحصيلي عاملي مهم در شكوفايي مهارت‌ها و توانايي شماست. از طرفي با كشف استعدادهايتان، مي‌توانيد به درستي انتخاب رشته كنيد. عاملي كه باعث افزايش انگيزه و تلاش بيشتر براي رسيدن به اهدافتان نيز مي‌شود. براي كسب اطلاعات در زمينه استعداديابي كليك كنيد.

انواع مختلف هوش و رابطه آن با موفقيت تحصيلي

طبق نظريه گاردنر، محدود كردن هوش به تنها هوش منطقي، ساده كردن بيش از اندازه صورت مسئله است. به گمان او گونه‌هايي ديگر از هوش نيز وجود دارند: هوش تصويري فضايي، هوش كلامي زباني، هوش منطقي رياضي، هوش اندامي جنبشي، هوش موسيقيايي، هوش ميان فردي، هوش درون فردي، هوش طبيعت گرا. آنچه مسلم است شما در يكي از انواع هوش بهتر از سايرين هستيد. پس كشف هوش برتر خود و دنبال كردن استعدادهايتان كه به انتخاب رشته صحيح نيز منجر مي‌شود، در موفقيت تحصيلي شما تاثير شگرفي خواهد داشت. براي كسب اطلاعات در زمينه موفقيت در كنكور كليك كنيد.

چگونه به موفقيت تحصيلي برسيم؟

براي رسيدن به موفقيت تحصيلي مناسب، لازم است در ابتدا اين سوال را از خود بپرسيد كه هدف از رسيدن به موفقيت در تحصيل چيست؟ پاسخ اغلب ما به اين سوال معمولا انتخاب شغل مناسب، رسيدن به موفقيت شغلي و پيشرفت در آينده است. پس براي رسيدن به موفقت تحصيلي و شغلي، بايد همراستا با هوش برتر خود حركت كنيد. براي اطلاع بيشتر از انتخاب شغل مناسب كليك كنيد.

در ادامه مشاغل مناسب براي هر نوع از هوش را مشخص كرديم:

1- هوش تصويري فضايي: معمار، هنرمند، مهندس، مجسمه ساز، عكاس

2- هوش كلامي زباني: نويسنده ، وكيل ، شاعر ، معلم ، سياستمدار

3- هوش منطقي رياضي: دانشمند ، رياضيدان ، برنامه نويس كامپيوتر ، مهندس ، حسابدار

4- هوش اندامي – جنبشي: رقصنده، هنر پيشه، ورزشكار، پيمانكار، جراح

5- هوش موسيقيايي: موسيقي دان، خواننده، رهبر اركستر

6- هوش ميان فردي: رهبر، مدير گروه، فيلسوف، مشاور، فروشنده و سياستمدار

7-هوش درون فردي: نويسنده، نظريه پرداز، روانشناس، كارشناس الهيات

8- هوش طبيعت گرا: زيست شناس، باغبان، مزرعه دار

يادگيري و نقش آن در موفقيت تحصيلي

يادگيري نيز با هوش و موفقيت در تحصيل در ارتباط است. پس براي رسيدن به موفقيت تحصيلي لازم است در ابتدا پايه‌هاي يادگيري خود را تقويت كنيد. هر فردي براساس هوش، توانايي‌ها و ويژگي‌هاي فردي از روش‌هاي يادگيري خاص خود بهره مي‌گيرد. استفاده از فلش كارت‌ها، بلند خواني، مطالعه با ديگران، تصوير سازي ذهني و... روش‌هاي معمول يادگيري هستند. پس شرايطي كه يادگيري‌تان افزايش پيدا مي‌يابد را شناسايي كرده و موقعيتي مشابه براي خودتان فراهم كنيد. روش صحيح مديريت كلاس درس در موفقيت تحصيلي دانش آموزان بسيار تاثيرگذار است. براي آگاهي بيشتر در زمينه مديريت كلاس كليك كنيد.

راهكارهايي براي بهبود يادگيري و موفقيت تحصيلي

نظام آموزشي ما با همه نقاط قوت و ضعفي كه دارد يكي از صدها راه رسيدن به پيشرفت در اجتماع است. افراد براي به دست آوردن بسياري از مشاغل و داشتن موقعيت اجتماعي بالا نيازمند طي كردن صحيح مقاطع تحصيلي خود هستند. در اين ميان شما به كمك برخي راهكارها مي‌توانيد عملكرد خود را افزايش داده و به موفقيت بيشتري در اين باره دست يابيد. ما در ادامه به چند مورد از مهم ترين آن‌ها اشاره كرده‌ايم.

1. روش هاي مختلف را امتحان كنيد

اگر هميشه با يك سبك خاص درس مي‌خوانيد و جواب دلخواه خود را نمي‌گيريد بهتر است كمي در اين باره تجديد نظر كنيد. گاهي با ايجاد يك تغيير كوچك نتايج بزرگ به دست مي‌آيد. براي مثال مي‌توانيد مكان درس خواندن و يا شيوه مطالعه‌تان را تغيير دهيد. اضافه كردن خلاصه نويسي، استفاده از نمودارهاي شاخه‌اي، فايل‌هاي صوتي و... همگي از جمله روش‌هايي هستند كه شايد با امتحان كردن آن‌ها كارآيي بيشتري پيدا كنيد. براي آگاهي بيشتر در زمينه روش هاي صحيح مطالعه كليك كنيد.

2. مشكلات مرتبط با تمركز را بررسي نماييد

بسياري از مشكلات و شكست‌هاي تحصيلي در پي عدم تمركز كافي براي مطالعه اتفاق مي‌افتند. عدم تمركز باعث مي‌شود احساس كنيد كه ذهنتان از بازدهي كافي برخوردار نيست يا اينكه از هوش كافي براي فهم مطالب برخوردار نيستيد. اين در حالي است كه مشكل توجه و تمركز با انجام مداخلات حرفه‌اي روانشناسي مي‌تواند بهبود يابد و بسياري از افراد پس از دريافت درمان‌هاي مناسب توانسته‌اند عملكرد خود را چه در حوزه تحصيل و چه در حوزه‌هاي ديگر نظير شغل و روابط بهبود بخشند.

متاسفانه بسياري از افراد فكر مي‌كنند مشكل نقص توجه تنها در پي اختلالاتي نظير نقص توجه- بيش فعالي پديد مي‌آيد و سريعا به فكر مصرف داروهاي مربوط به اين اختلال نظير قرص ريتالين مي‌افتند. در حالي كه در بسياري از موارد اين مشكل در پي وضعيت‌هاي روان شناختي ديگري نظير افسردگي و اضطراب به وجود مي‌آيد و مصرف قرص ريتالين هيچ كمكي به بهبود وضعيت فرد نمي‌كند. علاوه بر اين‌ها مصرف اين دارو در صورت  مبتلا نبودن به اختلال بيش فعالي مي‌تواند موجب بروز اعتياد و وابستگي نيز شود. به همين خاطر اگر دچار مشكل تمركز هستيد قبل از هر اقدامي بايد از يك متخصص در حيطه سلامت روان نظير روانشناس يا روان پزشك كمك بگيريد.

3.  بپذيريد كه تنها در رقابت با خودتان هستيد

يكي از مشكلاتي كه عملكرد تحصيلي بسياري از افراد را كاهش مي‌دهد احساس فشار و تنش براي رقابت و برتري يافتن نسبت به ديگران است. به اين موضوع فكر كنيد كه هركس شرايط خانوادگي، استعداد ذاتي و مهارت‌هاي اكتسابي ويژه‌اي دارد و در نتيجه هرگز نمي‌توان دو فرد منحصر به فرد را با يكديگر سنجيد. آن كسي كه بايد همواره خود را با او مقايسه كنيد و از او جلو بيافتيد تنها خودتان هستيد. شما در طول زمان رشد مي‌كنيد و تنها معياري كه مي‌تواند پيشرفتتان را نشان دهد خودتان در گذشته هستيد.

4. برنامه ريزي منطقي داشته باشيد

بسياري از مشكلات تحصيلي افراد به خصوص در موقعيت‌هايي نظير كنكور و امتحانات دانشگاهي به دليل برنامه ريزي‌هاي غلط اتفاق مي‌افتد. براي مثال برخي افراد اهداف بسيار سخت و دشواري را براي خود انتخاب مي‌كنند كه اجرا كردن آن‌ها در برنامه تحصيلي نقريبا غير ممكن به نظر مي‌رسد. شكست خوردن در اين برنامه‌هاي نادرست باعث مي‌شود كه اعتماد به نفس افراد به مرور تحليل رفته و آ‌ن‌ها به غلط باور كنند كه توانايي رسيدن به موفقيت را ندارند. براي كسب اطلاعات در زمينه ترك تحصيل كليك كنيد.

در نتيجه بسيار اهميت دارد كه بتوانيد برنامه ريزي درست و معقولي داشته باشيد و از گام‌هاي كوچك آغاز كنيد. اگر تا ديروز اصلا لاي كتاب‌هاي خود را باز نمي‌كرديد، تصميم گرفتن براي درس خواندن به صورت مداوم و چيزي در حدود مثلا 12 ساعت بسيار غير عملي به نظر مي‌رسد. در نتيجه براي اينكه نااميد نشويد و در مسير موفقيت قرار بگيريد بهتر است آهسته و پيوسته پيش برويد. اگر احساس مي‌كنيد در اكثر برنامه‌هاي تحصيلي خود شكست مي‌خوريد، بهتر است از يك مشاور براي برنامه ريزي بهتر و پيدا كردن اشكالات كار كمك بگيريد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره تحصيلي كليك كنيد.

5. همه چيز را در درس خلاصه نكنيد

شما علاوه بر پيشرفت تحصيلي و رسيدن به جايگاه اجتماعي مناسب نيازهاي ديگري نيز داريد. لازم است كه نيازها و خواسته هاي خود را به درستي بشناسيد و تلاش كنيد به طور معقول ميان آن‌ها تعادل ايجاد نماييد. براي مثال صرف نظر كردن كامل از تفريح يا فعاليت‌هاي آرامش بخش براي رسيدن به يك هدف تحصيلي مي‌تواند تاثير معكوسي روي روحيه‌تان بگذارد و ناخواسته شما را از برنامه‌هايتان عقب بياندازد. در نتيجه تلاش كنيد در كنار درس خواندن ساعات مناسبي را به فعاليت‌هاي متفرقه اختصاص دهيد و تلاش كنيد در جنبه‌هاي مختلف رشد و نمو را تجربه نماييد.

6. روش مطالعه اختصاصي خود را پيدا كنيد

متاسفانه بسياري از افراد دائما به دنبال پيروي از روش‌ها و اصول ديگران هستند و همين مسئله باعث مي‌شود كه به طور كامل از خود غافل شوند. فراموش نكنيد كه هركس با روش و شيوه خاصي ياد مي‌گيرد و قرار نيست همه شبيه به هم باشند. براي مثال برخي افراد تنها با نگاه كردن به كتاب مطالب را به طور تصويري در حافظه خود ذخيره مي‌كنند. برخي ديگر نياز دارند كه درس‌ها را زير لب زمزمه كرده يا به صداي ضبط شده معلمان خود براي يادگيري بهتر مراجعه نمايند. هم چنين دسته ديگري نيز هستند كه با حركاتي نظير راه رفتن مطالب را در ذهن خود تداعي مي‌كنند كه هريك از اين‌ها مي‌تواند ثمر بخش و مفيد باشد. به شرطي كه شما روش اختصاصي خود را بيابيد و تلاش كنيد كه بيشترين بهره وري را از آن داشته باشيد.

7. محيط مناسبي براي مطالعه فراهم كنيد

يكي از مسائل بسيار مهمي كه خيلي از افراد اهميت آن را ناديده مي‌گيرند ايجاد يك محيط مناسب براي درس خواندن است. در اين راستا تلاش كنيد محل خاصي را براي مطالعه انتخاب كرده تا آن فضا يادگيري را برايتان تداعي نمايد. هم چنين در طول درس خواندن نيز بايد از عوامل حواس‌پرتي دوري نماييد. شايد فكر كنيد ديدن يك پيام كوچك روي گوشي نمي‌تواند تاثير چنداني بگذارد اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد گوشي و ساير ابزارهاي الكترونيكي مهم ترين وسايلي هستند كه موجب حواسپرتي و كاهش عملكرد تحصيلي مي‌شوند. در نتيجه در طول مدت مطالعه بهتر است اين وسايل را كنار بگذاريد و در اين ساعات خاص به چيزي جز درس خواندن فكر نكنيد.

راه حل رسيدن به موفقيت تحصيلي

همانطور كه ملاحظه مي‌كنيد يك راهكار كلي براي تمامي جويندگان موفقيت تحصيلي وجود ندارد. با توجه به آنچه گفته شد نكته مهم در رسيدن به موفقيت تحصيلي انتخاب رشته كنكور براساس استعدادهايتان است. براي كسب اطلاع بيشتر از انتخاب رشته كنكور كليك كنيد.

بديهي است كه اگر شما اصلي‌ترين و مهم‌ترين گام در جهت رسيدن به موفقيت تحصيلي را اشتباه برداريد به طور يقين در مراحل بعدي نيز دچار دشواري‌هاي فراواني خواهيد شد. مشاوره روانشناسي تحصيلي با بهره گيري از مجموعه‌اي متنوع از آزمون‌ها و تست هوش و خلاقيت به شما كمك مي‌كند تا در جهت شناخت استعداد حقيقي خود و انتخاب مسير صحيح قدم برداريد. عاملي كه با انگيزش بيشتر براي رسيدن به هدف همراه مي‌شود تا بتوانيد آينده‌اي درخشان را تجربه كنيد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه تست هوش و خلاقيت كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه موفقيت تحصيلي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: موفقيت تحصيلي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: موفقيت تحصيلي،
موضوع:
[ ۶ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۱:۳۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی