مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

احساس تعجب و بهت از جمله احساساتي است كه بسياري از افراد نمي‌دانند در زمان مواجهه با آن چه برخوردي داشته باشند. هر كسي بر اساس تجربه، شناخت و مهارت‌هاي خود به نحوه متفاوتي با احساساتش مواجه مي‌شود. ممكن است فرد در برابر يك رويداد خوشايند و يا ناخوشايند، احساس تعجب و بهت را تجربه كند. بنابراين با توجه به فرايندهاي شناختي‌اش، مثبت يا منفي بودن رويداد را تشخيص داده و متعاقب آن احساسات ديگري چون خوشحالي يا غم، ترس يا امنيت، خشم يا شگفتي و... را تجربه مي‌كند. شناخت احساس تعجب به شما كمك مي‌كند در زمان مواجهه با آن بهترين رفتار را داشته باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر از احساسات كليك كنيد.

منبع: تعجب 

 

احساس تعجب و بهت

احساس بهت و تعجب كه به آن غافلگيري نيز گفته مي شود، جزء احساسات پايه مي باشد كه در تمام انسان ها وجود دارد و باعث بروز ديگر احساسات پيچيده مي شود. مثلا ممكن است فرد بعد از تجربه احساس ترس (يك احساس پايه) دچار حس شرمندگي شود. احساس تعجب زماني به وجود مي آيد كه اتفاقي دور از انتظار پيش آيد. غافلگيري و تعجب باعث بروز رفتارها و حالت هايي در چهره مي شود و بر اعمال تاثير زيادي مي گذارد. احساس تعجب با خود احساساتي مثل حيرت، شگفتي و خشم را در بردارد. اين احساس در سه حالت، تعجب مثبت، تعجب منفي و تعجب خنثي ممكن است رخ دهد.

انواع تعجب و بهت زدگي

بهت و تعجب چنند نوع دارد كه به شرح زير هستند:

1. تعجب منفي

زماني كه حادثۀ ناخوشايندي به طور غيره منتظره اتفاق مي‌افتد دچار تعجب و غافلگيري منفي مي‌شويد. فرض كنيد در هنگام رانندگي صداي فرياد بلندي را بشنويد. يا سقوط چيزي يا كسي را از ارتفاع مشاهده كنيد. تعجب منفي مي‌تواند حتي بهت زدگي، دلهره و احساساتي از اين دست را در پي داشته باشد.

2. تعجب مثبت

تعجب مثبت زماني اتفاق مي‌افتد كه در مورد موضوع خوشايندي دچار غافلگيري و بهت زدگي مي‌شويد. مثلا دوستان‌تان بدون اطلاع شما برايتان جشن تولد گرفته و شما پس از فهميد آن احساس تعجب مي‌كنيد كه ممكن است همراه با حس خوشحالي و لبخند باشد. در مثالي ديگر مردي كه خبر بارداري همسرش را مي‌شنود نمونه اي ديگر از احساس تعجب مثبت است. تحقيقات نشان داده بيشتر افراد علاقه دارند به صورت خوشايندي غافلگير شوند و حتي يادگيري در اين زمان بهتر رخ مي‌دهد. براي اطلاع از روش‌هاي تقويت احساسات مثبت كليك كنيد. 

3. احساس تعجب | تعجب خنثي

اين نوع تعجب در واكنش به خبر يا موضوعاتي است كه انتظار رخداد آن‌ها را نداريد، اما در عين حال نه شما را خوشحال و نه ناراحت مي‌كند. شنيدن خبر ازدواج دو بازيگر را مي‌توان در اين مورد مثال زد.

حالت هاي چهره در هنگام بروز تعجب و بهت زدگي

اغلب افراد زماني كه تعجب مي‌كنند ابروهاي خود را بالا مي‌دهند. ممكن است در هنگام تعجب خطوط افقي در پيشاني‌تان ظاهر شود. بهت زدگي باعث مي‌شود كه به طور ناخودآگاه چشمانتان گشاد شده و دهانتان به صورت عمودي باز شود. البته با توجه به شدت غافلگيري و تعجب ممكن است دهان فرد كامل باز نشود و فك او فقط كمي به سمت پايين كشيده شود.

غافلگيري و تعجب باعث بروز رفتارهاي دفاعي مي‌شود. بدن فرد به هنگام مواجهه با اتفاقي غير منتظره از خود آدرنالين ترشح مي‌كند. به همين دليل ممكن است فرد در هنگام مواجهه با يك موقعيت غافلگير كننده پاسخ‌هاي فيزيكي متفاوتي از خود بروز دهد. مانند پريدن، جيغ زدن، فرياد زدن و يا بريده بريده نفس كشيدن. در برخي مواقع افراد از شدت غافلگيري و تعجب براي چند دقيقه نمي‌توانند صحبت كنند. زنان معمولا احساس تعجب را بيشتر بروز مي‌دهند.

احساس تعجب | چه واكنشي بايد در مقابل بهت و تعجب داشت؟

از آن جا كه بهت و تعجب در زماني اتفاق مي‌افتند كه اصلا انتظارش را نداريد، بابت رفتارتان در آن زمان نيز كنترل كمتري خواهيد داشت. در بسياري از اين موقعيت‌ها افراد توان كنترل احساسات خود را نداشته و اقداماتي از روي هيجان انجام مي‌دهند. براي اطلاع بيشتر از كنترل احساسات كليك كنيد. 

روانشناسان بر اين اساس آموزش مهارت‌هاي زندگي را براي هر فردي لازم مي‌دانند. از جمله اين مهارت‌ها مي‌توان به حل مسئله، كنترل خشم، كنترل احساسات و... اشاره كرد. شما مي‌توانيد با شركت در جلسات مشاوره روانشناسي به بهترين نحو اين مهارت‌ها را كسب نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر از مهارت‌هاي حل مسئله و كنترل خشم كليك كنيد. 

تاثير خدمات روانشناسي بر كنترل هيجانات

بسيار پيش آمده افراد كه در هنگام مواجه با هيجانات و احساسات نمي‌توانند خود را كنترل كنند و واكنش‌هاي نامناسبي نشان مي‌دهند. به همين دليل لازم است كه مديريت هيجانات خود را ياد بگيريد تا با يك اتفاق غير منتظره، تصميم‌هاي اشتباه نگيريد. روانشناس به شما كمك مي‌كند تا احساسات و عواطف خود را بشناسيد و مهارت‌هاي برخورد با آن‌ها را نيز بياموزيد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه احساس بهت و تعجب مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تعجب 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تعجب،
موضوع:
[ ۷ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۵:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی