مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بي خوابي در بارداري مخصوصا در ماه‌هاي آخر بارداري يكي از سختي‌هاي مادران است. تغييرات هورموني، گر گرفتگي، كمر درد و... از دلايل بي خوابي در بارداري مي‌باشند. اين وضعيت خلق و خوي مادر را تغيير داده و شرايط را غير قابل تحمل مي‌كند. با به دنيا آمدن نوزاد مادر نياز به انرژي بيشتري خواهد داشت پس بايد به دنبال راه چاره‌اي براي رفع بي خوابي‌هاي بارداري بود. در اين راه بهره بردن از مشاوره روانشناسي به شما كمك خواهد كرد تا به آرامش بيشتري دست يابيد و بتوانيد از مشكلات خود بكاهيد. از آنجايي كه دلايل بي خوابي در هر مادري متفاوت است، با خواندن اين مقاله مي‌توانيد به دلايل بي خوابي خود پي ببريد و در آخر با مطالعه راهكارهايي كه براي شما ارائه داده‌ايم به رفع آن‌ها بپردازيد. پس با ما همراه باشيد. 

منبع: بي خوابي در بارداري

 

بي خوابي در بارداري

اختلالات خواب از جمله مشكلات شايع در دوران بارداري هستند كه معمولا از همان ابتداي بارداري خانم‌ها خود را نشان مي‌دهد. در واقع مادران هنگامي كه چراغ را خاموش مي‌كنند مدت زمان طولاني تري نسبت به قبل به طول خواهد انجاميد تا به خواب بروند. اما مدت زمان خواب آنان معمولا تغييري نمي‌كند. با اين حال اين مسئله باعث كلافگي خانم‌هاي باردار مي‌شود و كيفيت خواب را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

بي خوابي در سه ماه اول بارداري به شكل‌هاي مختلفي از جمله بيدار شدن شبانه و مشكلات در به خواب رفتن خود را نشان مي‌دهد اما معمولا با شروع سه ماه دوم به دليل كاهش مشكلات بارداري از جمله تهوع، استفراغ و بي حالي شرايط بهتر از قبل مي‌شود اما هنوز اختلال در خواب وجود دارد. همچنين بيشترين مشكلات خواب براي مادران معمولا در سه ماه آخر بارداري رخ مي‌دهد. تغيير سايز بدن و تغييرات هورموني از دلايل اصلي افزايش مشكلات در اين دوران هستند.

براي شناخت بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

دلايل بي خوابي در دوران بارداري

بي خوابي در دوران بارداري دلايل متفاوتي مي‌تواند داشته باشد. فكر و خيال‌ها، نگراني‌ها و عوامل فيزيولوژيكي بر بي خوابي در دوران بارداري تاثير مي‌گذارند. از ديگر عوامل مهم و شايع بي خوابي در زنان به شرح زير است.

براي آگاهي بيشتر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد.

وضعيت نامناسب بدن موقع خواب

درد كمر و عادت نداشتن به وضعيت خواب مناسب براي جنين، مهم‌ترين دلايل بي خوابي هستند. بهترين حالت خوابيدن براي زن باردار خوابيدن به پهلو مي‌باشد. اما خوابيدن به پشت نيز ايرادي ندارد. اما براي زناني كه عادت داشته‌اند قبل از بارداري بر روي شكم بخوابند، در دوران بارداري با دشواري بيشتري براي خوابيدن مواجه مي‌شوند. بهتر است از همان ماه‌هاي اول بارداري بر روي وضعيت خواب خود تغييراتي ايجاد كنيد تا در ماه‌هاي آخر كمتر با مشكل بي خوابي مواجه شويد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه خوابيدن زن باردار كليك كنيد.

مشكلات مربوط به هضم غذا از دلايل بي خوابي در بارداري

در دوران بارداري مولكول‌هاي غذا سريع‌تر شكسته شده و باعث سوء هاضمه در دوران بارداري مي‌گردند. سوزش سر معده كه در نظر بعضي‌ها با رويش موي جنين رخ مي‌دهد، از ديگر دلايلي است كه موجب بي خوابي در دوران بارداري مي‌گردد. يبوست نيز ممكن است به اين مشكلات اضافه شود. در صورتي كه با اين دست مشكلات روبرو هستيد، با پزشكتان مشورت كرده و بيشتر از غذاهاي فيبر دار استفاده نمائيد.

تكرر دردسر ساز ادرار

كليه‌ها در دوران بارداري دوبرابر كار مي‌كنند. همچنين در ماه‌هاي آخر بارداري، به دليل بيشتر شدن وزن جنين، به مثانه فشار بيشتري وارد مي‌گردد. بنابراين نياز مادران به استفاده از دستشوئي بيشتر و بيشتر مي‌شود. وقتي كه فعاليت جنين در شب زياد شود، تكرر ادرار دردسر ساز شده و به بي خوابي در مادران منجر مي‌گردد. مي‌توانيد براي تاثير كمتر اين قضيه بر خوابتان، از روش‌هاي زير بهره بگيريد.

روش‌هاي رفع بيخوابي دوران بارداري

براي حل و درمان بيخوابي خود مي‌توانيد از روش‌هاي زير استفاده نماييد.

  • در طول روز ميزان مايعات بيشتر مايعات بنوشيد و در شب مصرف آن را تا جاي ممكن كم كنيد.
  • در طول روز تحرك داشته و به ورزش بپردازيد، اين گونه با افزايش گردش خون تان، كمتر در عضلات گرفتگي حس خواهيد كرد و مشكلات بي خوابي در دوران بارداري كاهش مي‌يابد. البته در اواخر روز ورزش نكنيد؛ زيرا افزايش آدرنالين در بدنتان باعث بي خوابي در شب مي‌گردد.
  • آرامش و كنترل اضطراب و استرس يكي از مهم‌ترين عواملي است كه به صورت ذهني در خوابيدن شبانه موثر است. بجاي نگراني‌هاي بيجا، سعي كنيد با صحبت كردن، مشكلات را حل كرده و خود را آرام نگه داريد. براي به دست آوردن آرامش با يك مشاور روانشناسي صحبت كنيد.
  • برنامه ريزي منظم و پايدار مي‌تواند در ايجاد آرامش در شب به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد به سهولت به خواب رويد. منظور انجام كارهايي مثل نوشيدن يك ليوان شير گرم يا فنجان چاي بدون كافئين، خواندن كتاب يا دوش آب گرم يا شانه كردن مو و گرفتن ماساژ است.

براي اطلاع بيشتر در زمينه آرامش كليك كنيد.

ديگر روش‌هايي كه مي‌تواند براي خوابيدن در دوران بارداري به شما كمك كند

  • به دست آوردن يك حالت مناسب براي خوابيدن مي‌تواند به شما كمك شاياني بكند. اگر بتوانيد خودتان را به خوابيدن به پهلوي چپ عادت بدهيد، جريان خون به جنين و كليه خودتان بهتر شكل مي‌گيرد و آسوده‌تر به خواب خواهيد رفت.
  • براي بهبود سوزش سر دل مي‌توانيد 1 تا 2 ساعت بعد از خوردن غذا، خم نشويد. روش ديگر قرار دادن سر خود در بالاي بالش در هنگام خواب است. همچنين سعي كنيد از خوردن غذاي سرخ شده، تند و اسيدي اجتناب كنيد.
  • استفاده از بالش بارداري نيز به حمايت و محافظت از بدنتان كمك مي‌كند. مي‌توانيد يك بالش زير شكم و يك بالش در زير زانوي خود قرار دهيد تا راحت‌تر بخوابيد.
  • رژيم غذايي مناسب مثل پرهيز از مصرف الكل و كافئين؛ خالي نگه نداشتن معده و استفاده بيشتر از ميان وعده‌هاي شيرين در خواب بهتر مفيد هستند.

 

كلام آخر درباره بي خوابي در بارداري

به طور كلي در دوران بارداري شما بايد به خوبي از خودتان مراقبت نماييد و به خواب خود توجه داشته باشيد. همه ما مي‌دانيم كه بارداري در كنار شيريني‌ها و تجربيات زيبا، با مشكلات زيادي همراه است. سعي كنيد با بهره بردن از مشاور و روانشناس در كنار خود رنج كمتري را تحمل كنيد. ما نيز به شما مشاوره تلفني را پيشنهاد مي‌كنيم چراكه از هر نقطه از ايران مي‌توانيد از منزل خود و زماني كه استراحت مي‌كنيد با بهترين و برجسته‌ترين مشاوران مركز حامي هنر زندگي صحبت نماييد. در كنار اين مسئله در صورت تمايل خواهيد توانست با گوشي همراه خود نيز با ما تماس حاصل فرماييد. براي تحقق اين امر كافي است با كليك بر روي مشاوره تلفني با ما همراه شويد.

سوالات متداول درباره بي خوابي در بارداري

معمولا در نيمه شب گرسنه مي‌شوم و مجبورم بيدار شوم و غذا بخورم چه كار كنم؟

بهتر است در انتخاب شام خود دقت كنيد و شام مقوي بخوريد. به طور مثال مي‌توانيد چند عدد خرما بخوريد و يا حلوا يا ارده ميل كنيد. فقط به اين موضوع توجه داشته باشيد كه از مواد غذايي كه باعث مي‌شود ترش كنيد بپرهيزيد و براي آنكه مجبور نباشيد از تخت بلند شده و چيزي ميل كنيد، در كنار تخت خود چند خوراكي قرار دهيد. 

فرزندم در شكمم خيلي لگد مي‌زند و نمي‌گذارد تا بخوابم چكار كنم؟

به مواد غذايي كه مصرف مي‌كنيد دقت نماييد. محرك‌ها باعث افزايش حركت جنين مي‌شوند. همچنين جنين به تغييرات نور حساس بوده و بهتر است هنگام خواب روي شكم خود را بپوشانيد تا نور براي جنين كمتر شود. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه بي خوابي در دوران بارداري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بي خوابي در بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: بي خوابي در بارداري،
موضوع:
[ ۹ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۵۴:۵۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی