مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

افسردگي بعد از تعطيلات چيست؟ فرض كنيد بعد از مدت‌ها تعطيلات، فردا شنبه است و بايد صبح زود بيدار شويد و به سر كار، مدرسه يا دانشگاه برويد. طبيعتا احساس بسيار بدي پيدا مي‌كنيد و حتي ممكن است نسبت به كار يا دانشگاهي كه به آن علاقه داريد هم بيزار شويد. سازگاري و رفت و برگشت در موقعيت‌هاي مختلف، يكي از مهارت‌هايي است كه انسان بايد بياموزد و در غير اين صورت ممكن است علائم افسردگي در او ايجاد شود. يكي از عمده‌ترين دلايل افسردگي، ناتواني در سازگاري با محيط و شرايط جديد است. با آگاهي از روش‌هاي پيشگيري از افسردگي بعد از تعطيلات و عوامل محرك، مي‌توانيد اين مشكل را در خود درمان كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه عوامل تحريك كننده افسردگي كليك كنيد. 

منبع: افسردگي پس از تعطيلات

 

چرا افسردگي بعد از تعطيلات ايجاد مي‌شود؟

تعطيلات زماني براي استراحت، دور شدن از استرس‌هاي شغلي و درسي و ديدن دوستان مي‌باشد. بسيار طبيعي است كه پس از پايان تعطيلات، احساس غم كنيد، اما اين احساس غم نبايد كارايي شما را كم كند. هركس به تعطيلات، استراحت و تفريح نياز دارد اما بايد بدانيد كه وظيفه اصلي شما كاركردن، درس خواندن و تلاشگري است و تعطيلات فقط زماني براي استراحت است. مشكل در تفكر  باعث شده اكثر مردم، نسبت به زندگي خود احساس نارضايتي داشته و از تعطيلات نه براي استراحت، بلكه براي فرار از وظايف بهره ببرند. به جاي فرار به دنبال راهي براي كاهش استرس‌هاي شغلي خود باشيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه استرس‌هاي شغلي كليك كنيد.

چگونه از افسردگي بعد از تعطيلات پيشگيري كنيم؟

در ابتدا بايد سعي كنيد كه در زندگي به دنبال چيزهايي باشيد كه باعث پيشرفت شما شوند. اينكه اكثر مردم بعد از تعطيلات افسردگي مي‌گيرند، به اين دليل است كه آن‌ها فقط براي تعطيلات زندگي مي‌كنند. براي آن از مدت‌ها قبل برنامه مي‌ريزند و آن را دوست دارند، اما نسبت به برنامه عادي زندگي خود اين شوق را ندارند. به طور ايده آل بايد پس از اتمام تعطيلات، براي تخريب يك عادت قديمي و ساخت يك تفكر و مهارت جديد و پيشرفت تلاش كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه افسردگي كليك كنيد. 

1. مقابله با افسردگي بعد از تعطيلات با ليستي از لذت‌ها

بسياري از تفريحات در تعطيلات در دسترس نيستند و يا انجام‌شان آن شور و هيجان مورد انتظار را ندارد. پس آن‌ها را در طول دوره‌هاي كاري انجام داده و براي آن‌ها برنامه ريزي كنيد. حتي اگر چند ساعت و يا كل آخر هفته را براي آن وقت بگذاريد باز هم انرژي بيشتري براي كار كردن به شما مي‌دهد.

2. افسردگي بعد از تعطيلات | ته ديگ تعطيلات را بيخيال شويد

مهم است كه قبل از پايان تعطيلات، زماني را براي برگشتن به زندگي عادي خود بگذاريد. مي‌توانيد روز بعد از تعطيلات سبك‌تر كار كنيد و يا يك روز قبل از پايان تعطيلات، كمي از كارهاي عقب افتاده خود را انجام دهيد و به مرور زمان به زندگي كاري يا تحصيلي بازگرديد. نداشتن وقت كافي براي بازگشتن به زندگي كاري، شما را دچار نوعي رخوت مي‌كند.

3. در تعطيلات، همه چيز را رها نكنيد

اين بسيار مهم است كه تعطيلات، زندگي شما را به طور كل تعطيل نكند. هرچند بسيار كم، اما سعي كنيد كمي از كارهاي خود را انجام دهيد تا بدانيد كه شما از دنيا و ادامه زندگي مرخص نشده‌ايد.

4. تا چند روز با دوستانتان درباره تعطيلات صحبت كنيد

اين كار به شما كمك مي‌كند كه بخنديد. به همين سادگي مي‌توانيد روحيه خود را تقويت كرده و افسردگي بعد از تعطيلات را مديريت كنيد. براي دانش آموزان سنين پايين‌تر، اين حركت با موضوع انشاي تعطيلات خود را چگونه گذرانده‌ايد، انجام مي‌شود و اشتراك تجربه‌ها باعث كم شدن بار رواني موضوع مي‌شود.

5. افسردگي بعد از تعطيلات | حداقل تا 5 روز، براي خودتان كاري انجام دهيد

براي خود هديه بخريد، 5 دقيقه اضافه در حمام گرم بمانيد، موها و لباس‌هايتان را مرتب كنيد و براي آن وقت بگذاريد. خانه خود را نظم داده و بيشتر به نظافت بپردازيد. به اين صورت مي‌توانيد علائم افسردگي را تا حد زيادي كاهش دهيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه علائم افسردگي كليك كنيد. 

6. چه مي‌خواستيد؟ آنها را پيگيري كنيد

بدانيد كه پايان تعطيلات، پايان زندگي نيست و بعد از آن بايد كارهاي خود را انجام دهيد. براي خود هدف مشخص كنيد و يك استارت دوباره براي رسيدن به آن‌ها بزنيد. اكنون استراحت كرده‌ايد و انرژي كافي براي دويدن را داريد. برنامه ريزي براي سال جديد انرژي لازم را به شما مي‌گرداند.

رهايي از افسردگي بعد از تعطيلات

اگر با شروع روزهاي كاري دائماً احساس بي انرژي بودن مي‌كنيد و از موضوعات پيرامون خود لذت نمي‌بريد يا احساس غمگين بودن داريد، ممكن است دچار افسردگي بعد از تعطيلات شده باشيد. استفاده از راهكارهاي زير در غلبه بر اين مشكل به شما كمك مي‌كند:

1. استفاده از تكنيك فعال سازي رفتاري

فعال سازي رفتاري يكي از مهم‌ترين تكنيك‌هاي غلبه بر افسردگي است كه روانشناسان همواره بر آن تأكيد مي‌كنند. اين تكنيك به خصوص در شرايط بعد از تعطيلات كه افراد درگير كسالت مي‌شوند و تمايل كمي به فعاليت بدني دارند، بسيار كمك كننده است. براي انجام اين كار تلاش كنيد برنامه دقيقي از فعاليت‌هاي روزانه خود تهيه كنيد تا در پايان روز ببينيد چقدر زمان از دست رفته يا خالي داريد. پس از اين كار با يك برنامه‌ريزي گام به گام تلاش كنيد هر روز  تنها چند دقيقه فعاليت مفيد خود را افزايش دهيد. اين كار كمك مي‌كند كه به مرور بر احساس فقدان انرژي در خود غلبه نماييد و به سطح عملكرد سابق خود بازگرديد.

2. افسردگي بعد از تعطيلات | كمك گرفتن از ورزش

ورزش يكي از روش‌هاي بسيار مؤثر است كه به بازگشت روحيه شما كمك مي‌كند. بهتر است اهداف بلندپروازانه را كنار گذاشته و با قدم‌هايي آهسته اما پيوسته ورزش را به برنامه روتين خود اضافه نماييد. انجام تنها چند دقيقه فعاليت هوازي با ترشح هورمون‌هاي شادي آور در بدنتان خلق شما را بهبود خواهد بخشيد.

3. تنظيم چرخه خواب

به هم ريختن چرخه خواب و بيداري يكي از عوامل بسيار مؤثر در احساس كسالت و افسردگي است. به همين خاطر تلاش نماييد هر شب در ساعت معيني به رخت خواب برويد و تا نيمه شب بيدار نمانيد. براي اينكه بتوانيد شب‌ها زودتر بخوابيد، در طول روز چرت نزنيد و با انجام فعاليت، خستگي بيشتري در خود ايجاد نماييد.

4. برنامه‌ريزي براي تعطيلات بعدي

شايد با يادآوري خاطرات خوشي كه در تعطيلات داشته‌ايد، دائماً به خاطر تمام شدن آن  حسرت بخوريد يا احساس دلتنگي كنيد. براي اينكه غلبه بر اين احساس سعي كنيد برنامه‌ريزي بلند مدتي داشته باشيد و به داشتن تعطيلات مفرح‌تر در آينده بيانديشيد. اين مسئله باعث مي‌شود كه راحت‌تر از اين روزها عبور نماييد.

5. افسردگي بعد از تعطيلات | يادگيري مهارت ذهن آگاهي

مهارت ذهن آگاهي به شما كمك كند تا حضور كاملي در زمان حال  داشته باشيد،در افكار خود غرق نشويد و حسرت روزهاي گذشته را نخوريد. براي اينكه پرورش اين مهارت، تلاش كنيد كه در هر موقعيتي، همه تمركز خود را بر آن محيط معطوف كنيد و جزئيات آن را در ذهن خود مجسم نماييد. كمك گرفتن از ورزش‌هايي نظير يوگا يا انجام مراقبه نيز به افزايش قدرت تمركز و ذهن آگاهي شما كمك مي‌كند. براي كسب اطلاعات بيششتر در زمينه درمان افسردگي كليك كنيد. 

6. ريشه‌يابي مشكلات

گاهي اوقات تعطيلات تنها بهانه‌اي براي بروز افسردگي است و در واقع افراد از مدت‌ها قبل زمينه بروز اين مشكل را داشته‌اند اما مشغوليت كاري و تحصيلي مانع از غرق شدن فرد در افكار منفي ‌شده است. در اين شرايط قرار گرفتن در معرض تنهايي و انزوا به واسطه تعطيلات مي‌تواند افسردگي پنهان فرد را نمايان سازد. به همين خاطر لازم است كمي بيشتر در خود دقيق شويد و ببينيد بيش از همه چه افكاري شما را آزار مي‌دهد. آيا صرفاً دوري از آسايش تعطيلات موجب ناراحتي شما شده يا اينكه در اين مدت زخم‌هاي كهنه‌اي در شما سر بازكرده‌اند و افسردگي را به بار آورده‌اند.

7. پيشگيري از طولاني شدن علائم افسردگي

افسردگي تعطيلات با افسردگي اساسي متفاوت است. افسردگي تعطيلات مسئله‌اي گذرا است كه با گذشت چند روز بهبود مي‌يابد و فرد خود به خود به فرايند طبيعي زندگي باز مي‌گردد. اما افسردگي اساسي بيش از 1 ماه طول مي‌كشد و در كنار احساس غمگيني و بي‌حوصلگي به علائمي نظير احساس ياس شديد، مشكلات خواب، اشتها، عدم تمركز، حواسپرتي و افكار مرگ نيز مي‌انجامد و عملكرد فرد را به طور قابل ملاحظه اي كاهش مي‌دهد. اگر مي‌بينيد كه بعد از تعطيلات علائم افسردگي به طور پايداري وجود دارند و با گذشت زمان بهتر نمي‌شوند و بالعكس هر روز بدتر مي‌شوند از يك روانشناس باليني يا يك روانپزشك كمك بگيريد تا در صورت لزوم درمان‌ها و خدمات حرفه‌اي لازم در اين زمينه را دريافت نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره افسردگي كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه افسردگي مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: افسردگي پس از تعطيلات

امتیاز:
بازدید:
برچسب: افسردگي پس از تعطيلات،
موضوع:
[ ۹ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۰۶:۰۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی