مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

سوال پرسيدن يكي از مهارت‌هاي ارتباطي است كه به شما كمك مي‌كند تا در گفتگو با ديگران ارتباط بهتري برقرار كنيد. اگر در زمان آشنايي قبل ازدواج ندانيد چگونه سوالات خودتون را بپرسيد و يا در زمان كار كردن در يك سازمان نتوانيد از مافوق خود سوالاتي در رابطه با حقوق و مزايايتان بپرسيد، به احتمال زياد زندگي آينده‌تان آنطور كه انتظارش را داريد پيش نخواهد رفت. شما با استفاده از مهارت‌هاي زندگي مي‌توانيد در هر موقعيتي اوضاع را به كنترل خود در آورده و از آن‌ها به عنوان فرصت استفاده نماييد. يكي از راه‌هاي افزايش اين مهارت‌ها شركت در جلسات مشاوره روانشناسي است. درمانگر با استفاده از تكنيك‌هاي روانشناسي به شما كمك مي‌كند تا كيفيت روابط خود را ارتقا دهيد. در ادامه به روش‌هاي صحيح سوال پرسيدن اشاره كرده‌ايم. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مهارت هاي زندگي كليك كنيد.

منبع: سوال پرسيدن

 

ارزش و اهميت سوال پرسيدن

امروزه سوال پرسيدن از اصول مهم موفقيت است. افراد بايد بتوانند خود را با تغييرات زندگي هماهنگ كرده و متناسب با آن‌ها پيش بروند؛ اما بدون سوال پرسيدن نمي‌توان از اين تغييرات آگاه شد. براي يادگيري مطالب جديد و رشد و پيشرفت بايد از ديگران سوال كرده و پاسخ آنان را براي خود تحليل كنيد. مثلا كودكان سوالات بسيار زيادي از والدين و معلمان خود مي‌پرسند و به همين دليل هم موارد بسيار زياد و جديدي مي‌آموزند. اما براي دريافت جواب‌هاي صحيح، چگونگي سوال پرسيدن نيز اهميت دارد كه افراد بايد از آداب آن آگاه باشند. براي كسب اطلاع از ارتباط موفق كليك كنيد.

اصول و آداب صحيح سوال پرسيدن

بسياري از افراد دائما در برقراري ارتباط با ديگران شكست خورده و نمي‌دانند كه براي بهبود اين مشكل چه كاري بايد انجام دهند. از جمله مهم ترين مسائلي كه در ارتباط موفق اهميت دارد نحوه سوال پرسيدن است. استفاده از اين تكنيك‌ها به شما كمك مي‌كند تا مهارت تفكر انتقادي خود را نيز بهبود دهيد. براي اطلاع از تفكر انتقادي كليك كنيد.

تكنيك‌ها و مهارت‌هاي مهم براي بهترين روش سوال پرسيدن شامل موارد زير مي‌باشد:

1. سوال پرسيدن با استفاده از قدرت سكوت

شايد به نظر متناقض بيايد اما سكوت روشي قدرتمند براي پرسيدن سوال محسوب مي‌شود. حداقل 3 ثانيه مكث قبل از پرسيدن سوال بر اهميت موضوع تاكيد كرده و بر تاثير كلام نيز مي‌افزايد. با اين تكنيك طرف مقابل  تحت فشار قرار نمي‌گيرد و به او فرصت مي‌دهيد تا با خيال راحت به پرسش‌هاي شما پاسخ دهد.

2. تمرين براي شنوندگي فعال

اين كه مخاطب در ارتباط با شما چقدر احساس  راحتي كند و بخواهد به پرسش‌هايتان پاسخ دهد، بستگي به اين دارد كه آيا شما براي شنيدن جواب سوالات خود مشتاق هستيد يا خير؟ اگر به پاسخ‌هاي فرد مقابل توجه مناسبي نداشته باشيد، دير يا زود آن ارتباط شكست خواهد خورد. براي اين منظور بايد شنونده فعالي باشيد. هنگام شروع فرد به پاسخ دادن، با او ارتباط چشمي مناسبي برقرار كنيد و با نشانه‌ها و زبان بدن خود اين پيغام را برسانيد كه براي صحبت‌هاي او ارزش قائل هستيد. تكان دادن سر و تاييدهاي گاه و بيگاه در اين زمينه مي‌تواند بسيار مفيد باشد. براي كسب مهارت گوش دادن كليك كنيد.

3. استفاده از سوال هاي بازپاسخ

بسياري از مواقع افراد پس از سوال پرسيدن با جواب‌هاي كوتاهي مواجه مي‌شوند كه ادامه گفتگو را براي طرفين سخت مي‌كند. يكي از علت‌هاي اين امر نوع سوالي است كه مطرح مي‌شود. در حقيقت شما مي‌توانيد به دو شيوه بازپاسخ و بسته پاسخ سوال بپرسيد. در سوال‌هاي بسته پاسخ از قبل جواب‌هايي را براي فرد مقابل خود تعيين كرده‌ايد كه او بايد از بين اين پاسخ‌ها دست به انتخاب بزند. براي مثال سوال‌هايي با جواب بله وخير، جز سوال‌هاي بسته پاسخ محسوب مي‌شوند. اما در سوال‌هاي باز پاسخ شما به مخاطب خود اجازه مي‌دهيد تا هرآنچه كه خود مي‌خواهد، در مورد سوال شما مطرح كند. اين شيوه سوال پرسيدن معمولا به گفتگو و ارتباط طولاني تر و پربارتري مي‌انجامد.

نمونه‌اي از سوال بسته پاسخ : - در مورد اوضاع جاري نظر مثبتي داري؟ در اينجا فرد مي‌تواند با گفتن يك بله يا خير به گفتگو پايان دهد، اما شما مي‌توانيد با سوال جايگزين و باز پاسخي نظير: - نظرت در مورد اوضاع جاري چيست؟ سوال را به طور كلي‌تري مطرح كنيد و فرصت بيشتري براي ادامه مكالمه فراهم نماييد.

4. پرسيدن سوالات رفع كننده ابهام

بسياري از مشكلاتي كه در روابط پديد مي‌آيند، ناشي از سوتفاهم‌ها و نداشتن برداشت و ادراكات يكسان است. بسيار اهميت دارد زماني كه در مورد موضوعي مطمئن نيستيد و از قصد و نيت طرف مقابل خود دقيقا آگاهي نداريد، به موقع سوالاتي براي رفع ابهام بپرسيد و از سوتفاهمات و اختلافات احتمالي در آينده پيشگيري كنيد. شما مي‌توانيد با پرسيدن سوالاتي نظير " دقيقا منظور شما در اين باره چيست" و گفتن جملاتي نظير "لطفا منظور خود را كمي روشن‌تر برايم بگوييد" در جهت رفع ابهامات موجود در ارتباط گام برداريد.

5. سوال پرسيدن خلاقانه

توجه داشته باشيد كه سوالات شما مي‌توانند مسير مكالمه را مشخص كرده و آن را به يك هدف مشخص برسانند. پس در هنگام سوال كردن كمي خلاقيت داشته باشيد و تا مكالمه سازنده‌تري را در پيش بگيريد. مثلا پرسيدن سوالاتي كه حالت بازجويانه دارد براي افراد چندان خوشايند نيست. پس شما مي‌توانيد با كمي خلاقيت به مقصود خود برسيد اما فرد مقابل را نيز ناراحت نكنيد.

6. تفاوت گفتگو و بازجويي

مكالمه‌‌ي فعال و سازنده آن است كه هر دو طرف در آن شركت داشته باشند. پس اگر شما در طول صحبت دائما سوال بپرسيد و طرف مقابل جواب بدهد، گفتگويتان حالتي شبيه به بازجويي پيدا مي‌كند و حتي ممكن است باعث ناراحتي فرد مقابل شود. پس در طول مكالمه اجازه دهيد كه فرد مقابل نيز از شما سوال بپرسد.

7. خودداري از پيش داوري

در حين سوال پرسيدن توجه داشته باشيد كه سوالات شما نبايد پيش داوري در خود داشته باشد چراكه در اين صورت فرد مقابل ناراحت شما و به صورت دفاعي به شما پاسخ مي‌دهد. مثلا اگر بپرسيد "بازهم اين كار را كرده‌اي؟" در واقع پيش داوري كرده‌ايد.

8. طرح مقدمه و عدم خروج از بحث

براي پرسيدن سوال بايد قبل هر چيزي مقدمات آن را مهيا كنيد. اگر بدون هيچ پيش زمينه به سراغ سوال كردن برويد، فرد مقابل ناراحت شده و جواب صحيحي به سوالاتتان نمي‌دهد. همچنين خارج شدن از بحث نيز در آداب سوال پرسيدن نيست. مثلا زماني كه صحبت راجع به كشتار دسته جمعي هيتلر است و فرد مي‌گويد او 6 مليون نفر را كشته و ظلم كرده، اگر شما بپرسيد كه 6 مليون بود يا 6 مليون و پانصد نفر، در واقع از بحث خارج شده‌ايد.

9. اعتراض نكردن پس از سوال

وقتي از فردي سوال مي‌كنيد در واقع يا از آن موضوع اطلاعي نداريد و يا نظر آن فرد را مي‌خواهيد. پس معترض شدن پس از شنيدن جواب، كار چندان مودبانه‌اي نيست و از آداب سوال پرسيدن به دور است. اگر قصد بحث كردن داريد بايد سوال خود را به گونه ديگري مطرح نماييد.

سخن آخر

همانطور كه گفته شد سوال پرسيدن بخش مهمي از ارتباطات افراد در زندگي اجتماعي است و به اين صورت افراد مي‌توانند پيشرفت كنند. يادگيري اصول صحيح سوال پرسيدن و به طور كلي راه‌هاي برقراري ارتباط به شما كمك مي‌كند تا جايگاه بهتري در جامعه داشته باشيد. با كمك گرفتن از يك روانشناس مي‌توانيد اين مهارت را بياموزيد و آن را در خود تقويت نماييد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند.  براي كسب اطلاعات در زمينه مهارت هاي ارتباطي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تكنيك هاي سوال پرسيدن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: سوال پرسيدن

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سوال پرسيدن،
موضوع:
[ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۴۳:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی