مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بيش فعالي در نوزادان نسبت به ساير گروه‌هاي سني مسئله‌اي كمتر شناخته شده است. با اين حال برخي متخصصان بر اساس يافته‌هاي پژوهشي معتقدند كه برخي علائم نوزادي نظير بي‌قراري، گريه‌هاي شديد و ناتواني در بي‌خوابي مي‌توانند با بيش فعالي مرتبط باشند. آگاهي از اين موارد به والدين كمك مي‌كنند تا در صورت مشاهده مشكلات احتمالي زودتر براي درمان اقدام كنند و از پيشروي اختلال در كودك خود جلوگيري نمايند. همچنين والدين لازم است تا با يك مشاور در زمينه كودك در ارتباط باشند تا راهكارهاي لازم را دريافت نمايند و با اقدامات عجولانه باعث ايجاد مشكلاتي براي فرزند خود نشوند. ما در ادامه اين مقاله به توضيحات بيشتري در مورد بيش فعالي در نوزادان پرداخته‌ايم پس تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد.

منبع: بيش فعالي در نوزادان | علائم اوليه و درمان بيش فعالي در نوزادان

 

بيش فعالي در نوزادان | سن تشخيص بيش فعالي

تا قبل از سال 2011 آكادمي اطفال آمريكا تشخيص بيش فعالي را تنها براي كودكان 6 تا 12 سال در نظر مي‌گرفت؛ اما پس از سال 2011 راهنماهاي تشخيصي گسترش پيدا كردند و به 4 تا 18 سال تغيير يافتند. با اين حال مطالعات نشان مي‌دهند كه بسياري از كودكان قبل از 4 سالگي و در سنين نوزادي و نوباوگي نيز ممكن است تشخيص بيش فعالي بگيرند. اين تشخيص‌ها بايد با احتياط بيشتري مطرح شوند و درمان آن‌ها نيز با دقت بيشتري صورت بگيرد چراكه براي كودكان زير 4 سال راهنماي تشخيصي اختصاصي دقيقي وجود ندارد كه متخصصين بر اساس آن‌ها عمل نمايند.   

براي شناخت بيشتر درباره بيش فعالي كليك كنيد.

 

علائم بيش فعالي در نوزادان

تشخيص علائم بيش فعالي در كودكان زير 4 سال بسيار دشوار است چراكه مشخصه اصلي بيش فعالي كاهش فراخناي توجه و فعاليت بيش از حد كودك است كه در نوزادان قابليت مشاهده چنداني ندارد. با اين حال ممكن است بعضي والدين متوجه اين موضوع شوند كه فرزندشان از همان ابتداي تولد بي‌قراري و بيش حركتي زيادي را از خود نشان مي‌دهند و به سختي به موضوع خاصي توجه مي‌كند كه مي‌توانند حاكي از بيش فعالي باشند.

به طور كلي از جمله علائم بيش فعالي در نوزادان مي‌توان به بي‌قراري، ناتواني در به خواب رفتن، فعاليت حركتي بيش از حد و نامتناسب با رده سني، ناتواني در توجه كردن يا گوش دادن به محرك‌هاي محيطي براي مدت طولاني، بي‌قراري در حين غذا خوردن يا نشاندن براي بازي اشاره كرد. اگر اين علائم براي بيش از 6 ماه به طور مداوم مشاهده شوند معمولاً تشخيص بيش فعالي مطرح مي‌شود. توجه داشته باشيد كه بيش فعالي نوعي اختلال عصبي رشدي است كه رشد و تحول صحيح مغز را با مشكلاتي همراه مي‌كند به همين دليل بسيار اهميت دارد كه براي نوزاد مداخله به هنگام صورت پذيرد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه اختلالات عصبي رشدي كليك كنيد.

 

تفاوت بيش فعالي در نوزادان با خلق و خوي دشوار

به خاطر داشته باشيد كه نبايد بيش فعالي در نوزادي را با خلق‌وخوي دشوار كه امري طبيعي است اشتباه بگيريد. كودكاني كه با خلق‌وخوي دشوار به دنيا مي‌آيند ممكن است از همان ابتدا بد قلق باشند و به سختي با شرايط پيراموني كنار بيايند؛ اما اين نوزادان در مواقع لزوم مي‌توانند به موضوعات مختلف نظير داستان‌ها، آهنگ‌هاي كودكانه و تصاوير جذاب توجه كنند. هم‌چنين آن‌ها قادرند براي مدت خاصي با اسباب بازي‌هايشان بازي كنند و در ادامه و در دوران خردسالي بنشينند و فعاليت‌هايي نظير بازي با لگوها يا پازل‌ها را انجام دهند. درحالي‌كه انجام اين كارها براي كودك بيش فعال كه دچار نقص توجه هستند دشوار است.

 

عوامل خطرساز براي بروز بيش فعالي در نوزادان

عوامل گوناگوني وجود دارند كه مي‌توانند نوزادان را در برابر اختلال بيش فعالي آسيب‌پذير كرده و باعث شوند كه متخصصين تشخيص زودهنگام اين اختلال را بيش‌تر مد نظر قرار دارند. از جمله اين عوامل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

- نوزاداني كه مادرانشان در طول بارداري مواد يا الكل مصرف مي‌كردند.

- نوزاداني كه مادرانشان در طول بارداري سيگار مي‌كشيدند.

- نوزاداني كه مادرانشان در طول بارداري با سم يا سموم خاصي مواجه شده‌اند.

- نوازداني كه تحت شرايط زايمان زودرس و يا با وزن بسيار كم به دنيا آمده‌اند.

- بروز مشكلاتي در سيستم عصبي مركزي در دوره‌هاي حساس رشدي

- وجود سابقه خانوادگي در مورد اختلال بيش فعالي

توجه داشته باشيد كه نوزادان بيش فعال، نوزادان ويژه‌اي هستند و نياز به دريافت آموزش‌هاي استثنايي دارند. اگر نوزادي مبتلا به ADHD داريد، حتما با مراكز تخصصي در ارتباط باشيد تا از جديدترين درمان‌ها بهره مند شويد. در اين زمينه مي‌توانيد مقاله كودكان استثنايي را بخوانيد.

تشخيص نادرست بيش فعالي

عوامل مختلفي وجود دارند كه مي‌توانند باعث بروز علائم مشابه با بيش فعالي شوند و والدين و متخصصين را به اشتباه بياندازند. از جمله اين عوامل مي‌توان به سابقه ضربه به سر در كودك، وجود اختلالات مرتبط با صرع و تشنج، مشكلات تيروئيد و ناتواني‌هاي بينايي و شنوايي اشاره كرد. از همين رو بسيار اهميت دارد كه در صورت احساس وجود مشكل در فرزند خود حتماً با يك متخصص اطفال در تماس باشيد و ابتدا معاينات پزشكي را به‌طور كامل انجام دهيد.

 

درمان بيش فعالي در نوزادان

براي كودكان زير 4 سال راهنماي دقيقي در زمينه درمان بيش فعالي وجود ندارد. هم‌چنين تجويز داروها نيز بايد با دقت و احتياط بسيار زياد صورت بگيرد. در اين زمان بيش از هر چيز، متخصصان آموزش به والدين را در دستور كار قرار مي‌دهند تا آن‌ها بتوانند تعامل بهتري با فرزندشان داشته باشند و مشكلات فرزند خود را بهتر درك كنند؛ اما پس از 4 سالگي درمانگران از روش‌هايي نظير رفتار درماني و درمان‌هاي دارويي براي بهبود كودك كمك مي‌گيرند. درمان دارويي معمولاً زماني در دستور كار قرار مي‌گيرد كه كودك به روش‌هاي غير دارويي يا همان رفتار درماني پاسخ مناسبي ندهد.

در نتيجه در وهله اول بهتر است كه از يك روانشناس متخصص در حيطه كودك براي حل مشكل فرزند خود كمك بگيريد. در صورت پايدار ماندن علائم بيش فعالي روانشناس شما را به يك روانپزشك ارجاع مي‌دهد تا بتوانيد درمان‌هاي دارويي لازم را نيز از سر بگيريد. مطالعات نشان مي‌دهند كه مؤثرترين نتايج درماني زماني حاصل مي‌شوند كه درمان دارويي و رفتاري در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند. در واقع اين دو مي‌توانند به عنوان مكمل يكديگر عمل كرده و باعث شوند كه روند درمان سرعت پيدا كند.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

 

سؤالات متداول

- بيش فعالي براي كودك چه خطراتي دارد؟

بيش فعالي نوعي اختلال رشدي است كه در صورت درمان نشدن مي‌تواند كودك را با مشكلات مختلفي از جمله اختلالات يادگيري، مشكلات تحصيلي و ارتباطي مواجه كند. هم‌چنين ادامه يافتن بيش فعالي تا نوجواني مي‌تواند فرد را به سمت رفتارهاي ضد اجتماعي كشانده و سازگاري او را با محيط كاهش دهد. از همين رو بسيار اهميت دارد كه والدين به موقع براي درمان بيش فعالي فرزند خود اقدام كنند و از ناديده گرفتن اين مشكل بپرهيزند.

براي كسب اطلاع از بهترين روش‌هاي درمان بيش فعالي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه بيش فعالي در نوزادان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: بيش فعالي در نوزادان | علائم اوليه و درمان بيش فعالي در نوزادان

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۴۶:۵۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی