مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بسياري از افراد هنگامي كه قصد ازدواج با فرد مورد نظر خود را دارند ممكن است دچار ترس از تعهد در رابطه شوند و از شكل گيري پيمان زناشويي منصرف گردند. در واقع ترس از تعهد نوعي فوبيا محسوب مي‌شود كه فرد ترس غير منطقي از پيمان بستن و تعهد نسبت به شخص ديگري دارد و پذيرش مسئوليت براي فرد با استرس و اضطراب زيادي همراه مي‌شود. اين ترس مي‌تواند به دليل تجربه‌هاي تلخ دوران كودكي، ترس از محدوديت و يا شكست عشقي در ازدواج به وجود بيايد اما راه‌هايي براي غلبه بر آن وجود دارد. فقط كافي است دلايل ترس خود را پيدا كنيد و پاره‌اي از انديشه‌هايتان را تغيير دهيد. در كنار اين مسئله بهره بردن از مشاور و روانشناس نيز به شما براي حل اين مشكل كمك خواهد كرد.

منبع: تعهد در رابطه

 

ترس از تعهد يا گاموفوبيا چيست؟

تعهد ابعاد چندگانه‌اي دارد كه دربرگيرنده‌ دلايل شخصي، اعتقادي و اخلاقيِ به خصوصي است كه شخص را به ادامه‌ رابطه‌ عاطفي پايبند مي‌كند. ترس از تعهد يا گاموفوبيا نوعي ترس غيرواقعي از پيمان بستن، تعهد دادن و التزام براي باقي ماندن در يك ارتباط ثابت و صادقانه در كنار يك شخص ديگر براي هميشه است. گاموفوبيا اصطلاحي است كه براي توصيف ترس‌هاي غيرعادي از تعهد و ازدواج به كار مي‌رود. شايد بتوان اين ترس را يكي از انواع فوبيا دانست، اما روش‌هاي درمان اضطراب براي ترس از تعهد ماهيت متفاوتي دارد.

در واقع خانواده و روابط جديد همگي براي كساني كه در دوران مجردي براي خودشان چند سال تنها زندگي كرده، درون‌گرا بوده يا شخصيت اجتنابي دارند، به نوعي كابوس است. افرادي كه ترس از تعهد در رابطه دارند از وارد شدن به رابطه جديد اجتناب مي‌كنند؛ حتي ممكن است به شخص خاصي علاقه زيادي داشته باشند اما از برقراري رابطه پايدار با او امتناع مي‌كنند. اين افراد اگر هم وارد رابطه شوند روابط آن‌ها معمولا سطحي است و ممكن است با چند نفر همزمان ارتباط برقرار كنند و هيچ تعهدي نسبت به هيچ كدام نداشته باشند.

براي شناخت بيشتر در زمينه انواع فوبيا و درمان اضطراب كليك كنيد.

دلايل ترس افراد از تعهد در رابطه يا ازدواج چيست؟

براي اينكه بتوانيد بر ترس خود غلبه كنيد بايد بدانيد منشا ترس شما چيست؟ از آن جايي كه فوبيا نوعي از اختلالات اضطرابي به حساب مي‌آيد، دلايل بيشتر در رابطه با مواردي است كه اضطراب و استرسي را در افراد به وجود آورده است. با اين حال با دانستن منشا ترس مي‌توانيد آن دليل را در خود حل كنيد، افكارتان را تغيير دهيد و به ايجاد يك رابطه دلپذير بپردازيد. در ادامه سعي كرده‌ايم برخي از اين دلايل و روش‌هاي برطرف كردن ترس از تعهد را به خوبي مطرح كنيم.

براي شناخت بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

ترس از تعهد به خاطر تجربه هاي تلخ كودكي

تجربه‌هاي كودكي معمولا به تفكرات يك فرد در بزرگسالي شكل مي‌دهند. اگر در زمان كودكي كسي را مثل (پدر، مادر، برادر بزرگتر) دوست داشتيد و آن شخص چيزي را از شما گرفته باشد (مانند؛ قدرت، حس احترام يا معصوميت)، چنين شخصي در ضمير ناخودآگاه شما علي رغم آنكه دوستش داريد، دشمن خود مي‌دانيد. حال كه بزرگ شده و همسري اختيار كرده‌ايد كه دوستش داريد، ذهن تان طبق تجربه‌اش مي‌گويد "كسي را دوست دارم دشمن من است و مي‌خواهد چيزي از من بگيرد). بنابراين قبول تعهد، نسبت به او برايتان مشكل مي‌شود.

ممكن است ترس فرد از تعهد به اين دليل باشد كه والدينش تجربه‌ بدي از ازدواج‌شان داشتند و طلاق گرفته‌اند. يا فرد در تمام طول كودكي‌اش شاهد دعوا و جروبحث‌ بوده است و اين مسئله دركش را در مورد رابطه يا ازدواج دگرگون كرده است.

ترس از محدوديت و از دست دادن لذت هاي دوران مجردي

برخي افراد مي‌ترسند اگر وارد رابطه‌اي شوند لذت‌هاي دوران مجردي خود را از دست بدهند و ديگر نتوانند آزادانه با دوستان خود به گردش و تفريح بپردازند. آن‌ها از محدوديت خوش‌شان نمي‌آيد. اين افراد مي‌ترسند چرا كه در زمان طول زندگي‌ مشترك بايد مطابق با برخي قوانين زندگي طرف مقابلشان رفتار كنند.

تجربه ناكامي در رابطه يا شكست عشقي

ممكن است فرد تجربه‌ بدي از يك رابطه‌ طولاني مدت داشته باشد. شكست عشقي ‌قطعا مي‌تواند ناراحت‌كننده باشد. ناديده گرفتن جدايي و عدم درمان شكست عشقي مانند يك زخم هميشگي در فرد باقي خواهد ماند. همين مسئله باعث تغيير نحوه‌ دركش از ايجاد يك رابطه جديد شده است.

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان شكست عشقي كليك كنيد.

راه هاي غلبه بر ترس از تعهد در رابطه

سهم خود را در شكست ها مشخص كنيد

درصورتي كه در گذشته رابطه‌اي داشته‌ايد اما منجر به جدايي شده است، سهم خود را در شكست رابطه بررسي كنيد. سپس به دنبال يافتن راه حلي براي جلوگيري از تكرار آن باشيد.

از طرف مقابل شناخت كافي پيدا كنيد

با مهيا كردن زمينه‌هاي شناخت از يكديگر مي‌توانيد بر اين ترس غلبه كنيد. در زمان آشنايي بيانديشيد تا چه حد فرد مورد نظر براي شما مناسب است. در صورتي كه شما و فرد مقابلتان شناخت مناسبي از يكديگر بدست آوريد مثلا عادت‌هاي اخلاقي خوب و بد همديگر مانند احساس حسادت، خشم، مهرباني، فداكاري و… را بدانيد راحت‌تر مي‌توانيد به يكديگر براي زندگي در آينده اعتماد كنيد.

حقيقت را بپذيريد

در صورت ترس از دست دادن آزادي و ايجاد تغييرات در خود، به ياد داشته باشيد كه چه افراد ازدواج كنند و چه نه، در شرايطي بايد در خود تغييراتي ايجاد نمايند و زير بار مسئوليت بروند. همچنين در صورت نگراني از جدايي بدانيد آنچه كه شكست يا موفقيت شما را تعيين مي‌كند، تلاش شما براي حفظ رابطه است. با استفاده از روش‌هاي كاهش استرس مي‌توانيد سختي‌هاي موجود در رابطه و ترس از تعهد را از بين ببريد.

براي شناخت بيشتر در زمينه كاهش استرس كليك كنيد.

با نوشتن بر ترس تان غلبه كنيد

با اين كار مي‌توانيد راه حل‌هايي براي اين ترس‌ها پيدا كنيد. دلايلي كه باعث تمايل شما به برقراري رابطه مي‌شود، ويژگي‌‌هاي طرف مقابل و اينكه چگونه مي‌تواند به شما كمك كند تا به اهدافتان برسيد را يادداشت كنيد. نوشتن، راهي براي كاهش استرس نيز مي‌باشد، پس مي‌تواند به شما كمك كند تا بر ترس خود غلبه كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه نوشتن براي كاهش استرس كليك كنيد.

برنامه و اهداف خود را در زندگي آينده در نظر بگيريد

آيا شما آمادگي لازم براي پذيرفتن فرد ديگر و مسئوليت‌هاي او را در زندگي داريد؟ با يافتن پاسخ سوالات خود تصوري از آينده خود بعد از ازدواج خواهيد داشت و با صحبت در مورد اهداف و برنامه‌هاي خود با طرف مقابلتان و همچنين آگاه شدن از برنامه‌هاي او مي‌توانيد راحت‌تر با مسئله ترس از مسئوليت‌ها كنار بياييد.

از پدر و مادر خود راهنمايي بگيريد

اگر در ارتباط با ترس‌هاي خود با پدر و مادر خود صحبت كنيد آن‌ها نيز به شما خواهند گفت كه همچون شما ترس‌هايي را تجربه كرده‌اند و تجربه خود را در اين زمينه در اختيار شما قرار خواهند داد. همچنين صحبت با افرادي كه ازدواج موفق داشته‌اند ترس شما كاهش مي‌دهد. صحبت يك متخصص روانشناسي براي غلبه بر ترس‌هاي شما، بسيار موثرتر خواهد بود.

براي اطلاع بيشتر در زمينه ازدواج موفق كليك كنيد.

كلام آخر

به طور كلي افراد هنگامي كه قصد ازدواج دارند ممكن است بخاطر مسئوليت‌هاي بي شمار زندگي دچار ترس و ترديد شوند و استرس و اضطراب زيادي را تجربه كنند اما به مرور اين مسئله كاهش پيدا كرده و افراد تصميمات عقلاني مي‌گيرند. اما زماني اين ترس آنچنان بر ابعاد مختلف زندگي فرد اثر مي‌گذارد كه حتي حاضر است از ازدواج با فردي كه خيلي دوستش دارد صرف نظر كند؛ در اين راه بهره بردن از مشاور و روانشناس كمك خواهد كرد تا افراد بتوانند بر ترس از تعهد و استرس و اضطرابي كه در پي اين مسئله به وجود مي‌آيد غلبه كرده و ازدواج موفقي را شكل دهند. مركز مشاوره حامي هنر زندگي نيز با داشتن مشاوراني برجسته و با سابقه در زمينه ازدواج و مشكلات آن، به شما كمك خواهند كرد تا اين بحران را به سلامت سپري كنيد.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كنترل استرس و اضطراب كليك كنيد.

سوالات متداول درباره ترس از تعهد

در صورتي كه با وجود ترس از تعهد ازدواج كنيم با چه مشكلاتي مواجه خواهيم شد؟

به طور كلي ترس و اضطراب باعث خواهد شد كه شما نتوانيد بهترين عملكرد خود را در زمينه‌هاي مختلف بروز دهيد و سلامت جسمي و رواني شما و همسرتان نيز در معرض خطر قرار بگيرد. در صورتي كه ترس از تعهد داشته باشيد و اين مسئله را قبل از ازدواج حل نكنيد نمي‌توانيد زندگي زناشويي پايداري را تجربه كنيد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه پايداري در زندگي زناشويي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه راه هاي غلبه بر ترس از تعهد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تعهد در رابطه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تعهد در رابطه،
موضوع:
[ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۰۳:۵۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی