مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

علت اسهال نوزاد چيست و در اين شرايط چگونه مي‌توان به كودك كمك كرد؟ مدفوع نوزادان نسبت به كودكان بزرگتر و بزرگسالان معمولا شل‌تر است. همين علت باعث مي‌شود گاهي اوقات والدين در تشخيص ابتلاي فرزند خود به اسهال دچار مشكل شوند و نتوانند وضعيت طبيعي را از موقعيت بيماري تشخيص دهند. اما اسهال معمولا در واكنش به علل خاصي نظير عفونت، مسمويت يا تغذيه بيش از حد اتفاق مي‌افتد و اغلب با علائمي نظير بي قراري و گريه‌هاي شديد همراه است. ما در ادامه به طور جامع‌تري علل بروز اسهال در نوزادان و روش‌هاي مقابله با آن را مورد بررسي قرار خواهيم داد. در اين راستا بهره بردن از مشاوره روانشناسي نيز به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد به خوبي از نوزاد خود مراقبت نماييد.

منبع: علت اسهال نوزاد | براي درمان اسهال نوزاد چه بايد كرد

 

علت اسهال نوزاد

عوامل مختلفي مي‌توانند منجر به مشكلات گوارشي در نوزاد شوند و به بروز اسهال بيانجامند. ما در ادامه مهم‌ترين آن‌ها را مورد بررسي قرار داده‌ايم. والدين لازم است كه از كودك خود به بهترين شكل مراقبت كرده تا نوزاد با مشكلات كمتري مواجه شود.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مراقبت از نوزاد كليك كنيد.

1- ابتلا به انواع عفونت ها از علت هاي اسهال نوزاد

دچار شدن به عفونت به واسطه يك ويروس، باكتري يا انگل از جمله علل بسيار مهمي است كه مي‌تواند به صورت اسهال و ساير مشكلات گوارشي خود را نشان دهد. اين عفونت‌ها معمولا از طريق دست زدن كودك به سطوح آلوده و قرار دادن انگشتان در دهان ايجاد مي‌شوند. اگر شكل مدفوع نوزاد تغيير كرده و در كنار اين موضوع علائمي مثل تب، بي قراري و گريه شديد را نيز مشاهده مي‌كنيد حتما به يك متخصص اطفال براي معاينه پزشكي كامل مراجعه كنيد. پزشك با بررسي ساير علائم كودك و آزمايش‌هاي كمكي مي‌تواند وجود عفونت‌هايي نظير عفونت گوش را تشخيص داده و با تجويز داروهاي مناسب به درمان فرزندتان كمك كند.

2- حساسيت‌هاي غذايي يا دارويي

در برخي موارد اسهال مي‌تواند در واكنش به يك غذا يا داروي خاص اتفاق بيافتد. توجه داشته باشيد كه نوزادان شير خوار تحت تاثير مواد غذايي مصرفي توسط مادر خود نيز هستند. از همين رو اگر شما به عنوان مادر تغيير خاصي در رژيم غذايي خود ايجاد كنيد يا داروي خاصي مصرف نماييد ممكن است اثرات آن را بر سيستم گوارش نوزاد نيز مشاهده كنيد.

در نتيجه هنگام مواجهه با اسهال نوزاد به تغذيه خود نگاهي بياندازيد و بررسي نماييد كه آيا مواد حساسيت زاي خاصي مصرف كرده‌ايد يا خير. در صورت مثبت بودن پاسخ لازم است كه فورا مصرف دارو يا غذاي خاص را قطع كرده و از پزشك براي بهبود علائم فرزندتان كمك بگيريد. توجه داشته باشيد كه حساسيت‌ها علاوه بر اسهال مي‌توانند با علائم ديگري نظير استفراغ و مشكلات پوستي نيز همراه شوند. در اين شرايط بهتر است كودك را به اورژانس ببريد تا هرچه زودتر داروهاي ضدآلرژي لازم را دريافت نمايد.

3- انواع مسموميت‌ها از علت هاي اسهال نوزاد

نوزادان معمولا در برخورد ابتدايي با هرچيز سريعا آن را در دهان مي‌گذارند. اين مسئله مي‌تواند باعث شود كه كودك در بسياري از موارد مواد غير خوراكي را ببلعد. در صورت خوردن مواردي نظير يك داروي شيميايي بروز مسموميت دور از انتظار نيست. علائم مسمويت معمولا علاوه بر اسهال مواردي نظير بي حالي مفرط، استفراغ و در موارد شديدتر كاهش هشياري و تشنج را نيز شامل مي‌شوند. در اين شرايط هرچه زودتر با اورژانس تماس بگيريد و از مراقبت‌هاي حرفه‌اي پزشكي كمك بگيريد.

4- تغذيه نامناسب

نوزادان شيرخوار و تازه متولد شده سيستم گوارشي ضعيف تري نسبت به بزرگسالان دارند. به همين خاطر به خصوص تا قبل از 6 ماهگي نبايد به جز شير مادر يا شير خشك با مواد ديگري تغذيه شوند. دادن مايعاتي نظير شير گاو به نوزاد پيش از يك سالگي از جمله مواردي است كه مي‌تواند به بروز آلرژي بيانجامد و واكنش‌هاي ناخوشايند سيستم گوارش از جمله اسهال و استفراغ را در پي داشته باشد. همچنين بايد دقت داشته باشيد كه ميزان شير دادن به كودك را متناسب با نيازهاي او تعيين كرده و بيش از حد او را تغذيه نكنيد. اين امر نيز مي‌توان در بروز علائمي نظير دل درد و اسهال تاثير بسزايي داشته باشد. 

براي آگاهي بيشتر درباره نوزاد تازه متولد شده كليك كنيد.

5- وجود استرس‌هاي محيطي از علت هاي اسهال نوزاد

جالب است بدانيد كودكان از همان دوران نوزادي تنش‌هاي محيطي را درك مي‌كنند و به آن واكنش نشان مي‌دهند. از آنجايي كه آن‌ها هنوز به قدرت كلام دست نيافته‌اند و نمي‌توانند احساسات خود را به درستي بروز دهند تجربه تنش زياد مي‌تواند به بروز علائم جسماني مختلف در آن‌ها بيانجامد. در نتيجه اگر نوزاد در محيط ناآرامي قرار بگيرد، از مادر جدا شود يا با بدرفتاري روبه‌رو گردد به احتمال زياد ممكن است با مشكلات گوارشي نظير اسهال و استفراغ به اين تجربيات پاسخ دهد.

 

كمك به بهبود اسهال نوزاد

براي بهبود اسهال نوزاد لازم است كه شرايط فيزيكي و رواني مناسبي براي او ايجاد كنيد و در صورت لزوم از پزشك كمك بگيريد. معمولا در مواردي كه اسهال با تب و بي قراري شديد همراه مي‌شود و علائمي نظير بي حالي مفرط نيز وجود دارند بايد به يك متخصص اطفال مراجعه نماييد. ما در ادامه به چند راهكار خانگي اشاره كرده‌ايم كه مي‌توانند در بهبود شرايط به شما كمك كنند.

ايجاد محيطي آرام و امن براي نوزاد

همان طور كه گفته شد تنش‌هاي محيطي مي‌توانند يكي از علت هاي اسهال نوزاد بوده و در بروز يا تشديد آن نقش داشته باشد. در نتيجه تلاش كنيد محيط آرامي براي فرزندتان فراهم كنيد و شرايط را به گونه‌اي پيش ببريد كه او احساس امنيت داشته باشد. داشتن تماس جسماني كافي با مادر و رابطه عاطفي مناسب با او از جمله مهم‌ترين مواردي هستند كه امنيت نوزاد را تامين مي‌كنند. 

دادن مايعات كافي به كودك

اسهال باعث مي‌شود فرزندتان آب زيادي را از دست بدهد و همين امر مي‌تواند سلامت او را به طور جدي تهديد نمايد. از همين رو تلاش كنيد در اين زمان به اندازه كافي به فرزندتان شير بدهيد و نگذاريد او تشنه بماند. توجه داشته باشيد كه در صورت عدم تمايل نوزاد به شير از مايعات قندي استفاده نكنيد چرا كه اين مواد باعث جذب بيش از حد آب مي‌شوند و در نتيجه وضعيت را تشديد مي‌كنند. به همين خاطر اگر فرزندتان شير نمي‌خورد از پزشك مشورت بگيريد تا محلول‌هاي خوراكي مناسب را به شما معرفي نمايد.

كمك گرفتن از غذاهاي تعديل كننده

براي كودكان بزرگ‌تر كه خوردن غذاهاي كمكي را آغاز كرده‌اند مي‌توان از مواد غذايي خاصي نظير پوره سيب يا موز استفاده كرد. اين ميوه‌ها معمولا به بهبود اسهال كودكان كمك مي‌كنند و علائم گوارشي ناخوشايند را كاهش مي‌دهند.

با اين حال در صورتي كه نتوانستيد با روش‌هاي گفته شده وضعيت اسهال نوزاد را بهبود ببخشيد لازم است كه حتما با يك پزشك متخصص و يا يك روانشناس در زمينه كودك مشورت نماييد. براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

 

سوالات متداول

- آيا خوب نشدن اسهال نوزاد خطرناك است؟

اسهال نوزاد به خصوص زماني كه با تب همراه است بايد سريعا درمان شود چرا كه اين مسئله به از دست دادن آب و مواد معدني زياد از بدن كودك مي‌انجامد كه در اصطلاح تخصصي الكتروليت ناميده مي‌شود. در نهايت كم آبي بدن نوزاد مي‌تواند هشياري او را تحت تاثير قرار داده و به بروز مشكلات جدي بيانجامد. از همين رو در اين شرايط لازم است حتما از يك پزشك كمك بگيريد و وضعيت نوزاد را با او درميان بگذاريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه علت اسهال نوزاد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: علت اسهال نوزاد | براي درمان اسهال نوزاد چه بايد كرد

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۴:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی