مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

يكي از اختلافات و درگيري‌هاي شايع در محافل قضايي، دعواي وراثت است كه متاسفانه بسياري از خانواده‌ها را از هم مي‌پاشد و خواهران و برادران را از هم جدا مي‌كند. بنابراين لازم است كه با استفاده از مهارت‌هاي حل مسئله، اين موضوع را به بهترين نحو با كمك وكلا و مشاوره خانواده برطرف كرد. شايد تمام انسان‌ها با خود فكر كنند كه هيچگاه درگير چنين دعواهايي نخواهند شد اما حقيقت اين است كه در شرايط خاص، نگرش و رفتار افراد فرق مي‌كند و امكان دارد كه با كوچكترين اشتباه خود را درگير دعواي ناخوشايند و بي پايان وراثت ببينيد. پس ضروري است كه با كمك روانشناس خانواده، وحدت و انسجام را در خانواده خود تقويت كنيد. در اين مطلب به بررسي حقوق و مسائلي كه باعث دعواهاي وراثت مي‌شود پرداخته شده تا با كنترل و مديريت آن‌ها، مانع از اين درگيري‌هاي تلخ شويد.

منبع: دعواي وراثت

 

اصلي ترين علت دعواهاي وراثت چيست؟

مهمترين علتي كه باعث بروز اختلافات شديد بين وراث مي‌گردد، ناآگاهي از قوانين وراثت، طمع كاري و سهم خواهي‌هاي بيش از حد و يا عدم برابري سهم الارث دختر و پسر بعد از فوت والد يا والدين مي‌باشد. گاه عواملي باعث مي‌شود وراث مدت‌ها پس از مرگ پدر يا مادر، سراغ اموال نروند؛ همين گذر زمان ممكن است مشكلاتي را به وجود آورد. برخي ديگر از علل دعواهاي وراثت عبارتند از:

_ عدم موافقت و هماهنگي تمام وراث در مورد تقسيم اموال

_ نگراني از وضعيت مادر پس از فوت پدر

_ طمع كاري براي فروش اموال با قيمت بالاتر يا سهم بردن بيشتر از سهم الارث مشخص

_ وابستگي‌هاي احساسي به اموال پدر كه باعث غفلت فرزندان و درگيري نسل‌هاي بعدي يا اقوام سببي بر سر اموال متوفي مي‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشكلات خانوادگي كليك كنيد. 

براي پيشگيري از دعواي وراثت چكار كنيم؟

بهترين راه، تبعيت از قانون و تقسيم اموال به ميزان مشخص شده در قوانين انحصار وراثت است. البته در صورت وجود وصيت نامه رسمي و معتبر، اگر متوفي وضعيت اموالش را براي بعد از فوت مشخص كرده باشد، تقريبا تمام درگيري‌ها واهي و بي نتيجه خواهند بود و وصيت نامه اجرا خواهد شد. مسائل ديگري كه وراث براي پيشگيري از بروز دعوا بايد رعايت كنند به شرح زير است:

1- هر زمان كه هركدام از وراث، حتي فرداي فوت مورث درخواست سهم الارث خود را بكند، ساير وراث نمي‌توانند به هيچ دليل، خصوصا دلايل عرفي مانع از اين حق شوند.

2- وراث اجازه ندارند كه مانع تقسيم ارث شوند، زيرا ارثيه حق فرزندان و در تملك آن‌هاست و اگر كسي بخواهد مانع استفاده ديگري از حق خود شود، جرم محسوب خواهد شد.

متاسفانه به دلايل عرفي و اخلاقي، وراثي كه سهم خود را از ارثيه مي‌خواهد، مورد هجمه و انتقاد ديگران قرار مي‌گيرد. اما به هرحال بايد پذيرفت كه او نيز حقي دارد و اخلاقي نيست كه ديگران، به هر بهانه اي او را از سهم الارث و حقوق قانوني اش محروم كنند. مهارت‌ها حل مساله به افراد كمك مي‌كند كه بتوانند از بروز اينگوه شرايط پيشگيري كنند. روانشناس به شما كمك مي‌كند تا اين مهارت را به بهترين نحو بياموزيد و آن را در خود تقويت نماييد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مهارت حل مسئله كليك كنيد.

دعواي وراثت | مهمترين دغدغه بعد از فوت پدر چيست؟

به دليل قوانين انحصار وراثت، سهم الارث مادر خانواده بسيار كم و چيزي حدود يك هشتم از دارايي پدر است و احتمال دارد كه با فروش خانه و اموال، همسر او و مادر خانواده دچار مشكلاتي شود. در صورتي كه تمام فرزندان، در مورد عدم فروش خانه پدري تا زمان زنده بودن مادر موافق باشند، مشكلي وجود ندارد. اما اگر برخي از وراث يا همه آن‌ها سهم الارث خود را بخواهند، دو راه براي محافظت از مادر وجود دارد:

_ اول اينكه برخي از وراث در صورت تمكن مالي مي‌توانند سهم طالبان ارث را پرداخت كرده و مادر را در خانه خود نگه دارند. يا اينكه خانه و اموال را فروخته، سهام را تقسيم كرده و سپس منزلي براي مادر تهيه يا او را در منزل خود نگهداري كنند.

_ دوم اينكه قوانيني در مورد به اجرا گذاشتن مهريه مادر و وصول حقوق او وجود دارد كه مي‌توان از اين راه، آرامش و امنيت مادر را براي ادامه زندگي تا حدودي تضمين كرد.

رودربايستي، بنزين آتش دعواهاي وراثت

شايد اين مسائل، قبل از فوت والدين براي برخي خنده دار و حتي ناراحت كننده باشد، اما متاسفانه پس از فوت پدر يا مادر، اتفاقاتي مي‌افتد كه ممكن است تمام اين مباحث و درگيري‌ها (حتي بي خانمان شدن مادر) براي بسياري از خانواده‌ها اتفاق بيافتد. متاسفانه به دليل ترجيحات عرفي و رودربايستي‌هاي بيجا، بسياري از اين مشكلات ادامه دار و لاينحل باقي مانده و حل نمي‌شود.

بنابراين لازم است كه بدون هيچ تعارفي و در كمال احترام، مسائل قانوني و حقوقي را مطالعه كرده و از آن‌ها آگاه باشيد تا در صورت فوت مورث، تمام ارثيه بر اساس قانون تقسيم شده و دعوا و درگيري‌هاي ناراحت كننده پيش نيايد. همچنين مي‌توانيد از روانشناسان و مشاوران حوزه مسائل خانوادگي در هنگام بروز درگيري‌ها كمك گرفته تا آن‌ها با تخصص خود، سعي در آرامش فضا و توافق بين وراث كرده و ايجاد انسجام خانوادگي، دعواها را ختم به خير كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه انسجام خانواده كليك كنيد.

دعواي وراثت | سخن آخر

متاسفانه اين امكان وجود دارد كه برخي از قوانين انحصار وراثت (مربوط به تقسيم ارث بين پسر، دختر و مادر) باعث درگيري و ناراحتي شود. اما در هر حال، قانون قانون است و بايد رعايت شود. مهم است كه تمام وراث به قانون احترام گذاشته و اگر هم احساس بي عدالتي كردند، سعي كنند كه با مصالحه و توافق مسئله را حل كرده تا كار به درگيري كشيده نشود. ارتباط موثر بين اعضاي خانواده و انسجام خانواده در پيشگيري از دعواهاي وراث بسيار تاثير دارد. براي آگاهي بيشتر در زمينه ارتباط موثر كليك كنيد. 

كمك گرفتن از متخصص

دعوا بر سر ارث و ميراث اتفاق ناگوار و دردناكي است كه احتمال دارد در يك خانواده اتفاق بيفتد. اما مي‌توان با رعايت برخي اصول و افزايش همدلي و انسجام در خانواده از بروز اين دعوا پيشگيري كرد و يا در صورت بروز، آن را به بهترين نحو برطرف نمود. براي اين منظور لازم است كه حتما از كمك يك روانشناس و مشاور خانواده بهره‌مند شويد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه پيشگيري از دعواي وراثت مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: دعواي وراثت

امتیاز:
بازدید:
برچسب: دعواي وراثت،
موضوع:
[ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۳:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی