مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آيا مشاوره ازدواج براي گرفتن تاييد متخصص است؟ در ابتداي آشنايي قبل از ازدواج خيلي از نكات مهم براي شروع يك زندگي مشترك ناديده گرفته مي‌شود، به همين دليل با گذشت سال‌ها، مشكلات و اختلافات زيادي بين زوجين به وجود مي‌آيد. مشاوره قبل از ازدواج مانند واكسني براي پيشگيري از طلاق محسوب مي‌شود. ازدواج مهمترين تصميم در زندگي هر فرد است، پس براي تصميم گيري و كسب مهارت‌هاي لازم نياز به آموزش داريد. بايد بدانيد كه همسر آينده‌تان در خانواده‌اي با افكار، فرهنگ، علائق و تربيتي كاملا متفاوت از شما بزرگ شده است؛ خواه ناخواه بسياري از معيارها و علايق زندگي او با شما متفاوت مي‌باشد؛ پس بايد بياموزيد كه چگونه با وجود اين تفاوت‌ها يك زندگي مشترك موفق بسازيد. مشاوره ازدواج مطمئن ترين روش براي رسيدن به يك زندگي موفق است.

منبع: مشاوره قبل از ازدواج

 

نكات كليدي كه با مشاوره قبل از ازدواج از آن آگاه مي شويد

ازدواجشان از هر لحاظي كامل و عالي به نظر مي‌رسيد. زوجيني كه از هر لحاظي در زندگيشان موفق بودند. اما با گذشت زمان چهره زندگيشان عوض شده بود به طوري كه هيچ اميدي براي بيرون امدن از بحران موجود نداشتند. دعوا با همسر جزو روال عادي زندگيشان شده بود و عشق اوايل ازدواج اين زوجين از زندگي مشترك‌شان رفته بود. بايد بدانيد كه مشاوره ازدواج در چنين شرايطي مي‌تواند به شما كمك كند تا بتوانيد با ترس، انتظارات، خشم و رفتارهاي پرخاشگرايانه برخورد صحيحي داشته باشيد و آن‌ها را مديريت كنيد. در ادامه مهم‌ترين نكاتي كه در مشاوره ازدواج مي‌آموزيد نوشته شده است:

1. حساسيت هاي همسر

هر كسي داراي يك شخصيت است و حساسيت‌هاي خاصي دارد كه در هنگام صحبت كردن و يا انجام يك كار در حال نشان دادن آن‌هاست. شخصيت از دوران كودكي تا بزرگسالي هر كسي در حال شكل گيري است. بنابراين بايد بدانيد كه واكنش هركسي نسبت به حساسيت‌ها و خط‌هاي قرمز، غير قابل كنترل است. براي داشتن ازدواج موفق و برقراري ارتباط صحيح با همسر بايد از حساسيت‌هاي او آگاه باشيد تا باعث تشديد حساسيت همسرتان نگرديد.

از جمله مهمترين حساسيت‌هاي افراد مي توان به حساسيت به خشم، حساسيت به احترام، حساسيت به نااميدي، حساسيت به ارزش‌ها، حساسيت به بي كاري، حساسيت به خانواده و... اشاره داشت. اين حساسيت‌ها باعث مي‌شوند تا خاطرات گذشته در فرد زنده شوند  و حتي ممكن است موجب واكنش احساسي منفي در فرد گردد. شما مسئول اين حساسيت منفي نيستيد ولي مسلما خاطرات بد سركوب شده و احساسات همسرتان را باز مي‌گردانيد و آن‌ها را برايش زنده مي‌كنيد.

2. حساسيت هاي خودتان

يكي از موارد مهمي كه اكثر زوجين فراموش مي‌كنند توجه به حساسيت‌هاي خودشان است. خطرات بد سركوب شده در ناخودآگاه كه هنگام تحريك شدن براي انسان يادآوري مي‌شوند، بسيار خطرناك هستند. بنابراين بايد اول از چيزهايي كه شما را آشفته، ناراحت و يا عصباني مي‌كند آگاه باشيد. ممكن است در همسرتان عادات بدي وجود داشته باشد كه شما آن را دوست نداشته باشيد و خاطرات بد و احساسات منفيتان را تحريك و شما را عصباني مي‌كند؛ در نتيجه مانع به وجود آمدن ارتباطي صحيح بين شما و همسرتان مي‌گردد.

3. نحوه برخورد با خشم

معمولا زوجين در زمان برخورد با اختلافات زناشويي دائما يكديگر را مقصر دانسته و همديگر را سرزنش مي‌كنند. به طوري كه همواره همسرشان را مسئول خراب شدن رابطه و نابودي ازدواجشان مي‌دانند. بايد بدانيد كه سرزش يك نوع عذر و بهانه خود خواهانه است كه سبب مي‌شود يك نفر به قيمت ناراحتي و نارضايتي ديگري احساس بهتري داشته باشد. بايد بپذيريد كه هيچ كس كامل نيست. 

بايد به جاي عيب جويي از نقص‌ها و كمبودهاي همسرتان، به طور محبت آميزي در مورد مسائلي كه شما را نارحت و عصباني مي‌كند، برخورد كنيد. به آرامي و با ملايمت رفتار كنيد؛ برنده يا بازنده بودن در زمان برقراري با همسرتان به هيچ عنوان معياري صحيحي براي داشتن يك ازدواج موفق نيست. بلكه بايد اين نكته را درك كنيد كه نمي‌توان با سرزش يك ارتباط موثر برقرار كرد. براي اطلاع بيشتر از عوامل اصلي طلاق كليك كنيد.

4. مسئوليت پذيري

وقتي به جاي انتظار براي تغيير همسرتان، تصميم به بهبود رفتار خودتان بگيريد، احساس مسئوليت كرده و تغييرات مثبتي در زندگي مشتركان ايجاد مي‌كنيد. به مرور زمان متوجه مي‌شويد كه ديگر بسياري از مشكلات گذشته را نداريد و احساس نااميدي و درماندگي از شما دور شده است. 

پويايي و مسئوليت پذيري به شما كمك مي‌كند كه به جاي تمركز بر روي نقص‌ها، كمبود‌ها و انتظار كشيدن، زندگي مشترك خود را بهبود بخشيد. علاوه بر اين بايد توجه داشته باشيد كه وقتي زن يا شوهر تغيير كنند، كل خانواده به سمت تغيير پيش خواهد رفت.

5. داشتن ديدگاه مثبت

در نهايت بايد بدانيد كه مهم نيست كه چقدر از شما انتقاد مي‌شود يا اينكه همسرتان چقدر شما را مسئول خراب شدن رابطه‌تان مي‌داند. شما بايد همواره ديدگاه مثبت و انرژي خود را حفظ كنيد. اگر درصدد تلافي كارها و واكنش‌هاي همسرتان برآييد، اذيت خواهيد شد و احساس درماندگي به شما دست مي‌دهد. 

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چيست؟

مشاوره قبل از ازدواج داراي 3 هدف اساسي است:

1- بررسي آمادگي  نامزدها براي ازدواج

2-ارزيابي هم كف بودن و يا هماهنگي و همساني نامزدها

3- ارزيابي مهارت‌هاي زندگي مشترك نامزدها

وقتي دو نفر تصميم به ازدواج با يكديگر مي‌گيرند، مقدمات ازدواج خود را فراهم مي‌كنند، اما با بررسي دقيق‌تر متوجه مي‌شويم آن‌ها مقدمات عروسي خود را فراهم مي‌كنند و در واقع براي جشن عروسي آماده مي‌شوند تا براي ازدواج. خريد و يا اجاره لباس عروسي، خريد طلا و جواهرات، اجاره سالن و تهيه سفارش غذا، تهيه ليست مهمانان، چاپ كارت عروسي و درنهايت مراسم عروسي. تمام آمادگي‌هاي چند ماهه در يك شب به اتمام رسيده و ظاهراً همه چيز پسنديده است.

اما بايد به اين هم فكر كرد كه اگر اين زوج جوان با موضوعاتي مانند تصميم گيري در مسائل زندگي مشترك، برنامه ريزي مالي، اوقات فراغت، برقراري ارتباط، اعتقادات مذهبي، فعاليت‌هاي لذت بخش، صميميت و دلبستگي، مسئوليت پذيري، ايجاد تغيير در يكديگر، قضاوت منصفانه بر مبناي جنبه‌هاي مثبت و منفي و... مواجه شدند با كدام وسيله در سبد جهيزيه و با كدام قسمت از ماشين و خانه خواهند توانست اين مشكلات را حل كنند؟ اگر فرياد آنان در حل مسائل زندگي مشترك بلند شد و به گوش همسايه و ديگران رسيد، آيا باز هم همه چيز آبرومندانه خواهد بود؟ هدف اصلي مشاوره پيش از ازدواج، كمك به افراد براي انتخاب زوج مناسب است. اين مرحله مهمترين مرحله‌ مشاوره ازدواج است زيرا جنبه‌ پيشگيري دارد و در صورت هدايت صحيح، موجب تأمين بهداشت رواني خانواده مي‌شود.

اهميت مشاوره پيش از ازدواج زماني مشخص مي‌شود كه توجه داشته باشيم انسان‌ها از يكديگر شناخت كافي ندارند، بنابراين به منظور دستيابي به اين شناخت براي ازدواج به كمك مشاوره نياز داريد.

نحوه انجام مشاوره قبل از ازدواج چگونه است؟

در مشاوره پيش از ازدواج، مشاور جلساتي به‌ صورت انفرادي و زوجي (زوج درماني)، مشاوره مي‌دهد. گاهي اوقات بعضي از مشاوران آزمون‌هاي معتبري را به صورت كتبي از طرفين مي‌گيرند كه احتمال موفقيت‌آميز بودن ازدواج را بررسي مي‌كند، البته احتمال به‌ معني قطعيت نيست. اين آزمون‌هاي شناختي به‌ منظور شناخت زير ساخت‌هاي شخصيتي طرفين به كار مي‌رود. به‌ عنوان مثال، در نظر بگيريد از طريق اين آزمون‌ها، يكي از زوج‌ها درون‌گرا شناسايي شود كه تمايل به كناره‌گيري، سكوت، تنهايي و خلوت دارد. در مقابل زوج ديگر برون‌گرا است به طوري كه حضور در جمع، خريد كردن و مهماني رفتن را ترجيح مي‌دهد. مسلماً اين دو نفر در ارتباط با هم به مشكلاتي برخورد خواهند خورد، چرا كه خصوصيات زيرساختي شخصيتشان با هم متفاوت است، به اين معني كه يك نفر هميشه بايد گذشت كند و خواسته‌هاي خود را ناديده بگيرد.

متخصص در مشاوره پيش از ازدواج توانايي سنجش و شناخت تفاوت‌هاي زير‌ بناي شخصيت را دارد و نظر زوجين را نسبت به اين تفاوت‌ها جلب مي‌كند. موارد ديگري كه در جلسات مشاوره پيش از ازدواج بررسي مي‌شود آرزوها، تمايلات، توقعات، خط قرمزها و رمز و رازهاي طرفين است. مشاوره قبل از ازدواج به طور كلي مشاوره براي انتخاب مورد مناسب براي يك عمر زندگي است. در مشاوره قبل از ازدواج، مشاور هيچ وقت به طرفين نمي‌گويد كه اين كار را بكنيد يا نكنيد بلكه وظيفه مشاور آگاه كردن است. او مي‌گويد كه نتيجه چنين ازدواجي چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنيد. مشاور تلاش مي‌كند ديدگاه‌ها و اهداف زوجين را در زندگي مورد بررسي قرار داده و طرف مقابل را با اين ديدگاه‌ها و اهداف آشنا كند.

در مشاوره قبل از ازدواج چه بگوييد؟

اول از همه بايد فكر ‌كنيد چه چيزهايي را مي‌توانيد و بايد با مشاور در ميان بگذاريد؟ آيا بايد تمام جزئيات مسائل خانوادگي‌تان را به مشاور بگوييد يا فقط مسائلي را مطرح كنيد كه بايد روي آن‌ها كار بشود؟ اگر مسأله خيلي حساس است، آيا بايد تمام آن را تعريف كنيد يا بايد شمايي كلي از مسأله را بگوييد؟ اگر همسرتان در جلسه حاضر است و تعريف كردن موضوع خاصي باعث شرمندگي او مي‌شود، او را دچار خشم مي‌كند يا در او احساس گناه را بيدار مي‌كند، بهتر است بعضي چيزها مخفي بماند مگر اينكه موضوع اصلي مراجعه شما به مشاور همان باشد.

نظرات منصفانه‌اي درباره نقاط قوت و ضعف همسرتان و همچنين درباره خودتان ارائه بدهيد. آماده باشيد به جاي اينكه تمام مدت از همسرتان ايراد گرفته و از او انتقاد كنيد، درباره خودتان هم حرف بزنيد. بگوييد: «احساس خشم كردم وقتي كه...» يا «احساس غم كردم وقتي كه..." روي مشكلات اصلي متمركز شويد. ممكن است در زندگي زناشويي‌تان با چند مسأله دست و پنجه نرم كنيد، بدترين و بزرگترين مشكل را درنظر گرفته و به كمك مشاور نخستين مرحله را براي آن طراحي كنيد. جزئيات را مستند كنيد؛ تاريخ‌ها، ساعت‌ها و محل‌هاي وقايع مهمي كه به ياد داريد را در اختيار مشاورتان قرار دهيد تا چشم انداز دقيقي از موقعيت موجود داشته باشد. با توجه به آنچه گفته شد، اگر بخواهيد براي مشاوره ازدواج مراجعه كنيد، فكر مي‌كنيد چه مسائلي برايتان اولويت داشته باشد؟ براي آگاهي بيشتر، مقاله سوالات مهم قبل از ازدواج را مطالعه فرماييد.

بهترين زمان براي مشاوره قبل از ازدواج

همانطور كه گفته شد زمان انجام مشاوره ازدواج داراي اهميت بسياري است. هدف از انجام مشاوره قبل از ازدواج رسيدن به يك مدل براي برقراري ارتباط بين زوجين است و براي آنكه اين امر با موفقيت توام گردد، مي‌بايست در زمان مناسبي اين كار صورت پذيرد. بلافاصله پس از آشنايي و يا شروع صحبت موقعيت مناسبي براي اينكار نيست. براي اطلاعات بيشتر از آشنايي قبل از ازدواج كليك كنيد.

همچنين گذشت زمان زياد از آشنايي به دليل اينكه رابطه عاطفي شكل گرفته از سودمندي جلسات مشاوره ازدواج خواهد كاست. معمولا بهترين زمان انجام مشاوره در صورت خواستگاري بعد از هشت الي ده ساعت گفتگو و در صورت آشنايي پس از دو يا سه ملاقات است. با اين حال در هر مرحله از آشنايي كه هستيد براي ازدواج (كه يكي از اصلي ترين تصميمات زندگي هر فرد است) بايد از يك متخصص مشورت بگيريد. براي دريافت مشاوره ازدواج مي‌توانيد با مشاوران مركز هنر زندگي تماس گرفته تا شما را ياري كنند.

مزاياي مشاوره ازدواج

طبق تحقيقات و بررسي‌هاي انجام شده، زوجيني كه مشاوره قبل از ازدواج را دريافت كرده‌اند 30 درصد بيشتر از ساير زوجين ازدواج موفق داشته‌اند. مشاوره ازدواج نقاط ضعف و مشكلات احتمالي در آينده زندگي مشترك‌تان را بررسي كرده و شما را نسبت به آن‌ها اگاه مي‌كند. در واقع مشاوره ازدواج مانند يك شبيه ساز است. به اين صورت كه چالش‌هاي پيش رو را به شما نشان داده و راه برخورد و حل آن‌ها را نيز در اختيارتان قرار مي‌دهد. 

مي‌ترسم مشاوره ازدواج نگذارد كه باهم ازدواج كنيم!

برخي از زوجين با خود فكر مي‌كنند كه شايد مشاوره قبل ازدواج با تشخيص عدم سازگاري، آن‌ها را از ازدواج با يكديگر منع كند و در نتيجه بدون دريافت مشاوره و حل چالش‌هاي پيش رو زندگي خود را شروع مي‌كنند. اما اين را بدانيد كه مشاوره يك مانع نيست؛ روانشناس به بررسي عميق شخصيت و سازگاري شما مي‌پردازد و اگر عدم سازگاري شما تشخيص داده شود، با شركت در جلسات زوج درماني و خانواده درماني مي‌توانيد اين موانع را به طور كامل برطرف كرده و خانواده موفق و سالم خود را از پايه شكل دهيد. 

براي دريافت مشاوره ازدواج تلفني مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مشاوره قبل از ازدواج

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مشاوره قبل از ازدواج،
موضوع:
[ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۵۴:۱۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی