مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

درمان لكنت زبان كودكان به اندازه درمان مشكلات جسماني آنان اهميت دارد. لكنت زبان يكي از اختلالات گفتاري است كه مي‌تواند بر عملكرد، تعاملات، انگيزه و ديگر ابعاد زندگي كودك تاثير منفي بگذارد. لكنت زبان معمولا در خردسالي و از سنين 2 تا 4 سالگي شروع شده و در پسران بيش‌تر از دختران بروز پيدا مي‌كند. احتمالا در شروع مدرسه لكنت زبان شديدتر شود. عوامل متعددي همچون ژنتيك، آسيب‌هاي جسماني و رواني مي‌توانند در بروز لكنت زبان نقش داشته باشند. براي درمان لكنت زبان كودكان بهتر است هر چه زودتر به متخصص مراجعه شود؛ چرا كه درمان زودهنگام احتمال بهبودي و پيشگيري از شدت يافتن لكنت را بيشتر مي‌كند. در ادامه به معرفي روش‌هاي مختلف درمان لكنت زبان كودكان پرداخته‌ايم. براي اطلاع بيشتر از اختلالات گفتاري كليك كنيد.

منبع: درمان لكنت زبان كودكان | معرفي روش هاي درمان قطعي لكنت

 

شناسايي علت لكنت زبان

ژنتيك يكي از عوامل بروز لكنت زبان است. وجود اين مشكل در ساير افراد خانواده احتمال ابتلاي كودك را بالا مي‌برد. اما بعضي كودكان در فرايند تكلم و تعاملات مغزي داراي مشكلاتي در ماهيچه‌ها و اندام‌هاي مورد نياز در گفتار هستند. اين نقص‌هاي جسماني ممكن است در اثر ضربه به مغز نيز به وجود آيد. براي آگاهي بيشتر از لكنت زبان كليك كنيد.

نگراني، اضطراب و ترس از جر و بحث از ديگر علل بروز لكنت زبان در كودكان مي‌باشند. حضور كودك در يك محيط متشنج (مثل دعواهاي والدين) نيز بر سلامت روان كودك تاثير مي‌گذارد. مشاوره كودك با بررسي عوامل مختلف علاوه بر درمان لكنت زبان به رفع و حل علل بروز لكنت نيز مي‌پردازد. براي كسب اطلاعات بيشتر از دعواهاي والدين كليك كنيد. 

انواع لكنت زبان كودكان

در لكنت كلونيك، كودك يك حرف را كه معمولا اولين حرف از يك كلمه است را به سرعت و با تشنج ادا مي‌كند (مثلا پ پ پ پ پدر). نوع ديگر لكنت زبان در كودكان لكنت تونيك يا توقف است. در اين لكنت فعاليت عضلات تلفظي براي چند ثانيه متوقف شده و فرد نمي‌تواند كلمه را ادا كند. پس از چند لحظه كلمه با تلاش و شدت زياد ادا مي‌شود. اين لكنت در اثر انقباض عضلات حلق و حنجره به وجود مي‌آيد كه اين گرفتگي‌ها ريشه رواني دارد. براي اطلاع از اختلالات عصبي رشدي كليك كنيد.

روش هاي درمان لكنت زبان كودكان

براي درمان لكنت زبان كودكان، خوشبختانه روش‌هاي مختلفي را مي‌توان با توجه به ويژگي‌هاي هر كودكي به كار برد. اگر كودك شما دچار لكنت زبان است، بايد هر چه زودتر براي درمان اقدام كنيد. لكنت زبان با گذشت زمان بهبود نيافته و ممكن است تبديل به ديگر اختلالات اضطرابي شود. در ادامه به برخي از روش‌هاي درماني اشاره كرده‌ايم:

1. روش خود درمان گري لكنت زبان كودكان

در روش خود درمان گري، فرد مبتلا به لكنت زبان در خود انگيزه‌هايي ايجاد مي‌كند و از اين طريق در او تغييراتي ايجاد مي‌شود. بيمار با برنامه منظم سعي در حل لكنت زبان خود مي‌كند. اين روش در كودكاني كه سن بالاتري دارند، كاربرد دارد.

2. درمان لكنت زبان با دارو درماني

اگر تشخيص داده شود كه علت لكنت زبان، اضطراب و استرس در كودك است براي او داروهاي آرام بخش تجويز مي‌شود تا از اين طريق لكنت زبان او بهبود پيدا كند. براي اطلاع بيشتر از استرس در كودك كليك كنيد.

البته براي درمان استرس كودكان تنها دارو درماني كافي نبوده و درمان‌هاي روانشناختي نيز ضرورت دارند. براي آگاهي بيشتر از درمان استرس كودكان كليك كنيد.

3. درمان لكنت زبان كودكان با رفتار درماني

رفتار درماني يك روش جديد است كه در آن فرض بر اينه كه لكنت زبان كودك به دليل رفتارهاي سازش نيافته و ناهنجار او مي‌باشد. بنابراين سعي مي‌كنند كه رفتارهاي ناهنجار كودك را اصلاح كنند تا از اين طريق لكنت زبان وي درمان شود. گفتار درماني يكي از تكنيك‌هاي رويكرد رفتاري است كه به درمان لكنت زبان مي‌پردازد. براي كسب اطلاعات بيشتر از گفتار درماني كليك كنيد.

4. روان درماني لكنت زبان

روان درماني بيشتر براي درمان لكنت زبان بزرگسالان استفاده مي‌شود. اين افراد دچار مشكلات عاطفي، استرس و اختلالات عصبي هستند. روان درماني را براي كودكان سنين پايين نمي‌توان اجرا كرد. اما متخصصان در اين زمينه مي‌توانند در يافتن علت لكنت زبان و شناسايي آسيب‌ها به والدين كمك كنند.  براي آگاهي بيشتر از كودكان استثنايي كليك كنيد.

5. درمان لكنت زبان كودكان با روش تفكر و تلفظ يا روش دوگانه (روش مكمل)

در اين روش بر دوجنبه تفكر و تلفظ كودك توجه مي‌شود و معمولا هم بسيار مفيد و ثمربخش است. اين روش در كودكان 3 تا 7 ساله استفاده مي‌شود. مشاوره كودك به والدين كمك مي‌كند كه بهترين روش درماني را انتخلاب كرده و لكنت زبان فرزندشان را درمان كنند. 

6. روش تلفظي يا زباني

در اين روش فرض بر اين است كه لكنت به دليل كندزباني بوده و لازم است كه بين عضلات جنجره، لب، گونه و زبان هماهنگي ايجاد شود. اين روش در كودكان بالاتر از 5 سال كاربرد دارد. طي اين روش درماني با آموزش مشكل كودك را برطرف مي‌كنند. به اين صورت كه كودك مي‌آموزد كلمات را با سرعت و دقت مشخص بيان كند. 

برخورد مناسب براي درمان لكنت زبان كودكان

خانواده مخصوصا والدين نقش بسيار مهمي در بهبود لكنت زبان كودك خود دارند. با دريافت مشاوره كودك نيز مي‌توانيد بهترين برخورد را پيش بگيريد. در ادامه نكاتي براي اصلاح رفتار خود در ارتباط با لكنت زبان كودك‌تان ذكر شده است:

1. دلسوزي نكردن براي كودك داراي لكنت زبان

ترحم و دلسوزي نكردن بسيار اهميت دارد، چرا كه در اين صورت كودك شما باور مي‌كند كه يك مشكل بسيار بزرگ دارد. در نتيجه اعتماد به نفس خود را از دست مي‌دهد. با افزايش اعتماد به نفس كودك خود مي‌توانيد به روند بهبودي او كمك كنيد. براي اطلاع بيشتر از افزايش اعتماد به نفس كودك كليك كنيد.

2. فراهم كردن محيطي براي حرف زدن

براي كودك خود محيطي فراهم كنيد كه بدون نگراني و استرس و با آرامش صحبت كند؛ بدون اينكه با تلويزيون درگير باشد. اگر او در يك جمع  خودماني راحت‌تر صحبت مي‌كند، پس مي‌توانيد شرايطي مهيا كرده تا كودك را در صحبت‌هاي روزانه بر سر صبحانه يا شام شركت دهيد.

3. از لكنت زبان او، انتقاد نكنيد

وقتي كودك كلمات را به سختي ادا مي‌كند از او انتقاد نكرده و جملاتش را درست نكنيد. بهتر است با صبر و حوصله به صحبت‌هايش گوش دهيد.

4. اصرار نكردن بر صحبت

اگر كودك احساس مي‌كند براي صحبت كردن در جمعي آماده نيست، او را مجبور به صحبت نكنيد. در اين صورت اعتماد به نفس خود را از دست مي‌دهد.

5. درمان لكنت زبان كودكان | تماس چشمي داشتن

زماني كه كودك صحبت مي‌كند با او تماس چشمي داشته باشيد و به اين صورت به او نشان دهيد كه به صحبت‌هايش علاقه داريد و آن حرفي كه مي‌زند برايتان مهم است، نه اينكه چطور حرف مي‌زند.

6. در مورد لكنت زبان با او صحبت كند

اگر كودك از شما در مورد لكنت زبان خود پرسيده و از نگراني‌اش در اين مورد مي‌گويد، با آرامش براي او توضيح داده و بگوييد كه اين امر ممكن است براي بسياري از افراد به وجود بيايد و جاي نگراني نيست.

7. كمك گرفتن از متخصص

همانطور كه گفته شد، نحوه برخورد والدين با لكنت زبان كودك بسيار مهم است و نقش بسيار موثري در بهبود كودك دارد. با كوچك‌ترين واكنش اشتباه، لكنت زبان به يك بحران براي كودك تبديل شده و علاوه بر طولاني شدن روند درمان، اعتماد به نفس او را نيز درهم مي‌شكند. به همين دليل بسيار ضروري است كه والدين از كمك يك روانشناس بهره‌مند شوند تا آن‌ها را در زمينه چگونگي برخورد با كودك راهنمايي كند. 

درمان لكنت زبان كودكان | تاثير استرس بر لكنت زبان كودكان

استرس و اضطراب تاثير بسيار زيادي بر روي لكنت زبان مي‌گذارد. مثلا اگر كودك در شرايط استرس زا قرار بگيرد، لكنت زبانش تشديد مي‌شود. به همين دليل كودكان معمولا در حين صحبت در جمع دچار استرس شده و لكنت‌شان بيشتر مي‌گردد. فراهم كردن يك جو آرام براي كودك مي‌تواند در روند درمان تاثير بسيار مثبتي بگذارد. با كمك يك روانشناس مي‌توانيد بهترين شرايط را براي فرزند خود و بهبود او مهيا كنيد. براي آگاهي بيشتر از مشاوره كودك كليك كنيد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان لكنت زبان كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: درمان لكنت زبان كودكان | معرفي روش هاي درمان قطعي لكنت

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۲:۰۵ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی