مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

بسياري از مادران در دوران بارداري همواره اين سوال را مطرح مي‌كنند كه مضرات موبايل بر جنين چگونه است؟ در واقع استفاده طولاني مدت از موبايل در بارداري مي‌تواند با عوارض مختلفي مانند اختلالات رفتاري، بيش فعالي و حتي خطر سقط جنين همراه باشد. از آنجايي كه جنين در درون رحم بسيار آسيب پذير است، موبايل مي‌تواند تاثيرات مخربي بر جنين مخصوصا در ماه‌هاي ابتدايي داشته باشد چراكه رشد جنين و شكل گيري اندام‌ها به سرعت در حال انجام است. در اين راه لازم است كه مادران زمان‌هاي خود را بجاي استفاده از موبايل با انجام كارهاي ديگري مثل كتاب خواندن پر كنند و با رعايت نكاتي كه در ادامه بيشتر درباره آن صحبت خواهيم كرد؛ از موبايل خود استفاده نمايند. در ادامه به بررسي مضرات موبايل بر جنين خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

منبع: موبايل در بارداري | ضررها و عوارض استفاده از موبايل بر روي جنين

 

استفاده از موبايل در بارداري چگونه مي‌تواند بر جنين تاثير بگذارد؟

از تلفن همراه شما امواج راديويي كمي، به نام تابش الكترومغناطيسي غير يونيزه ساطع مي‌شود كه امكان برقراري ارتباط با دكل‌هاي مخابراتي را فراهم مي‌كنند. اين امواج در بسياري از ابزارهاي الكترونيكي ديگر از جمله تلويزيون، لپ تاپ و ماكروويو نيز ساطع مي‌شوند. تشعشعات غير يونيزه بسيار خفيف‌تر از تشعشع يونيزه كننده نظير اشعه X و اشعه‌هايي كه از دستگاه‌هاي پرتودرماني و CT اسكن منتشر مي‌شود هستند و در نتيجه تأثيرگذاري كمتري دارند. با اين حال از آنجايي كه جنين در رحم در برابر انواع خطرهاي بيروني بسيار آسيب‌پذير است اين فرضيه مطرح شد كه شايد قرار گرفتن مادران در برابر اين امواج نيز بتواند روي رشد كودك تأثير بگذارد.

براي شناخت بيشتر در زمينه خطرات تهديد كننده جنين كليك كنيد.

 

علم به ما درباره استفاده از موبايل در بارداري چه مي‌گويد؟

بسياري از مادران در دوران بارداري هنگام استفاده از گوشي همراه نگران مي‌شوند و در مورد تأثير آن بر روي جنين سؤال مي‌پرسند. اما تحقيقات در اين باره تقريباً به تازگي شروع شده‌اند و هنوز شواهد كاملاً تأييد شده‌اي وجود ندارد كه نشان دهد امواج موبايل به طور قطعي باعث ايجاد اثرات منفي بر فرزند شما مي‌شوند. همچنين پژوهش‌هاي انجام شده در اين زمينه با محدوديت‌هاي خاصي همراه هستند كه از دقت آن‌ها كم مي‌كنند. 

براي مثال يكي از موانعي كه باعث مي‌شود تحقيقات در اين باره آنچنان دقيق نباشند اين است كه براي پژوهش در مورد تأثيرگذاري يك عامل بيروني بر انسان بايد عده‌اي از افراد به طور مستقيم و مداوم در معرض آن عامل قرار بگيرند اما در مورد تأثير موبايل بر جنين به دليل اينكه با يك موضوع انساني طرف هستيم هيچ پژوهشگري نمي‌تواند چنين كاري را انجام دهد. با اين حال در اين مقاله نتايجي را كه از مشاهده مادران تا به حال به دست آمده را با يكديگر بررسي مي‌كنيم.

 

نتايج پژوهش‌هاي علمي درباره استفاده از موبايل در بارداري و تاثيراتش بر جنين

با وجود فرضياتي كه در زمينه آسيب‌هاي موبايل بر جنين وجود دارد پژوهش‌هاي معدودي كه در اين زمينه انجام شده‌، شواهد چنداني مبني بر تأييد اين موضوع پيدا نكرده‌اند. ما در ادامه به نمونه‌هايي از پژوهش انساني و حيواني در اين زمينه اشاره كرده‌ايم.

پژوهش‌هاي حيواني و انساني 

از آنجايي كه انجام پژوهش دقيق روي انسان امكان پذير نيست برخي محققان آزمايش‌هاي لازم را روي جنين موش‌هاي آزمايشگاهي انجام داده‌اند. موش‌هايي كه بعد از 2 هفته قرار گرفتن در معرض امواج راديويي مستقيم به دنيا آمده‌اند برخي مشكلات رفتاري را از خود نشان دادند كه به اختلال بيش فعالي و نقص توجه در انسان شباهت داشت.

از همين رو برخي پژوهشگران تصميم گرفتند مادراني كه در طول روز بيش از همه با موبايل كار مي‌كنند را مورد مشاهده قرار دهند. نتايج مشاهدات در برخي موارد ابتلاي كودك متولد شده به اختلالاتي نظير بيش فعالي را تأييد مي‌كند با اين حال برخي ديگر از پژوهش‌ها نتايج آزمايش با موش‌ها را قابل تعميم به انسان‌ها نمي‌دانند و در مطالعات انساني نيز چنين نتيجه‌اي را مشاهده نكرده‌اند. در نتيجه به طور كل مي‌توان گفت كه تا به حال نتيجه علمي دقيق و قطعي براي خطر و مضرات موبايل بر جنين منتشر نشده است اما به دليل كمبود اسناد علمي و محدويت‌هايي كه براي پژوهش وجود دارد بهتر است مادران در دوران بارداري با احتياط بيشتري در اين باره عمل كنند و استفاده بيش از حد از موبايل را كنار بگذارند. 

براي آگاهي بيشتر در زمينه دوران بارداري كليك كنيد.

 

پيامد هاي موبايل در چه دوره اي از بارداري بيشتر است ؟

دوران بارداري به طور معمول دوران حساسي از نظر ميزان قرار گرفتن در معرض خطرات و آسيب‌ها است. اما 15 هفته اول بارداري حساس ترين دوراني است كه جنين بيشتر ممكن است در معرض آسيب‌هاي ناشي از موبايل قرار بگيرد.

در اين مدت مادر بايد تلاش كند تا زمان كمتري از موبايل و اينترنت استفاده كند. بعد از گذشت 26 هفته اگر مادر در معرض اشعه موبايل قرار گيرد، ميزان آسيبي كه جنين مي‌بيند كاهش مي‌يابد. اما در هر صورت بي‌خطر هم نبوده و مادر باردار بايد از اشعه موبايل و وسايلي از اين دست مانند مايكروويو، واي فاي، كامپيوتر و ... تا حد امكان پرهيز كند.

 

آسيب هاي وارد شده در اثر استفاده از موبايل در بارداري

همان طور كه گفته شد فرضياتي در مورد آسيب و مضرات موبايل بر جنين جود دارد كه هنوز پژوهش‌هاي علمي نتوانسته‌اند به درستي آن‌ها را بررسي كنند. اما بهتر است جانب احتياط را رعايت كرده و تلاش كنيد ميزان استفاده از گوشي همراه و ساير ابزارهاي الكترونيكي را در دوران بارداري كنترل كنيد. از جمله فرضيات كلي كه در مورد آسيب‌هاي موبايل بر روي جنين وجود دارد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد. 

مشكلات رفتاري 

به دليل اينكه هنوز بافت مغز كاملا شكل نگرفته و سلول‌هاي آن ديواره محكمي ندارند؛ در نتيجه راحت تر امواج و تشعشعات ناشي از موبايل را از خود عبور مي‌دهند. رايج ترين مشكلي كه احتمال مي‌رود در اثر استفاده زياد از موبايل در در كودك ايجاد شود مشكلات رفتاري، عدم تطابق با محيط اطراف و بيش فعالي است.   

براي آگاهي بيشتر در زمينه بيش فعالي كودكان كليك كنيد.

آسيب در رشد مغزي كودك 

اشعه موبايل ممكن است بر روي مغز جنين تاثير گذاشته و مشكلات رشدي خاصي را در اين زمينه به بار بياورد و آينده كودك را براي برقراري ارتباط با دنياي بيرون با مشكل مواجه سازد. 

بر هم زدن چرخه خواب و بيداري در جنين 

براي جنين همانند نوزاد و بزرگسال، زمان خواب و استراحت وجود دارد. وقتي تلفن همراه يك ساعت يكبار زنگ مي‌زند، مطمئنا در چرخه خواب و بيداري جنين اثر مخربي مي‌گذارد و بعد از تولد سبب افزايش اضطراب كودك مي‌شود.

كم وزني 

يكي ديگر از مشكلاتي كه جنين را تهديد مي‌كند، كم وزني در نوزاد است كه در زمان تولد بروز مي‌كند. اين مسئله همچنين ممكن است در آينده بر ساير مشكلات رشدي مانند اختلال در مهارت‌هاي حركتي، نشستن، چهار دست و پا رفتن، راه رفتن و... تاثيرگذار باشد.

افزايش خطر سقط جنين

سقط جنين يكي از مشكلات رايج در دوران بارداري است كه مي‌تواند تحت تاثير علل و عوامل مختلفي باشد. برخي از متخصصان معتقدند قرار گرفتن در معرض امواج راديويي براي مدت طولاني و استفاده افراطي از ابزار الكترونيك نيز ممكن است در اين مورد تاثير گذار باشد. 

براي اطلاع بيشتر در زمينه خطرات بارداري كليك كنيد.

 

چگونه استفاده از موبايل در بارداري را كنار بگذارم؟

هر زمان كه افكار وسوسه انگيز به سراغتان آمد تا گوشي خود را در دست بگيريد، به خود ياد آوري كنيد كه استفاده از موبايل براي جنين خطرناك است. مي‌توان با مديريت درست و به موقع از ميزان استفاده غير ضروري از موبايل در اين دوره حساس جلوگيري كرد اما اين اتفاق به مرور رخ مي‌دهد. مي‌توانيد فعاليتي لذت بخشي چون تماشاي تلويزيون يا مطالعه يك كتاب كم حجم را جايگزين موبايل كنيد و يا حتي به يك فعاليت هنري سبك (مانند نقاشي، سفالگري، نقاشي روي پارچه و...) بپردازيد تا خود به خود ميزان فعاليت شما با گوشي تلفن همراه كاهش يابد و خود و جنين شما از آسيب‌هاي احتمالي آن در امان باشيد.

اگر نتوانستيد استفاده از موبايل را كنار بگذاريد، احتمالا به نوعي اعتياد رفتاري دچار شده‌ايد. بهتر است براي درمان اعتياد رفتاري خود پيش از آسيب به جنين اقدام كنيد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه درمان اعتياد رفتاري كليك كنيد.

 

توصيه هايي براي كم كردن آسيب هاي موبايل

رعايت موارد زير مي‌تواند به شما در كاهش استفاده‌هاي غير ضروري از موبايل كمك كند.

1. تلاش كنيد تا حد امكان تلفن ثابت را جايگزين موبايل كنيد.

2. اگر تماس ضروري داشتيد حتما از هندزفري براي كاهش آسيب امواج استفاده كنيد.

3. قبل از اينكه تماس كامل برقرار شود، گوشي را سمت گوش خود نبريد. صبر كنيد تا تماس برقرار شود.

4. تلاش كنيد كه از اينترنت همراه كمتر استفاده كنيد. همچنين از گوشي موبايلي كه در درون شارژ است، به هيچ عنوان استفاده نكنيد چون از طريق سيم شارژري كه به موبايل متصل است ميزاني از جريان الكتريسيته به بدن شما منتقل مي شود. 

5. موبايل را از شكم، كمر و قلب خود دور نگه داريد. امواج موبايل باعث ايجاد نوسان در ضربان قلب مي‌شود.

6. هنگام خواب نيز آن را در حالت خاموش و پرواز قرار دهيد. زماني كه گوشي در حالت خاموش و پرواز است به طور كامل امواج آن قطع مي‌شود.

7. بهتر است تنها در مواقع ضروري از اينترنت موبايل در دوران بارداري استفاده كنيد. در غير اين صورت اينترنت موبايل خود را خاموش نگاه داريد.

8. از پوشش‌هاي فلزي براي گوشي تلفن همراه‌تان استفاده نكنيد. پوشش فلزي خود باعث مي‌شود كه امواج الكترومغناطيسي جنين و حتي خود مادر تاثير چند برابر بگذارد.

9. زماني كه در محيط شما چند نفر در حال استفاده از تلفن همراه هستند سعي كنيد از آن محل دور شده و محل را ترك كنيد. 

 

سوالات متداول

استفاده از موبايل چه زماني بيشترين آسيب را ايجاد مي‌كند؟

در واقع آسيب در ماه‌ها و هفته‌هاي اول بارداري به مراتب بيشتر است چراكه رشد جنين در اين زمان سرعت بيشتري دارد و اندام‌ها در اين زمان شكل مي‌گيرند. 

براي آشنايي بيشتر در زمينه بارداري كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مضرات موبايل بر جنين مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد

منبع: موبايل در بارداري | ضررها و عوارض استفاده از موبايل بر روي جنين

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۶:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی