مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

يكي از دغدغه‌هاي والدين چگونگي پاسخ به سوالات جنسي كودكان است. در واقع از سنين 3 الي 5 سالگي كنجكاوي كودكان در مورد مسائل جنسي و اندام‌هاي جنسي شروع مي‌شود و نقش والدين در پاسخگويي به اين سوالات بسيار پررنگ است چراكه شيوه پاسخدهي شما نقش مهمي در زندگي جنسي كودك و شكل گيري هويت جنسي در او دارد. جواب‌هاي كم و ناكافي كنجكاوي كودك را ارضا نمي‌كند و يا آگاهي لازم را براي محافظت او از خود به كودك نمي‌دهد. همچنين جواب‌هاي مفصل و بيش از حد نيز باعث اضطراب در كودك و بلوغ زودرس در او مي‌شود. والدين بايد در هر سن جواب‌هايي متناسب با سن كودك به او بدهند. توجه داشته باشيد به دليل اهميت تربيت جنسي كودكان، براي پاسخ به كودكان در زمينه جنسي، مشورت و دريافت مشاوره كودك ضرورت دارد. در ادامه مقاله به بررسي چگونگي پاسخ دادن به سوالات جنسي كودكان مي‌پردازيم.

منبع: پاسخ به سوالات جنسي كودكان

 

چگونگي پاسخ دادن به سوالات جنسي كودكان

بسيار اهميت دارد كه والدين چگونه به سوالات جنسي كودكان پاسخ مي‌دهند چرا كه ممكن است با پاسخ و عكس العمل اشتباه اثرات بدي در بلوغ جنسي و شخصيت كودك به وجود بيايد. بهترين راه‌هاي پاسخ به سوالات جنسي كودكان به شرح زير است.

1- قبل پاسخ به سوالات جنسي كودكان گوش دهيد

با ورود كودك به اجتماع، منابع اطلاعاتي‌اش نيز بيشتر مي‌شود، مسلما سوالاتي در زمينه مسائل جنسي برايش به وجود مي‌آيد. در مقابل سوالات كودك عصباني نشويد و با دقت و آرامش به او گوش دهيد. اول بايد بفهميد سوال او دقيقا چيست و تا چه حد لازم است به او اطلاعات دهيد. گاهي والدين قبل از اينكه كودك به طور كامل موضوع خود را مطرح كند والدين شروع به توضيحات اضافي كه متناسب با سن كودك نيست و تازه مشكلات بيشتري را براي او به وجود مي‌آورند؛ مي‌كنند. اهميت اين موضوع زماني است كه بدانيد با اينكار حتي باعث بلوغ زودرس در كودك خود مي‌شويد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه بلوغ زودرس كليك كنيد.

2- گرفتن اطلاعات از كودك

وقتي كه كودك سوالي مي‌پرسد، ممكن است فقط به خاطر كنجكاوي‌اش باشد و يا كودك اطلاعاتي داشته باشد و مي‌خواهد از دانسته‌هاي خود مطمئن شود.

پس بهتر است وقتي كودك سوال مي‌پرسد اول از او بپرسيد" خودت چه فكر مي‌كني؟" تا از اين طريق متوجه شويد كه سطح اطلاعات كودك در چه حد است و سپس متناسب با آن، پاسخ‌هاي صحيح و قانع كننده‌اي دهيد. گاهي كودكان مطلبي را در فضاي مجازي ديده‌اند و به دنبال كنجكاوي بيشتر هستند با آنكه شايد اصلا مسئله چندان مهمي نيز نباشد.

3- عدم تاخير در پاسخگويي

وقتي كودك سوال خود را پرسيد، به او نگوييد "بعدا برايت مي‌گويم" يا "فعلا وقتش نيست". بهتر است در همان لحظه سوال كودك را پاسخ دهيد چرا كه در اين صورت، كودك به دنبال منابع ديگري براي پاسخ به سوال‌هايش مي‌گردد و كنجكاوي خود را از طريق منابع ديگر رفع مي‌كند. اين را بدانيد كه هنگامي كه به كودك بگوييد بعدا برايت توضيح مي‌دهم؛ تا زماني كه شما بخواهيد موضوع را با كودك در ميان بگذاريد مطمئن باشيد ذهن او درگير است. 

براي اطلاع درباره كنجكاوي جنسي كودكان كليك كنيد.

4- داشتن صداقت در پاسخ به سوالات جنسي كودكان

مهم‌ترين نكته در پاسخگويي به سوالات جنسي كودكان، صداقت است. صداقت با كودك باعث اعتماد او به شما مي‌شود و در اين صورت اگر باز هم سوالي داشته باشد آن‌ها را از شما مي‌پرسد. توجه داشته باشيد كه تنها منبع اطلاعاتي كودك شما نيستيد و به احتمال زياد، خود كودك اطلاعاتي دارد و در صورت دروغ شنيدن از شما اعتمادش از بين مي‌رود. اين مسئله همچنين به بهبود روابط شما و فرزندتان كمك مي‌كند و اين مسئله در دوران نوجواني و بلوغ اهميت خود را بيشتر نشان مي‌دهد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه آموزش صداقت به كودكان كليك كنيد.

5- منحرف كردن فكر كودك

كودكان در سنين 3 الي 5 سالگي در مورد اندام‌هاي جنسي و آلت تناسلي خود كنجكاو مي‌شوند. اين كنجكاوي و كسب تجربه بسيار طبيعي است؛ پس اگر كودك با آلت تناسلي خود بازي مي‌كند او را تنبيه و شرمنده نكنيد. بايد بدانيد كه اين مسئله متناسب با سن كودك بوده و نيازي به توجه نيست. در صورتي كه اين رفتار با توجه شما همراه گردد كودك از آن به عنوان روشي براي جلب توجه استفاده خواهد كرد. بهترين كار اين است كه فكر او را با بازي و يا صحبت منحرف كنيد. در اين سنين تربيت جنسي كودك بيشترين اهميت را دارد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه تربيت جنسي كودكان كليك كنيد.

پاسخ به سوالات جنسي كودكان متناسب با سن

شايع‌ترين و مهم‌ترين سوالي كه كودكان مي‌پرسند اين است كه من چطور به دنيا آمدم؟

پاسخ به اين سوال در سنين خردسالي مي‌تواند بسيار ساده باشد و كودك قانع شود. مثلا مي‌توانيد بگوييد "ما از خداوند خواستيم تو را به ما بدهد. بعد تو در شكم مادر بزرگ شدي و پس از مدتي در بيمارستان تو را از شكم مادر بيرون آوردند".

وقتي كه كودك بزرگ‌تر شود، اطلاعات بيشتري نيز پيدا مي‌كند و پاسخ‌هاي ساده او را قانع نمي‌كند. در اين سنين مي‌توانيد كمي صريح تر به او پاسخ دهيد. مثلا مي‌توانيد بگوييد "وقتي پدر و مادري بچه مي‌خواهند، يك سلول از بدن پدر به بدن مادر مي‌رود و سپس بچه در شكم مادر بزرگ مي‌شود و پس از مدتي در بيمارستان به دنيا مي‌آيد". 

نكاتي مهم در مورد مسايل جنسي كودكان

توجه داشته باشيد كه شما به عنوان والدين نقش مهمي در شكل گيري ذهنيت و كاهش درگيري‌هاي ذهني او داريد. والدين بايد بدانند كه يكسري رفتارها در شكل گيري هويت جنسي كودك نقش موثري دارند. به طور مثال بايد بدانيد كه بهتر است همواره در مقابل كودك پوشش مناسب خود را داشته باشيد چراكه يك سري مسائلي كه شما براي كودك به وجود مي‌آوريد باعث شكل گيري سوالات گوناگون مي‌شود. در ادامه به نكاتي مي‌پردازيم كه شما به عنوان والدين مسئوليت آن را برعهده داريد.

1- اتاق فرزندان‌تان را از هم جدا كنيد. مخصوصا اگر كودكان جنسيت متفاوت داشته باشند. 

2- وقتي كه كودك را به حمام مي‌بريد پوشش مناسب داشته باشيد.

3- حمام بردن كودك بهتر است به عهده والد هم جنس باشد و اگر با سوالات جنسي كودكان روبه‌رو شديد كه چرا با پدر يا مادر به حمام نمي‌رود پاسخ مناسب به او بدهيد.

4- در هنگام بازي كودكان در مكان‌هاي خلوت به آن جا رفت و آمد كنيد و مواظب كودكتان باشيد.

5- از رفتارهاي جنسي در جلوي كودكان به شدت خودداري كنيد. در صورت ديدن رابطه پدر و مادر نياز به اقداماتي جداگانه داريد.

براي اطلاع درباره حمام بردن كودك و ديدن رابطه پدر و مادر كليك كنيد.

كلام آخر

توجه داشته باشيد كه با توجه به تمامي مواردي كه اشاره شد احتمالا شما نيز به اهميت اين مسئله پي برده باشيد كه نقشتان به عنوان والدين تا چه ميزان در شكل گيري صحيح هويت كودك و كاهش درگيري‌هاي ذهني او موثر است. والدين بايد بدانند در صورتي كه نيازهاي كودك در محيط خانه برطرف نشود او به سمت برآورده كردن نيازها در محيط خارج از خانه و فضاي مجازي سوق پيدا مي‌‌كند. براي آنكه بتوانيد به بهترين نحو به سوالات كودكتان پاسخ دهيد لازم است تا با يك مشاور در زمينه كودك در ارتباط باشيد. مشاور با توجه به تجربه خود و آشنايي كامل با سوالات احتمالي كودكان در اين سنين، مي‌تواند بهترين راهنماي شما باشد. 

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره كودك كليك كنيد.

سوالات متداول

هنگامي كه كودك درباره نام اندام جنسي خود سوال مي‌كند چه پاسخي بايد به او بدهيم؟

توجه داشته باشيد كه هيچگاه نبايد از اسم‌هايي بهره ببريد كه امكان استفاده از آن در مكان‌هاي ديگر وجود ندارد و يا حتي به شوخي اسم‌هاي نامتعارف بگذاريد. شما بايد نام‌هاي اندام جنسي را همانگونه كه هستند براي كودك توضيح دهيد كه كودك متوجه شود اين اندام‌ها نيز مانند دست، بازو و گردن هستند و تنها تفاوتي كه دارند اين است كه اندامي خصوصي محسوب مي‌شوند. بايد اين آموزش را نيز به كودكتان بدهيد كه اگرچه اندام خصوصي است اما در صورت نياز مي‌تواند با والدين خود درباره آن صحبت كند.

براي دريافت مشاوره در زمينه نحوه پاسخ به سوالات جنسي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: پاسخ به سوالات جنسي كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۶:۵۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی