مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

دستگاه تناسلي زنان از قسمت‌هاي مختلفي تشكيل شده است كه هر كدام وظايف مخصوص به خود را دارند. همچنين اين اندام به خاطر داشتن قابليت‌هاي فراوان يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي بدن بانوان محسوب مي‌شود كه از وظايف اصلي آن برقراري رابطه‌ جنسي، توليد مثل و بقاي نسل است. دستگاه تناسلي زنان ممكن است به دلايل مختلفي دچار عفونت‌ها و مشكلات تناسلي شود كه لازم است بانوان نكاتي را رعايت كرده تا بتوانند به سلامتي و بهداشت خود كمك كنند. آقايان نيز با شناخت اندام‌ جنسي زنان مي‌توانند در زندگي زناشويي به كاهش مشكلات و مسائل جنسي خود كمك كنند و باعث افزايش رضايت جنسي ميان خود و همسرشان شوند. در ادامه به بررسي بيشتر اين موضوع خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

منبع: دستگاه تناسلي زنان | همه چيز درباره دستگاه تناسلي زنان

 

دستگاه تناسلي زنان شامل چه بخش‌هايي است؟

به صورت كلي اندام تناسلي زنان شامل دو بخش داخلي و خارجي است كه در بخش داخلي اندام‌هايي به نام تخمدان، لوله رحم، رحم و مهبل قرار دارد. بخش خارجي آلت تناسلي زنان نيز فرج نام دارد و شامل كليتوريس، استخوان شرمگاهي، پرده‌ بكارت، پيازهاي دهليزي، غدد دهليزي، واژن، ميزراه، لب‌هاي داخلي و لب‌هاي خارجي است. شناخت قسمت‌هاي مختلف اندام تناسلي بانوان به زنان و مردان در انجام رابطه جنسي و جلوگيري از عفونت كمك زيادي خواهد كرد. در ادامه به معرفي برخي از آن‌ها مي‌پردازيم.

براي آگاهي بيشتر در زمينه شناخت بدن همسر كليك كنيد.

لبه بزرگ واژن

لبه بزرگ واژن چروك‌هاي ضخيم پوستي است كه پايين‌تر از شرمگاه قرار دارد. همچنين بين چين‌ها شكافي وجود دارد كه نام آن پودندال است. موهايي كه در زمان بلوغ رشد مي‌كنند، در سطوح لبه بزرگ واژن هستند و لبه كوچك واژن كاملا بدون مو است.

لبه كوچك واژن

لبه كوچك واژن بسيار نازك، ظريف و بدون مو است. اين لبه نقش مهمي در هدايت صحيح ادرار دارد. در ميان لبه‌هاي فرج فضايي قرار دارد كه پيشابراه در قسمت بالايي آن‌ و واژن در پايين آن است. در دختراني كه باكره هستند و تجربه‌ رابطه‌ جنسي ندارند اكثر قسمت‌هاي خروجي واژن با لايه‌اي نازك پوشيده شده است كه پرده‌ بكارت نام دارد.

كليتوريس از اجزاي دستگاه تناسلي زنان

كليتوريس تقريبا شبيه به اندام تناسلي است اما نقش ادراري ندارد. اين قسمت با عصب در ارتباط است و باعث تحريك جنسي مي‌شود. كليتوريس بافت لطيفي دارد و در سر آن تورم كوچكي قرار داشته كه از پوست ختنه‌گاه ناشي مي‌شود.

پرده‌ بكارت

اين پرده در زمان رابطه‌ جنسي پاره مي‌شود و در طول باز شدن واژن گسترش پيدا مي‌كند. ضخامت آن 1 تا 2 ميلي‌متر است و در پشت لب‌هاي كوچك فرج قرار دارد. پرده‌ بكارت در افراد مختلف شكل و اندازه‌ متفاوتي دارد و براي تشخيص باكرگي، پرده‌ بكارت معاينه مي‌شود. معمولا از طريق دخول آلت مردانه اين پرده پاره مي‌شود و از بين مي‌رود. همچنين در برخي از خانم‌ها ضخامت پرده بيشتر است و با توجه به معاينه‌ پزشك از طريق جراحي پاره مي‌شود.

واژن از اجزاي دستگاه تناسلي زنان

واژن يك لوله‌ عضلاني و توخالي است كه بين مثانه و ركتوم قرار دارد. واژن از سه لايه‌ مخاطي دروني، مياني مركزي و فيبري بيروني تشكيل شده است. به صورت كلي نقش واژن دريافت آلت تناسلي و مايع مني در زمان رابطه‌ جنسي، راهي براي زايمان و خارج شدن خون ناشي از قاعدگي است.

رحم

شكل رحم مانند گلابي وارونه شكل است و در محوطه‌ لگن قرار دارد. در زمان بارداري در نگهداري و تغذيه جنين در حال رشد نقش مهمي دارد. در زمان رابطه‌ جنسي نيز اسپرم پس از ورود به واژن از طريق لوله‌هاي رحمي خود را به تخمك مي‌رساند و بارور مي‌شود.

تخمدان از اجزاي دستگاه تناسلي زنان

تخمدان‌ها به شكل تخم‌مرغ هستند و در سمت راست و چپ قرار دارند. درون تخمدان‌ها هزاران تخمك وجود دارد كه بعد از بلوغ و قاعدگي، هر ماه يك تخمك آزاد مي‌شود. اين تخمك‌ها به سمت رحم روانه مي‌شوند و اگر در مسير با اسپرم برخورد داشته باشند، تخم تشكيل مي‌شود و فرايند حاملگي اتفاق مي‌افتد اما اگر با اسپرم تركيب نشوند در زمان قاعدگي از بدن دفع مي‌شوند.

براي شناخت بيشتر در زمينه آشنايي با بدن زن كليك كنيد.

 

دستگاه تناسلي زنان چه قابليت‌هايي دارند؟

دستگاه تناسلي زنان قابليت‌هاي فراواني دارد و يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي بدن محسوب مي‌شود. مهم‌ترين قابليت‌هاي دستگاه تناسلي برقراري رابطه‌ جنسي، توليد مثل و بقاي نسل است. مراحل بارداري شامل برقراري رابطه‌ جنسي، توليد تخمك و محافظت از تخمك توليد شده است كه توسط اندام تناسلي انجام مي‌شود. همچنين در زمان زايمان نيز نوزاد از راه اندام تناسلي زنان به دنيا مي‌آيد.

دستگاه تناسلي زنان چگونه باعث توليد مثل مي‌شود؟

توليد مثل موجب بقاي نسل مي‌شود و زنان و مردان قابليت توليد مثل را دارند. زماني كه سلول‌ها با اسپرم مرد تركيب مي‌شود، ياخته‌ تخم و سپس نوزاد را ايجاد مي‌كند. هر ماه يك تخمك بالغ مي‌شود و از ياخته‌ تخم رها مي‌شود، سپس شيپور، تخمك را به داخل لوله‌ حمل تخمك و سپس به داخل رحم هدايت مي‌كند. پس از اينكه تخمك وارد رحم مي‌شود مراحل ديگر بارداري اتفاق مي‌افتد و توليد مثل رخ مي‌دهد.

 

بيماري‌هاي دستگاه تناسلي زنان

برخي از بيماري‌ها و عفونت‌ها هستند كه در ناحيه تناسلي اتفاق مي‌افتند و خانم‌ها بايد نكاتي را رعايت كنند تا به اين بيماري‌ها مبتلا نشوند. در ادامه به برخي از اين بيماري‌ها اشاره مي‌كنيم.

1- التهاب و عفونت واژن و فرج

به دليل عفونت‌هاي قارچي، باكتري‌ها و تماس با مواد تحريك كننده مانند صابون‌هاي آلوده، التهاب و عفونت واژن و فرج اتفاق مي‌افتد. علائم التهاب و عفونت شامل سوزش ناحيه تناسلي، ترشح سفيد يا خاكستري كه رقيق يا كف دار است، التهاب و تورم لبه‌هاي واژن، مقاربت جنسي دردناك و درد و ناراحتي در زمان ادرار است.

2- خونريزي غيرطبيعي واژن

گاهي ممكن است به غير از زمان قاعدگي، واژن خونريزي داشته باشد كه يكي از دلايل خونريزي، ضربه به اين ناحيه مي‌باشد يا دلايلي مانند عفونت، استفاده از آي‌يو‌دي، استرس، كيست تخمدان، سوء تغذيه، اختلالات هورموني، مصرف دارو، پوليپ، حاملگي، سقط، سرطان گردن رحم، سرطان رحم و نزديك شدن به دوران يائسگي باعث خونريزي واژن مي‌شوند.

3- حاملگي خارج از رحم

اين اتفاق زماني مي‌افتد كه تخمك بارور شده اما به سمت رحم هدايت نمي‌شود و در لوله رحم شروع به رشد مي‌كند يا حتي ممكن است وارد لوله‌ رحم نشود و در لگن باقي بماند. به اين فرايند حاملگي نابه جا يا حاملگي خارج از رحم مي‌گويند.

4- كيست تخمدان از بيماري‌هاي دستگاه تناسلي زنان

وقتي حفره‌اي غير طبيعي درون تخمدان ايجاد و در داخل آن مايع جمع شود، كيست تخمدان به وجود مي‌آيد. علائم كيست تخمدان شامل بادكردگي، ورم و درد در ناحيه زير شكمي است. اگر كيست تخمدان بتركد، بيمار دچار درد شديد و ناگهاني مي‌شود. براي درمان، پزشك با توجه به معاينات، روش درماني موثري مانند استفاده از قرص‌هاي ضد بارداري، لاپاراسكوپي و لاپاراتومي را به بيمار پيشنهاد مي‌كند.

 

سوالات متداول

_ چرا من و همسرم هر زمان كه آميزش جنسي داريم من در واژن خود احساس درد مي‌كنم؟

اگر در زمان رابطه‌ جنسي احساس درد مي‌كنيد ممكن است پوزيشن‌هاي نادرستي داشته باشيد يا آن‌ها رو به درستي اجرا نمي‌كنيد. همچنين ممكن است به دليل استرس و اضطراب از رابطه‌ جنسي لذت نمي‌بريد و واژن شما مرطوب نمي‌شود به همين دليل در زمان رابطه‌ جنسي در واژن خود احساس درد مي‌كنيد. اگر از نظر رواني مسئله‌اي شما رو آزار مي‌دهد، ‌مي‌توانيد با مشاورين متخصص در اين زمينه در ارتباط باشيد تا بتوانيد مسئله‌ خود را حل كنيد از رابطه‌ جنسي لذت ببريد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه مشاوره جنسي كليك كنيد.

_ هر زمان كه به ارگاسم مي‌رسم دچار خونريزي مي‌گردم، چرا؟

نمي‌توان گفت تنها ارگاسم دليل خونريزي است و شايد دلايل ديگري مثل خشكي واژن و پوست حساس موجب خونريزي شده است. بهتر است به پزشك مراجعه كنيد و با انجام معاينه، علت خونريزي در زمان به ارگاسم رسيدن را متوجه شويد و براي درمان اقدام كنيد.

_ وقتي كه قرص مصرف مي‌كنيم براي تخمك چه اتفاقي مي‌افتد؟

هر قرصي تاثير متفاوتي در بدن دارد و نمي‌توان گفت تمام قرص‌ها به يك شكل عمل مي‌كنند. برخي از قرص‌ها هستند كه ضد بارداري بوده و از شكل گيري تخمك جلوگيري مي‌كنند، اما حتي در برخي موارد ممكن است اين قرص‌ها به درستي عمل نكنند و نتوانند از شكل‌گيري تخمك جلوگيري كنند. بعضي از قرص‌ها موجب بالا رفتن هورمون‌هاي استروژن مي‌شوند و بعد از پايين آمدن آن خانم‌ها پريود مي‌شوند و قرص دفع مي‌گردد.

_ چرا واژن من ترشح دارد؟

ترشحات واژن طبيعي است و براي مرطوب نگه داشتن و سالم ماندن واژن ضروري است. ترشح واژن از خشكي، حساسيت و آسيب جلوگيري مي‌كند. در حقيقت اين ترشحات ميكروب‌هاي داخل واژن را خارج كرده و بدن را در برابر عفونت‌ها محافظت مي‌كند. يكي ديگر از فوايد ترشحات واژن اين است كه در زمان رابطه‌ جنسي واژن را مرطوب مي‌كند و باعث آسان شدن عمل دخول مي‌‌شود.

براي اطلاع بيشتر در زمينه رابطه جنسي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه دستگاه تناسلي زنان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: دستگاه تناسلي زنان | همه چيز درباره دستگاه تناسلي زنان

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۰۶:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی