مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آداب خواستگاري را چطور بايد رعايت كرد؟ خواستگاري يكي از رسوم ايرانيان مي‌باشد كه از ديرباز تا به امروز زنده مانده است. خواستگاري با حضور خانواده‌هاي طرفين در پروسه ازدواج، جايگاه و اهميت خانواده در فرهنگ ايراني را نشان مي‌دهد. ايرانيان به اين موضوع معتقد بوده‌اند كه حضور خانواده در فرآيند خواستگاري و ازدواج، پايداري بيشتري به وصلت مي‌بخشد. البته اين رسم در فرهنگ‌هاي ديگر نيز وجود دارد و نمي‌توان آن را منحصر به ايرانيان دانست. اگر در رابطه با خواستگاري و آداب آن سؤالاتي در ذهن خود داريد با ما همراه باشيد. در ادامه ي بحث به مراحل عمده و اصلي مراسم خواستگاري مي‌پردازيم. ضمن اينكه توصيه مي‌شود در تمامي مراحل ازدواج از يك روانشناس كمك بگيريد. 

منبع: آداب خواستگاري | نكات مهم در مراسم خواستگاري

 

آداب خواستگاري | تعيين زمان خواستگاري

اولين مرحله خواستگاري، صحبت خانواده‌ها در رابطه با طرفين و تعيين زمان خواستگاري است. در رابطه با نحوه ي تعيين زمان خواستگاري شكل خاصي وجود ندارد. اين مرحله مي‌تواند به صورت حضوري و يا غير حضوري صورت بگيرد. اگر بدون هماهنگي به خواستگاري برويد، بسته به ميزان تشريفاتي كه خانواده عروس براي اين مراسم قائل هستند ممكن است مدت زيادي معطل شويد. اين گونه موارد ممكن است منجر به سوءتفاهم شود كه البته در صورت درك بالاي طرفين چنين اتفاقي نمي‌افتد.

 

ديدار خانواده ها با يكديگر در خواستگاري

پس از تعيين زمان خواستگاري خانواده‌ها در موعد مقرر با يكديگر ديدار مي‌كنند. اين ديدار‌ها بسته به تفكر خانواده‌ها مي تواند شلوغ باشد و بخش قابل توجهي از اقوام را شامل شود و يا ممكن است فقط خود اعضاي اصلي خانواده و بزرگان را شامل شود. هر يك از اين شيوه‌ها فوايد خود را دارد؛ به عنوان مثال در خواستگاري‌هاي شلوغ شناخت كامل تري نسبت به طرفين صورت مي‌گيرد. از جهتي فرآيند شناخت و آشنايي در خواستگاري‌هايي كه شلوغ نيستند راحت‌تر و بهتر انجام مي‌شود. اما نكته‌ي اصلي اين است كه در خواستگاري دختر و پسر فرصت مناسب‌تري براي مشورت صحيح با نزديكان خود پيدا مي‌كنند. در اين ملاقات ممكن است راجع به مسائل مهمي چون مدت زمان نامزدي تا عقد صحبت به ميان آيد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه نامزدي تا عقد كليك كنيد. 

 

آداب خواستگاري | خواستگاري مرد از زن

در رابطه با اين كه چرا مردها از زن‌ها خواستگاري مي‌كنند هيچ گونه پاسخ علمي‌اي وجود ندارد. آنچه كه خواهان و خوانده را مشخص مي‌كند عرف اجتماع است. در كشور ما عرف اين است كه مرد خواستگاري مي‌كند و در كشور ديگري مثل مراكش دقيقا برعكس است. لذا در اين رابطه نمي‌توان هيچ گونه دليل علمي خاصي آورد. اين يك موضوع جامعه شناختي است كه با علوم تجربي نمي‌توان به آن پاسخ داد. به نظر مي‌رسد در عرفِ ما با خواستِ مرد، شأن زن بيشتر حفظ مي‌شود. و اينكه اگر پاسخ منفي باشد پذيرش آن براي مرد راحت‌تر خواهد بود. 

 

تعيين شرايط ازدواج در خواستگاري

براي به رسميت شناخته شدن ازدواجتان از طرف قانون يك سري شرايط قانوني را بايد رعايت كنيد. تعيين اين شرايط در مراسم خواستگاري صورت مي‌گيرد. به عنوان مثال تعيين مهريه يكي از اين شرايط است. در اين مراسم موضوعاتي از قبيل مهريه و ميزان آن تعيين مي‌شود. برخي شرايط ديگر نيز هستند كه قانون به آن‌ها اشاره نكرده است اما منشاء توافق طرفين قرار مي‌گيرند و از آداب خواستگاري است.

به عنوان مثال موضوعاتي مانند محل زندگي، بحث اشتغال طرفين و... خانواده‌ها را به سمت توافق نهايي مي‌كشانند. تمام اين موضوعات و شرايط در مراسم خواستگاري مورد بررسي و توافق قرار مي‌گيرند. بخش ديگر اين مرحله صحبت‌هاي دختر و پسر يا زن و مرد با يكديگر است. اين صحبت‌ها نيز بخش مهمي از شناخت و آگاهي نسبت به شخصيت يكديگر را به طرفين اعطا مي‌كند. خوب است كه سوالات آشنايي قبل از ازدواج را بدانيد، اما انتظار نداشته باشيد در همان جلسه خواستگاري همه چيز را بفهميد! براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه سوالات آشنايي قبل از ازدواج كليك كنيد. 

 

آداب خواستگاري | نكاتي كه بهتر است در خواستگاري رعايت كنيد

اگر تا به حال به خواستگاري نرفته‌ايد خوب است كه ازقبل درباره جلسه خواستگاري اطلاعاتي كسب كنيد. بايد پذيرفت كه لباس يكي از نشانه‌هاي شخصيت مي‌باشد پس بهتر است كه براي خواستگاري پوشش مناسب انتخاب كنيد. دختر و پسر بايد از همان روز خواستگاري احترام گذاشتن به يكديگر را ياد بگيرند. حضور در مراسم با آراستگي تمام و چهره‌اي تميز و مرتب به احترام طرف مقابل مي‌تواند شروع خوبي باشد. آوردن گل به مجلس خواستگاري از آداب خواستگاري است و باعث ايجاد احساسات مثبت در طرفين مي‌شود. نگاه به گل زيبايي كه شما زحمت تهيه آن را كشيده‌ايد در آراستگي شما نيز بي تاثير نيست.

در رابطه با نحوه ي برخورد خانواده‌ها با يكديگر در قديم رسم بر اين بوده كه دختر از ابتدا در جمع حضور نداشته و فقط موقع چاي آوردن هويدا مي‌شده است. اما امروزه حضور دختر در جمع مشكلي ندارد. نحوه گرفتن گل از پسر حالات مختلفي دارد؛ به عنوان مثال برخي از خانواده‌ها گل را از داماد مي‌گيرند و به عروس مي‌دهند. برخي هم گل را از داماد گرفته و به پدر عروس مي‌دهند. اما در خواستگاري به اين خاطر كه خانواده‌ها پيش قدم مي‌شوند، دادن گل به پدر عروس حالت زيباتري دارد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه جلسه خواستگاري كليك كنيد. 

 

آداب و اصول گل و شيريني در جلسه خواستگاري

تهيه گل و شيريني يكي از رسوم قديمي و آداب خواستگاري است كه اكثر افراد آن را رعايت مي‌كنند. در صورت عدم تهيه گل و شيريني ممكن است خانواده عروس دچار سوتفاهم شده و اين كار را نشانه بي احترامي به خود تلقي كنند. گل و شيريني از طرف خانواده داماد نشان دهنده ارزش و احترام آنان به عروس و خانواده اوست و تاثير بسيار خوبي بر آن‌ها مي‌گذارد. براي تهيه گل و شيريني بهتر است با افراد با تجربه مشورت كنيد تا بهترين نوع آن را صرف نظر از قيمت براي جلسه خواستگاري تهيه نماييد. 

 

برخورد دختر و پسر در جلسه خواستگاري چگونه باشد؟

رفتار دختر و پسر در جلسات خواستگاري از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. از آداب خواستگاري اين است كه آنان مودبانه و رسمي برخورد كنند. خنده‌هاي بسيار بلند و پرحرفي و يا برعكس بدخلقي و سكوت مطلق باعث ايجاد يك تصوير منفي در ذهن طرف مقابل و خانواده او مي‌شود. برخورد بسيار صميمي دختر و پسر با يكديگر در جلسه خواستگاري به هيچ وجه توصيه نمي‌شود چراكه باعث سو تفاهم اطرافيان مي‌گردد.

 

آداب خواستگاري | حرف آخر

به ياد داشته باشيد كه آنچه در خواستگاري اهميت دارد شناخت طرفين نسبت به يكديگر است نه اجراي بدون نقص نكاتي كه در بالا گفته شد. پس هيچ گاه آداب خواستگاري و ظواهر را فداي هدف و فلسفه ي اصلي كه شناخت هرچه بهتر و بيشتر طرفين نسبت به يكديگر است، نكنيد.

 

مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي

بهتر است كمك گرفتن از روانشناس براي ازدواج از همان جلسات آشنايي و خواستگاري شروع شود تا بتوانيد با كمك فرد متخصص، همه جوانب را به خوبي بسنجيد. اما امروزه بسياري از افراد وقت كافي براي رفت و آمد و شركت در جلسات حضوري را ندارد. مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي اين امكان را براي شما مهيا كرده تا در هر كجا كه هستيد با مشاوران تماس گرفته و با آنان صحبت كنيد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه آداب خواستگاري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: آداب خواستگاري | نكات مهم در مراسم خواستگاري

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۴۹:۴۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی