مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اعتياد پدر و مادر يكي از آسيب زننده‌ترين ناهنجاري‌هايي است كه زندگي كودكان را تحت الشعاع قرار مي‌دهد. والدين به عنوان عناصر اصلي خانواده بيشترين تاثير را بر فرزندان‌شان مي‌گذارند. اهميت نقش خانواده در رشد و شكل گيري آينده هر فردي انكار نشدني است. در واقع والديني كه اعتياد را تجربه مي‌كنند با مشكلات زيادي در فرزندپروري و مسائل تربيتي نيز رو به رو مي‌شوند كه سلامت روان فرزندان‌شان را به ميزان زيادي تحت تاثير قرار خواهد داد. گاه اين آسيب‌ها به قدري شديد هستند كه زندگي افراد را حتي پس از جدا شدن از والدين معتادشان نيز تخريب مي‌كند. شايد با بررسي تاثيراتي كه اعتياد پدر و مادر بر فرزندان خود مي‌گذارند، تمايل و انگيزه به استفاده از روش‌هاي درماني و ماندن در فرايند ترك بيشتر شود. براي كسب اطلاع بيشتر از نقش خانواده كليك كنيد.

منبع: اعتياد پدر و مادر

 

تاثير اعتياد پدر و مادر بر فرزندان

اگر در خانواده‌اي زندگي مي‌كنيد كه يكي از اعضاي آن (به خصوص يكي از والدين) مبتلا به سوء مصرف مواد است، حتما متوجه بسياري از نابه ساماني‌ها و آشفتگي‌هايي مي‌شويد كه ريشه آن‌ها در اعتياد مي‌باشد. ارتباطات درون اين خانواده‌ها در هم آميخته و طلاق به وفور در آن‌ها اتفاق مي‌افتد. در اين شرايط كودكان بيش از هر فرد ديگري آسيب مي‌بينند؛ چرا كه آنان درك كمتري از علت اين مشكلات دارند، كودكان با ديدن مشكلات والدين بيش از ديگران احساس ناامني را تجربه خواهند كرد. در حالي كه در يك خانواده سالم، كودكان والدين را منبع امنيت مي‌دانند. براي كسب اطلاع بيشتر از خانواده سالم كليك كنيد.

در ادامه ديگر تاثيرات مخربي كه اعتياد بر فرزندان مي‌گذارد را بررسي كرده‌ايم:

1. مشكلات جسمي و پزشكي

كودكاني با والدين معتاد در مقابل بيماري‌ها و آسيب‌هاي جسمي بسيار آسيب پذير هستند. تحقيقات نشان داده اين كودكان بسيار بيشتر از ساير افراد به بيماري‌هايي همچون آسم، كوليت، آنتريت و اختلالات دستگاه گوارش مبتلا مي‌شوند. علاوه بر اين مصرف مواد مخدر در دوره بارداري با خطرات بسيار جدي براي جنين همچون نقص مادرزادي و اختلالات رشدي عصبي همراه است.

2. اعتياد پدر و مادر | معتاد شدن كودكان

بيش از نيمي از پدر و مادرهايي كه دچار اعتياد هستند، فرزندانشان نيز به اعتياد دچار خواهند شد. مشكل زماني شديدتر مي‌شود كه مادر اعتياد داشته و در دوران بارداري و شير دهي به مصرف خود ادامه دهد؛ چرا كه مواد مخدر از شير مادر معتاد نيز به نوزاد انتقال داده مي‌شود. اين گونه از همان دوران طفوليت اعتياد را به فرزندش تحميل مي‌كند. علائم اعتياد در نوزادان به صورت بي قراري، ناآرامي، بي اشتهايي و بي خوابي مشخص مي‌شود. براي اطلاع بيشتر از شير مادر معتاد كليك كنيد.

حتي اگر كودكان از ابتدا به اعتياد مبتلا نشوند احتمال گرفتار شدن‌شان به اعتياد در سال‌هاي بعدي نيز بسيار بالاست. بسياري از پدر و مادرهاي معتاد به دليل بي‌حوصلگي و ناتواني در تحمل ناآرامي‌هاي فرزندشان به او مقداري مواد مي‌خورانند تا كودك دائما در حالت خواب‌آلود و آرام به سر ببرد.

هم چنين از آنجايي كه انسان‌ها در سنين اوليه همه حركات اطرافيان به خصوص پدر و مادر خود را تقليد مي‌كنند، رفتارهاي اعتيادي والدين به عنوان الگويي در ذهن فرزندان حك مي‌شود. اين فرزندان به احتمال بيشتري در آينده به خصوص در دوره نوجواني تمايل به تجربه مصرف مواد خواهند داشت. در واقع اين والدين با اعتياد خود به فرزندانشان ياد مي‌دهند تا براي مقابله با استرس يا بحران از مواد استفاده كنند و مصرف مواد به عنوان روش مقابله ناسالم در اين فرزندان رشد مي‌كند. استفاده از مشاوره خانواده براي اين افراد ضروري است. براي كسب اطلاع بيشتر از مشاوره خانواده كليك كنيد. 

3. سو استفاده جسمي و جنسي

مواد مخدر فرد را تماما به خود وابسته مي‌كند و در نتيجه والدين پس از مصرف مواد، از فرزندان خود غافل مي‌شوند. اهمال كاري والدين معتاد در برابر فرزندان آن‌ها را در برابر سواستفاده‌هاي جسمي و جنسي به شدت آسيب پذير مي‌كند و در نتيجه تمام ابعاد زندگي‌شان تا دوره بزرگسالي تحت تاثير قرار مي‌گيرد.

 براي كسب اطلاعات در زمينه مشكلات جوانان با والدين كليك كنيد.

4. خجالت از بودن در كنار والدين

كيفيت پايين زندگي، فقدان مهارت‌هاي فرزندپروري و نقش حمايتي والدين، باعث مي‌شود فرزندان از بودن كنار والدين خود احساس خجالت و شرم‌ داشته باشند. اين كودكان به خاطر همين موضوع نگراني و استرس زيادي را تجربه مي‌كنند؛ چرا كه مي‌ترسند اعتياد والدينشان نزد افراد مهم زندگي آن‌ها مثل دوستان فاش شود؛ بدين صورت حفظ انسجام خانواده سخت‌تر از پيش مي‌شود. اين استرس‌ها و نگراني‌ها در بسياري از موارد، منجر به انزوا و افسردگي كودكان و نوجوانان خواهد شد. براي كسب اطلاع بيشتر از انسجام خانوادگي كليك كنيد.

5. اعتياد پدر و مادر | به خطر افتادن سلامت روان فرزندان

همانطور كه پيش از اين ذكر شد به طور كلي اعتياد والدين به جنبه‌هاي مختلفي از سلامت روان فرزندان آسيب مي‌رساند. براي مثال از لحاظ رفتاري، رفتارهاي پرخاشگرانه در افرادي كه والدين معتادي داشته‌اند، به ميزان بالاتري ديده مي‌شود. آن‌ها خشم شديدي نسبت به اطرافيان دارند، لجبازي مي‌كنند، داد و بيداد راه مي‌اندازند، قشقرق به پا كرده و تمايل دارند از طريق روش‌هاي منفي توجه اطرافيان را به خود جلب كنند. اين مساله باعث بروز مشكلات خانوادگي حتي در بزرگسالي مي‌شود. براي آگاهي بيشتر از اختلافات خانوادگي كليك كنيد. 

از آنجايي كه آن‌ها از سنين بسيار كم شاهد درگيري‌ها واختلافات زيادي بين والدين خود هستند بيشتر از ديگر افراد عادي با احساساتي نظير ترس و ناامني مواجه مي‌شوند. نگراني‌ها و ترس‌هاي آنان باعث مي‌شود تا در مدرسه نيز دچار مشكلات تحصيلي شوند. تمامي اين مشكلات خود تبديل به عامل فشار ديگري براي آن‌ها شده و بيش از پيش نگراني‌ها را تشديد مي‌كند. با خواندن مقاله آموزش پدر و مادر به تمامي آنچه كه بايد در تربيت فرزندتان توجه كنيد، پي خواهيد برد.

به علاوه اين افراد به خاطر رنج‌ها و سختي‌هاي دوران كودكي، در بزرگسالي نيز به ميزان بيشتري دچار مشكلات روحي و رواني نظير افسردگي و اضطراب خواهند شد. نمونه بسياري از اين مشكلات را مي‌توان در چنين خانواده‌هايي مشاهده كرد. براي اطلاع از راه‌هاي درمان اين قبيل مشكلات مقاله والدين سمي را مطالعه نماييد.

سخن آخر

هنگامي كه اعتياد در پدر يا مادر باشد، نه تنها امروز كودك بلكه آينده و سرنوشت بزرگسالي او نيز تغيير مي‌‌كند. ما بايد اين را درك كنيم كه با كمك به يك فرد معتاد دريچه‌اي روشن را به روي يك زندگي خانوادگي باز خواهيم كرد. به همين خاطر اگر در اطرافتان والديني هستند كه با اعتياد دست و پنجه نرم مي‌كنند، در حد امكان تلاش كنيد تا آن‌ها را به سمت درمان و دريافت هر چه زودتر خدمات بهداشتي و رواني سوق دهيد. مشاوره خانواده براي ترك اعتياد چنين خانواده‌هايي ضرورت دارد، چرا كه نقش خانواده در ترك اعتياد نيز بسيار حائز اهميت است. براي اطلاع بيشتر از نقش خانواده در ترك اعتياد كليك كنيد. 

 

براي دريافت مشاوره در زمينه  جلوگيري از تاثير اعتياد پدر و مادر بر خانواده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اعتياد پدر و مادر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد پدر و مادر،
موضوع:
[ ۱۰ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۴۹:۲۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی