مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ترك شيشه با مواد مخدر ديگر بسيار تفاوت دارد چراكه ترك اعتياد به شيشه به دليل وابستگي بالاي فرد به آن، بايد حتما با مشاوره و تحت نظر يك درمانگر متخصص صورت گيرد. شيشه يكي از مواد محركي است كه در ميان افراد رواج بسياري پيدا كرده است و با عوارض جسمي و رواني مختلفي نيز همراه است. بعد از مصرف شيشه افراد معمولا سطح انرژيشان بسيار بالا رفته و توهم شديد دارند. مصرف كنندگان شيشه در دفعات اوليه معمولا تا 72 ساعت نمي‌خوابند. بعد از تمام شدن نئشگي اين ماده مصرف كننده، طوري احساس خستگي دارند كه ممكن است حدود دو شبانه روز به‌طور پيوسته خواب باشند و پس‌از بيداري سردردهاي شديد، بي‌قراري، لرزش و حركات غيرعادي در دست و سر خواهند داشت. با توجه به عوارض شيشه ترك آن از اهميت بالايي برخوردار است كه در ادامهبه طور كامل درباره روش‌هاي مختلف آن صحبت خواهيم كرد.

منبع: ترك شيشه

 

ضرورت ترك شيشه

مصرف شيشه باعث ايجاد تغييرات شيميايي در معز مي‌شود. شيشه با به وجود آوردن اختلالات مغزي در فرد سبب بروز رفتار نامتعارف در افراد مي‌گردد اما بايد بدانيد كه از ديد فرد بيمار مصرف شيشه احساس شادابي و افزايش توانايي بدني به او مي‌دهد. علائمي نظير هذيان و توهم‌هاي ناشي از مصرف شيشه مي‌تواند به عواقب بسيار ناگواري بيانجامد. 

در حقيقت فرد تحت تأثير اين مواد ممكن است چيزهايي را ببيند و يا بشنود كه ديگران قادر به احساس آن‌ها نيستند. اين تجارب مي‌توانند بسيار آسيب‌زا باشند چرا كه فرد بر اساس تجارب غيرواقعي خود دست به اعمالي مي‌زند كه نسبت به خطر اين كارها آگاهي ندارد.

علاوه بر اين مصرف شيشه مي‌تواند براي كساني كه زمينه ژنتيكي ابتلا به بيماري‌هاي روان‌پريشي را دارند به عنوان عامل آشكارساز عمل كند. در نتيجه مصرف شيشه فرد را به سمت بيماري‌هايي نظير اسكيزوفرني سوق خواهد داد كه در صورت ابتلا تا پايان عمر درگير آن خواهد بود. در نتيجه هر چقدر زودتر براي ترك شيشه اقدام كنيد در جهت منافع خود و خانواده‌تان گام برداشته‌ايد.

براي اطلاع از علائم اعتياد به شيشه و بيماري اسكيزوفرني كليك كنيد.

دليل سختي ترك اعتياد به شيشه

ترك اعتياد به شيشه تفاوت اساسي با ترك ديگر مواد روان‌گردان به ويژه مواد مخدر (خانواده ترياك) دارد. وقتي شما در پي ترك مصرف مواد مخدر مانند ترياك و هروئين باشيد در مراحل اول درمان نياز جسماني شديدي به مصرف ماده يا به اصطلاح حالت خماري پيدا مي‌كنيد و در ادامه با بي‌‌قراري و اضطراب روبرو مي‌شويد.

اما هنگام ترك اعتياد به مواد محرك مانند شيشه علائم بدني از جمله خماري ديگر وجود ندارد. با اين حال مشكلات ذهني و رواني كه پس از ترك شيشه ايجاد مي‌شود مي‌تواند بسيار سخت باشد. اگر كسي براي مدت طولاني شيشه مصرف كند؛ پس از قطع مصرف در روزهاي اول احساس ولع و ميل شديد به مصرف دارد. همراه با اين ولع، اضطراب، افسردگي و بي‌قراري را تجربه مي‌كند. پس از چند روز فرد احساس خواب‌آلودگي مي‌كند و ممكن است ساعت‌ها يا حتي چند روز بخوابد و بعد از بيدار شدن با ميل و اشتهاي زياد غذا بخورد. با وجود خواب و تغذيه زياد در اين روزها احساس خستگي و بي‌رمقي ادامه دارد.

پس از گذشت اين مرحله همچنان احساس بي‌رمقي، افسردگي و بي‌لذتي ممكن است ماه‌ها ادامه پيدا كند. فرد براي بازگشت به حالت قبلي وسوسه‌هاي شديدي را براي مصرف مجدد شيشه تجربه مي‌كند. اين حالت معمولا 9 ماه تا يك سال ادامه پيدا مي‌كند. اين مدت زمان كه با حالات رواني سخت و وسوسه شديد مي‌گذرد موقعيتي حساس براي درمان است كه بايد در ارتباط با گروه مناسب يا متخصص انجام شود.

براي اطلاع بيشتر درباره روند ترك اعتياد به مواد محرك كليك كنيد.

روش هاي ترك اعتياد به شيشه

درمان اعتياد به شيشه روش واحدي ندارد، بلكه امروزه درمانگران با در نظر گرفتن شرايط بيمار درمان مناسب را به او پيشنهاد مي‌دهند. در ادامه به روش‌هاي درماني رايج در درمان شيشه اشاره خواهيم كرد.

1- ترك شيشه با روش درماني ماتريكس

روش درماني ماتريكس، از جمله روش‌هاي درماني غير دارويي براي افراد وابسته به شيشه است كه جز در موارد نادر نيازي به بستري كردن بيمار نيست. اين روش معروف‌ترين و شناخته شده ترين روش درمان اعتياد به شيشه در سراسر دنياست.

در الگوي درماني ماتريكس، براي درمان اعتياد به شيشه، جلسات آموزشي نيز براي خانواده فرد معتاد در نظر گرفته شده است تا خانواده هم آگاهي و دانش لازم، در مورد اين بيماري و نحوه رفتار صحيح با فرد معتاد را بعد از درمان بياموزد. حمايت اجتماعي و آموزش پيش‌گيري از لغزش هم جزئي از برنامه جلسات اين درمان است.

هر جلسه درمان ماتريكس، حدود 45 دقيقه تا يك ساعت برگزار مي‌شود. در اين جلسات، اتفاقات روزهاي گذشته و مسائل مطرح شده در جلسه قبل مرور مي‌گردد، سپس جلسه ادامه مي‌يابد. انجام آزمايشات ادرار به صورت زمان بندي شده و تصادفي از جمله اجزاء مهم در الگوي درماني ماتريكس در ترك شيشه مي‌باشد كه معمولا در مراكز درماني ترك اعتياد قبل از برگزاري جلسه انجام مي‌شود تا درمانگر بتواند بر اساس نتايج آزمايشات در طول دوره درمان، وضعيت پيشرفت بيمار و مسير بهبودي او را ارزيابي كند و آموزش‌ها و مداخلات درماني خود را مطابق با بهبود فرد تنظيم نمايد.

در انتها زماني كه بيمار به ترك كامل نزديك مي‌شود، درمانگر جلسات پيشگيري از بازگشت را برگزار مي‌كند تا فرد براي مواجه شدن با لغزش‌ها و وسوسه‌هاي مصرف مجدد نيز آمادگي داشته باشد و به اين ترتيب بتواند در مرحله ترك يا پرهيز از مواد باقي بماند.

براي شناخت بيشتر درباره ترك اعتياد به روش ماتريكس كليك كنيد.

2- ترك شيشه با روش دي اس تي DST (كنگره 60)

ترك اعتياد به شيشه با روش دي اس تي DST از جمله روش‌هاي طولاني مدت محسوب مي‌شود كه با كاهش مصرف مواد در طي ده ماه در گام‌هاي بيست و يك روزه صورت مي‌گيرد. اين روش معروف به گروه‌هاي كنگره 60 كه توسط يك بيمار اعتياد بهبود يافته ايراني ايجاد شده تلفيقي از اصول گروه‌هاي 12 قدمي و روش‌هاي ترك تدريجي مواد مي‌باشد. در روش DST تنتور ترياك جايگزين ماده مصرفي مانند شيشه شده و پس از هر 21 روز يك پنجم مقدار مصرف كاهش يافته تا پس از 10 ماه مصرف به صفر مي‌رسد.

از ويژگي‌هاي اصلي اين درمان اين است كه در كنار پرداختن به جسم افراد مصرف‌كننده، به سلامت روان و جهان بيني آن‌ها نيز پرداخته مي‌شود. در حقيقت جسم، روان و جهان بيني مثلت درماني در كنگره 60 محسوب مي‌شود. به اين منظور براي مصرف‌كنندگان مواد كلاس‌هاي آموزشي فردي و گروهي برگزار مي‌شود تا آن‌ها بتوانند نحوه تفكر خود را كه تحت تأثير مصرف شيشه با تحريف زيادي روبه رو شده اصلاح كنند.

با وجود آن كه آثار مثبتي تحت تاثير اين روش درماني مشاهده شده، اما هنوز هيچ تحقيق علمي روش دي اس تي را تاييد نكرده و تنها تجربه افراد بهبوديافته نشانه اثربخشي آن است.

3- ترك شيشه با درمان نگه‌دارنده با متادون

بسياري از كلينيك‌‌هاي درمان اعتياد از روش نگه‌دارنده با متادون براي ترك مواد استفاده مي‌كنند. تحقيقات نشان داده براي برخي بيماران اعتياد در شرايط بدني و يا سني خاص كه ترك ناگهاني يا تدريج مواد براي آن‌ها سختي‌هايي را به همراه داشته باشد اين روش پيشنهاد مي‌شود اما متادون اصولا براي ترك مواد افيوني مانند ترياك، هروئين و مشتقات مرفين به كار مي‌رود و نمي‌تواند براي ترك شيشه كه ماده‌اي محرك است كاربرد داشته باشد. متادون درماني جهت ترك اعتياد به شيشه مي‌تواند بر مشكلات فرد بيافزايد چرا كه در حقيقت آثار آرامبخشي متادون براي مصرف كننده شيشه لذت تازه‌اي ايجاد كرده و مي‌تواند شروع يك اعتياد تازه باشد.

براي آگاهي بيشتر درباره اعتياد به متادون كليك كنيد.

4- روش‌هاي دارودرماني اعتياد به شيشه

در حقيقت داروي مورد تاييدي براي جايگزيني ماده محرك شيشه وجود ندارد. در بعضي پروتكل‌هاي دارودرماني مانند پرومتا و آناندا كه همچنان مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريكا قرار نگرفته‌اند، داروهايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه بيشتر شامل مكمل‌هاي ويتاميني و پروتئيني به جهت كمك به بهبودي مغز و بدن بيمار و داروهاي آرام‌بخش و ضدتشنج براي جلوگيري از علائم حاد ترك شيشه است.

5- روش دوازده‌قدمي يا شيشه‌اي‌هاي گمنام (CMA)

روش بهبودي دوازده قدمي گروهي خودياري است كه توسط افراد بهبوديافته تشكيل مي‌شود كه قصد كمك كردن به مصرف‌كنندگان ديگر را دارند. در ايران شناخته‌شده ترين گروه دوازده‌قدمي براي ترك مواد گروه NA است كه شامل بهبوديافته‌هاي مصرف مواد افيوني مانند ترياك و هروئين مي‌باشد و به دليل در دسترس بودن اين گروه‌ها و چندماده‌اي بودن مصرف‌كنندگان شيشه، اين افراد هم در اين گروه‌ها شركت مي‌كنند. اما مصرف‌كننده‌هايي كه تنها ماده مصرفشان شيشه است گروه دوازده‌قدمي مختص خودشان را دارند كه به شيشه‌اي‌هاي گمنام يا CMA معروف است. اين گروه نيز در ايران وجود دارد و جلسات آن در چند شهر برگزار مي‌شود اما نسبت به جلسات گروه NA كمتر در دسترس است.

براي شناخت بيشتر درباره روند ترك اعتياد كليك كنيد.

توصيه هايي در مورد ترك اعتياد به شيشه

در زمان ترك شيشه موارد زير را جدي بگيريد.

۱ـ از درمان خود سرانه ترك شيشه جدا خودداري نماييد چرا كه ممكن است فرد را با پيامدها و عوارض جبران ناپذيري روبرو كند.

۲ـ حتما براي درمان و ترك شيشه از يك فرد متخصص و درمانگر مشورت بگيريد. هم چنين در طول ترك حتما با يك روان شناس متخصص در زمينه اعتياد در ارتباط باشيد تا بتوانيد بر مشكلات ذهني و روحي كه شيشه براي شما ايجاد كرده است نيز غلبه كنيد.

۳ـ بعد از تمام شدن دوره درماني حتما به يك پزشك براي مطمئن شدن از خارج شدن سموم از بدن فرد معتاد مراجعه نماييد همچنين مي‌توانيد از تست اعتياد به شيشه نيز استفاده نماييد.

براي آشنايي بيشتر با تست شيشه كليك كنيد.

نقش خانواده در ترك اعتياد

از آنجايي كه فرد معتاد به شيشه، اعتياد خود را قبول نمي‌كند، براي شروع نقش خانواده در ترك اعتياد بسيار حياتي است. اعضاي خانواده بايد از يك درمانگر متخصص در اين زمينه مشاوره بگيرند و با استفاده از راهكارها و راهنمايي‌هايي كه دريافت مي‌كنند فرد را نزد پزشك و درمانگر ببرند و هيچ دارويي بدون نظر پزشك براي فرد تجويز نكنند. خانواده‌ها بايد رويكردي جدي در مقابل فرد ترك كرده داشته باشند. يكي از اولويت‌هاي ترك، آموزش خانواده‌ها براي يادگيري شرايط و رفتارهاي جديد است چرا كه بيمار معتاد بعد از ترك دچار علائم و نشانه‌هايي به دليل ترك شيشه مي‌شود كه اعضاي خانواده بايد نحوه برخورد صحيح با آن‌ها را بدانند.

مهمترين نكته در زمان ترك شيشه، رفتار خانواده نسبت به ترك مي‌باشد چرا كه پس از اعتياد به مرور رفتار خانواده نيز عوض شده و مطابق با رفتارهاي اعتياد گونه فرد شكل پيدا كرده است يعني زماني كه فرد مواد مصرف مي‌كرده با تنبيه‌ها، تشويق‌ها و فشارهاي زيادي از جانب خانواده خود روبرو شده است، همين امر سبب شده نظم خانواده از روال عادي خودش خارج شود. حال كه فرد تصميم به ترك اعتياد گرفته و مي‌خواهد به بدنه سالم خانواده خود بازگردد بايد به همان نسبت افراد خانواده هم در رفتار خود تغييراتي ايجاد نمايند تا آمادگي لازم براي پذيرش بيمار در حال ترك را داشته باشند.

براي اطلاع بيشتر درباره نقش خانواده در ترك اعتياد كليك كنيد.

مركز مشاوره ترك اعتياد هنر زندگي

مركز مشاوره هنر زندگي آماده است كه با كادر متخصص خود پاسخگوي سوالات و مشكلات شما باشد. شما مي‌توانيد از خدمات مشاوره تلفني و حضوري مركز مشاوره هنر زندگي در هر جايي كه هستيد بهرمند شويد. استفاده از مشاوره ترك اعتياد تلفني مي‌تواند يه راهكار مناسب براي شما باشد تا بتوانيد در كمترين زمان به پاسخ سوالات خود دست يابيد و شرايط را قبل از بدتر شدن تحت كنترل بگيريد. اين مركز به شما تضمين خواهد داد تا در كمترين زمان ممكن بتوانيد اعتياد خود را ترك كنيد و به روال عادي زندگي بازگرديد.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

چرا ترك اعتياد به شيشه دشوار است؟

ترك شيشه با علائم رواني مختلفي همراه است كه همين مسئله ترك را با سختي‌هاي زيادي همراه مي‌كند. به همين دليل متخصصان تاكيد دارند كساني كه قصد ترك شيشه را دارند لازم است تا از وجود يك مشاور و روانشناس در كنار خود بهره ببرند.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان اعتياد و ترك شيشه مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ترك شيشه

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترك شيشه،
موضوع:
[ ۱۱ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۱۱:۵۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی