مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ازدواج يكي از پيچيده‌ترين روابط بشري محسوب مي‌شود؛ به همين دليل مديريت رابطه با خانواده همسر براي بسياري از افراد كار راحتي نيست. كيفيت ازدواج مي‌تواند تضمين‌كننده  سلامت و بهداشت روان افراد جامعه باشد. ازدواجي كه منجر به رابطه‌اي پايدار و با ثبات شود وابسته به عوامل زيادي است؛ يكي از مهم‌ترين آن‌ها كميت و كيفيت ارتباط زوجين با خانواده‌هايشان مي‌باشد. پس از ازدواج، تغييراتي در روابط زوجين با خانواده‌ها اتفاق مي‌افتد كه در بسياري از موارد منجر به ايجاد اختلافات و تعارضات بين زوجين مي‌گردد. اين تغييرات صورت گرفته در روابط  با خانواده‌ها، نيازمند قابليت پذيرش و سازگاري از جانب افراد است تا بتوان روابط جديد را مديريت كرد. اگر شما نيز در ارتباط با اين موضوع با سوالات و چالش هايي مواجه شده‌ايد اين مطلب را مطالعه نماييد. همچنين از مشاوره خانواده نيز مي‌توانيد براي بهبود روابط خانوادگي خود كمك بگيريد.

منبع: رابطه با خانواده همسر

 

نكات مهم در رابطه زوجين با خانواده همسرشان

نقش خانواده در ازدواج آنقدر زياد است كه بايد بگوييم شما در واقع با يك خانواده ازدواج كرده‌ايد نه فقط همسرتان! شايد اگر بتوان روابط سالم و غير سالم را از يكديگر متمايز كرد، مديريت روابط براي افراد آسان تر باشد. شما با دانستن ويژگي‌هاي يك ارتباط درست، مي‌توانيد هنگام منحرف شدن روابط از مسيرشان، دوباره آن‌ها را به جهت درست هدايت كنيد. در ادامه سه ويژگي اصلي روابط سالم با خانواده‌ها را شرح خواهيم داد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه نقش خانواده در ازدواج كليك كنيد. 

1. رابطه با خانواده همسر : نقش حمايتي خانواده‌ها

محافظت، رفتاري را شامل مي‌شود كه در واقع براي رشد اعضاي خانواده امري ضروري است. اين ويژگي شامل رفتارهاي كلامي و غير كلامي مي‌باشد كه به زوجين نويد مي‌دهند در شرايط دشوار، همواره مورد حمايت خانواده‌هاي خود قرار دارند. اين حمايت مي‌تواند گاهي تنها كلام‌هاي محبت آميز، جملات دلگرم كننده و رفتارهاي اين چنيني باشد.

توجه كنيد كه خيلي از خانواده‌ها به خاطر نگراني‌هاي مداوم خود از كودكي براي فرزندان‌شان نقش محافظت كننده‌هاي افراطي را ايفا مي‌كنند. آن‌ها دائما دنبال ارائه رهنمودهايي براي مراقبت از فرزندانشان هستند. اين خانواده‌ها پس از ازدواج نيز به احتمال زياد همان سبك رفتاري را ارئه مي‌دهند. اين گونه رفتارها در كسب استقلال زوجين تاخير ايجاد مي‌كند و يا در بسياري از موارد به اختلافات و تعارضاتي بين آن‌ها مي‌انجامد.

مهم است كه خانواده‌ها اجازه دهند فرزندان تا حد امكان بطور مستقل از پس مشكلات زندگي مشترك برآيند. براي حمايت بايد فرزندان‌ را به تلاش‌هاي مستقلانه تشويق كنند و در عين حال به آن‌ها نشان دهند كه در صورت لزوم حمايت‌هاي خود را از آن‌ها دريغ نمي‌كنند.

2. رابطه با خانواده همسر | ميزان كنترلگري خانواده ها

دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي يكي از اولين چالش‌هايي است كه زوجين با آن روبرو مي‌شوند. هميشه  ميزاني از كنترل براي راهنمايي، تاثيرگذاري ومحدود كردن رفتار اعضاي خانواده ضروري است. اما خانواده‌ها بايد بتوانند اين كنترل كردن‌ها را پس از ازدواج به حداقل ميزان خود كاهش دهند. در واقع زوجين نيازمند دارند كه براي تشكيل يك هويت مستقل، خودشان به تنهايي تصميم بگيرند و براي خانواده جديد خود  قوانين و اصول مخصوص به خود را وضع كنند. گرچه اين قواعد مي‌توانند در راستاي قواعد خانواده‌هاي اصلي وضع شوند اما مهم است كه به صورت جدا از خانواده اصلي نيز تعريف گردند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي كليك كنيد. 

3. نحوه‌ي ارتباط صميمانه

اين كه شما بتوانيد ارتباط صميمانه‎اي با خانواده‌هاي خود برقرار كنيد بسيار اهميت دارد. در واقع داشتن روابط صميمانه با خانواده خود پس از ازدواج تاثير مثبتي در هويت شما خواهد داشت و از جهتي  به خاطر دريافت حمايت‌هاي مادي و عاطفي متقابل از آن‌ها در ارتقاي وضعيت سلامت روانتان نيز بسيار موثر است. ارتباط صميمانه در واقع رابطه‌اي دوستانه است كه شما مي‌توانيد در آن  بدون ترس از قضاوت، مشكلات و مسائل خود را مطرح كنيد.

چگونه بعد از ازدواج رابطه با خانواده همسر و خودم را مديريت كنم؟

بسيار اهميت دارد كه ويژگي‎‌هاي خانواده خود و همسرتان را بشناسيد و با توجه به آن‌ها تلاش كنيد تا روابط خود را با آن‌ها مديريت نماييد. بسياري از دعواهاي بين زوجين با بي‌توجهي به مسائل جزيي شروع شده است. براي اطلاع از علل بروز دعواي بين زوجين كليك كنيد.

در ادامه به روش‌هايي براي مديريت رابطه با خانواده همسر اشاره شده است:

1. تلاش براي استقلال خانواده ي جديد

يكي از اشتباهات زوجين اين است كه به تصور رفتار محترمانه، به خانواده‌ها اجازه مي‌دهند پس از ازدواج رفتارها و تصميم‌هايشان را كنترل كنند. شما بايد با آموختن مهارت‌هاي رفتاري اين مساله را ياد بگيريد كه همزمان با وجود حفظ روابط صميمانه و محترمانه با والدين خود، براي استقلال خانواده‌اي كه تشكيل داده‌ايد نيز ارزش قائل شويد.

2. حفظ حريم و مرزها و رابطه با خانواده بعد از ازدواج 

رابطه صميمانه هرگز به معني رعايت نكردن حريم شخصي زندگي شما و همسرتان نيست. به اشتراك گذاشتن تمام جزئيات رابطه خود با خانواده‌ها خودش مي‌تواند مجوزي براي كنترل گري و مداخلات بيش از حد آن‌ها  باشد. اگر اين مداخلات در زندگيتان صورت مي‌گيرد و متعاقب آن رابطه بين شما و همسرتان نيز آسيب ديده است، بيشتر از تلاش براي تغيير خانواده‌ها تلاش كنيد تا خودتان مرزهاي خانواده خود را تعيين نماييد. اين گونه از اختلافات خانوادگي نيز جلوگيري كرده‌ايد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه حدود رابطه با خانواده همسر كليك كنيد.

3. رابطه با خانواده همسر | از همسرتان پيش خانواده خود بدگويي نكنيد

توجه داشته باشيد كه شكايت خود را از همسرتان نزد خانواده‌تان نبريد. شما با تشكيل خانواده جديد بايد بتوانيد مسائل ومشكلات خود را تا حد امكان در درون آن حل نماييد. قبل از شكايت و بدگويي تلاش كنيد نحوه گفت و گو و برقراري ارتباط سالم با همسرتان را در هنگام بروز تعارض‌ها بياموزيد.

براي ارتباط همسرتان با خانواده‌ي خود ارزش قائل باشيد. نگذاريد مشكلات گذراي شما روابط بلند مدت او با خانواده‌تان را خدشه دار كند. اين گونه از احتمال بروز مشكلات با خانواده همسر نيز پيشگيري كرده‌ايد. براي كسب اطلاع در زمينه مشكلات خانوادگي كليك كنيد.

4. تجديد نظر در اولويت‌بندي‌ها پس از ازدواج

اگر تحكيم ازدواج و رابطه با همسرتان برايتان اهميت دارد، نيازمند اين هستيد كه پس از ازدواج اولويت بندي‌هاي خود را مورد بازنگري قرار دهيد. وقتي كه داشتن رابطه‌ي رضايت بخش با همسرتان نسبت به رابطه‌ با خانواده‌ي پدري خود اهميت كمتري براي شما دارد، نبايد انتظار داشته باشيد كه دچار تعارض و اختلاف با همسرتان نشويد. 

5. آموختن مهارت جرات مندي در ارتباط با خانواده همسر 

بسياري از افراد به دليل عدم آگاهي از روش‌هاي گفت و گوي موثر هيچ وقت از نگراني‌ها و موضوعاتي كه باعث ناراحتي‌شان مي‌شود با خانواده همسر خود صحبت نمي‌كنند. در واقع آن‌ها مي‌ترسند حرف زدن در مورد اين گونه مسائل باعث شود كه احترام‌ها شكسته شده يا دعوا و قهر بروز پيدا كند. در مقابل برخي ديگر همواره در برخورد با كوچك‌ترين مشكلي از كوره در مي‌روند و جار و جنجال‌هاي زيادي را رقم مي‌زنند. مهارت جرات مندي به شما مي‌آموزد كه چگونه موضعي معتدل داشته باشيد و به طور موثري در مورد تعارض‌ها گفت و گو كنيد. اگر احساس مي‌كنيد در اين مورد مهارت چنداني نداريد و نمي‌توانيد مشكلات خود و خانواده همسرتان را به درستي مديريت نماييد، كمك گرفتن از يك روانشناس مي‌تواند تا حد بسياري در حل مشكلاتتان موثر باشد.

6. كنار گذاشتن كليشه هاي ذهني 

بسياري از افراد پيش از اين كه وارد زندگي مشترك شوند تصوير خاصي را از خانواده همسر در ذهن خود شكل مي‌دهند. براي مثال ممكن است انتظار داشته باشيد پدرشوهرتان همواره از نظر مالي همسرتان را حمايت كند يا مادر شوهرتان ارتباط نزديكي با نوه‌هايش داشته باشد. داشتن كليشه‌ها و تصويرهاي ذهني از پيش تعيين شده باعث مي‌شود كه نتوانيد شخصيت حقيقي افراد را بشناسيد و با " خود واقعي " آن‌ها ارتباط برقرار كنيد. توجه داشته باشيد كه هركس شخصيت منحصر به فرد خود را دارد و نقش‌هاي شما در زندگي نمي‌تواند معرف كاملي براي شخصيت و الگوي رفتاري‌تان باشد.

7. رابطه با خانواده همسر | لزوم رفتار توام با احترام 

بسيار اهميت دارد كه بتوانيد همواره رفتار توام با احترامي با خانواده همسرتان داشته باشيد و به آن‌ها نشان دهيد كه در يك جبهه مخالف قرار نداريد. توانايي كنترل خشم و مديريت هيجانات منفي عامل بسيار مهمي است كه به شما كمك مي‌كند همواره آرامش خود را حفظ كرده و تحت فشار و ناراحتي رفتارهاي نامناسبي از خود نشان ندهيد.

8. شكل دادن انتظارات واقع بينانه 

بسياري از افراد انتظار دارند خانواده همسرشان همانند فرزند خود با آن‌ها رفتار كند. اما بايد بپذيريد كه رابطه والد فرزندي يك رابطه بسيار خاص است كه در طي سال‌هاي سال شكل گرفته و استحكام پيدا كرده است. شما نمي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه خانواده همسرتان نقش پدر و مادر شما را برايتان ايفا كنند. بايد از هر فرد در جايگاه متفاوت خود انتظاراتي را شكل دهيد و نقش‌ها را با يكديگر اشتباه نگيريد.

هم چنين تلاش كنيد امكانات، خصوصيات و ويژگي‌هاي رفتاري خانواده همسر خود را بسنجيد و انتظاراتتان را متناسب با آن‌ها شكل دهيد. داشتن توقعاتي كه از توان افراد خارج هستند تنها باعث رنجش خاطر و احساس ناكامي بيش از حد در شما مي‌شوند؛ براي مثال ناتواني در ابراز محبت كلامي در برخي خانواده‌ها رايج است. اگر شما نتوانيد اين خصوصيت را درك كنيد همواره احساس مي‌كنيد مورد محبت قرار نگرفته‌ايد يا دائما درگير اين پرسش مي‌شويد كه " چرا خانواده همسرم مرا دوست ندارند" اين در حالي است كه عدم ابراز كلام محبت آميز تنها نشان دهنده نوعي الگوي رفتاري در اين خانواده است و تنها به شما اختصاص ندارد.

9. بالا بردن توانايي سازگاري خود 

براي داشتن يك زندگي مشترك همراه با آرامش بايد اين نكته را بپذيريد كه قرار نيست ويژگي‌هاي شخصيتي همسر يا خانواده او را تغيير دهيد. پافشاري بر اين مسئله باعث مي‌شود دائما در يك جدل ناخواسته درگير شويد و تلاش كنيد ديگران را قانع سازيد آن طور كه شما دوست داريد رفتار كنند. در حالي كه لازم است اعضاي خانواده جديدتان را با همه ويژگي‌هاي مثبت و منفي كه دارند به عنوان افرادي منحصر به فرد در نظر بگيريد و آن‌ها را همان گونه كه هستند بپذيريد.

در حقيقت نكته اين جاست كه قدرت سازگاري خود را بالا برده و بتوانيد با افرادي متفاوت از خود نيز ارتباطي گرم و صميمانه برقرار كنيد. به اين نكته توجه داشته باشيد همه افرادي كه دوستشان داريد و با آن‌ها در ارتباط هستيم لزوما نبايد شبيه شما باشند. اين توانمندي شماست كه بتوانيد با افراد متفاوت نيز معاشرت كرده و در عين حال مرزهاي زندگي خود را نيز حفظ كنيد. براي اين منظور مي‌توانيد از مشاوره خانواده نيز كمك بگيريد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مشاوره خانواده كليك كنيد. 

خط قرمزها در رابطه با خانواده همسر

به طور كل نحوه ارتباط شما با خانواده‌ي خود به ميزان زيادي كيفيت ارتباط با همسرتان را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. گاهي اوقات مديريت روابط آنقدر پيچيده مي‌شود كه افراد را در دو راهي انتخاب بين خانواده و همسر قرار مي‌دهد. اين گونه جبهه بندي‌ها در دراز مدت براي افراد بسيار آسيب زننده است. به هيچ عنوان نبايد بگذاريد كار به تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر برسد. هنگام مواجه با اين مشكلات بهتر از مشورت يك متخصص در زمينه خانواده كمك بگيريد. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه تنفر و قطع رابطه با خانواده همسر كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مديريت رابطه با خانواده بعد از ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: رابطه با خانواده همسر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: رابطه با خانواده همسر،
موضوع:
[ ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۱۰:۰۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی