مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تاثير مشكلات اقتصادي بر خانواده از مسائل غيرقابل انكار در دنياي حال حاضر است. امروزه و با توجه به افزايش فشارهاي اقتصادي، اين موضوع ابعاد مختلفي از زندگي افراد را تحت تاثير خود قرار داده است و حتي براي كوتاه‌مدت نيز فشار رواني بسياري را به خانواده تحميل ‌مي‌كند. مشكلات اقتصادي در صورتي كه براي طولاني مدت تداوم يابد با آسيب‌هاي بسياري همراه است و ممكن است باعث فروپاشي يك خانواده و اعتياد اعضاي آن نيز شود. در اين راستا لازم است تا با داشتن انتظارات واقع بينانه و مديريت صحيح، بتوانيم بر بسياري از اين مشكلات غلبه كنيم. همچنين بهره بردن از مشاوره خانواده به شما كمك مي‌كند تا مانع از تاثيرات نامطلوب مشكلات اقتصادي بر روابطتان با همسر و فرزندانتان شود. در ادامه به بررسي بيشتر پيامدها و راهكارهاي غلبه بر مشكلات اقتصادي در خانواده‌ها خواهيم پرداخت. 

منبع: تاثير مشكلات اقتصادي بر خانواده | پيامدها و راهكارها

 

پيامدهاي وجود مشكلات اقتصادي در خانواده

از بين رفتن سلامت روان

مشكلات مالي در اولين قدم، فشار رواني بسياري را براي فرد به وجود مي‌آورد. مخارج و هزينه‌هايي كه مي‌بايست در خانواده تأمين بشوند ولي به دليل مشكلات مالي امكان انجام دادن آن‌ها وجود ندارد و يا تأمين منابع مالي براي يك موضوع مهم تا يك سررسيد مشخص، مي‌تواند حجم فشار رواني را در اعضاي خانواده دوچندان كند.

ناتواني در تأمين برخي از نيازها يا خواسته‌ها، باعث احساس ناكامي و سرخوردگي در هر فرد شده و از طرفي سرپرست خانوار را نيز در وضعيت نامطلوبي قرار مي‌دهد. وي ممكن است احساس ناتواني يا ناكارآمدي داشته باشد و خود را بابت شرايط نامطلوب اطرافيان مسئول بداند.

وجود فشار رواني يا احساسات و افكار منفي ديگري مثل ناكامي و سرخوردگي باعث خواهد شد كه سلامت روان اعضاي خانواده دچار مشكل شده و بيماري‌هايي نظير اضطراب، افسردگي و بيماري‌هاي روان-تني در خانواده افزايش پيدا كند.

براي آگاهي بيشتر در زمينه سلامت روان كليك كنيد.

از بين رفتن سلامت جسمي از پيامدهاي وجود مشكلات اقتصادي در خانواده

هزينه‌هاي سلامت در هر خانواده، بخشي از مخارج مالي هستند. تأمين مواد غذايي مناسب و سالم، انجام چكاپ‌هاي دوره‌اي، درمان بيماري‌هاي مختلف و... احتياج به اختصاص يافتن بخشي از منابع مالي دارد. مشكلات مالي مي‌تواند باعث بي‌توجهي به اين نيازها شده و سلامت جسمي اعضاي خانواده را دچار مشكل كند.

مشكلات جسماني به نوبه خود مي‌تواند خطر بيماري‌هاي رواني را افزايش دهد. احساس سرخوردگي و فشار رواني كه از ناتواني در پيگيري مسائل مربوط به‌سلامت، نظير تهيه دارو ايجاد مي‌شود، مجدداً فرد را در معرض بيماري‌ها قرار مي‌دهد.

ارتباط ضعيف با فرزندان

مشكلات اقتصادي و فشارهاي رواني، والدين را در شرايطي قرار مي‌دهد كه نمي‌توانند انرژي چنداني را براي فرزندان خود صرف كنند. حجم زيادي از انرژي رواني در اين والدين، به حل مشكلات اقتصادي و تأمين معاش اختصاص‌يافته و به همين خاطر آن‌ها نمي‌توانند انرژي زيادي را به صحبت كردن و تعامل با فرزندان اختصاص دهند. تحقيقات نشان مي‌دهند كه ارتباط والدين با فرزندان، تأثير بسياري در رشد اجتماعي و اخلاقي آن‌ها دارد و درصورت فقدان ارتباط مناسب، اين جنبه از رشد در كودكان با مشكل مواجه مي‌شود.

از هم پاشيدن خانواده

ناتواني در تأمين معاش خانواده بسياري از اوقات زوجين را به اين نتيجه مي‌رساند كه قادر به ادامه زندگي با يكديگر نيستند و بهتر است به ارتباطشان پايان دهند. بيش از آنكه اين تصميم به صورت توافقي گرفته شود، تبعات ثانويه مشكلات اقتصادي است كه منجر به از هم پاشيدن خانواده مي‌شود. احساس شكست و ناكامي در خانم‌هايي كه تصور مي‌كنند، مي‌توانستند موقعيت‌هاي بهتري براي ازدواج داشته باشند يا مرداني كه باور دارند ضعف مديريت مالي در همسرشان باعث بروز مشكلات اقتصادي مي‌شود، مي‌تواند باعث بروز اختلاف و درگيري در محيط خانواده باشد.

علاوه بر احساس ناكامي، بر اساس تحقيقات صورت گرفته، استرس مي‌تواند باعث كاهش ظرفيت فرد و پرخاشگري باشد. اين موضوع مي‌تواند باعث ناسازگاري در روابط خانواده باشد، زيرا اعضاي خانواده‌اي كه دچار مشكلات اقتصادي هستند، صبر و تحمل كمتري داشته و در برابر مشكلات به سرعت واكنش نشان مي‌دهند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه مشكلات مالي در زندگي زناشويي كليك كنيد.

اعتياد از پيامدهاي وجود مشكلات اقتصادي در خانواده

در يك نظرسنجي، بسياري از خانم‌ها بيان كردند كه بروز مشكلات اقتصادي در زندگي باعث شده تا همسرشان به مصرف سيگار يا ساير مواد مخدر روي بياورد و از اين طريق مشكلات مالي بيشتري را براي خانواده ايجاد كند.

 

راهكارهايي براي رهايي از مشكلات اقتصادي در خانواده

ازدواج‌هاي به موقع

ازدواج احتياج به پيش شرط‌هايي دارد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها تمكن مالي است. داشتن يك منبع درآمد ثابت و توانمندي براي اداره يك زندگي اولين پيش شرط ازدواج براي هر زوجي مي‌باشد. مشكلات اقتصادي و آثار نامطلوب آن در خانواده، گاها به اين خاطر ايجاد مي‌شود كه دختران و پسران پيش از رسيدن به اين پيش شرط‌ها، درصدد ازدواج برمي‌آيند؛ اما با شروع زندگي متوجه مي‌شوند كه از عهده بسياري از مخارج برنمي‌آيند. تأمين مخارج زندگي توسط والدين يا دريافت كمك‌هاي مالي به‌صورت مداوم، نمي‌تواند راهكار مطلوبي براي حل مشكلات باشد؛ زيرا اين موضوع باعث ايجاد دخالت‌ها و مشكلات ديگري در جريان زندگي مي‌شود.

معمولاً توصيه مي‌شود كه جوانان پيش از ازدواج، در ارتباط با اين مسائل به‌خوبي بينديشند و با كمك گرفتن از مشاوره‌هاي پيش از ازدواج، از آمادگي خود براي ازدواج با طرف مقابل مطمئن شوند.

فرزند آوري به‌موقع

تولد فرزند مي‌بايست در زماني صورت بگيرد كه زوجين احساس مي‌كنند، به لحاظ مالي توانايي تأمين مخارج فرزند را دارند. در غير اين صورت مشكلات بسياري در محيط خانواده ايجاد مي‌شود.

حمايت از يكديگر

حمايت اعضاي خانواده از يكديگر، يكي از مهم‌ترين كاركردهاي خانواده مي‌باشد. درصورت بروز مشكلات مالي اعضاي خانواده بايد با كمك يكديگر به برطرف كردن اين مشكل اقدام كنند. همراهي و حمايت از يكديگر، به‌غيراز يافتن شغل و درآمد مي‌تواند به‌صورت مديريت هزينه‌ها، دوري از تجمل‌گرايي و جلوگيري از اسراف نيز صورت بگيرد.

مديريت بحران

مديريت كردن احساسات و تصميم‌گيري‌هاي عقلاني در شرايط بحران مالي، يك نياز اساسي در خانواده است. بيرون آمدن از مشكلات مالي علاوه بر اينكه نياز به دريافت مشاوره‌هاي اقتصادي دارد، احتياج به آموزش ديدن مديريت بحران و بررسي مسائل از جنبه روان‌شناختي، براي مديريت احساسات را نيز ايجاب مي‌كند.

كمك گرفتن از مشاور

با توجه به آنچه در زمينه پيامدهاي مشكلات اقتصادي براي خانواده در زمينه سلامت روان يا تربيت كودكان و همچنين فروپاشي خانواده گفته شد، توصيه مي‌شود در صورت توان، از يك مشاوره روانشناسي براي دريافت توصيه‌هايي در زمينه‌هاي بهداشت روان يا مديريت شرايط استفاده بشود. در راستا مركز مشاوره حامي هنر زندگي اين امكان را براي شما فراهم كرده تا بتوانيد در منزل و از طريق مشاوره تلفني كمك دريافت نماييد.

سؤالات متداول

چطور مي‌توان مانع بروز پيامدهاي مشكلات اقتصادي خانواده در فرزندان شد؟

مشكلات مالي و فشار رواني ناشي از آن، باعث مي‌شود كه والدين انرژي كافي براي رسيدگي به مسائل فرزندان را نداشته باشند و از اين طريق باعث ضعف در رشد اجتماعي فرزندان بشوند. همچنين مشكلات اقتصادي گاها باعث مي‌شود كه فرزندان احساس كنند نمي‌توانند به خواسته‌هاي خود دست پيدا كنند و دچار احساس ناكامي و افسردگي شوند. بهتر است با يك متخصص در حوزه سلامت روان كودك مشورت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تاثير مشكلات اقتصادي بر خانواده مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: تاثير مشكلات اقتصادي بر خانواده | پيامدها و راهكارها

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۵۰:۳۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی