مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ترك الكل به‌عنوان يك ماده آسيب‌زا، اعتيادآور و در دسترس، مسئله بسيار حياتي است. به دليل شرايط فرهنگي جامعه، ممنوعيت مصرف الكل باعث سوءاستفاده‌هاي افراد سودجو شده است. در واقع آن‌ها هر ماده خطرناكي را به عنوان مشروبات الكلي در بين مردم توزيع مي‌كنند. مصرف زياد الكل اثرات بسيار مخرب جسمي مثل كوري، كما و مرگ و اثرات رواني مثل توهم، زوال عقل و فراموشي دارد. در كنار اين مسائل مصرف الكل باعث آسيب‌هاي اجتماعي از جمله فحشا، درگيري، جراحت و قتل مي‌شود. ترك الكل به‌صورت خودسرانه نيز بسيار خطرناك است چرا كه اعتياد به الكل يا الكليسم باعث وابستگي شديد جسماني و ترك ناگهاني آن موجب تشنج و حتي مرگ مي‌شود. با توجه به اهميت ترك اعتياد به الكل در ادامه به طور كامل درباره ابعاد مختلف آن صحبت خواهيم كرد. 

منبع: ترك الكل

 

چه عواملي در ترك الكل موثر است؟

ترك الكل يك درمان طولاني‌مدت است. اولين قدم در ترك، پذيرش اين است كه شما دچار مشكل هستيد و لازم است كه براي سلامتي خود و اطرافيانتان، اقدام كنيد. شرايطي كه مي‌تواند به شما در ترك كمك كند شامل موارد زير است.

1- سابقه وابستگي به الكل

هرچه زمان مصرف شما كمتر و ميزان مصرف كوتاه‌تر باشد، ترك كردن آسان‌تر و عملي‌تر است اما در هر صورت ترك الكل غير ممكن نيست و هميشه راهي براي آن وجود دارد.

2- سطح حمايت خانواده و دوستان

مسئله بسيار مهم در درمان، حمايت خانواده از فرد الكلي است. خانواده‌ها بايد بدانند كه عزيزشان به يك بيماري دچار شده و مثل ديگر بيماري‌ها، نياز به حمايت و سرپرستي دارد. بنابراين لازم است كه خانواده‌ها نيز يكسري آموزش‌هاي لازم درباره نحوه برخورد با بيمار الكلي را توسط متخصص روانشناس كسب كنند.

3- ميزان انگيزه و تعهد شخصي

اعتياد مشكلي است كه قبل از هر چيز به انگيزه بالا و تعهد شخصي خود فرد درگير در اعتياد نياز دارد. به همين دليل است كه بسياري از خانواده‌ها هرچقدر در جهت ترك اعتياد فرد تلاش مي‌كنند نتيجه نمي‌گيرند چراكه احتمالاً خود فرد هنوز قلبا به اين نتيجه نرسيده است كه بايد ترك كند. البته اين مشكل پايان راه نيست چراكه براي انگيزه پايين بيمار نيز راه‌حل‌هاي مناسبي وجود دارد. براي مثال روانشناسان متخصص درزمينه اعتياد در اين شرايط از تكنيك مصاحبه انگيزشي استفاده مي‌كنند كه در تصميم فرد براي ترك اعتياد و بالا رفتن تعهد او به درمان تأثير بسزايي دارد.

براي آگاهي بيشتر درباره اعتياد به الكل كليك كنيد.

جنبه هاي مختلف اعتياد به الكل

مصرف الكل سه ضلع و سه جنبه مهم دارد كه باعث معتاد شدن به آن مي‌شوند در ادامه به بررسي اين سه جنبه مهم خواهيم پرداخت.

ضلع اول: وابستگي جسمي

مصرف الكل به‌ مرور منجر به وابستگي جسمي مي‌شود. وابستگي جسمي باعث مي‌شود در اثر مصرف نكردن الكل دچار علائم بدني نظير سردرد و خماري شويد و بدن درد را تجربه كنيد. با تحمل دوره سم‌زدايي و دريافت درمان دارويي به تدريج اين علائم به طور كامل محو خواهند شد.

ضلع دوم: وابستگي رواني

افسردگي، اضطراب، پريشاني و عدم تمركز پيامدهاي ترك ناگهاني الكل يا عدم مصرف آن در صورت اعتياد است. وسوسه‌هاي فكري توانايي مقاومت شما را از كاهش مي‌دهد و با مصرف دوباره احساس عذاب وجدان، احساس حقارت و ديگر مشكلات روحي سراغ شما مي‌آيند. درمان روان‌شناختي توسط متخصص روانشناس، مهم‌ترين مسئله در برطرف كردن اين مشكلات و احساسات ناخوشايند است. برطرف شدن علائم رواني به كمك خدمات روان‌درماني، در ميزان موفقيت فرد در مسير ترك الكل و پايداري او در پرهيز نقش مهمي خواهد داشت.

ضلع سوم: عادت به مصرف

شايد بسياري از دفعاتي كه الكل نوشيديد تنها به خاطر تفريح با دوستان و در مهماني‌هاست. اين مسئله باعث عادت به مصرف مي‌شود. لازم است براي حل اين مشكل، تغيير محيط و موقعيت‌هايي كه باعث مصرف شما مي‌شود را در اولويت اول قرار دهيد.

چه زماني بايد براي ترك الكل اقدام كنيد؟

افراد بسياري در دنيا هستند كه از نوشيدني‌هاي الكلي استفاده مي‌كنند اما چه نشانه‌هايي هشدار دهنده هستند و به شما مي‌گويند كه درگير اعتياد به الكل شده‌ايد؟ اولين علامت هشداردهنده ناتواني در كنترل مصرف است. در واقع فرد مي‌خواهد كه مصرف الكل را در خود كنترل كند اما در اين باره احساس ناتواني مي‌كند چرا كه بدن دچار وابستگي جسمي شده است و هر روز ميزان بيشتري از الكل را براي رسيدن به تأثيرات خوشايند قبلي طلب مي‌كند.

ناتواني در كنترل مصرف گاهي آن‌قدر در فرد شديد مي‌شود كه ممكن است فكر كند كه هرگز قادر به كنار گذاشتن الكل نخواهد بود. علاوه بر اين‌ها كيفيت عملكرد روزمره نيز عامل بسيار مهمي است. اگر شما درگير اعتياد به مواد مخدر شده باشيد عملكردتان در حوزه‌هاي مختلف خانوادگي، شغلي و اجتماعي با مشكل مواجه خواهد شد. هنگام مواجهه با هركدام از اين نشانه‌ها مراجعه هرچه زودتر براي ترك الكل ضرورت دارد.

 

فوايد ترك اعتياد به الكل

بازيابي بدن بعد از ترك الكل مثل يك سفر مادام العمر است كه براي هميشه مي‌تواند زندگي شما را بهتر كند. ممكن است بعد از ترك، وسوسه‌ها و پيامدهاي مصرف مقداري در شما وجود داشته باشد، اما وقتي شما به مهارت‌هاي مقابله‌اي و بينش نسبت به مضرات الكل دست پيدا كرده باشيد، راحت‌تر مي‌توانيد در برابر اين وسوسه‌ها مقاومت كنيد.

زنان الكلي با ترك الكل از به دنيا آوردن كودكاني با سندروم جنين الكلي جلوگيري مي‌كنند. همچنين درمان به‌موقع مانع از ابتلا به اختلال ورنيكه كورساكوف مي‌شود.عوارض مصرف الكل كه بعد از ترك اعتياد به سرعت به سمت ترميم و بهبودي مي‌رود شامل موارد زير است.

  • بيماري قلبي
  • انواع زيادي از سرطان‌ها
  • زخم كبد يا سيروز
  • التهاب معده يا گاستريت
  • زوال عقل
  • اختلال نعوظ و ديگر اختلالات جنسي
  • افسردگي
  • اضطراب
  • فراموشي
  • و...

براي شناخت بيشتر درباره سندروم جنين الكلي و سندرم ورنيكه كورساكوف كليك كنيد.

انواع روش هاي ترك اعتياد به الكل

براي ترك الكل روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه استفاده از هركدام از آن‌ها به شرايط جسمي و رواني فرد بستگي دارد. در ادامه اين روش‌ها را با يكديگر مرور مي‌كنيم. براي اطلاع از بهترين روش‌هاي ترك اعتياد كليك كنيد.

1- ترك اعتياد به الكل با سم زدايي

بسياري از درمان‌ها با يك برنامه سم‌زدايي شروع مي‌شود تا اعتياد جسمي بدن شما به الكل را متوقف كند. سم‌زدايي اغلب در يك مركز درماني يا بيمارستان انجام مي‌شود. به طور معمول اين مرحله يك هفته زمان مي‌برد. به دليل سخت بودن اين مرحله، داروهاي لازم براي شما تجويز خواهد شد. برخي از علائمي كه ممكن است در اين مرحله وجود داشته باشد شامل لرزش بدن، گيجي، توهم و تشنج است.

2- ترك الكل با اصلاح رفتار

كساني كه به الكل اعتياد پيدا مي‌كنند، اغلب بخاطر لذت نوشيدن يا كسب پذيرش ديگران، به اين عمل معتاد مي‌شوند. لازم است كه شما مهارت‌ها و مكانيسم‌هاي مقابله با پيشنهاد‌ها و عدم قرار گرفتن در موقعيت‌ها را به كمك مشاور و روانشناس ياد بگيريد. مهارت نه گفتن يا همان مهارت جرات ورزي يكي از مهم‌ترين مهارت‌هايي است كه مي‌تواند در اين زمينه به شما كمك كند.

براي آشنايي بيشتر با مهارت نه گفتن كليك كنيد.

3- ترك اعتياد به الكل با مشاوره و روان درماني

ارتباط با روانشناس براي ترك مصرف الكل، درمان اختلالات ناشي از مصرف، برطرف كردن علل اعتياد و مشكلاتي كه مي‌تواند ترك فرد را ناموفق كند بسيار ضروري است. بنابر تجربه و مشاهدات، تعداد بسيار زيادي از افرادي كه فقط ترك جسمي را انجام داده‌اند دوباره به مصرف برگشته‌اند و در مقابل محرك‌هاي بيروني و وسوسه‌ها قادر به مقاومت نبوده‌اند. رويكرد انگيزشي و حمايت روانشناس در راه ترك الكل بسيار مفيد است.

4- ترك اعتياد به الكل با دارو ها براي بيزاري درماني الكل

داروهايي كه در كنار درمان براي فرد تجويز مي‌شود، داروهاي حساس به الكل هستند كه در صورت مصرف باعث عوارض ناخوشايند جسمي مثل تهوع، استفراغ، تشنج و سردرد شديد مي‌شوند. در اين درمان‌هاي دارويي كه به بيزاري درماني مشهور است، ايجاد حالات ناخوشايند جسمي توسط داروها زماني كه فرد الكل مصرف مي‌كند باعث مي‌شود كه نوعي شرطي‌سازي صورت بگيرد و فرد در نتيجه اين شرطي‌سازي نسبت به مصرف الكل بيزار شود.

اين داروها ممكن است باعث كاهش ميل جنسي شود، اما براي درمان و گذر از اين مرحله لازم است. ديسولفيرام يكي از اين داروهاست. ديگر داروهاي مورد استفاده آكامپروسات و نالتركسون هستند.

آكامپروسات باعث بازسازي تعادل مواد شيميايي مغز شما كه الكل آن‌ها را مختل كرده است، مي‌شود. نالتركسون نيز اثرات خوشايند مستي و الكل در مغز شما را متوقف مي‌كند. بدون احساس خوب، شما تمايلي به مصرف پيدا نمي‌كنيد. فراموش نكنيد كه به دليل حساسيت اين داروها و امكان تداخل با الكل، مسموميت و اُوردوز، هرگز آن‌ها را بدون مشورت با پزشك مصرف نكنيد.

كلام آخر

از آنجايي كه الكل در ميان افراد جامعه رواج پيدا كرده و از طرفي در جمع‌هاي دوستانه و مهماني‌ها نيز به شيوه‌هاي مختلفي وجود دارد ترك آن با سختي‌هاي زيادي همراه است. همچنين افرادي كه علائم اعتياد به الكل را دارند الكي بودن خود را انكار مي‌كنند به همين دليل بسياري از افرادي كه براي ترك اقدام مي‌نمايند در وضعيت وخيمي قرار گرفته‌اند.  خانواده‌ها بايد توجه داشته باشند كه به دليل وابستگي به اين ماده و فشار همسالان ممكن است افراد به راحتي زير بار ترك الكل نروند و در اين مواقع نقش و تصميم خانواده‌ها بسيار پررنگ مي‌شود.

براي آنكه فرد مصرف كننده الكل بتواند ترك راحتي را تجربه كند به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا از خدمات مركز مشاوره حامي هنر زندگي بهره ببريد. اين مركز با داشتن مشاوراني برجسته اين امكان را براي شما فراهم مي‌كند تا بتوانيد حتي ترك در منزل را نيز تجربه كنيد. همچنين حامي هنر زندگي در تمامي فرآيند درمان و ترك در كنار فرد مصرف كننده و خانواده او خواهد بود و مي‌توانيد در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره بهره ببريد.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

ترك اعتياد به الكل چند روز طول مي‌كشد؟

فرآيند ترك الكل شامل پذيرش اعتياد به الكل، مرحله سم زدايي و پاكسازي و همچنين درمان آن است كه با استفاده از روش‌هاي مختلفي صورت مي‌پذيرد. معمولا پذيرش اين مسئله براي افراد زمان بر است. در صورتي كه فردي بپذيرد كه به الكل معتاد شده است مي‌تواند هرچه سريع تر سم زدايي را آغاز كرده و سپس با كمك يك روانشناس و متخصص ترك را آغاز نمايد. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك اعتياد به الكل مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ترك الكل

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترك الكل،
موضوع:
[ ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۰:۳۹:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی