مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اكثر والدين به دنبال پيدا كردن مهارت‌ها و استعداد كودك خود هستند تا با پرورش آن‌ها بتوانند آينده خوبي براي فرزند خود بسازند. پدر و مادر به كودك خود كمك مي‌كنند تا در راستاي پرورش استعدادهايش گام برداشته و پيشرفت كند. استعداد بعضي از كودكان را مي‌توان به راحتي تشخيص داد ولي برخي ديگر استعدادهايشان به صورت پنهان است؛ والدين مي‌توانند با تكنيك‌هايي همچون حرف زدن، توجه به خيال بافي‌ها، نظم و تربيت كودك در تميز نگاه داشتن وسايل اتاق و... متوجه آن شوند. براي كشف و شناسايي استعدادهاي نهفته در كودكان خود مي‌توانيد از جلسات مشاوره كودك استفاده نماييد. همچنين ما در اين مقاله به بررسي چگونگي كشف مهارت و استعداد كودكان پرداختيم. 

منبع: كشف استعداد كودكان

 

اهميت كشف استعداد كودكان

هر كودكي با توانايي‌ها و استعدادهاي بالقوه‌اي به دنيا مي‌آيد كه براي شكوفا شدن نياز به محيط مناسب دارد. در واقع درست است كه برخي توانمندي‌ها به طور ارثي در برخي افراد وجود دارند اما اگر همين افراد در محيط نامناسبي قرار بگيرند و راه خود را پيدا نكنند، ممكن است هرگز به موفقيت دست نيابند. در نتيجه بسيار اهميت دارد كه بتوانيد فرزندتان را به عنوان يك موجود منحصر به فرد در نظر گرفته و اجازه دهيد آزادانه مسير دلخواه خود را پيدا كند. از پيش تعيين كردن اهداف خاص براي فرزندان بدون در نظر گرفتن ويژگي‌هاي خاص آن‌ها مي‌تواند فرصت شكوفا شدن را از كودكان بگيرد و حتي در صورت موفقيت در آينده رضايت شخصي چنداني براي آن‌ها به بار نياورد.

كشف استعداد كودكان به كمك خود آن‌ها

مهم‌ترين منبع براي كشف استعدادهاي كودكان و راهنمايي آن‌ها در مسيرهاي مناسب خودشان هستند. در نتيجه اولين اصل اين است كه به آن‌ها حق انتخاب داده و بگذاريد در دوران كودكي توسط نيروهاي دروني خود هدايت شوند. رسيدن به اين هدف نيازمند آن است كه به علاقه مندي‌ها فرزندتان توجه كنيد و بدون سوگيري‌هاي قبلي براي موفقيت او در هر زمينه‌اي ارزش قائل شويد.

هم چنين بايد تلاش كنيد علاقه‌مندي‌هاي شخصي‌تان در اين زمينه كم‌تر مداخله نمايند. در واقع بسيار اهميت دارد كه بدانيد كودكان ابزاري براي رسيدن به اهداف دست نيافته شما نيستند بلكه مي‌توانند مسيرهاي جديدي را شروع كرده و زندگي متفاوتي نسبت به ديگران داشته باشند. تفاوت با والدين لزوماً به معناي انحراف از مسيرهاي اصلي زندگي نيست و در صورت هدايت و پرورش درست مي‌تواند به موفقيت‌هاي ارزشمندي در بزرگسالي بيانجامد. 

كشف استعدادهاي كودكان به كمك آزمون‌هاي رواني

بسياري از والدين به دنبال روش‌هاي تخصصي براي كشف استعدادهاي فرزند خود هستند و مي‌خواهند توانايي‌هاي بالقوه كودك خود را بشناسند. براي اين هدف روش‌هاي تخصصي بسياري در قالب آزمون‌هاي رواني وجود دارد كه شما مي‌توانيد با مراجعه به روانشناسان باليني از آن‌ها بهره مند شويد. در واقع يكي از وظايف اصلي روانشناسان باليني اجراي آزمون‌هاي روانشناختي است كه آزمون‌هاي هوش و استعداديابي يكي از آن‌هاست.

امروزه نظريه‌هاي نوين، هوش را به صورت توانايي در حوزه‌هاي گوناگون مورد توجه قرار مي‌دهند و در كنار هوش كلي زمينه‌هاي اختصاصي توانمندي كودك نظير هوش حركتي، موسيقايي، كلامي يا رياضي را نيز به عنوان اجزاي هوش در نظر مي‌گيرند. بر اساس اين نظريه‌ها آزمون‌هاي هوشي مختلفي شكل گرفته‌اند كه اجزاي هوش را به طور مجزا بررسي مي‌نمايند. از جمله معروف‌ترين آزمون‌هاي موجود در اين زمينه مي‌توان به آزمون هوش وكسلر اشاره كرد.

شما بر اساس نتايج اين آزمون‌ها مي‌توانيد استعداد كودك خود را كشف كرده به يك نقشه راه كلي براي هدايت توانايي‌هاي فرزندتان دست يابيد. اما مسئله بسيار مهم اين است كه بايد آزمون‌ها را در يك فضاي تخصصي انجام دهيد و در كنار نمرات خامي كه از آزمون‌ها  به دست مي‌آيند از نظرات باليني متخصص هم كمك بگيريد. چراكه تفسير اين نمرات به آموزش‌ها و توانايي‌هاي خاصي نياز دارد كه در صورت عدم اطلاعات كافي مي‌تواند به تحريف و كج انديشي در مورد توانايي‌هاي كودك بيانجامد. به همين دليل ضروري است كه از كمك يك متخصص و روانشناس در زمينه كودك كمك بگيريد. براي اطلاع بيشتر از مشاوره كودك كليك كنيد.

كشف استعدادهاي كودك به كمك كتاب‌ها و منابع اطلاعاتي

امروزه تحقيقات بسيار گسترده‌اي در مورد توانايي‌هاي هوشي و استعدادهاي كودكان انجام شده است كه نتايج آن‌ها در دسترس متخصصين و عموم مردم قرار دارند. پيگيري اين مطالعات از طريق كتاب‌ها و يا پايگاه‌هاي اطلاعاتي مي‌تواند به والدين كمك كند تا درك بهتري از مفهوم استعداد داشته و بتوانند براي پرورش فرزندشان فعاليت‌هاي مؤثرتري انجام دهند. براي آگاهي بيشتر از آموزش پدر و مادر كليك كنيد.

كشف استعداد كودك از روي حركاتش

كشف استعداد كودك ابتدا بايد توسط پدر و مادر صورت گيرد چرا كه در سنين پايين، اكثر اوقات فراغت كودك توسط والدين پر مي‌شود؛ معمولا كودك را به برنامه‌هاي ورزشي، آموزشي و... مي‌فرستند. با آگاهي والدين از استعداد فرزندشان، مي‌توانند انتخاب‌هاي بهتري برا او داشته باشند و آينده ي بهتري را براي او بسازند. والدين بيشترين زمان را با فرزند خود مي‌گذرانند، پس بهتر از همه مي‌توانند استعداد كودك خود را كشف كنند.

كشف استعدادهاي كودك به كمك مشاهده

مشاهده دقيق رفتارهاي كودك يكي از روش‌هايي است كه مي‌تواند تا حد بسياري در كشف استعدادهاي او كمك نمايد. به همين خاطر بايد در طول روز و هنگام مواجهه فرزندتان با تكاليف مختلف، ميزان تسلط و تبحر او را دقيق‌تر مشاهده كنيد و او را در مسيري هدايت نماييد كه بيش از هر چيز در آن توانايي دارد. دادن اطلاعات در اين زمينه به متخصصان در كنار استفاده از آزمون‌هاي هوشي مي‌تواند به طور مؤثرتري استعدادهاي فرزندتان را پيش بيني كند و به اعتبار اين آزمون‌ها بيفزايد. براي استعداديابي كودكان به روش علمي كليك كنيد. ما در ادامه به چند نمونه از مواردي كه بايد به آن‌ها توجه كنيد اشاره كرده‌ايم:

1. استعداد كودك | اگر كودك به طبقه بندي اشيا علاقه زيادي دارد

برخي كودكان وسايل و اسباب بازي‌هايشان را بر اساس رنگ، اندازه يا شكل مي‌چينند يا در موقع ورود به خانه كفش‌هاي خود را جفت مي‌كنند. اين كودكان به عنوان يادگيرنده دائمي شنيداري شناخته مي‌شوند و يك متفكر تحليل گر و منظم هستند. استفاده از بازي‌هايي با الگوي جفت كردن براي پرورش استعداد كودكان يادگيرنده دائمي شينداري بسيار مفيد است. همچنين فعاليت‌هاي تقويت رياضي نيز در پرورش استعداد اين كودكان تاثير مي‌گذارد.

2. اگر كودك بي وقفه حرف مي زند

كودكان پر حرفي كه مي‌توانند داستان‌هاي مختلف را بهم ربط دهند و تا وقت خواب دائما در حال صحبت كردن بوده و مي‌خواهند با استعدلال‌هايشان شما را قانع كنند. كودكاني كه در قانع كردن ديگران استعداد دارند؛ اين كودكان در آينده مشاغلي مانند وكالت، روزنامه نگاري و ... را انتخاب مي‌كنند. براي تقويت استعداد اين كودكان بگذاريد تا برايتان داستان بگويند. با او صحبت كرده و صدايش را ضبط كنيد. براي اين كودكان كتاب‌هايي كه داراي كلمات بيشتري نسبت به تصوير هستند را تهيه نماييد.

3. استعداد كودك | اگر كودك همه چيز را دستكاري مي كند

كودكاني كه همه وسايل خانه و يا اسباب بازي‌ها را باز مي‌كند تا كاركرد آن را بفهمد و در اكثر مواقع مي‌تواند آن وسيله را مانند اولش ببندد. بازي كردن با اسباب بازي و ساختن خانه و يا بلوك‌هاي خانه سازي را دوست دارند. اين كودكان يادگيرنده ديداري - فضايي هستند. در آينده چنين كودكاني مشاغلي مانند مكانيك، رشته‌هاي مهندسي مختلف و... را انتخاب خواهند كرد. براي تقويت استعداد كودكان يادگيرنده ديداري-فضايي اسباب بازي‌هايي بخريد كه امكان خراب كردن و بازسازي آن وجود داشته باشد. در صورتي كه نحوه كار كردن وسايل مكانيكي را از شما پرسيد به زبان ساده برايش توضيح بدهيد. اين كودكان به دليل علاقه به كشف و دستكاري ممكن است دست به كارهاي خطرناكي بزنند، به همين دليل مواظب باشيد تا از برق گرفتي و بريده شدن دست توسط اشيا تيز جلوگيري نماييد.

4. اگر كودك خيالباف باشد

اين كودكان با دوستان خيالي خود زندگي مي‌كنند و در اوقات فراغت نقاشي مي‌كشند. در هنگام بروز مشكل از راه حل‌هاي خلاقانه استفاده مي‌كنند. اين كودك در آينده به احتمال زياد هنرپيشه، نويسنده، طراح لباس،... مي‌شوند و در فعاليت‌هاي مرتبط با هنر مشغول مي‌گردند. براي تقويت استعداد اين كودكان،  وسايل لازم  را در اختيار او بگذاريد، با هم ساز بزنيد، به كنسرت برويد و به قصه‌هاي خيالي‌اش گوش دهيد.

5. استعداد كودك | اگر كودك به حل پازل علاقه زيادي دارد

كودكي كه حل كردن پازل را دوست دارد و قطعه مناسب را بار اول در جاي درست مي‌گذارد داراي استعداد بزرگي در كشف نقاط مبهم است. اين كودكان در آينده شغل‌هاي كارگاهي، باستان شناسي يا محققي را انتخاب مي‌كنند. براي تقويت اين استعداد پازل و جدول برايشان تهيه كرده و بازي‌هاي مرتبط با چيدن منظم اشيا برايشان بگيريد.

6. اگر كودك در قبال هر چيزي خود را مسئول مي داند

كودكاني كه براي نشان دادن استعداد‌هاي خودشان در بازي و فعاليت مختلف تمايل به رهبر بودن دارند. براي تقويت ويژگي رهبري، هدايت مسير را به دست كودك بدهيد؛ مثلا هدايت كارهاي خانه مثل مرتب كردن لباس‌ها را به عهده او بگذاريد و به او فرصت دهيد تا وسايل اتاقش را به سليقه خود مرتب كند. براي حل مشكلات از او كمك بگيريد مثلا بگوييد"ما هميشه دير به محل كار مي‌رسيم، تو راه حلي براي برطرف كردن اين مشكل داري؟"

7. اگر كودك نمي تواند آرام بگيرد

كودك هر كاري را با عجله انجام مي‌دهد و از وسايل متحرك خوشش مي‌آيد. اين كودكان يادگيرنده جنبشي-بدني هستند و كارهايي با حركت و عمل را دوست دارند. آنان در آينده مشاغلي را انتخاب مي‌كنند كه پشت ميز نباشد. براي پرورش اين استعداد كودك بايد در برنامه‌اش فعاليت‌هاي فيزيكي را قرار دهيد چرا كه از فعاليت‌هاي تكراري سريع خسته مي‌شوند. آن‌ها از رقصيدن و آواز خواندن لذت مي‌برند. نقاشي و مجسمه سازي براي كودكاني كه به استفاده از دست علاقمندند بسيار مفيد است.

براي دريافت مشاوره در زمينه كشف مهارت ها و استعداد كودك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: كشف استعداد كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كشف استعداد كودكان،
موضوع:
[ ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۰۹:۵۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی