مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

سندرم خستگي مزمن (CFS) يك نوع بيماري جسمي است كه بايد به موقع تشخيص و درمان شود. خستگي مفرط با استراحت و فعاليت بدني يا ذهني از بين نمي‌رود زيرا اين نوع خستگي مانند خستگي‌هاي روزمره نيست كه با كمي استراحت درمان شود، بلكه از نوع شديد و ناتوان كننده‌اي است كه باعث مي‌شود فرد تحرك كمتري داشته و عملكرد روزانه‌اش آسيب ببيند. تغيير شيوه و سبك زندگي مي‌تواند به كاهش نشانه‌هاي خستگي مفرط كمك كند. استفاده از تكنيك‌هاي آرام بخش، ورز‌ش‌هاي سبك و قدم زدن نيز در بهبود خستگي مزمن موثر هستند. سندرم خستگي مزمن ممكن است به طور ناگهاني يا در طول زمان اتفاق بيافتد، پس با شناخت نشانه‌هاي CFS در هر سني از پيشروي اين سندرم جلوگيري كنيد.

منبع: خستگي مزمن | نشانه ها، علل و درمان سندروم خستگي مزمن

 

علائم و نشانه هاي سندرم خستگي مزمن

با شناخت علائم سندرم خستگي مزمن مي‌توانيد نشانه‌هاي آن را در خود بررسي كرده و براي درمان اقدام كنيد. يكي از اصلي ترين علائم سندرم خستگي مزمن احساس ضعف، بي حالي و خستگي بيش از اندازه است كه باعث اختلال در عملكرد روزانه فرد مي‌شود. در ادامه نشانه‌هاي اين سندرم را در دو بخش اصلي و فرعي شرح داده‌ايم.

علائم اصلي خستگي مفرط

1- احساس خستگي شديد بعد از تمرينات جسمي و روحي (گاهي اين احساس خستگي و ضعف ممكن است تا هفته‌ها و ماه‌ها طول بكشد)

2- حمله‌هاي پانيك خصوصا بعد از مصرف داروهاي شيميايي و گياهي خاص

3- تشنگي شديد و احتياج به دفع سريع ادرار

4- حساسيت به تغييرات دماي محيطي

5- سردردهاي شديد، سرگيجه، احساس سنگيني در سر و گيجي

6- ضعف و خستگي شديد مخصوصا در زمان صبح

7- اختلال در خواب

8- عدم تمركز يا مشكل توجه و حافظه

9- دردهاي عضلاني

10- از دست دادن تعادل

علائم فرعي خستگي مفرط

1- مشكلات ديد (تاري ديد، درد چشم و حساسيت به نور)

2- علائم رواني (علائم افسردگي، استرس، عصبانيت، ترس، تحريك پذيري، تغييرات خلقي، اضطراب)

3- تعريق هنگام شب

4- دما و تب پايين بدن

5- آلرژي و حساسيت به مواد غذايي، عطر، الكل، صداها، مواد شيميايي و داروها

6- سستي بدن و احساس سوزش در صورت، دست يا پا

7- كاهش فشار خون و افزايش ضربان قلب در هنگام ايستادن

8- پرش‌هاي عضلاني غير ارادي

9- سندروم روده تحريك پذير (درد هاي شكمي، تهوع، اسهال و نفخ)

10- درد در ناحيه پشت سر و زير جمجمه يا گردن

اين علائم از فردي به فرد ديگر متفاوت است و ممكن است شديدتر يا خفيف تر خود را نشان دهند. همچنين اگر احساس كنيد خودتان يا يكي از اعضاي خانواده تان اين علائم را داريد بهتر است با پزشك مشورت كنيد.

براي اطلاع بيشتر درباره علائم افسردگي و سندروم روده تحريك پذير كليك كنيد.

علل سندرم خستگي مفرط

عوامل محيطي و جسماني زيادي باعث ايجاد سندرم خستگي مزمن مي‌شود و فرد را دچار مشكل مي‌كند، اگر اين عوامل شناسايي شوند و از بين بروند، فرد به احتمال كمتري به اين سندرم مبتلا مي‌شود.

اين عوامل هنوز به طور كامل به اثبات نرسيده‌اند، اما بر اساس مشاهدات برخي عوامل موثر در بروز خستگي مزمن شناسايي شده‌اند كه شامل موارد زير مي‌باشند.

  • عوامل ويروسي و باكتريايي
  • عوامل ژنتيكي
  • عوامل محيطي
  • مشكلات جسماني (كم خوني، فشار خون مزمن، آلرژي، تغييرات سيستم ايمني بدن و عدم تعادل هورموني)
  • مشكلات رواني
  • خواب زياد
  • كم آبي بدن
  • خستگي آدرنال
  • سن (امكان بروز آن در زنان ۳۰ تا ۵۰ ساله بيشتر است)
  • افسردگي (حدود 25% مبتلايان به سندرم خستگي مزمن دچار افسردگي نيز هستند)

سندرم خستگي مزمن طي يك دوره ۶ ماهه بررسي و تشخيص داده مي‌شود، اگر شخص در تمام اين مدت احساس ضعف و خستگي شديد داشته باشد و در عملكرد روزانۀ او اختلال ايجاد شود، احتمال ابتلا به CFS در او زياد است.

براي اطلاع بيشتر درباره افسردگي كليك كنيد.

چه كساني در معرض سندرم خستگي مفرط هستند؟

زنان چهار برابر بيشتر از مردان احتمال دارد كه به سندرم خستگي مزمن مبتلا شوند، در حال حاضر بيش از يك ميليون نفر در دنيا به اين سندرم مبتلا هستند. با وجود اين كه افراد در هر سني مي‌توانند به اين سندرم مبتلا شوند، اما شيوع آن در سنين ۳۰ تا ۵۰ سالگي بيشتر است. تا به حال مسري بودن اين بيماري به اثبات نرسيده است. با اين حال از آن جايي كه تحقيقات نتوانسته علل ثابتي را براي اين سندرم مشخص كند لازم است كه افراد با ايجاد تغييراتي در زندگي شرايط بهتري را براي خود رقم بزنند. 

درمان سندروم خستگي مزمن

درمان سندروم خستگي مفرط از فردي به فرد ديگر متفاوت است و درمان ثابتي ندارد، اما راهكارهايي وجود دارد كه مي‌تواند تا حدودي از شدت خستگي مفرط بكاهد. براي مثال مبتلايان به CFS، مي‌توانند با داشتن يك برنامۀ انعطاف پذير و شغل نيمه وقت مانع از اختلال در عملكرد روزانه خود شوند.

ورزش نيز براي اين افراد مفيد مي‌باشد، بهتر است در ابتدا از ورزش‌هاي سبك شروع كنيد و سپس به تدريج زمان ورزش را بيشتر نماييد. با اين كار مي‌توانيد سطح فعاليت خود را با نوسانات بيماري خود وفق دهيد. كار درماني نيز يكي از روش‌هاي موثر در درمان CFS مي‌باشد، با يك كار درمانگر مشورت كنيد تا كارهاي خود را به گونه‌اي انجام دهيد كه انرژي‌تان حفظ شود. براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت كار درماني كليك كنيد.

رژيم هاي مناسب درمان CFS

به دليل حساسيت‌ها و آلرژي‌هاي مبتلايان به CFS، مصرف دارو حتما بايد با تجويز و كنترل متخصص صورت بگيرد. كمبود ويتامين B باعث افزايش شدت سندروم خستگي مي‌شود، پس با مصرف مواد غذايي كه در آن‌ها ويتامين‌ B وجود دارد مي‌توان از شدت خستگي كم كرد، ويتامين B در غذاهايي مثل موز، سيب زميني، فندق، سير و اسفناج به وفور يافت مي‌شود.

پتاسيم نيز علائم بيماري سندروم خستگي را كاهش مي‌دهد، توصيه مي‌شود مواد غذايي مثل اسفناج، سيب زميني، آب نارگيل، موز، لوبيا سفيد، زردآلوي خشك شده و قارچ را حتما در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد.

همچنين توجه داشته باشيد كه حتما برنامهٔ خواب خود را تنظيم كنيد، زيرا اختلالات خواب ، كم خوابي و يا خواب نامنظم باعث مي‌شود شدت سندروم خستگي مفرط افزايش پيدا كند و اگر از بي خوابي رنج مي‌بريد لازم است به فكر درمان آن باشيد.

براي آگاهي بيشتر درباره اختلالات خواب و درمان بي خوابي كليك كنيد.

سوالات متداول 

تغييرات در سبك زندگي چگونه مي‌تواند به درمان خستگي مزمن كمك كننده باشد؟ 

هنگامي كه شما در طول روز كمتر بخوابيد يا چند ساعت قبل از خواب خود از مصرف كافئين بپرهيزيد مسلما مي‌توانيد شب هنگام راحت تر به خواب برويد. لازم است كه هر شب در يك زمان مشخص به رخت خواب برويد تا بتوانيد الگوي خواب خود را شكل دهيد. همچنين انجام ورزش‌هاي روزانه و منظم و توجه به تغذيه بسيار مي‌تواند كمك كننده باشد. سعي كنيد آرامش را به زندگي خود با روش‌هايي از جمله مديتيشن، ماساژ و تنفس عميق ايجاد كنيد.

براي آشنايي بيشتر درباره سبك زندگي كليك كنيد.

براي درمان خستگي مزمن مي‌توان از دارو نيز استفاده كرد؟

داروي خاصي براي درمان وجود ندارد و تنها متخصص ممكن است براي كاهش دردهاي عضلاني، سردرد و سرگيجه و مشكلاتي از اين دست براي شما مسكن‌هايي مانند بروفن و استامينوفن تجويز كند.

 

براي دريافت مشاوره در زمينه سندروم خستگي مزمن مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خستگي مزمن | نشانه ها، علل و درمان سندروم خستگي مزمن

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۲۹:۱۱ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی