مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آگورافوبيا يكي از انواع فوبياهاست كه در دسته اختلالات اضطرابي قرار دارد و فرد مبتلا ترسي افراطي و غيرمنطقي نسبت به فضاهاي باز، شلوغ، مكان‌هاي عمومي و جاهايي كه در صورت حمله وحشتزدگي خروج سريع از آنجا دشوار باشد را تجربه مي‌كند. افراد مبتلا به آگورافوبيا نمي‌توانند به تنهايي از خانه بيرون بروند و اين مشكل ممكن است باعث شود كه فرد مبتلا مدت‌هاي زيادي را در خانه بماند يا براي بيرون رفتن دائما منتظر كسي باشد تا در كنار او احساس امنيت كند. مسلما اين وضعيت عملكردهاي روزانه شما را با اختلال‌هاي زيادي مواجه خواهد كرد. با اين حال روش‌هاي روان درماني و دارويي گوناگوني وجود دارد كه مي‌تواند به فرد مبتلا كمك كند تا هرچه سريع‌تر به درمان مشكل خود بپردازد. با توجه به اهميت موضوع در ادامه اين مقاله به نشانه‌ها، علل و راهكارهاي درماني آگورافوبيا اشاره خواهيم كرد. 

منبع: آگورا فوبيا

 

آگورافوبيا به چه ترس هايي گفته مي شود؟

همه افراد هنگامي كه به مكان‌هاي بسيار شلوغ مي‌روند پريشاني‌هايي را تجربه مي‌كنند اما برخي از افراد هنگام مواجه شدن با اين موقعيت‌ها با ترس و نگراني بسيار شديدتري مواجه مي‌شوند. در واقع در اين موقعيت‌ها آن‌ها مي‌ترسند كه در آن مكان گير بيافتند و در صورت لزوم نتوانند از آن جا فرار كنند. آن‌ها در اين شرايط ممكن است كه دچار حمله عصبي (حمله پانيك) شوند يا ضربان قلبشان به ميزان بسيار زيادي بالا رود. به ترس شديدي كه افراد در اين شرايط تجربه مي‌كنند آگورافوبيا گفته مي‌شود. آگورافوبيا مي‌تواند با ديگر انواع فوبيا نيز همراه گردد.

براي آگاهي بيشتر درباره انواع فوبيا و حملات پانيك كليك كنيد.

راه هاي تشخيص آگورافوبيا

براي اينكه بتوانيد اختلال آگورافوبيا را در خود تشخيص دهيد، لزوما بايد ترس و اضطراب شديدي را حداقل در دو موقعيت مكان‌هاي حمل و نقل عمومي، فضاهاي باز، مكان هاي شلوغ، مكان‌هاي بسته (در صورتي كه فقط در مكان‌هاي بسته باشد به آن كلاستروفوبيا مي‌گويند) و بودن در صف تجربه كنيد. در كنار اين مسئله موقعيت‌هاي آگورافوبيك هميشه ترس يا اضطراب را تحريك مي‌كنند و تاثيرات خود را بر عملكردهاي اجتماعي، شغلي و يا زمينه‌هاي مهم ديگر مي‌گذارد. همچنين فرد از موقعيت‌هاي آگورافوبيك به طور فعال اجتناب مي‌كند و نياز دارد كه يك همراه داشته و يا در شرايط سخت وضعيت را تحمل مي‌كند. تمامي اين نشانه‌ها بايد در حدود 6 ماه يا بيشتر تداوم يابد. 

البته اين مساله را در نظر بگيريد كه براي تشخيص و درمان اين مشكل به نظرات غير تخصصي يا نظرات شخصي خود و ديگران اكتفا نكنيد و حتما مشكل خود را با يك متخصص در جلسات مشاوره روانشناسي درميان بگذاريد.

براي آشنايي بيشتر با كلاستروفوبيا كليك كنيد.

علل آگورافوبيا

يكي از نظريه‌هايي كه در اين رابطه وجود دارد مسئله رفلكس مبارزه يا فرار بدن فرد مبتلا به آگورافوبيا است. بر طبق اين نظريه هنگام ترس و اضطراب بدن هورمون‌هايي مانند آدرنالين ترشح مي‌كند كه باعث مي‌شود فرد ضربان قلب پيدا كرده و تنفسش افزايش يابد. اين رفلكس پاسخ طبيعي بدن است و احتمال دارد در فرد مبتلا به آگورافوبيا اشتباه صورت گرفته و موجب هراس شود.

همچنين از ديدگاه زيستي سطوح بالاتر نوراپي نفرين مي‌تواند باعث شود كه فرد ترس و اضطراب شديدتري را تجربه كند. در كنار اين مسائل عوامل روانشناختي از جمله سوء مصرف الكل، تجربه رويداد آسيب زا در كودكي، تجربه يك رويداد استرس زا و سابقه قبلي بيماري از جمله ابتلا به افسردگي و يا ساير اختلالات اضطرابي مي‌توانند در اين امر موثر واقع شوند. 

براي شناخت بيشتر درباره اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

ارتباط اختلال پانيك و آگورافوبيا

در بسياري از موارد اختلال آگورافوبيا پس از تجربه يك يا دو حملۀ پانيك اتفاق مي‌افتد. فرد بعد از تجربه اين حمله‌ها دچار افكار منفي مي‌شود كه حمله‌ها مجددا اتفاق بيفتند. به همين خاطر از مكان‌ها و شرايطي كه تصور مي‌كند ممكن است در آن ها دچار حمله شود، اجتناب مي‌كند. هر چقدر كه اين اجتناب‌ها بيشتر و بيشتر مي‌شود، شدت اختلال آگورافوبيا نيز در فرد افزايش مي‌بايد و لزوم درمان فوبيا را بيش از قبل مي‌كند.

براي آگاهي بيشتر درباره درمان فوبيا كليك كنيد.

درمان اختلال آگورافوبيا

براي موثر بودن درمان، فرد مبتلا به آگورافوبيا بايد نسبت به مسأله خود و عامل ايجاد كننده آن آگاهي پيدا كند. شركت در جلسات مشاوره كنترل استرس در تشخيص بيماري و اقدام سريع تر براي درمان راهگشا است و باعث مي‌شود فوبيا به مكان‌هاي باز به راحتي درمان شود. شما مي‌توانيد براي آگاهي از روند دريافت مشاوره كنترل استرس و اضطراب كليك كنيد.

دارو درماني

براي درمان آگورافوبيا مي‌توان از دارو درماني استفاده كرد. داروهاي ضد افسردگي به منظور كاهش علائم اضطراب تجربه شده تجويز مي‌شود. يكي از اين داروها مي‌توان به مهار كننده‌هاي بازجذب سروتونين اشاره كرد. داروهاي ضد اضطراب نيز مي‌توانند كمك كننده باشند. موثرترين داروي ضد اضطراب بنزوديازپين‌ها هستند اما توجه داشته باشيد كه اين داروها اعتياد آور بوده و مي‌تواند براي شما مشكلاتي را به وجود آورد.

براي آشنايي بيشتر با داروهاي ضد افسردگي و شناخت علائم اضطراب كليك كنيد.

روان درماني

درمان شناختي رفتاري براي كمك به فرد در به چالش كشيدن افكار اضطرابي و مواجه كردن او با موقعيت‌هاي اضطراب آور استفاده مي‌گردد. متخصصان براي مواجه كردن فرد با موقعيت‌هايي كه به خاطر ترس از آن اجتناب مي‌كند، معمولا از روش مواجه سازي تدريجي، آرام سازي، ذهن آگاهي، مراقبه و... استفاده مي‌كنند.

روان درماني نيز به فرد كمك مي‌كند تا بتواند هيجان‌هاي خود را در موقعيت‌هايي كه ترس شديد را در او برمي‌انگيزد مديريت كند. استفاده از ريلكسيشن كمك بسياري در اين زمينه به فرد خواهد كرد. توجه داشته باشيد كه اختلال آگورافوبيا به ميزان بسيار زيادي قابل درمان و حتي قابل پيشگيري است. از آنجايي كه اين اختلال معمولا پس از حمله پانيك اتفاق مي‌افتد، پس از تجربه چنين حملاتي بهتر است قبل از اينكه نگراني‌هاي شما در مورد تكرار حمله‌ها شديد شود، از يك متخصص براي پيشگيري و درمان مساله خود كمك بگيريد.

در صورتي كه مايل هستيد درباره روش‌هاي مختلف درمان آگورافوبيا اطلاعات مناسبي كسب كنيد و نسبت به مشكل خود و يا اطرافيانتان بهترين راهكارها را انتخاب كنيد مي‌توانيد از مشاوران ما در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي به صورت تلفني و حضوري خدمات دريافت نماييد. اين مركز با داشتن مشاوراني برجسته اين امكان را براي شما فرآهم آورده است تا در كمترين زمان ممكن بتوانيد به درمان مشكلات خود بپردازيد.

براي آگاهي از روند دريافت مشاوره تلفني و مشاوره حضوري كليك كنيد.

سوالات متداول

آگورافوبيا با چه عوارضي براي فرد همراه است؟

آگورافوبيا مي‌تواند بر تمام جنبه‌هاي زندگي شما تاثيرات منفي خود را بگذارد. شما به دليل ابتلا به اين اختلال ممكن است حتي از خانه نيز خارج نشويد و به دليل فشار رواني و مشكلاتي كه داريد به افسردگي نيز دچار شويد و به مصرف الكل روي آوريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آگورافوبيا مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: آگورا فوبيا

امتیاز:
بازدید:
برچسب: آگورا فوبيا،
موضوع:
[ ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۳۶:۱۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی