مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

شربت ترياك نوعي داروي مسكن است كه از نظر طبقه بندي دارويي در دسته مواد افيوني قرار مي‌گيرد. كاربرد اين شربت امروزه بيش از هرچيز به عنوان درمان نگه دارنده ترك اعتياد به مواد مخدر است. به دليل خاصيت اعتياد آوري اين دارو پزشكان به صورت بسيار محدود آن را تجويز مي‌كنند. در حقيقت شربت ترياك به افرادي كه درگير اعتياد به مواد افيوني نظير ترياك، مورفين و هروئين هستند كمك مي‌كند تا بتوانند در طول فرايند سم زدايي دردهاي جسماني كمتري را تجربه كنند و دوره پرهيز را با موفقيت بيشتري پشت سر بگذارند. با اين حال اين دارو نيز با عوارض گوناگوني همراه است كه مصرف خودسرانه و يا قطع مصرف به صورت ناگهاني مي‌تواند مشكلات زيادي را براي فرد به وجود آورد. ما در ادامه در مورد كاربرد اين دارو و عوارض آن اطلاعات جامع تري را ارائه كرده‌ايم پس تا انتهاي مطلب همراه ما باشيد. 

منبع: شربت ترياك | موارد مصرف، عوارض مصرف

 

شربت ترياك و موارد مصرف آن

شربت ترياك يا تنتور اپيوم ماده‌اي افيوني و مسكن است كه اغلب در هر 5 ميلي ليتر آن 50 ميلي گرم مورفين وجود دارد. از جمله موارد مصرف اين دارو مي‌توان به درمان اسهال در بزرگسالان اشاره كرد. با اين حال اين دارو به دليل عوارض جانبي خاصي كه دارد به طور بسيار محدود و بيش از هرچيز براي سم زدايي و درمان وابستگي به اپيوئيدها به كار گرفته مي‌شود و يكي از انواع داروهاي ترك اعتياد است.

براي آشنايي بيشتر با انواع داروهاي ترك اعتياد كليك كنيد.

 

علت استفاده از شربت ترياك براي ترك اعتياد

يكي از روش‌هاي ترك اعتياد به مواد افيوني نظير ترياك، هروئين و مورفين كمك گرفتن از داروهاي نگه دارنده است. اين داروها به بيمار كمك مي‌كنند تا در اثر محروميت از مواد؛ علائم جسمي ناخوشايند كم تري را تجربه كند و به اين ترتيب بتوانند در مسير ترك پايداري بيشتري از خود نشان دهند. از جمله داروهايي كه به عنوان داروي نگه دارنده به افراد در حال ترك تجويز مي‌شود مي‌توان به متادون، بوپرنورفين و شربت ترياك يا همان تنتور اپيوم اشاره كرد.

 

دوز مصرف شربت ترياك براي ترك اعتياد

توجه داشته باشيد كه شربت ترياك خود يك ماده افيوني است و مصرف آن براي ترك اعتياد بايد با احتياط بسيار و تحت نظارت پزشك انجام شود. در غير اين صورت استفاده از آن مي‌تواند اعتياد جديدي را در شما ايجاد نمايد. هم چنين دوز مصرفي براي هريك از بيماران متناسب با وضعيت جسماني و ميزان شدت اعتياد آن‌ها به مواد مخدر متفاوت خواهد بود. در نتيجه مقدار دارويي كه براي يك نفر كمك كننده است در فرد ديگري مي‌تواند به آسيب منجر شود. به همين خاطر براي تعيين دوز دارو بايد حتما به پزشك مراجعه كنيد و از مصرف سرخود تنتور اپيوم جدا بپرهيزيد.

براي شناخت بيشتر انواع مواد مخدر كليك كنيد.

 

مصرف شربت ترياك در دوران بارداري

به دليل اينكه مورفين قابليت رد شدن از جفت را دارد استفاده از شربت ترياك در دوران بارداري مي‌تواند مشكل ساز شده و جنين را تحت تاثير قرار دهد. از جمله عوارض تنتور اپيوم بر جنين مي‌توان به زايمان زودرس، سقط جنين و مرده زايي اشاره كرد. از همين رو اگر قصد ترك اعتياد به كمك داروهاي نگه دارنده را داريد و در عين حال باردار هستيد لازم است در مورد وضعيت خود با پزشك مشورت كرده و به كمك مشاوره ترك اعتياد امن ترين روش درماني را انتخاب كنيد.

براي آشنايي بيشتر با بهترين روش‌هاي ترك اعتياد كليك كنيد.

 

عوارض جانبي مصرف شربت ترياك

مصرف شربت ترياك مي‌تواند همانند ساير مواد افيوني برخي عوارض جانبي را به همراه بياورد كه از جمله مهم ترين آن‌ها بايد به موارد زير اشاره كرد.

دپرسيون تنفسي

شربت ترياك با اثر گذاري بر مراكز تنفسي در بصل النخاع مي‌تواند منجر به دپرسون تنفسي شده و ميزان اكسيژن مغز و خون را تحت تاثير قرار دهد. از همين رو استفاده از اين دارو در مقادير بالا مي‌تواند خطرات جدي ايجاد نمايد.

ناراحتي‌هاي گوارشي

اين دارو بر گيرنده‌هاي اپيوئيدي در اعصاب روده اثر گذاشته و در نتيجه باعث كاهش حركات روده‌اي و يبوست مي‌شود. به همين خاطر است كه به عنوان درماني براي مشكل اسهال نيز در نظر گرفته مي‌شود. از جمله ديگر عوارض گواشي شربت ترياك مي‌توان به بروز حالت تهوع، استفراغ، دردهاي شكمي و اسپاسم مجاري صفراوي اشاره كرد.

مشكلات ادراري

شربت ترياك با افزايش تونوسيته يا همان انقباض عضلات مثانه و پيشابراه مي‌تواند باعث كاهش ادرار شده و احساس اسپاسم در اين نواحي را به همراه بياورد. البته در زنان مصرف شربت ترياك انقباض عضلات رحم را كاهش مي‌دهد كه اين امر براي كساني كه باردار هستند دردسر ساز شده و مي‌تواند منجر به طولاني شدن روند زايمان شود. 

تحريك هيستامين

شربت ترياك با تحريك آزادسازي هيستامين مي‌تواند منجر به مشكلات شبه آلرژيك شده و مواردي نظير احساس خارش و گرگفتگي را به بار بياورد. در نتيجه ممكن است پس از مصرف هيستامين احساس حساسيت كنيد و واكنش‌هاي آلرژيك از خود نشان دهيد. اگر علائم شديد بود لازم است كه با پزشك خود در مورد ادامه يا قطع مصرف دارو مشورت نماييد.

ايجاد تحمل و وابستگي

مصرف شربت ترياك در طولاني مدت و در دوزهاي كنترل نشده باعث ايجاد اثر تحمل و وابستگي مي‌شود. به اين معنا كه با استفاده از دوزهاي قبلي دارو نمي‌توانيد اثرات دلخواه آن را به دست بياوريد و به ناچار دائما مجبور به افزايش ميزان داروي خود مي‌شويد. همچنين وابستگي جسماني باعث مي‌شود در صورت قطع مصرف علائم جسماني ناخوشايندي را تجربه كنيد كه به آن‌ها سندروم محروميت از مواد گفته مي‌شود. از همين رو بسيار اهميت دارد كه از مصرف سرخود تنتور اپيوم بپرهيزيد.

ساير عوارض متفرقه

از جمله ساير عوارض مصرف شربت ترياك مي‌توان به احساس ضعف، بي قراري، سردرد، سرگيجه، بي خوابي و افسردگي اشاره كرد كه همگي تحت تاثير اثرگذاري شربت ترياك بر سيستم عصبي مركزي انسان ايجاد مي‌شوند.

 

موارد منع يا احتياط مصرف

استفاده از شربت ترياك در كودكان و يا بزرگسالاني كه به دليل مسمويت دچار اسهال شده‌اند ممنوعيت دارد. همچنين مصرف اين دارو در برخي شرايط پزشكي از جمله موارد زير نيز بايد با احتياط صورت بگيرد.

- دچار بودن به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و مصرف داروهاي مرتبط با فشار خون

- وجود بيماري‌هاي كبدي

- دچار بودن به اضافه وزن و چاقي

- ابتلا به مشكلات ادراري و پروستات

- سابقه ضربه به سر چرا كه شربت ترياك فشار درون جمجمه‌اي را افزايش مي‌دهد

- وجود مشكلاتي در مجاري صفراوي

با توجه به عوارضي كه شربت ترياك براي افراد مي‌تواند به وجود آورد بهتر است قبل از هرگونه مصرف خودسرانه با يك متخصص و مشاور براي درمان اعتياد خود صحبت كنيد تا دچار مشكلات جسمي و رواني نشويد و بهترين روش درماني را نيز انتخاب نماييد.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

- آيا استفاده از شربت ترياك در دوران شيردهي مجاز است؟

از آنجايي كه مورفين موجود در تنتور اپيوم مي‌تواند در شير انسان راه پيدا كند اغلب مصرف آن در دوران شيردهي با احتياط بسيار زياد صورت مي‌گيرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه شربت ترياك مي‌توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: شربت ترياك | موارد مصرف، عوارض مصرف

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۲۳:۲۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی