مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

كلاستروفوبيا يكي از انواع اختلالات رواني است كه فرد مبتلا ترس افراطي و شديدي را هنگامي كه در مكان هاي بسته قرار مي‌گيرد تجربه مي‌كند. شرايطي را در نظر بگيريد كه سوار آسانسور شديد و همين كه در آن بسته مي‌شود، دچار تنگي نفس، اضطراب شديد، عرق كردن و... مي‌شويد. در اين صورت به جاي اينكه آسانسور وسيله‌اي براي آسايش بيشتر شما باشد محرك ترسناكي ست، كه سعي مي‌كنيد هميشه از آن اجتناب كنيد و از راه پله استفاده كنيد. البته فرد مبتلا به كلاستروفوبيا، به هر فضاي بسته ديگري هم حساس است. مسلما در اين شرايط زندگي بسيار دشوار و هراس انگيز مي‌شود؛ حتي تصور بودن در يك مكان بسته براي اين افراد اضطراب شديد ايجاد مي‌كند به همين دليل بسيار اهميت دارد تا فرد مبتلا به سرعت درمان شود. خوشبختانه رويكردهاي درماني مختلفي وجود دارند كه مي‌توانند موثر واقع شوند و در ادامه بيشتر درباره آن‌ها صحبت مي‌كنيم. 

منبع: ترس مكان بسته

 

ترس از مكان هاي بسته يا كلاستروفوبيا

به طور كلي فوبيا به ترس افراطي، غير منطقي و مداوم نسبت به يك شي يا وضعيت خاص گفته مي‌شود. افرادي كه به كلاستروفوبيا مبتلا هستند از آسانسور، دستگاه ام آر آي، تونل‌ها و يا اتاق پرو نيز اجتناب مي‌كنند. حتي فكر بودن در جايي بسته نيز در اين افراد باعث اضطراب شديدي مي‌شود و علائمي مانند افزايش ضربان قلب، تعريق شديد، مشكل در تنفس و... را ايجاد مي‌كند. كلاستروفوبيا و آگورافوبيا به طور همزمان نيز ممكن است فرد را دچار خود كنند، هر دوي اين اختلالات در طبقه اختلالات اضطرابي قرار مي‌گيرد.

براي آگاهي بيشتر در زمينه اختلالات اضطرابي كليك كنيد.

سه بعد اساسي مطرح در كلاستروفوبيا

ترس از مكان هاي بسته، شامل سه بعد شناختي، هيجاني و جسماني است كه مي‌تواند به طور همزمان و يا به صورت علائم جداگانه در فرد رخ دهند.

1- بعد شناختي: يعني تفكراتي كه فرد در مورد مكان هاي بسته دارد؛ مانند گير كردن و راه نجات نداشتن، تمام شدن اكسيژن و... 

2- بعد هيجاني: حس ترس و اضطراب شديد و گاها غير قابل كنترل.

3- بعد جسماني: مانند بالا رفتن ضربان قلب، تعريق شديد، مشكل در تنفس، لرزش دست و پا و...  

علائم و نشانه هاي ترس از مكان هاي بسته ( كلاستروفوبيا )

شدت علائم تنگنا هراسي در افراد مبتلا متفاوت است. در موارد خفيف، فرد در مكان هاي بسته احساس تنش مي‌كند و تمايل به خروج از آن مكان را دارد و در موارد شديدتر حتي تصور بودن در مكان بسته، نشانه‌هاي شديد اضطراب را در فرد ايجاد مي‌كند. اصلي ترين علائم كلاستروفوبيا شامل موارد زير هستند.

  • اضطراب افراطي در هنگام مواجهه با مكان هاي بسته
  • ايجاد علائم جسماني و رواني ترس (مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شديد و...) بلافاصله بعد از مواجه شدن با مكان بسته
  • تلاش بسيار زياد براي اجتناب از مكان هاي بسته
  • اين علائم بيشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارند و بر عملكرد وي در زندگي اجتماعي، روابط بين فردي و شغلي تاثير منفي مي‌گذارد.

براي شناخت بيشتر درباره فوبيا و انواع فوبيا كليك كنيد.

علل ترس از مكان هاي بسته ( كلاستروفوبيا )

اصلي‌ترين دلايل شناخته شده در ايجاد كلاستروفوبيا مي‌تواند تجربيات اضطراب آور در گذشته مانند گير كردن در يك مكان بسته و به مدت طولاني باشد. در كنار اين مسئله داشتن سابقه تنبيه و زنداني شدن در دوران كودكي، براي مثال حبس در حمام و يا انباري نيز مي‌تواند موثر باشد. همچنين پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهند كه عوامل ژنتيكي مي‌تواند احتمال ابتلا به كلاستروفوبيا را افزايش دهد. به طور مثال آميگدال مغز افراد مبتلا كوچك تر از سايرين است. آميگدال مسئول پردازش هيجانات و احساسات در فرد است. اين ناحيه از مغز در اختلالات آگورافوبيا نيز كوچك تر است.

براي شناخت بيشتر درباره آگورافوبيا كليك كنيد.

درمان ترس از مكان هاي بسته (كلاستروفوبيا)

براي موثر بودن درمان فوبيا، فرد مبتلا به تنگناهراسي بايد نسبت به مسأله خود و عامل ايجاد كننده آن آگاهي پيدا كند. شركت در جلسات مشاوره كنترل استرس در تشخيص بيماري و اقدام سريع تر براي درمان راهگشا است و باعث مي‌شود فوبيا به مكان‌هاي بسته به راحتي درمان شود. شما مي‌توانيد براي آگاهي از روند دريافت مشاوره كنترل استرس و اضطراب كليك كنيد.

شناخت درماني

درمان شناختي يكي از موثرترين راهكارهاي درماني براي ترس از مكان هاي بسته است. افرادي كه كلاستروفوبيا دارند، مكان‌هاي بسته را بسيار خطرناك تر از چيزي كه هست مي‌پندارند. اين شيوه درماني، طرز فكر افراد مبتلا را نسبت به مكان هاي بسته تغيير مي‌دهد. درمان شناختي رفتاري مي‌تواند در درمان بسياري از اختلالات از جمله افسردگي نيز موثر واقع شود.

براي آشنايي بيشتر درباره درمان شناختي رفتاري كليك كنيد.

حساسيت زدايي منظم

حساسيت زدايي منظم روش ديگري در درمان فوبيا است. اين روش درماني سه مرحله دارد.

الف) تهيه ليست از حالت‌ها و موقعيت‌هايي كه در فرد اضطراب ايجاد مي‌كند؛ به ترتيب از محركي كه كمترين اضطراب را ايجاد مي‌كند تا محركي كه بيشترين اضطراب را ايجاد مي‌كند.

ب) يادگيري روش‌هاي آرميدگي و ريلكسيشن

ج) تصور كردن سلسله مراتب ليست، از محركي كه كمترين اضطراب را ايجاد مي‌كند به ترتيب تا اضطراب آورترين آن، در حالي كه فرد كاملا ريلكس است.

براي آشنايي بيشتر درباره درمان فوبيا كليك كنيد.

مواجهه درماني

مواجه درماني، شباهت زيادي با روش حساسيت زدايي منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار مي گيرد با اين تفاوت كه فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ مي كند تا به تدريج اين اضطراب براي فرد عادي شود.

دارو درماني

در مواردي كه شدت اختلال كلاستروفوبيا بالا باشد، در ابتدا داروهاي ضد اضطراب و ضد افسردگي تجويز مي‌شوند و بعد از كاهش علائم، مي‌توان روان درماني را آغاز كرد. در واقع در اين افراد سروتونين مي‌تواند تاثير گذار باشد كه داروهاي ضدافسردگي نيز به همين منظور تجويز مي‌شوند.

براي شناخت بيشتر درباره سروتونين و داروهاي ضد اضطراب كليك كنيد.

كلام آخر

كلاستروفوبيا اختلالي است كه مي‌تواند تاثيرات خود را بر جنبه‌هاي متنوع زندگي شما بگذارد و لازم است كه به سرعت درمان شود. همچنين اين اختلال مي‌تواند باعث به وجود آمدن مشكلات ديگري از جمله افسردگي نيز شود. در صورتي كه مايل هستيد درباره روش‌هاي مختلف درمان كلاستروفوبيا اطلاعات مناسبي كسب كنيد و نسبت به مشكل خود و يا اطرافيانتان بهترين راهكارها را انتخاب كنيد مي‌توانيد از مشاوران ما در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي به صورت تلفني و حضوري خدمات دريافت نماييد. اين مركز با داشتن مشاوراني برجسته در زمينه اختلالات رواني اين امكان را براي شما فرآهم آورده است تا در كمترين زمان ممكن بتوانيد به درمان مشكلات خود بپردازيد.

براي آگاهي از روند دريافت مشاوره تلفني و مشاوره حضوري كليك كنيد.

سوالات متداول

تشخيص اختلال كلاستروفوبيا چگونه امكان پذير است؟

روانشناسان معمولا در كنار انجام مصاحبه به بررسي كامل علائم، علل وقوع و رويدادهايي كه در چند ماه اخير و حتي دوران كودكي براي شما اتفاق افتاده است مي‌پردازند و سپس درباره عملكرد شما در محيط هاي مختلف تحصيلي، شغلي و اجتماعي سوالاتي پرسيده مي‌شود تا به تشخيص دقيق منجر گردد. اين فرآيند مي‌تواند از طريق مشاوره تلفني نيز انجام گيرد.

براي دريافت مشاوره در زمينه تشخيص و درمان فوبياي مكان هاي بسته مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ترس مكان بسته

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ترس مكان بسته،
موضوع:
[ ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۵:۵۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی