مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

مادران شاغل امروزه درصد بيشتري از زنان جامعه را تشكيل مي‌دهند. اشتغال زنان پديده‌اي رايج در جوامع مختلف است كه در سال‌هاي اخير به دليل مشكلات اقتصادي و رشد فرهنگي جامعه نمود بيشتري پيدا كرده است. مسلما مادران شاغل فشار مضاعفي را به خاطر نقش مادري احساس خواهند كرد. اشتغال مادران مي‌تواند فوايدي براي كودك داشته باشد و هم در عين حال مضراتي براي فرزندپروري نيز به بار بياورد. آنچه كه اهميت دارد نحوه مديريت شرايط است و مادران شاغل با رعايت نكاتي مي‌توانند سلامت جسماني و رواني خود و فرزندانشان را تضمين كنند كه در ادامه اين مقاله به بررسي تمام اين مباحث مي‌پردازيم. همچنين بهره بردن از مشاوره كودك و مشاوره خانواده در راستاي بهبود روابط مادر با فرزند و همچنين مادر با همسر مي‌تواند تاثيرات مثبتي داشته باشد. 

منبع: مادران شاغل

 

مادران شاغل

در حال حاضر تعداد زناني كه خواهان كار در برون منزل و اشتغال هستند بسيار بيشتر از سال‌هاي گذشته شده و دامنه و تنوع شغلي كه زنان وارد آن مي‌شوند، نيز گسترده‌تر شده است. بسياري از مادران بعد از زايمان كار خود را كنار مي‌گذارند و به فرزند خود مي‌پردازند و بسياري ديگر نوع شغل خود يا ميزان آن را تغيير مي‌دهند تا تداخل كمتري با امور فرزند و تربيت او داشته باشد.

اشتغال مادر به معني سنگين‌تر شدن مسئوليت‌هاست و اين مسئله مخصوصا در خانواده‌هايي كه امور جاري منزل آن به شكل پيش فرض وظيفه زن پنداشته مي‌شود، چند برابر خواهد شد. اشتغال زنان ممكن است بر روابط زناشويي نيز تاثير بگذارد، مشاوره خانواده مي‌تواند به زوجين براي به حداقل رساندن تنش‌ها ياري برساند.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره خانواده و تجربه مادري كليك كنيد.

علل اشتغال مادران

اشتغال مادران گاهي به علت مسائل مالي است يعني زن و شوهر براي اينكه درآمد كافي براي زندگي داشته باشند، مجبور هستند هر دو كار بكنند. ممكن است بسياري از زنان تمايل به كار بيرون از منزل نداشته باشند ولي صرفا به خاطر مسائل مالي مجبور به ادامه باشند. البته قشر كثيري از زنان به علت علاقه به اشتغال روي مي‌آورند. آن‌ها ممكن است از سال‌هاي نوجواني براي آينده شغلي خود برنامه ريزي كرده باشند، سال‌ها تحصيل كرده يا به مهارت آموزي پرداخته باشند. در واقع شغل منبع رضايت و شادي چنين زناني مي‌باشد. براي برخي از زنان هم شغل وسيله اي براي استقلال مالي مي‌باشد. يعني آن‌ها دوست دارند به لحاظ مالي مستقل باشند و به اصطلاح دستشان در جيب خودشان باشد.

با اين حال آنچه كه اهميت پيدا مي‌كند نقش مادر در تربيت فرزندان است و اينكه مادر در كنار شغلي كه دارد بتواند به درستي از فرزند خود مراقبت كند و مسئوليت‌هايي كه بر عهده او در زمينه مادري و كاري است با يكديگر تداخل پيدا نكنند.

براي اطلاع بيشتر در زمينه نقش مادر در تربيت فرزندان كليك كنيد.

پيامدهاي مثبت اشتغال مادران

در گذشته باور بر اين بود كه اشتغال مادران امري مخرب در جريان رشد كودك است و مادر شدن مساوي با خانه نشيني است. با تغيير نگرش جامعه به اشتغال مادران و ورود روزافزون زنان به حيطه‌هاي شغلي، اين نگرش تغيير پيدا كرده است و حتي بررسي‌هاي دانشمندان حاكي از اثرات مثبت اشتغال مادران روي كودكانش است. به طور خلاصه مي‌توان پيامد‌هاي مثبت اشتغال مادران را چنين برشمرد.

1- اگر شغل باعث افزايش رضايت از زندگي، اعتماد به نفس و شادي شود، بنابراين سلامت روان هم در نتيجه آن افزايش مي‌يابد. مادري كه سلامت روان بيشتري داشته باشد، بهتر مي‌تواند وظايف مادري خود را ايفا كند و فرزندان سالم تري مي‌پروراند.

2- مادران شاغل ممكن است باعث شوند كودكانشان استقلال بيشتري را تجربه كنند و در نتيجه مسئوليت پذيري كودك پرورش پيدا مي‌كنند. براي آشنايي بيشتر درباره مسئوليت پذيري كودكان كليك كنيد.

3- كودكان مادران شاغل در آينده بيشتر به اشتراكي بودن ازدواج مي‌انديشند يعني دختران بيشتر ممكن است شاغل بودن را دوست داشته باشند و پسران بيشتر قائل به كمك كردن به همسر در خانه داري و فرزندپروري باشند.

4- كودكاني كه مادران شاغل دارند معمولا به مهدكودك مي‌روند. مهدكودك علاوه بر ارتقاء مهارت‌هاي اجتماعي كودكان، در مسائل مختلفي آموزش مي‌بينند. اين آموزش‌ها باعث پيشرفت مهارت‌هاي شناختي آن‌ها شده و ممكن است زير ساخت مناسبي براي مهارت‌هاي تحصيلي بعدي بشود.

5- مرداني كه همسران شاغل دارند، ياد مي‌گيرند كه در جريان فرزندپروري دخالت بيشتري داشته باشند. اين در حاليست كه مرداني كه زنانشان شاغل نيستند، به طور كامل رشد و تربيت فرزند را به همسر محول مي‌كنند. يقينا دخالت پدر در فرزندپروري تاثيرات بسيار مثبتي روي كودك مي‌گذارد و باعث مي‌شود كودك رابطه بهتري با پدر خود پرورش دهد. مشاوره كودك به والدين براي اتخاذ بهترين روش تربيتي كمك مي‌كند.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره كودك كليك كنيد.

پيامد هاي منفي و مشكلات مادران شاغل

علاوه بر مزيت‌هاي گفته شده، ممكن است اشتغال مادران آسيب‌هايي را هم به دنبال داشته باشد.

1- اشتغال مادر ممكن است باعث فشار روحي و خستگي رواني او شود. اين فشار و تنش‌ها اگر به محيط خانه منتقل شود هم براي كودك مضر است هم براي روابطي كه بين مادر و كودك شكل مي‌گيرد. يعني ممكن است مادر ديگر براي كودك خود حوصله و انرژي نداشته باشد و علاوه بر اينكه كميت ارتباطشان در طول روز كم است، كيفيت آن هم پايين بيايد.

2- برخي مادران در مورد اشتغال خود دچار احساس گناه مي‌شوند و بنابراين سعي در جبران افراطي زماني كه با كودك خود نيستند مي‌كنند يا شروع به باج دادن به كودك مي‌كنند. اين امر مي‌تواند منجر به آسيب در كودك شود.

3- فشار كارهاي خانه و مسئوليت‌هاي مادري از يك طرف و فشار شغلي از طرف ديگر ممكن است سلامت روان يك مادر شاغل را پايين بياورد.

4- اگر كيفيت رابطه مادر و كودك پايين بيايد، بسياري از اين كودكان ممكن است از داشتن مادر شاغل ناراضي باشند و احساس تنهايي كنند يا مجبور شوند ساعات زيادي را در منزل تنها بمانند. اين تنها ماندن علاوه بر خطراتي كه براي سلامت روان كودك دارد، ممكن است خطرات ديگري هم داشته باشد. به هر حال كودكان شيطنت‌هايي دارند كه ممكن است منجر به آسيب شود. مثلا روشن كردن گاز و مسائلي از اين دست.

5- فرستادن كودك به مهدكودك، مخصوصا مهدكودك‌هاي با كيفيت پايين كه مراقبين ثابت ندارند، ممكن است باعث اضطراب كودك و ايجاد دلبستگي نا ايمن در وي شوند.

براي اطلاع بيشتر درباره فرستادن كودك به مهدكودك و دلبستگي در كودكان كليك كنيد.

نكات و توصيه‌ها براي مادران شاغل و بچه داري

همانطور كه گفته شد اشتغال مادران خوبي‌ها و بدي‌هايي دارد. نمي‌توان به شكل مطلق گفت كه اين امر آسيب‌زا هست يا نه؛ بلكه در يك بافتار وسيع نياز به بررسي دارد. براي اينكه اشتغال شما باعث آسيب به فرزندتان نشود، به نكات زير توجه كنيد.

1- بهتر است كودكان از سه‌سالگي به بعد وارد مهدكودك شوند. تا قبل از آن اگر در محيط خانه مثل خانه مادربزرگ و پدربزرگ باشند يا يك پرستار ثابت و مطمئن داشته باشند. بسياري از مهدكودك‌هاي كيفيت نگهداري مناسبي براي فرزندان شما دارند مهم است كه مراقبان سريعا تغيير نكنند.

2- به كيفيت رابطه‌تان با فرزندتان توجه كنيد. ناچارا مجبور هستيد زمان كمتري را در كنار فرزند خود بگذرانيد ولي با بالا بردن كيفيت رابطه مي‌توانيد خيالتان را راحت كنيد. سعي كنيد زمان‌هايي را براي بازي با كودكتان، صحبت از وقايع مهدكودك يا مدرسه، احساسات و نيازهايش در نظر بگيريد.

3- به خودتان هم زماني را اختصاص دهيد. داشتن زماني براي خودتان كمك مي‌كند شاداب شده و خستگي‌تان كاهش يابد. اين زمان مي‌تواند نيم ساعت خوابيدن، ورزش كردن يا هر چيز ديگري باشد كه خودتان دوست داريد.

4- از همسرتان بخواهيد همراه و همپاي شما باشد و در امور خانه داري و نگهداري فرزندان كمكتان كند.

5- كمال گرا نباشيد. يادتان باشد هيچ انساني بدون عيب و نقص نيست و قرار نيست شما در همه چيز نمونه و زبانزد باشيد. اينكه بعضي از جنبه‌هاي زندگي تان كمي نقص داشته باشد چيز بدي نيست.

6- برنامه‌ريزي كليد اصلي زندگي موفق است. برنامه‌ريزي داشته باشيد و اولويت‌هايتان را مشخص كنيد.

7. از آنجايي كه جدايي كودك از مادر شاغل مي‌تواند براي هر دو سخت باشد بهره بردن از كمك يك مشاور و متخصص مي‌تواند به شما كمك كند تا مشكلات كمتري را تجربه كنيد.

براي آشنايي بيشتر درباره جدايي كودك از مادر شاغل كليك كنيد.

سوالات متداول درباره مادران شاغل

از چه سني كودك خود را مي‌توانم به مهد كودك ببرم؟

بهتر است كودكان از سه سالگي به بعد وارد مهدكودك شوند چراكه بعد از اين سن دلبستگي ايمن در كودك شكل گرفته و اگر قبل از آن كودك به مهد كودك برود اين مسئله ممكن است باعث اضطراب و ايجاد دلبستگي نا ايمن در وي شود.

آيا شغل مادر مي‌تواند در رابطه مادر و كودك اثر مثبت داشته باشد؟

مسلما بله. مادران شاغل معمولا از سلامت رواني بالاتري برخوردار بوده كه اين مسئله تاثيرات مثبت خود را بر روابط مادر و كودك مي‌گذارد. همچنين به دليل نبود مادر در منزل مسئوليت پذيري كودك افزايش پيدا مي‌كند و با پدر نيز مي‌تواند تعامل بيشتري داشته باشد.

براي دريافت مشاوره در زمينه فرزندپروري مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: مادران شاغل

امتیاز:
بازدید:
برچسب: مادران شاغل،
موضوع:
[ ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۵:۱۳:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی