مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آيا با روش‌هاي ترك اعتياد به ترياك آشنا هستيد؟ ترياك يكي از انواع مواد مخدر است كه وابستگي جسماني و رواني زيادي در مصرف كننده ايجاد مي‌كند. ترك اعتياد به ترياك با آشفتگي، سردرگمي و دردهاي مختلف جسماني همراه است كه همين امر مشكلات فراواني را هنگام ترك ايجاد مي‌كند. در كنار آن مشكلات رواني نيز باعث مصرف مجدد ترياك بعد از ترك مي‌شود. به همين خاطر تلاش براي كاهش بار رواني اعتياد بسيار مهم است تا فرد بتواند ترك كاملي را تجربه كند. در كنار آن بهره بردن از سبك زندگي سالم و حمايت خانواده مي‌تواند فرايند درمان را تسهيل نمايد. در ادامه به طور كامل درباره روش‌هاي ترك اعتياد به ترياك اشاره خواهيم كرد پس همراه ما باشيد. 

منبع: ترك ترياك | بهترين روش ترك اعتياد به ترياك

 

3 چالش اصلي در ترك اعتياد به ترياك

فرد مصرف كننده در زمان ترك اعتياد به ترياك با سه چالش بزرگ روبرو مي‌شود كه موارد زير را در برمي‌گيرد.

1. چالش اول در ترك ترياك، خماري است. خماري حالاتي مانند درد در بدن، تعريق شديد، ضربان قلب بالا، نگراني و بي‌قراري را شامل مي‌شود.

2. مسئله ديگر در ترك ترياك، وسوسه و بي‌تابي فرد براي مصرف مجدد است. اين وسوسه در بسياري موارد منجر به مصرف مجدد ترياك مي‌شود.

3. چالش سوم بعد از پاكي جسماني و سم‌زدايي اتفاق مي‌افتد چرا كه فرد در اين زمان بايد بتواند مراقبت‌هاي لازم را به عمل بياورد تا در مرحله ترك و پرهيز باقي بماند و دچار لغزش نشود. براي اين كار لازم است كه بتواند عوامل دروني و بيروني را كه در تحريك او به مصرف نقش دارند شناسايي كند و به كمك روان درمانگر براي مواجهه درست با آن‌ها برنامه ريزي كند.

علائم ترك اعتياد به ترياك

تشخيص اعتياد به ترياك با استفاده از تست ترياك امكان پذير است. در طبقه بندي مواد اعتياد آور، ترياك در دسته مخدرها قرار مي‌گيرد. مشكلات جسماني پس از كنار گذاشتن مواد مخدر، از مشكلات و موانع اصلي بر سر راه ترك اين مواد محسوب مي‌شود. به همين دليل كنار گذاشتن ترياك نيز معمولا با دردهاي جسماني متعددي همراه است. علاوه بر اين ترك ترياك در سطح رواني هم فشارهايي را به فرد وارد مي‌كند و منجر به مشكلاتي مي‌شود. از جمله مهمترين علائم  جسمي و رواني ترك اعتياد به ترياك مي‌توان به موارد زير اشاره داشت.

- دردهاي عضلاني و درد در مفاصل

- لرزش و سردرد

- احساس بي تابي و بي قراري

- تعريق

- نگراني و اضطراب

- دچار شدن به مشكلات گوارشي نظير، دردهاي شكمي، حالت تهوع، اسهال و استفراغ

- بي خوابي و پرخاشگري

علائم ترك اعتياد در برخي موارد سبب مصرف مجدد در فرد مي‌گردد. اما راه هايي براي كاهش علائم ترك و خماري وجود دارد كه براي اطلاع از اين روش‌ها مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي هنر زندگي تماس بگيريد.

براي اطلاع بيشتر درباره تست ترياك و علائم اعتياد به ترياك كليك كنيد.

روش هاي ترك اعتياد به ترياك

شيوه‌هاي مختلفي براي ترك ترياك از جمله مصرف دارو و مراجعه به كمپ تا درمان‌هاي خانگي وجود دارد. انتخاب روش صحيح ترك اعتياد از فردي به فرد ديگر متفاوت است و  متخصصان بسته به شرايط جسمي و رواني فرد، درمان متناسب را به او پيشنهاد مي‌دهند. در ادامه به بررسي انواع روش‌هاي موجود براي ترك اعتياد به ترياك پرداخته شده است.

1- داروهاي ترك اعتياد

از جمله داروهاي ترك اعتياد به ترياك مي‌توان به شربت ترياك، متادون (به صورت قرص و شربت)، نالوكسان، اپيوم، بوپرنوفين يا B2 اشاره كرد. از مزيت‌هاي استفاده از اين داروها اين است كه جايگزيني آن‌ها با داروي اصلي باعث مي‌شود فرد علائم ترك آزاردهنده را كمتر تجربه كند و بتواند ترك آسان تري داشته باشد. مصرف داروهاي ترك اعتياد حتما بايد زير نظر يك متخصص انجام شود چرا كه ممكن است خود اين داروها سوء مصرف شوند يا سبب بروز پيامدهاي جبران ناپذيري براي فرد شود. شما مي‌توانيد براي دريافت مشاوره ترك اعتياد با مشاوران مركز مشاوره رواشناسي هنر زندگي تماس بگيريد.

براي دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

2- كمپ ها و مراكز ترك 

مراكز و كمپ‌هاي زيادي وجود دارند كه در آن‌ها براي ترك ترياك خدمات گوناگوني از جمله قرنطينه، مصرف دارو و مشاوره ترك اعتياد ارائه مي‌شود. البته اكثر كمپ‌هاي اجباري كه بدون مجوز رسمي اقدام به درمان افراد مي‌كنند به دليل انجام روش‌ها و رفتارهاي غير تخصصي آسيب‌هاي زيادي را در افراد به وجود مي‌آورند و ممكن است منجر به ايجاد اثرات عكس در مسير ترك شوند. به همين دليل لازم است كه در انتخاب مراكز و كمپ‌هاي ترك بيشتر دقت كنيد. براي دريافت آدرس كمپ‌ها و مراكز ترك اعتياد مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره ورانشناسي هنر زندگي تماس بگيريد.

3- گروه هاي ترك 

گروه‌هاي ترك، جمعي از افرادي هستند كه ترك كرده‌اند يا در حال قطع مصرف مي‌باشند. آن‌ها تجربياتشان را با هم به اشتراك مي‌گذارند و از اين طريق، سعي مي‌كنند با ارائه درك متقابل از يكديگر، راهكارها و روش‌هايي را كه براي ترك استفاده كرده‌اند در اختيار همديگر قرار دهند. بزرگترين مزيت اين گروه‌ها احساس همدلي و تعلق به يك جمع شبيه خانواده است. گروه‌هاي NA معروف‌ترين گروه‌هاي خودياري در ترك مواد محسوب مي‌شوند.

براي شناخت بيشتر درباره روش‌هاي ترك اعتياد به مواد مخدر كليك كنيد.

4- بيزاري درماني

يكي از شيوه‌هاي ترك اعتياد كه توسط متخصصين انجام مي‌شود بيزاري درماني است. البته اين درمان بيشتر در اعتياد به الكل مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما در اعتياد به ترياك نيز مي‌تواند مفيد باشد. در اين شيوه فرد را  نسبت به مواد متنفر مي‌كنند. به اين صورت كه هم‌زمان با مصرف ترياك حالات ناخوشايندي را در او به وجود مي‌آورند. مثلاً با مصرف يكسري داروها در فرد حالت تهوع ايجاد مي‌كنند. همايند شدن مصرف ترياك باتجربه حالات ناخوشايند نوعي شرطي‌سازي را به وجود مي‌آورد كه باعث مي‌شود شخص مصرف كننده پس از اين دوره در صورت مواجه شدن با ترياك احساس تنفر كند.

5- تغيير در دوز مصرفي

بدليل وابستگي فرد معتاد قطع ناگهاني مصرف مي‌تواند خطرناك باشد و عوارض ناخوشايندي را به وجود آورد. علاوه بر اين احتمال بازگشت به مصرف در صورت قطع ناگهاني بيشتر است. ايجاد تغيير تدريجي در دوز مصرفي باعث مي‌شود كه فرد بتواند با درد خيلي كمتر و احتمال بازگشت پايين تري ترياك را ترك كند.

توجه به بار رواني ترك اعتياد به ترياك

در تمامي روش‌هايي كه ذكر شد بيشتر جسم و نياز فيزيكي بيمار به ترياك در نظر گرفته مي‌شود اما بايد بدانيم اعتياد به ترياك تنها يك بيماري جسماني نيست بلكه بخش مهم‌تر آن را فكر و روان فرد تشكيل مي‌دهد. در صورتي كه به بخش رواني ترك توجه نگردد، بازگشت قطعا رخ خواهد داد. همانطور كه شاهد هستيم معتاداني را مي‌بينيم كه بارها بعد از سم زدايي و تصميم براي ترك باز هم به اعتياد روي مي‌آورند، چرا كه حمايت‌ها و درمان‌هاي روانشناختي براي آن‌ها رخ نداده است.

پس اگر به دنبال يك درمان موفق و بدون بازگشت هستيم بايد بدانيم كه نمي‌توان اين بخش از درمان را ناديده گرفت. درمان‌هاي روانشناختي كه صورت مي‌گيرد باعث افزايش اعتماد به نفس و كسب مهارت‌هاي فردي و شناختي در فرد مي‌شود. مهم ترين موضوع، مقابله با وسوسه مصرف مجدد است كه از طرق مختلف توسط متخصص بر روي آن كار مي‌شود.

براي شناخت بيشتر درباره روش‌هاي افزايش اعتماد به نفس كليك كنيد.

راهكار هاي كمكي ترك اعتياد به ترياك

روش‌هاي گوناگوني وجود دارند كه به افراد كمك مي‌كنند تا فرايند ترك اعتياد به مواد مخدر را بهتر و سريعتر طي كنند. اين شيوه‌ها به بهبود سلامت و كارايي فرد ياري مي‌دهند. متخصصان از اين روش‌ها بعنوان توانمند سازي ياد مي‌كنند. از جمله روش‌هاي كمكي براي ترك مصرف مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • وزرش كردن
  • شركت در انجمن‌هاي معتاداني كه ترك كرده‌اند
  • استفاده از رژيم غذايي مناسب

 

كلام آخر درباره ترك اعتياد به ترياك

از اقدامات بسيار مهمي كه روانشناس در طول جلسات درماني انجام مي‌دهد مي‌توان به انجام مصاحبه انگيزشي در آغاز مراحل ترك، دادن راهكارهاي عملي براي مواجهه با وسوسه‌هاي مصرف و تعيين اقداماتي براي پيشگيري از بازگشت به مصرف اشاره كرد. هم‌چنين بررسي ريشه‌اي عواملي كه منجر به آغاز اعتياد در فرد شده‌اند و تلاش براي حل و فصل آن‌ها منجر به پايداري بيشتر بيمار در دوره پرهيز و موفقيت بيشتر او در ترك مي‌شود.

ترك فرايندي زمان‌بر و پيچيده است و به همكاري كل سيستم خانواده نياز دارد. دريافت حمايت اجتماعي مناسب از جانب خانواده تا حد زيادي فرايند ترك را تسهيل مي‌كند و در ميزان موفقيت فرد در اين راه سهم بسزايي دارد؛ چراكه اعضاي خانواده مي‌توانند انگيزه مناسبي براي ترك ايجاد كنند و به ماندن فرد در مسير پرهيز نيز كمك كنند. به منظور افزايش حمايت‌هاي خانوادگي و بهبود نحوه برخورد آن‌ها با فرد مصرف كننده جلسات مشاوره خانواده‌درماني و كلاس‌هاي آموزشي در زمينه اعتياد كه براي خانواده‌ها تشكيل مي‌شود، تأثير بسزايي خواهد داشت.

براي اطلاع بيشتر درباره روند ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

بهترين روش ترك اعتياد به ترياك چيست؟

روش‌هاي درمان ترياك مي‌تواند از فردي به فرد ديگر متفاوت باشد اما توجه داشته باشيد كه با انتخاب هر كدام از روش‌ها از جمله بيزاري درماني، دارو درماني يا گروه درماني لازم است كه به بار رواني ترك ترياك نيز توجه داشته باشيد و در كنار خود از يك روانشناس و مشاور بهره ببريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درمان اعتياد به ترياك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ترك ترياك | بهترين روش ترك اعتياد به ترياك

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۲۴:۰۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی