مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

ازدواج زودهنگام مسئله رايجي در برخي از جوامع از جمله ايران مي باشد. البته اين مسئله چالش بر انگيز طرفداران و مخالفاني دارد كه به نقد آن مي پردازند. ازدواج زود هنگام به ازدواج زير 18 سال گفته مي شود كه به علل مختلفي در ايران رواج دارد. مسائل فرهنگي، اقتصادي، مذهبي و فردي از عوامل سوق دهنده افراد به سمت ازدواج در سن پايين است. اما اين پديده خود منجر به مشكلات زيادي براي فرد، خانواده و جامعه ميشود. مشاوره قبل از ازدواج مي تواند افراد را براي يك تصميم گيري منطقي آماده سازد، در چنين شرايطي خانواده ها و زوجين با دانش بر مشكلات ازدواج در سن پايين موفق ميشوند كه تصميم گيري بهتري داشته باشند؛ همچنين با آگاهي از پيامدهاي منفي ازدواج در سن پايين، با آمادگي بيشتري براي شروع زندگي مشترك قدم بردارند.

منبع:  ازدواج زودهنگام

 

ازدواج زودهنگام

سن ازدواج به صورت قانوني در ايران 13 سالگي مي‌باشد. البته در سنين پايين‌تر تحت شرايط خاص با بررسي قاضي، اجازه ازدواج صادر خواهد شد. اين در حالي است كه سن رسمي ازدواج در سطح جهان 18 سال در نظر گرفته مي‌شود. در واقع منظور از ازدواج زودهنگام ، پايين‌تر از 18 سال است. در جوامع مدرن مبناي ازدواج هر فرد تمايل و انتخاب خودش مي‌باشد؛ يعني ازدواج يك انتخاب شخصي است كه فرد بالاي 18 سال در موردش تصميم مي‌گيرد. معمولا در اين جوامع ازدواج قبل از 18 سالگي غير قانوني بوده و مردم هم تمايلي براي آن ندارند. ازدواج امري تحميلي در نظر گرفته نمي‌شود و خانواده‌ها در مورد آن تصميم نمي‌گيرند.براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه سن ازدواج كليك كنيد.

در مغايرت با فرهنگ غربي، ازدواج در ايران به شكل يك سرنوشت قطعي براي فرزندان در نظر گرفته مي‌شود و والدين از سال‌ها قبل براي آن برنامه ريزي كرده و حتي در انتخاب فرد مناسب براي ازدواج با فرزندشان تصميم گيري مي‌كنند. عاملي كه باعث مي‌شود فرد در معيارهاي انتخاب همسر هيچ نقشي نداشته باشد. براي اطلاع بيشتر در زمينه معيارهاي انتخاب همسر كليك كنيد. 

شيوع ازدواج زودهنگام

ازدواج زود هنگام يعني زير سن 18 سال، در ايران شيوع بالايي دارد؛ طبق آمارها شيوع كودك همسري براي دختران زير سن قانوني حدود 65 درصد و براي پسران حدود 35 درصد است. متاسفانه حدود بيست در صد اين افراد تحصيلات كمتر از ديپلم دارند. عدم تحصيلات كافي به معني ناآگاهي بيشتر در مورد ازدواج و بروز مشكلات است. 

علل ازدواج زود هنگام چيست؟

ازدواج زودهنگام در بسياري از مناطق كشور به ويژه در شهرهاي كوچكتر و فرهنگ‌هاي روستايي يك امر طبيعي بوده و اصولا تشويق و تاييد مي‌شود. براي ازدواج در سن پايين علل متعددي وجود دارد كه در ادامه آن‌ها را بررسي مي‌كنيم:

1. علل فرهنگي

در برخي از فرهنگ‌ها، ازدواج زودهنگام يك فضيلت و ارزش محسوب مي‌شود. اين مسئله بيشتر در مورد زنان صادق است تا مردان؛ ولي به هرحال فرهنگ غالب جامعه تشويق به ازدواج در سن پايين مي‌باشد. در واقع تا همين چندي پيش تخطي از اين امر، فشار اجتماعي زيادي بر زنان وارد مي‌كرد. در بسياري از خرده فرهنگ‌ها دختران هر چقدر زودتر ازدواج كنند، بهتر است و تحصيل يا اشتغال زنان ارزش پنداشته نمي‌شود. در واقع والدين فكر مي‌كنند اگر دختر دير ازدواج كند، حرف شنوي‌اش از والدين كاهش پيدا كرده و ديگر نمي‌توان او را كنترل كرد. البته اين نگراني در مورد پسران هم وجود دارد ولي آزادي پسران در خانواده بيشتر است.

2. علل فردي

برخي نوجوانان در ارتباط با جنس مخالف و تجربه رابطه عاطفي شديد، تصميم به ازدواج مي‌گيرند. در واقع انگيزه ازدواج در آن‌ها صرفا وصال به معشوق است و بدون هيج آگاهي يا پيش زمينه‌اي در مورد مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق تصميم مي‌گيرند زندگي مشترك خود را آغاز كنند. در اين شرايط ممكن است حتي عليرغم مخالفت‌هاي خانوادگي، اين نوجوانان در امر ازدواج پافشاري نمايند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه مهارت هاي لازم براي ازدواج موفق كليك كنيد. 

3. علل مذهبي

به گناه افتادن جوانان و وارد شدن به روابط نامشروع و افكار گناه آلود يكي از نگراني‌هاي اصلي جوامع مذهبي است. در واقع براي صيانت نفس جوانان، يعني زماني كه ميل جنسي آن‌ها فعال مي‌شود، ازدواج زود هنگام توصيه مي‌گردد. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه ميل جنسي كليك كنيد.

اين زمان معمولا دوران نوجواني و بلوغ است كه در واقع همين تفكر و ترس از به گناه افتادن باعث مي‌شود كه والدين نوجوان خود را به سمت ازدواج سوق دهند. اين مسئله باعث ميشود حتي دوران نامزدي كوتاه‌تر از زمان معمول براي آشنايي زوجين باشد. در صورتي كه اين مدت، زمان مناسبي براي شناخت پيش از ازدواج است. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه شناخت پيش از ازدواج كليك كنيد.

4. علل اقتصادي

فشارهاي اقتصادي در خانواده‌هاي پر جمعيت باعث مي‌شود والدين سريع‌تر به اين فكر بيفتند كه دختر خود را به منزل شوهر بفرستند تا بار هزينه زندگيشان كاهش پيدا كند. همين مسئله عامل ازدواج با مرد سن بالا نيز مي‌شود. پس دختران در سن پايين حتي خود را به عقد با مردان مسن با تمكن مالي در مي‌آورند. براي كسب اطلاع بيشتر در زمينه ازدواج با مرد سن بالا كليك كنيد. 

تغييرات فرهنگي در مورد ازدواج زودهنگام

خوشبختانه در سال‌هاي اخير در سراسر كشور شاهد تغيير تدريجي نگرش‌ها در مورد ازدواج شده‌ايم. اهميت تحصيلات به ويژه در مورد دختران بيشتر از پيش مورد توجه قرار گرفته است. اين روزها دختران و همينطور پسران ساليان زيادي را صرف تحصيلات مي‌كنند و بعد از آن به تدريج وارد بازار كار مي‌شوند. در واقع به خاطر مسائل اقتصادي و اجتماعي، سن ازدواج بالا رفته و فشار اجتماعي روي دختران و پسران براي تن دادن به ازدواج اجباري در سن پايين كاهش پيدا كرده است. براي اطلاع بيشتر در زمينه ازدواج اجباري كليك كنيد.

از طرف ديگر با پيش رفتن به سوي مدرن شدن جامعه، در كشور ما هم حق انتخاب فردي يك اولويت در نظر گرفته مي‌شود و ازدواج را به زماني موكول مي‌كنند كه دختران و پسران، آمادگي آن را احساس كنند. البته اين مسئله در مورد همه شهرها و در همه جمعيت صادق نيست و هنوز ازدواج زود هنگام نوعي تفاخر و ارزش به نظر مي‌رسد.

پيامدهاي ازدواج زودهنگام

ازدواج زود هنگام، ممكن است در ابتدا باعث كاهش اضطراب خانواده‌ها شود، هزينه ها را كاهش دهد يا نگرانيشان بابت اين كه فرزندشان به گناه آلوده شود را از بين ببرد. اما پيامد هاي منفي بيشتري براي فرد، خانواده و جامعه دارد. در ادامه پيامدهاي ازدواج زودهنگام را بررسي مي كنيم:

1. پيامدهاي فردي

1- روانشناسان تا حدود 18 سالگي را سنين نوجواني در نظر مي‌گيرند. يعني فرد پايين‌تر از 18 سال هنوز وارد دوران بزرگسالي نشده است. نوجواني دوران بحران هويت و هويت‌يابي مي‌باشد. در اين سن فرد هنوز به ثبات فكري و هيجاني نرسيده و نمي‌داند از خود، دنيا و زندگي چه مي‌خواهد. طبعا در چنين شرايطي نمي‌تواند در انتخاب همسر به درستي عمل كند. براي كسب اطلاعات در زمينه بحران هويت كليك كنيد. 

2- معمولا افراد بعد از چند سال كه از 18 سالگي‌شان مي‌گذرد با وارد شدن به دنياي بزرگسالي تمام تصورات نوجواني‌شان تغيير كرده و سليقه و نظرشان در مورد ازدواج هم متفاوت مي‌شود. يعني ازدواج زود هنگام ممكن است باعث شود نارضايتي فرد در آينده از ازدواجش افزايش پيدا كند.

3- يكي از عيوب ازدواج زودهنگام بازماندن از تحصيل است. ازدواج زودهنگام مي‌تواند به فرزندآوري نيز ختم شود. در نتيجه امكان تحصيل به ويژه براي دختران از بين مي‌رود و اين به معني محدود شدن فرصت‌هاي رشد فردي و نداشتن مهارت‌هاي لازم براي فرزندپروري است. 

4- ازدواج زودهنگام، پذيرفتن و يا تحميل يك مسئوليت بزرگ به فردي مي‌باشد كه احتمالا ظرفيت پذيرش چنين مسئوليتي را ندارد. چنين اتفاقي باعث مي‌شود فرد به شكل ناگهاني از زندگي كودكي خود وارد بزرگسالي شود. برخي در مواجهه با چنين شرايطي فشار رواني زيادي را متحمل شده و اختلالات سازگاري نشان مي‌دهند و برخي ديگر ممكن است از كودكي نكردن خود شكايت داشته باشند.

2. پيامدهاي خانوادگي

طلاق يا طلاق عاطفي مي‌تواند پيامد ازدواج زودهنگامي باشد كه نارضايتي زناشويي را براي طرفين به ارمغان آورده است. از طرف ديگر هنگامي كه زوجين در سن پايين ازدواج كنند و بچه دار شوند، بلوغ كافي براي تربيت فرزند را هم ندارند و بنابراين هم خود و هم فرزندانشان دچار مشكلاتي خواهند شد.

3. پيامدهاي بلندمدت و اجتماعي

ازدواج‌هاي زود هنگامي كه طلاق را در جامعه بالا ببرد، تاثيرات مخربي بر سلامت جامعه خواهد گذاشت. فرزنداني كه در چنين خانواده‌هايي بزرگ شده و درگير فرايند طلاق والدينشان مي‌شوند، سطح سلامت روان پايين‌تري خواهند داشت و در نتيجه نسل آينده هم به طور كلي تحت تاثير قرار مي‌گيرند.

تاثير خدمات روانشناسي بر ازدواج زودهنگام

همانطور كه گفته شد ازدواج زودهنگام آسيب‌ها و پيامدهاي متعددي را به همراه دارد و مي‌تواند تمام زندگي فرد را تحت شعاع قرار دهد. به همين دليل توصيه مي‌شود كه قبل ازدواج از يك روانشناس متخصص كمك بگيريد تا شما را با تمام ابعاد ازدواج زودهنگام آشنا كند. در صورت لزوم ازدواج در سن پايين نيز روانشناس مهارت‌هاي لازم براي ازدواج موفق را به شما ياد مي‌دهد تا بتوانيد از بروز مشكلات در زندگي مشترك خود پيشگيري نماييد. متخصصان و روانشناسان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمت شما هستند تا در اين زمينه ياري‌تان كنند. براي كسب اطلاعات در زمينه مشاوره ازدواج كليك كنيد 

براي دريافت مشاوره در زمينه ازدواج مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع:  ازدواج زودهنگام

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ازدواج زودهنگام،
موضوع:
[ ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۴۲:۴۴ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی