مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

اعتياد جنسي كه به اعتياد به سكس نيز معروف است به عنوان يك حالت وسواسي براي درگيري در فعاليت جنسي، به‌خصوص دخول در نظر گرفته مي‌شود. تعدادي از نظريه پردازان بر اين باورند كه اعتياد جنسي در واقع يكي از بيماري‌ها و اختلالات جنسي است كه مي‌توان آن را بيش فعالي جنسي ناميد. همچنين افرادي را كه در كنترل رفتار، انگيزه‌ها و افكار جنسي ناتوان‌اند مي‌توان در زمره افرادي كه اعتياد جنسي دارند قرار داد. اگر فعاليت جنسي زياد منجر به مشكلاتي در زندگي شما شده است، ما در اين مقاله به توضيحاتي در مورد اعتياد جنسي، راه‌هاي تشخيص و درمان آن پرداخته‌ايم كه مطالعه آن مي‌تواند براي شما مفيد باشد. 

منبع: اعتياد جنسي

 

اعتياد به سكس در مقابل اعتياد به پورن

اعتياد به سكس يكي از انواع اختلالات جنسي است كه مي‌توان به صورت تجربه فشار رواني براي برقراري رابطه جنسي تعريف كرد. افرادي كه دچار اين مشكل هستند مشغوليت ذهني بسيار زيادي با مسائل جنسي دارند و به طور وسواسي به سكس مي‌پردازند. آن‌ها اغلب در شرايطي كه دسترسي به شريك جنسي ندارند احساس تنش و بي قراري مي‌كنند و بعد از سكس به طور موقتي آرامش و رضايت را تجربه مي‌نمايند. اما به طور كل به دليل داشتن مشغوليت فكري زياد با سكس همواره با احساسات ناخوشايندي از جمله اضطراب و احساس گناه دست و پنجه نرم مي‌كنند.

توجه به اين نكته حائز اهميت است كه اعتياد به سكس با اعتياد به ***گرافي متفاوت است. در اعتياد به ***گرافي فرد به ديدن فيلم‌هاي پورن معتاد مي‌شود و معمولاً نياز خود را از طريق خودارضايي رفع مي‌كند. اعتياد به ديدن اين فيلم‌ها مي‌تواند زمينه اعتياد به سكس را نيز فراهم كند اما لزوما به آن نمي‌انجامد. مشاهده بيمارگون فيلم‌هاي ***گرافي بيش از هرچيز با ايجاد تصورات غلط  از رابطه جنسي به كژكاري جنسي مي‌انجامد و در واقع عملكرد جنسي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

براي آگاهي بيشتر درباره انواع اختلالات جنسي و كژكاري جنسي كليك كنيد.

انواع رفتارهاي مختلف مرتبط با اعتياد جنسي

 

فرد مبتلا به اين اختلال ممكن است همه يا برخي از علائم زير را از خود نشان دهد:

اعتياد جنسي يا داشتن مشغوليت فكري زياد در مورد سكس مي‌تواند با رفتارهاي گوناگون خود را نشان دهد كه از جمله آن‌ها بايد به موارد زير اشاره كرد.

- داشتن شريك‌هاي جنسي متعدد و احساس اجبار براي برقراري سكس با آن‌ها

- تماشاي وسواسي و بيمارگون فيلم‌هاي ***گرافي

- اعتياد پيدا كردن به خودارضايي

- درگير شدن در انحرافات جنسي كه تحت عنوان اختلالات پارافيليك شناخته مي‌شوند.

براي آگاهي بيشتر درباره ***گرافي و خودارضايي كليك كنيد.

اختلالات پارافيليك و اعتياد جنسي 

مبتلا بودن به اعتياد جنسي مي‌تواند زمينه ساز اختلالات پارافيليك يا همان انحرافات جنسي شده و خود را در قالب رفتارهاي جنسي نابهنجار نشان دهد. از جمله اين رفتارها بايد به موارد زير اشاره كرد.

انحرافات مرتبط با تحريك جنسي 

مبتلا بودن به اعتياد جنسي باعث مي‌شود كه فرد به هرطريقي بخواهد تحريك جنسي را به دست آورده و در فرايند سكس درگير شود. اين امر مي‌تواند خود را در قالب رفتارهاي معاشقه نامناسب از جمله چشم چراني، نمايشگري و مالش دوستي نشان دهد.

نمايشگري وضعيتي است كه در آن فرد بدون كسب رضايت فرد مقابل اندام تناسلي خود را به او نشان مي‌دهد و اغلب باعث ايجاد احساس انزجار، ترس و وحشت در ديگري مي‌شود. همچنين مالش دوستي به شرايطي اشاره دارد كه فرد براي دست يابي به تحريك جنسي بدون كسب رضايت از افراد، بدن آن‌ها به خصوص اندام جنسي شان را لمس مي‌كند و ناراحتي چشمگيري را ايجاد مي‌نمايد. همه اين انحرافات امروزه به عنوان مصاديقي از آزار جنسي شناخته مي‌شوند.

انحرافات مرتبط با انتخاب هدف جنسي 

برخي از افراد مبتلا به انحراف جنسي در انتخاب هدف جنسي براي ارضاي سالم غريزه خود مشكل دارند. در حقيقت آن‌ها نمي‌توانند در يك رابطه عاطفي مناسب قرار بگيرند و در كنار روابط معمول سكس را نيز تجربه كنند. آن‌ها اغلب براي ارضاي اميال خود گزينه‌هاي نامناسبي را انتخاب مي‌كنند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به كودكان اشاره كرد. در واقع اين افراد با مجبور كردن كودكان براي رابطه جنسي از آن‌ها براي ارضاي اميال خود استفاده مي‌كنند. از آنجايي كه اين وضعيت آسيب‌هاي رواني شديد براي فرد مقابل به همراه دارد لازم است زودتر مورد توجه قرار گرفته و توسط متخصصان سلامت روان درمان شود.

علائم اعتياد جنسي

فرد مبتلا به اين اختلال ممكن است همه يا برخي از علائم زير را از خود نشان دهد.

- افكار و فانتزي‌هاي جنسي مزمن و وسواسي 

- داشتن روابط جنسي متعدد حتي با افراد غريبه

- دروغ‌گويي براي پنهان كردن رفتارهاي خود 

- احساس ناتواني در كنترل رفتارهاي جنسي 

- درگيري بيش از اندازه در سكس حتي زماني كه منجر به اختلال در عملكرد روزانه فرد مي‌شود. 

- داشتن احساس گناه بعد از برقراري رابطه جنسي 

- تجربه انواع پيامدهاي منفي در ارتباط با روابط جنسي 

بايد به خاطر داشته باشيم كه يك نشانه به اين معنا نيست كه فرد درگير اعتياد جنسي است و نمي‌توانيم برچسب اختلال را به او بزنيم. معمولاً، مجموعه‌اي از نشانه‌ها براي تأييد اين اختلال بايد وجود داشته باشند و همچنين بايد زندگي فرد را مختل كنند تا بتوان تشخيص اختلال جنسي را مطرح كرد. براي اينكه به تشخيص درستي در مورد مشكل برسيد حتماً به يك روانشناس متخصص مراجعه كنيد. 

براي اطلاعات بيشتر درباره رابطه جنسي كليك كنيد.

علل ابتلا به اعتياد جنسي

 

كارشناسان بر اين باورند كه يك علت خاص و مشخص براي اعتياد جنسي وجود ندارد بلكه اين مشكل اغلب از تعامل عوامل خطر گوناگون پديد مي‌آيد. ما در ادامه به مهم‌ترين عللي كه تا كنون در اين زمينه شناسايي شده‌اند اشاره كرده‌ايم.

- وجود مشكلاتي در خود كنترلي و ناتواني در بازداري هيجاني

- نداشتن مهارت حل مسئله و پرداختن به رابطه جنسي به عنوان راهي براي آرام كردن خود

- داشتن اضطراب‌هاي پنهان در زندگي

- برخورد نامناسب خانواده در دوره رشدي در مورد كنجكاوي‌هاي جنسي كودك

- برخورداري از زمينه ژنتيكي در مورد ابتلا به اختلالات اعتيادي

پيامدهاي ابتلا به اعتياد جنسي 

اگر اعتياد جنسي تحت درمان قرار نگيرد فرد مبتلا را درگير مشكلات رواني، اجتماعي و سلامتي گوناگوني خواهد ساخت چرا كه در اين شرايط فرد رفتارهاي پرخطر زيادي از خود نشان مي‌دهد كه هريك از اين رفتارها مي‌توانند پيامدهاي ناخوشايندي در پي داشته باشند. براي مثال برقراري رابطه جنسي با روسپي‌ها احتمال مبتلا شدن به بيماري‌هاي مقاربتي را افزايش مي‌دهد. همچنين صرف كردن زمان، انرژي و پول بسيار فقط براي رفع نياز جنسي اغلب مشكلات مالي و قانوني بسياري براي فرد ايجاد مي‌كند و موقعيت اجتماعي او را به خطر مي‌اندازد.

از جمله ديگر پيامدهاي اعتياد به سكس مي‌توان به بروز مشكلات مرتبط با سلامت روان اشاره كرد چرا كه اكثر اين افراد اندك زماني پس از تجربه ارضاء جنسي دست خوش هيجانات منفي عميق از جمله احساس گناه مي‌شوند. اين امر به مرور زمان زمينه بروز اختلالات روانشناختي از جمله افسردگي و اضطراب را پديد مي‌‌آورد كه خود باعث پيچيده‌تر شدن وضعيت سلامت روان فرد مي‌گردد.

براي آگاهي بيشتر درباره افسردگي و علائم افسردگي كليك كنيد.

راه‌هاي تشخيص اعتياد به سكس

فردي كه درگير اعتياد به سكس است حتي در صورت وجود عواقب منفي در زمينه‌هاي زير به رفتار خود ادامه مي‌دهد. اين زمينه‌ها موارد زير را دربرمي‌گيرند.

اجتماعي: اعتياد جنسي بر روابط خانوادگي فرد تاثير مي‌گذارد و باعث كاهش عملكرد شغلي و تحصيلي مي‌شود. 

جسماني: ممكن است بيماري‌هاي جسماني و جنسي و يا بارداري‌هاي ناخواسته اتفاق افتد.

احساسي: فرد به دليل مشغوليت ذهني زياد با سكس اغلب درگير هيجانات ناخوشايندي مي‌شود كه معمولا به اضطراب و افسردگي مي‌انجامد. 

قانوني: دستگيري به خاطر رفتارهايي مثل ارتباط جنسي با روسپي‌ها، آميزش جنسي در ملأعام و آزار و اذيت جنسي در بسياري از موارد براي مبتلايان به اعتياد جنسي اتفاق مي‌افتد. 

مالي: هدر دادن پول بر روي مسائلي مثل ***گرافي و فاحشه‌ها. كاهش درآمد مالي به دليل تأثيرگذاري اعتياد بر روي فعاليت شغلي.

در كنار اين مسائل در گذر زمان رفتارها ريسكي‌تر و پرخطرتر از گذشته مي‌شوند. تا جايي كه فرد دست به رفتارهايي مي‌زند كه زماني براي او بسيار ترسناك بوده است. همچنين زماني كه شخصي سعي در توقف رفتار جنسي دارد و يا از انجام آن نهي مي‌شود، علائمي نظير اضطراب، علائم افسردگي، خشم، ناراحتي و بي‌قراري و كاهش ميل جنسي به سراغ فرد مي‌آيند. 

براي اطلاع بيشتر درباره كاهش ميل جنسي كليك كنيد.

مشكلات تشخيص اختلال اعتياد جنسي

اختلال اعتياد جنسي يا اعتياد به سكس مشابهت بسياري با بيش فعالي جنسي دارد. اين اختلال به عنوان انگيزه جنسي افسارگسيخته عمل مي‌كند و به دو صورت نعوظ در مردان و تحريك بسيار شديد در زنان ديده مي‌شود. نظام سلامت رواني، اعتياد به سكس را به عنوان يك رفتار وسواسي در نظر مي‌گيرد يعني فرد دائماً افكاري مزاحم و تكرار شونده در مورد سكس دارد و در مواقعي كه رابطه جنسي ندارد احساس ناراحتي و اضطراب مي‌كند. تشابه اعتياد به سكس با بيش فعالي جنسي و يا ساير اختلال‌هاي رواني نظير اختلال دو قطبي تشخيص آن را براي متخصصين دشوار مي‌كند.

از ديگر مشكلات تشخيص اعتياد به سكس درگيري‌هاي فرهنگي و مذهبي افراد است. همچنين چون رفتار جنسي رفتاري آشكار نيست و معمولاً افراد تمايلي به عنوان كردن مسائل جنسي خود ندارند، نمي‌توان به‌راحتي براي آن معياري تعيين كرد.

براي شناخت بيشتر درباره بيش فعالي جنسي كليك كنيد.

پيشگيري از اعتياد به سكس 

برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد به سكس بيش از هرچيز به علل و عوامل خطر آن معطوف هستند. براي مثال افرادي كه بازداري هيجاني پاييني دارند و رفتارهاي تكانشگرانه از خود نشان مي‌دهند بايد بيش از ديگران در مورد اعتياد جنسي و ساير انواع اعتياد آگاهي كسب كنند.چرا كه اين افراد اغلب بر اساس احساسات و اميال ابتدايي خود عمل مي‌كنند و آينده نگري بسيار كمي دارند. در نتيجه شناسايي افرادي كه داراي اين ويژگي‌ها هستند و كمك به تعديل رفتار آن‌ها يكي از مداخلات پيشگيرانه مهم در زمينه اعتياد جنسي است. علاوه بر اين كمك به افرادي كه داراي اضطراب‌هاي پنهان هستند و آموزش مهارت‌هاي مديريت هيجان و حل مسئله به آن‌ها از جمله ديگر اقدامات مهمي است كه روانشناسان براي پيشگيري از اعتياد جنسي انجام مي‌دهند.

درمان اعتياد جنسي يا اعتياد به سكس

قدم مهم در درمان اعتياد جنسي در ابتدا غربالگري است. غربالگري به‌منظور جدا كردن اختلالات صرف جنسي از اختلالاتي است كه به دلايل ديگري ايجاد مي‌شود. اين اختلالات مي‌تواند مواردي نظير اختلال دوقطبي و يا مصرف برخي مواد باشند. در ادامه به رايج‌ترين روش‌هاي درماني در اعتياد به سكس اشاره كرده‌ايم. براي دريافت مشاوره جنسي كليك كنيد.

۱. دارو درماني

تحقيقات نشان مي‌دهد كه همزماني تجويز داروهايي مثل نالتروكسان و ضد افسردگي مي‌تواند بر اين بيماري مؤثر باشد چرا كه ممكن است فرد به دليل ناراحتي‌هايي نظير افسردگي به رفتارهاي جنسي افراطي پناه آورده باشد.

۲. درمان‌هاي شناختي رفتاري

رايج‌ترين روش براي درمان اعتياد جنسي درمان شناختي رفتاري است. دليل اين امر اين است كه درمانگران شناختي رفتاري موقعيت‌هايي را كه در آن افراد وسوسه مي‌شوند تا رفتار اعتيادي خود را نشان دهند شناسايي مي‌كنند. در ادامه آن‌ها سعي مي‌كنند تا رفتارهايي را جايگزين كنند تا افراد بتوانند با موقعيت‌هاي پيش رو منطبق شده و رفتار سازگارتر و كارآمدتري را نشان دهند.

۳. خانواده درماني

خانواده درماني يكي از راه‌هاي اصلي براي درمان اعتياد جنسي به شمار مي‌رود. از آن جا كه ارتباطات انساني و روابط مهم‌ترين معيار سلامت رواني براي افراد به شمار مي‌رود، مي‌توان خشم و ناراحتي از اوضاع خانوادگي را معياري براي سلامت روان در نظر گرفت و با كار كردن بر روي گره‌هاي آن به تدريج مشكل فرد را حل كرد.

سوالات متداول 

- آيا اعتياد به سكس مي‌تواند نشان دهنده اختلال رواني خاصي باشد؟ 

بله، در برخي موارد اين مشكل مي‌تواند نشان دهنده اختلالات خاصي نظير افسردگي دوقطبي يا اختلالات كنترل تكانه باشد. همچنين در بسياري از موارد ممكن است فرد از رابطه جنسي براي تسكين اختلالات اضطرابي يا افسردگي استفاده كند.

براي آگاهي بيشتر درباره اختلال دو قطبي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه اعتياد به سكس مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: اعتياد جنسي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: اعتياد جنسي،
موضوع:
[ ۲ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۳۱:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی