مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

كودكان ديرآموز توانايي يادگيري مهارت‌هاي تحصيلي ضروري را دارند، اما ميزان و عمق يادگيري‌شان نسبت به متوسط همسالانش كمتر مي‌باشد. به طوري كه نمرات هوش كودكان دير آموز بالاتر از نمرات كودكان عقب مانده ذهني و پايين‌تر از كودكان طبيعي است، به همين دليل به آن‌ها كودكان مرزي نيز مي‌گويند. از آنجا كه تفاوت ظاهري با ديگر كودكان ندارند، تشخيص آن‌ها تا زمان مدرسه به تاخير مي‌افتد. نگراني و توقعات والدين در مورد نمرات و مهارت‌هاي فرزندشان اين كودكان را در جايگاهي استرس آور و دشوار قرار مي‌دهد. لازم است والدين از حد توان فرزندشان از طريق روش‌هاي استعداديابي كودكان، اطلاع كسب كنند و بر اساس اين توانايي‌ها انتظارات شان را تطبيق دهند. مشاوره كودك به شما كمك مي‌كند تا از روش‌هاي موثر در بهبود شرايط اين كودكان استفاده نماييد.

منبع: كودكان دير آموز | برخورد و آموزش كودك دير آموز

 

ويژگي هاي كودكان دير آموز چيست؟

كودكان ديرآموز در ظاهر مانند ديگر كودكان در جامعه هستند، اما بهره هوشي آن‌ها كمتر از ديگر همسن‌هايشان (بين 70 - 84) است. اين كودكان علاقه‌اي به يادگيري و كارهاي فكري نداشته و قادر به برنامه ريزي و انجام كاري به صورت پيشرفته نيستند. اغلب اين كودكان در زمينه تحصيلي دچار مشكل مي‌شوند، به طوري كه ضعف تحصيلي در تمامي دروس مشخص است. در مقابل كودكان دچار اختلالات يادگيري ممكن است در برخي مهارت‌ها بسيار عالي عمل كنند. ديگر نشانه‌هاي كودكان دير آموز به شرح زير است.

1. در پردازش اطلاعات ضعف دارند؛ يكي از علل قابل شناسايي بدكاري در سيستم عصبي مركزي است.

2. از نظر مهارت‌هاي حركتي درشت مثل راه رفتن تفاوتي با همسالان خود ندارند، اما از نظر مهارت‌هاي ظريف مثل نخ كردن دشواري‌هايي دارند.

3. يك نوع كندي حسي حركتي در انجام كارهاي شخصي خود دارند.

4. درجاتي از آسيب مغزي يا بدكاري سيستم اعصاب مغزي در آن‌ها ديده مي‌شود.

5. در حافظه ديداري و شنيداري مشكلات جدي دارند. در نتيجه ديكته و نوشتن براي شان دشوار و سخت مي‌باشد.

6. بيشتر اين كودكان به خاطر بازخوردهايي كه در طول زمان از ديگران دريافت مي‌كنند، از اعتماد به نفس و خودپنداره پاييني برخوردارند.

براي آگاهي بيشتر درباره اختلالات يادگيري كليك كنيد.

 

كودكان دير آموز | ريشه مشكل كجاست؟

علل بروز اختلالات يادگيري و ديرآموزي كودكان هنوز به طور دقيق مشخص نشده است، با اين حال در پژوهش‌هاي مختلف مجموعه‌اي از عوامل در بروز ديرآموزي كودكان شناسايي شده‌اند. هر كدام را به اختصار شرح داده‌ايم. 

عوامل ژنتيكي: تحقيقات نشان مي‌دهد در خانواده‌هايي كه عضوي دچار اختلال يادگيري است احتمال بروز چنين اختلالي بيشتر مي‌شود.

عوامل فيزيولوژيكي و بيوشيمي: آسيب به مغز در اثر صدمه و يا ابتلا به يك بيماري مي‌تواند منجر به اختلال در يادگيري يا ديرآموزي كودك شود. اين آسيب‌ها ممكن است در دوران جنيني و يا بعد از زايمان نيز رخ دهد. براي اطلاع بيشتر درباره اختلالات عصبي رشدي كليك كنيد.

عوامل آموزشي: نداشتن فعاليت‌هاي محرك، تخصص ناكافي معلم در شيوه‌هاي آموزشي پايه، توقعات بسيار بالا يا پايين معلمان از دانش آموزان، تدريس ناكافي به دانش آموزان از ديگر عوامل محيطي مي باشند كه در عقب ماندگي كودكان نقش دارند.

براي آگاهي بيشتر درباره عقب ماندگي ذهني كليك كنيد.

 

برخورد با كودكان ديرآموز چگونه بايد باشد؟

اطرافيان كودكان دير آموز بايد در نظر داشته باشند كه براي كمك به اين كودكان بايد از روش‌ها و تكنيك‌هاي خاصي استفاده كنند. اطلاع از روانشناسي كودك در اين زمينه به شما كمك زيادي خواهد كرد. اگر كودك دير آموز در اطراف خود داريد، به نكات زير توجه كنيد. 

۱. از زدن برچسب‌هايي مانند مرزي، كودن، تنبل و... دوري كنيد.

۲. از تنبيه‌هاي شديد بدني و تهديد استفاده نكنيد.

۳. مهارت‌هاي شخصي و اساسي را به او آموزش دهيد.

۴. استعداد و توانايي‌هايش را كشف و شكوفا كنيد و از مقايسه كودك با همسالانش پرهيز كنيد.

۵. دادن مسئوليت‌هاي خارج از خانه مثل خريد كردن باعث افزايش اعتماد به نفس او مي‌شود.

۶. موانع يادگيري مثل لوزه سوم، دندان‌هاي نامرتب، لكنت زبان، اختلال توجه و تمركز را درمان و رفع كنيد. براي اطلاع بيشتر درباره لكنت زبان كليك كنيد.

۷. اين كودكان دير ياد مي‌گيرند و زود فراموش مي‌كنند، پس لازم است مفاهيم ياد گرفته شده در زمان مناسب تمرين و تكرار شود.

8. از يك متخصص در اين زمينه كمك بگيريد و به پيشنهاداتي كه مي‌دهد عمل كنيد.

لازم به ذكر است كه نوع نگرش و رفتار والدين در روند درمان و پيشرفت كودك نقش موثري دارد. والديني كه با صبر و حوصله به كودك آموزش‌هاي لازم را مي‌دهند و از مشاور كودك در كنار خود بهره مي‌برند بعد از مدتي به نتيجه دلخواه خود مي‌رسند.

براي آگاهي بيشتر درباره روانشناسي كودك كليك كنيد.

از معلمان كودكان دير آموز بخواهيد

نيازي نيست كودكان دير آموز به مدارس استثنايي بروند، فقط كافي است معلمان و مسئولين مدرسه را در جريان قرار داده و از آن‌ها بخواهيد برخي اقدامات را انجام دهند. براي ورود به اين مدارس لازم است كودك تان در طبقه كودكان استثنايي قرار گيرد. براي ازاطلاع از ويژگي هاي كودكان استثنايي كليك كنيد.

1- بهتر است در جلوي كلاس بنشيند تا هم توجه و تمركزش بيشتر شود و هم معلم بر كارهايش نظارت داشته باشد.

2- اين كودكان در كلاس‌هايي قرار بگيرند كه جمعيت كمتري دارد، زيرا درك مفاهيم برايشان راحت‌تر مي‌شود.

3- تدريس با تكرار بيش‌تري صورت بگيرد و از خود دانش آموز در تدريس دخالت داشته باشد.

4- فعاليت‌هاي عيني و معني دار براي آن‌ها فراهم كرده و آن‌ها را در فعاليت‌هاي گروهي مشاركت دهند.

5- استفاده از تكنيك‌هاي مختلف آموزشي مثل بازي‌هاي آموزشي

6- دانش آموزان دير آموز را از ديگر دانش آموزان جدا نكنند.

7- به جاي اهميت دادن به نمرات كلاسي و امتحاني دانش آموزان دير آموز به تلاش آنها توجه كنيد.

 

كلام آخر

كودكان دير آموز و والدين آنان معمولا با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنند. والدين بعد از مدتي ممكن است خسته شده و ديگر توان نگهداري از فرزند خود را نداشته باشند و همچنين صحبت‌ها و نگرش اطرافيان نسبت به كودك نيز والدين را اذيت كند. توجه كنيد كه دير آموزي مسئله‌اي است تا حد بسيار زيادي با آموزش‌هاي ويژه و صحيح بهبود پيدا مي‌كند و كودك مي‌تواند به مانند همسن و سالان خود درس خواندن تا مراحل بالاتر را نيز تجربه كند. در اين راستا بهره بردن از مشاوره كودك مي‌تواند در راستاي اصول و راهكارهاي كاربردي براي والدين و فرزندان كمك كننده باشد تا آن‌ها بتوانند به راحتي اين دوران را سپري كنند. مركز مشاوره حامي هنر زندگي با داشتن مشاوراني برجسته در زمينه كودك اين امكان را براي شما فرآهم كرده تا بتوانيد به صورت تلفني و حضوري مشاوره دريافت نماييد.

براي اطلاع بيشتر درباره روند دريافت مشاوره حضوري و مشاوره تلفني كليك كنيد.

سوالات متداول

كودك دير آموز خود را به مدرسه عادي بفرستم يا بهتره به مدارس استثنايي بروند؟

فرستادن كودكان دير آموز در جمعي كه ديگر همسالان توانايي كمتري دارند مي‌تواند به توانايي‌هاي بالقوه‌ آن‌ها آسيب زده و رشد اين كودكان را به تاخير بياندازد. از اين رو توصيه متخصصان بر اين است كه كودكان دير آموز مانند ديگر همسالان به مدارس عادي فرستاده شوند و براي آموزش ويژه از كلاس‌ها و معلمان مخصوص اين كودكان استفاده شود. روانشناسان فعال در حوزه كودك مي‌توانند مهارت‌هاي فرزند شما را نيز ارتقا دهند.

چرا مدارس مخصوص كودكان دير آموز وجود نداره؟

همانطور كه مي‌دانيد دير آموزي بيماري محسوب نمي‌شود چرا كه تنها با ارائه تمرينات و آموزش‌هاي خاص اين كودكان مي‌توانند عملكردي نزديك و حتي مانند ديگر همسالان داشته باشند. اين تمرين‌ها باعث فعال شدن بخش‌هاي مختلف مغز مي‌شوند، پس حتما لازم است از اين آموزش‌ها جهت بهبود وضعيت درسي اين كودكان استفاده شود. افت تحصيلي در اين كودكان رايج است، پس با پذيرش محدوديت‌هاي فرزندتان حمايت خودتان را به آن‌ها نشان دهيد. براي آشنايي بيشتر درباره افت تحصيلي كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه كودكان دير آموز و درمان ديرآموزي كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: كودكان دير آموز | برخورد و آموزش كودك دير آموز

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۲۳:۵۳ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی