مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

سندروم ملال پيش از قاعدگي (PMDD) يكي از انواع اختلالات خلقي است كه همزمان با چرخه قاعدگي زنان رخ مي‌دهد و با نشانه‌هاي بدني، رواني و هيجاني از جمله ناپايداري عاطفي و تحريك پذيري همراه است. در واقع بارزترين نشانه‌ بلوغ دختران، شروع عادت ماهيانه است كه با مجموعه‌اي از علائم در دوره‌هاي قاعدگي همراه است. اين نشانه‌ها معمولا قبل از شروع خونريزي ظهور مي‌كنند. به مجموعه اين نشانه‌ها سندرم پيش از قاعدگي (PMS) مي‌گويند. گاهي اين نشانه‌ها به اندازه‌اي شديد است كه شما را از عملكرد نرمال در زندگي، باز مي‌دارد. در اين صورت به آن ملال پيش از قاعدگي (PMDD) مي‌گويند. اين اختلال يك وضعيت باليني است كه با مداخله روانشناختي، تغيير در سبك زندگي و گاهي دارو درماني بهبود مي‌يابد. در ادامه اين مقاله بيشتر درباره علل، نشانه‌ها و درمان‌هاي اين اختلال صحبت مي‌كنيم. 

منبع: سندرم ملال

 

سندروم ملال پيش از قاعدگي

سندروم ملال پيش از قاعدگي (PMDD) يكي از انواع اختلالات افسردگي است و در دسته اختلالات خلقي قرار دارد. اين سندروم با نشانه‌هايي همراه است كه همزمان با چرخه قاعدگي زنان رخ مي‌دهد. تفاوت آن با سندروم پيش از قاعدگي (PMS)، در شدت علائم و ميزان بالاي سطح ناتوان كنندگي سندروم ملال پيش از قاعدگي است. در واقع PMDD يك بيماري مزمن است كه بر سلامت روان و عملكرد روزانه فرد تاثير منفي مي‌گذارد و در بيشتر مواقع نياز به درمان دارد. زنان دچار اين سندروم مشكلات گوناگوني را تجربه مي‌كنند و در رابطه جنسي نيز دچار مشكل مي‌شوند.

براي آشنايي بيشتر با سندروم پيش از قاعدگي و رابطه جنسي كليك كنيد.

نشانه هاي سندروم ملال پيش از قاعدگي

علائم PMDD در طول روزهاي قبل از پريود، معمولا 5 تا 11 روز باقيمانده به قاعدگي شروع مي‌شوند. در بيشتر زنان نشانه‌ها با شروع قاعدگي در همان روزهاي اول كاهش مي‌يابند و يا از بين مي‌روند. نشانه‌هاي شايع PMDD شامل موارد زير مي‌شوند.

1- خستگي شديد، بي حالي و كمبود انرژي

2- تغييرات بارز خلقي و عاطفي مثل؛ تحريك پذيري، خشم، نگراني، افسردگي و اضطراب

3- پرخوابي يا بي خوابي از نشانه‌هاي سندروم ملال پيش از قاعدگي

4- گريه و احساس نااميدي و كاهش علاقه به فعاليت‌هاي معمول

5- دشواري در تمركز، سرگيجه و بي توجهي، غفلت و فراموشي

6- تپش قلب

7- سوءظن و تصوير بد از خود

8- ناراحتي دستگاه گوارش، نفخ و افزايش اشتها

9- سردرد و كمر درد از نشانه‌هاي سندروم ملال پيش از قاعدگي

10- اسپاسم عضلاني، بي حسي يا سوزن سوزن شدن در اندام ها

11- تغييرات در ديد و بينايي

12- كاهش ميل جنسي

13- حساس شدن پستان‌ها، كاهش ادرار، تورم دست‌ها، مچ پاها و افزايش وزن

براي شناخت بيشتر درباره اختلالات خلقي و افسردگي كليك كنيد.

علل و دلايل ملال پيش از قاعدگي

هنوز علت دقيقي براي سندروم PMDD مشخص نشده است. آنچه تا به حال بيان شده بر پاسخ غير طبيعي مغز به نوسانات هورموني در طول چرخه قاعدگي اشاره دارد كه مي‌تواند به كمبود سروتونين منتهي شود. همچنين افراد با سابقه شخصي يا خانوادگي، افسردگي بعد از زايمان و اختلالات خلقي با احتمال بيشتري مي‌توانند به اين سندروم دچار شوند. از ديگر عوامل تاثير گذار مي‌توان به مصرف الكل، مشكلات تيروئيد، اضافه وزن، نداشتن فعاليت و ورزش نكردن اشاره كرد.

براي شناخت بيشتر درباره چرخه قاعدگي كليك كنيد.

تاثيرات سندروم ملال پيش از قاعدگي بر روابط زوجين

ابتلاي افراد به اين اختلال مي‌تواند تاثيرات خود را بر جنبه‌هاي مختلف زندگي و مخصوصا روابط ميان زوجين بگذارد. در واقع زنان در اين دوران با خلقي زودرنج مواجه مي‌شوند كه اين مسئله مي‌تواند تنش و درگيري را در خانواده افزايش دهد. همچنين تغييرات جسماني مختلف نيز آن‌ها را از همسرشان دور كرده و به سردي در روابط منجر مي‌شود. توجه داشته باشيد كه اگر اين اختلال تداوم يابد مي‌تواند پايه‌هاي يك زندگي را سست كرده و به خيانت و طلاق نيز منجر گردد به همين دليل لزوم درمان و مداخله به موقع از اهميت بالايي برخوردار است. مردان نيز بايد به يك درك متقابل در اين شرايط برسند و با شناخت بدن همسر و آشنايي با بدن زنان در راستاي درك يكديگر كمك شاياني كنند. در واقع با درك يكديگر مي‌توانيد در روزهاي پر تنش به يكديگر آرامش عطا كنيد.

براي اطلاع بيشتر درباره شناخت بدن همسر و آشنايي با بدن زن كليك كنيد.

درمان سندروم ملال پيش از قاعدگي

اولين گزينه‌ درماني براي سندروم ملال پيش از قاعدگي، در حال حاضر دارو درماني است. در اين درمان‌ها، داروهايي كه بر سروتونين اثر مي‌گذارند، در زنان با سندروم PMDD موثر واقع مي‌شود. اين داروها در دسته داروهاي ضد افسردگي قرار مي‌گيرند، اما كساني كه از اين داروها براي كاهش علائم استفاده مي‌كنند، مي‌توانند از آن‌ها به صورت دوره‌اي استفاده كنند. از ديگر داروها مي‌توان به درمان‌هاي هورموني كه با تاثير بر مدارهاي مغزي چرخه توليد مثل (تخمك گذاري) را تنظيم مي‌كنند، اشاره كرد.

برخي ديگر از درمان‌هاي غير دارويي، شامل تغييراتي در سبك زندگي و مشاوره افسردگي هستند. رژيم غذايي مناسب مي‌تواند در تخفيف علائم كمك كند، تحقيقات نشان داده استفاده كمتر از كافئين، شكر، الكل و مصرف غذاهاي سبك‌تر همچنين ورزش‌هاي هوازي بر كاهش علائم تاثير گذار است. مشاوره جنسي نيز به شما براي بهبود روابط زناشويي‌تان موثر خواهد بود. در صورتي كه بعد از مدتي احساس كرديد كه شرايط تغيير نكرده است بهتر است از مشاوران ما در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي به صورت تلفني مشاوره دريافت نماييد و به كمك راهكارها و روش‌هايي كه مشاور به شما پيشنهاد مي‌دهد به درمان سندروم ملال پيش از قاعدگي در خود كمك كنيد.

براي شناخت بيشتر درباره روند دريافت مشاوره افسردگي و مشاوره جنسي كليك كنيد.

سوالات متداول

بهترين درمان براي سندروم ملال پيش از قاعدگي چيست؟

ابتدا بهتر است كه سعي كنيد با ايجاد تغييراتي در زندگي شرايط را تغيير داده و از داروهاي گياهي و ورزش‌هاي روزانه بهره ببريد. همچنين از مواد غذايي مضر نيز بپرهيزيد. در صورتي كه بعد از مدتي نتوانستيد شرايط را تغيير دهيد بهتر است تا از يك مشاوره روانشناسي كمك بگيريد و در صورت نياز زير نظر او به مصرف دارو روي آوريد.

براي آشنايي بيشتر درباره سبك زندگي كليك كنيد.

سندروم ملال پيش از قاعدگي معمولا از چه سني شروع مي‌شود؟

هنگامي كه دختران بلوغ جنسي خود را تجربه مي‌كنند اين مسئله نيز ممكن است براي آنان روي دهد و سن ثابتي نمي‌تواند داشته باشد.

براي آشنايي بيشتر با بلوغ جنسي دختران كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه مسائل زنان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: سندرم ملال

امتیاز:
بازدید:
برچسب: سندرم ملال،
موضوع:
[ ۳ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۸:۱۸ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی