مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

آموپول نالوكسان چيست و چه كاربردي دارد؟ نالوكسان يكي از داروهايي است كه براي درمان وضعيت اوردوز با مواد مخدر افيوني از جمله هروئين و مورفين و همچنين درمان اعتياد به مواد مخدر به كار گرفته مي‌شود. اين دارو كه تحت عنوان آنتاگونيست اپيوئيدي شناخته مي‌شود مي‌تواند با عوارض حاد ناشي از اوردوز نظير مشكلات تنفسي و كاهش هشياري مبارزه كرده و به فرد كمك نمايد تا زندگي خود را بازيابد. با اين حال اين دارو نيز با عوارض گوناگوني همراه است كه مصرف خودسرانه و يا قطع مصرف به صورت ناگهاني مي‌تواند مشكلات زيادي را براي فرد به وجود آورد. ما در ادامه اين مقاله در مورد اين دارو، نحوه مصرف و عوارض جانبي آن اطلاعات كامل تري ارائه كرده‌ايم پس تا انتهاي مطلب با ما همراه باشيد. 

منبع: آمپول نالوكسان | موارد مصرف، عوارض مصرف

 

آموپول نالوكسان چيست؟

نالوكسان دارويي است كه مي‌تواند با عوارض ناشي از مصرف مواد افيوني مبارزه كرده و علائمي نظير مشكلات تنفسي، سرگيجه شديد و كاهش هشياري را بهبود بخشد. از همين رو از تزريق اين دارو در درمان اوردوز با موادي نظير مورفين و هروئين استفاده مي‌شود. در واقع نالوكسان فرآيند اوردوز را به دليل جلوگيري از اثرگذاري مواد مخدر بر گيرنده‌هاي مغز معكوس مي‌كند. البته مداخلات پزشكي در اوردوز با اين مواد تنها به تزريق نالوكسان محدود نمي‌شود بلكه اقدامات فوريتي ديگري نظير تامين حمايت تهويه‌اي نيز بايد حتما در دستور كار قرار بگيرند. براي شناخت بيشتر انواع مواد مخدر كليك كنيد.

 

نكات مهم در مورد نحوه مصرف آموپول نالوكسان

در مورد مصرف نالوكسان توجه به برخي نكات بسيار ضروري است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • مصرف الكل باعث تشديد عوارض جانبي نالوكسان مي‌شود. در نتيجه از مصرف هم زمان اين داروها بپرهيزيد.
  • پس از مصرف اين دارو ممكن است كاهش هشياري و خواب آلودگي براي بسياري از افراد اتفاق بيافتد. در نتيجه تلاش كنيد پس از دريافت نالوكسان از انجام فعاليت‌هايي نظير رانندگي كه به هوشياري بالا نياز دارند بپرهيزيد.
  • در صورت امكان اگر دچار بيماري قلبي خاصي هستيد قبل از دريافت نالوكسان اين موضوع را به پزشك اطلاع دهيد.
  • تا به حال در مورد عوارض نالوكسان در مورد جنين اطلاعات دقيقي به دست نيامده است. با اين حال لازم است در صورت بارداري اين موضوع را قبل از دريافت دارو به پزشك خود اطلاع دهيد.

 

نالوكسان و اشكال دارويي آن 

نالوكسان بيشتر در شكل آمپول در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد. البته امروزه اشكال ديگر آن نظير اسپري بيني نيز طراحي شده است. تزريق اين دارو به صورت عضلاني، زير پوستي و وريدي انجام مي‌شود و اين كار مي‌تواند توسط پرستاران يا توسط افراد آموزش ديده در خانواده كه در مورد علائم اوردوز آگاهي دارند انجام گيرد. علاوه بر اين از كپسول خوراكي و آمپول آن براي ترك اعتياد نيز استفاده مي‌شود.

براي آشنايي بيشتر با انواع داروهاي ترك اعتياد كليك كنيد.

 

تداخلات دارويي

مصرف هم زمان نالوكسان با برخي داروها عوارض جانبي آن را تشديد كرده و مي‌تواند منجر به بروز وضعيت‌هاي پيچيده‌اي شود. براي مثال افرادي كه در حال استفاده از داروهاي ترك اعتياد بوده و دچار سندروم محروميت از مواد هستند در صورت استفاده از اين دارو مشكلشان تا حد زيادي تشديد شده و نياز به دريافت خدمات اورژانس پيدا مي‌كنند. از جمله مهم ترين داروهايي كه استفاده هم زمان آن‌ها با نالوكسان مجاز نمي‌باشد مي‌توان به هيدرومورفين، متادون و فنتانيل اشاره كرد.

عوارض جانبي مصرف آموپول نالوكسان

تزريق نالوكسان منجر به بروز علائم محروميت از مواد مي‌شود كه از جمله آن‌ها مي‌توان به احساس بي قراري، عصبي بودن، تحريك پذيري مفرط، احساس درد در قسمت هاي مختلف بدن، احساس ضعف، سرگيجه، اسهال، حالت تهوع، دردهاي شكمي، تب، لرز و آبريزش بيني اشاره كرد. از همين رو لازم است كه پس از دريافت اين دارو ساير مراقبت‌هاي پزشكي براي كمك به رفع اين علائم در اختيار بيمار قرار بگيرد.

با توجه به عوارضي كه نالوكسان براي افراد مي‌تواند به وجود آورد بهتر است قبل از هرگونه مصرف خودسرانه با يك متخصص و مشاور براي درمان اعتياد خود صحبت كنيد تا دچار مشكلات جسمي و رواني نشويد و بهترين روش درماني را نيز انتخاب نماييد.

براي آشنايي بيشتر با بهترين روش‌هاي ترك اعتياد كليك كنيد.

 

موارد منع مصرف

استفاده از نالوكسان در برخي شرايط پزشكي ممنوعيت مصرف دارد و مي‌تواند منجر به تشديد عوارض جانبي شود. از جمله مهم ترين شرايطي كه مصرف نالوكسان در آن‌ها اغلب دردسر ساز مي‌شود بايد به موارد زير اشاره كرد. در نتيجه در صورت امكان اگر به اين بيماري‌ها مبتلا هستيد قبل از دريافت دارو پزشك خود را مطلع سازيد.

- داشتن بيماري‌هاي قلبي-عروقي

- دچار بودن به بيماري‌هاي كبدي

- ابتلا به بيماري‌هاي كليوي

- شوك سپتيك

 

ترك اعتياد به مواد مخدر با آموپول نالوكسان

توجه داشته باشيد كه درمان اعتياد به مواد مخدر نياز به برنامه جامعي دارد و تنها با استفاده از داروي نالوكسان نمي‌توان به بهبود وضعيت فرد كمك كرد. با اين حال مصرف آن مي‌تواند براي افراد زير مفيد و موثر باشد. بهتر است براي مصرف يا عدم مصرف اين دارو با يك مشاور و متخصص مشورت نماييد.

- افرادي كه مدت زمان طولاني مقادير زيادي از مواد مخدر را مصرف مي‌كنند. 

- افرادي كه سابقه اوردوز با مواد مخدر را داشته‌اند. 

- افرادي كه در حال سم زدايي هستند و يا سم زدايي مواد مخدر را به تازگي به پايان رسانده‌اند.

- افرادي كه مواد مخدر را براي دردهاي مزمن به طور مرتب و مكرر مصرف مي‌كنند.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره ترك اعتياد كليك كنيد.

سوالات متداول

- از كجا مي توان فهميد كه فردي دچار اور دوز شده و به دريافت آموپول نالوكسان نياز دارد؟

اوردوز با مواد مخدر افيوني علائم خاصي دارد كه از جمله مهم ترين آن‌ها مي‌توان به كاهش سرعت تنفس يا قطع نفس كشيدن، كوچك شدن مردمك چشم ها، كاهش ضربان قلب، گيجي بسيار شديد و ناتواني فرد از بيدار شدن اشاره كرد. در اين شرايط لازم است حتما فرد مصرف كننده مواد مخدر را به اورژانس منتقل نماييد تا دارو و مراقبت‌هاي حياتي را دريافت نمايد.

براي دريافت مشاوره در زمينه ترك مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: آمپول نالوكسان | موارد مصرف، عوارض مصرف

امتیاز:
بازدید:
[ ۵ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۱۱:۱۷ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی