مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

صميمت خواهر و برادر در بسياري از خانواده‌ها مورد توجه بوده و براي ايجاد آن هر كدام از اعضاي خانواده بايد تلاش كنند. روابط خواهر و برادرها نقش مهمي در رفتارهاي ضد اجتماعي و اجتماع پسند كودكان و برخي ابعاد شخصيت، هوش و پيشرفت آنان دارد. سازگاري خواهر و برادرها و كنار آمدن آنان با يكديگر، به ديگر اعضاي خانواده احساس امنيت مي‌دهد. كودكان در روابط تنگاتنگ و صميمي خود با خواهر و برادرشان مهارت‌هاي اجتماعي و شناختي مهمي را كسب مي‎كنند. پس مهم است كه بين آن‌ها روابط صميمانه‌اي وجود داشته باشد. در ادامه عوامل موثر بر صميميت بين خواهران و برادران، نقش والدين در ايجاد صميميت و راه‌هاي افزايش صميميت بين فرزندان را بررسي كرده‌ايم.

منبع: خواهر و برادر

 

چرا خواهر برادرها با هم دعوا مي‌كنند؟

برخي عوامل، زمينه يك رابطه صميمانه با خواهر و برادر را بهتر مي‌كنند؛ مثلا اگر اختلاف سن خواهر و برادرها بيش از چهار سال باشد، احتمال صميميت بين آن‌ها بيشتر مي‌شود. همچنين رابطه بين دو خواهر و يا دو برادر داراي صميمت بيشتري به نسبت رابطه خواهر برادري است. اما برخي ديگر از عوامل مي‌توانند نقش مثبت و گاه نقش منفي در كيفيت روابط زن و مرد داشته باشند. در ادامه برخي از پر رنگ ترين عوامل تاثير گذار بر صميميت خواهر و برادرها را شرح مي‌دهيم:

1. برخورد متفاوت والدين با هر يك از فرزندان

اكثر پدر و مادرها اعتقاد دارند كه به شيوه يكساني با فرزندان‌شان رفتار مي‌كنند؛ اما در حقيقت به دليل تفاوت‌هايي كه كودكان با يكديگر دارند (سن، جنسيت، خلق و...) والدين رفتار يكساني با آن‌ها نمي‌كنند. زماني كه والدين دو فرزند همسن دارند، تا حد زيادي با آن‌ها يكسان رفتار مي‌كنند. براي مثال مادري كه با فرزند كوچكتر خود مهربان تر است و كنترل بيشتري بر اعمال او دارد، خواهر و برادرهاي بزرگ‌تر احساس بي ارزشي مي‌كنند.

وقتي كودك برخورد متفاوت والدين را نشان از بي توجهي والدين به او و دوست داشتني نبودن خودش مي‌داند، اختلاف ميان خواهر و برادرها بيشتر مي‌شود. درحالي كه وقتي پدر و مادر با تمام بچه‌هاي خود مهربان باشند و به همه آن‌ها رسيدگي و توجه كنند شدت اختلاف ميان خواهر و برادرها كمتر مي‌شود.

2. خواهر برادر | خلق و خوي بچه ها

هر كودكي داراي خلق و خوي منحصر به فرد خودش است. كودكاني كه به صورت هيجاني رفتار مي‌كنند و داراي ميزان بالايي از تحرك و رفتارهاي تكانشي هستند، روابط منفي تري با ديگر خواهر و برادران برقرار خواهند كرد. طبق مشاهدات خلق و خوي فرزند اول تعيين كننده حال و هواي روابط ديگر خواهر و برادران نيز مي‌باشد. خلق بد فرزند اول بر فرزندان كوچك تر تاثير مي‌گذارد؛ صرف نظر از اينكه خلق و خوي فرزند كوچكتر چگونه بوده است.

3. كيفيت رابطه زن و مرد

بين اختلافات زناشويي و افزايش اختلافات خواهر و برادرها نيز رابطه وجود دارد. به عبارت ديگر مشاهده اختلافات والدين باعث افزايش اضطراب شده و برخورد و تنش ارتباطي ميان فرزندان نيز بيشتر مي‌شود. صميميت بين زوجين تضميني بر وجود صميميت در خانواده و اعضاي آن است.

4. وسايل و مكان مشترك

اتاق و وسايل مشترك زمينه ساز دعواهاي ميان خواهر برادرهاست. زماني كه هر دوي آنان بخواهند از يك وسيله در يك زمان استفاده كنند، دعوا و جروبحث شروع مي‌شود. در صورتي كه به هردليل آن وسيله خراب شود، دعواي بزرگ آغاز خواهد شد. همچنين بچه‌ها نيازدارند كه براي خود يك حريم خصوصي داشته باشند، اتاق مشترك براي مدت طولاني باعث جنگ و دعواي ميان آنان مي‌شود. 

5. خواهر برادر | تفاوت سني 

در صورتي كه فرزندان شما تفاوت سني زيادي داشته باشند، به دليل تفاوت در آزادي‌ها و محدوديت‌هايشان با مشكل مواجه مي‌شوند. مثلا فرزند بزرگ شما مي‌تواند به تنهايي با دوستانش بيرون برود اما فرزند كوچك‌تر اين اجازه را ندارد و دليل محدوديت خود را نيز درك نمي‌كند. در نتيجه خواهر برادر‌ها با يكديگر بحث مي‌كنند. 

6. رقابت طلبي

توجه و تحسين والدين يك مساله بسيار خوشايند براي فرزندان است. اما گاهي مواقع همين تحسين‌هاي والدين باعث اختلاف فرزندان مي‌شود. آنان براي اينكه به والدين خود ثابت كنند باهوش‌تر و باارزش‌تر از ديگري هستند، به دعوا و بحث با يكديگر مي‌پردازند. پس والدين بايد مراقب باشند كه به يك اندازه از فرزندان خود تعريف و تمجيد كنند. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد صميميت در خانواده كليك كنيد. 

نقش والدين در ايجاد صميميت بين خواهر و برادر

1. والدين مي‌توانند كودكان را تشويق كنند تا به خواهر يا برادر خود احترام بگذارند؛ والدين نبايد بي احترامي و رفتارهاي آسيب زا بين فرزندان را تحمل كنند. پدر و مادر با احترام به فرزندان شان به بهترين نحو اين نگرش را به آن‌ها انتقال مي‌دهند. براي آگاهي بيشتر از احترام به فرزندان كليك كنيد.

2. براي هر كدام از فرزندان‌تان زماني مجزا بگذاريد، بهتر است در اين زمان‌ها به فعاليت مورد علاقه او بپردازيد. با اين كار رقابت بين خواهر و برادران را از بين مي‌بريد. تبعيض بين فرزندان بزرگترين عامل دشمني بين آن‌هاست. با صرف وقت به طور جداگانه با هر يك از آنان احساس مورد توجه و مهم بودن را به تك تك فرزندان خود مي‌دهيد.

3. آزادي در خانواده باعث مي‌شود هر كدام از فرزندان به يك اندازه فرصت اظهار نظر داشته باشند. به كودك تان فرصت صحبت كردن بدهيد. بگذاريد نظراتش را هر چند پيش پا افتاده بيان كند، بدون آن كه نگران قضاوت شدن باشد.

4. به فرزندان‌تان بياموزيد كه اختلاف نظر طبيعي بوده و بايد براي رسيدن به يك نتيجه با هم مذاكره نمايند. اگر دعوايي بين بچه‌ها پيش آمد، وقفه‌اي ايجاد نماييد. از خواهر و برادر بخواهيد نفس عميق بكشند و براي مدتي از يكديگر فاصله بگيرند. از آن‌ها بخواهيد خواسته خود را بيان كرده و راه حلي معقولانه براي آن پيدا كنند و اختلاف خود را با آرامش حل نمايند.

راه هاي افزايش صميميت با خواهر و برادر

اگر خودتان با خواهر و برادرتان رابطه صميمانه‌اي داشته باشيد، مي‌توانيد بهترين الگو براي فرزندان خود باشيد. بنابراين علاوه بر داشتن يك حامي، راه را براي داشتن يك خانواده سالم هموارتر كرده‌ايد. پس به نكات زير توجه كنيد؛

1. هرگز پشت سر هم بدگويي نكنيد، به خصوص وقتي كه با دوستانتان هستيد از اعضا خانواده و خواهر و برادر بزرگترتان بد نگوييد.

2. اگر ازدواج كرده‌ايد و يا جدا از هم زندگي مي‌كنيد، روابط رسمي را كنار گذاشته و صميمانه‌تر با هم برخورد كنيد.

3. به سادگي و با زبان مناسب و لحن خوب از هم انتقاد كنيد، اما در اين انتقادات به خصوص در ارتباط با خواهر و برادر بزرگتر سعي كنيد انعطاف پذيري بالايي داشته باشيد و سرزنش يا نصيحت نكنيد.

4. تفاوت عقيده در هر خانواده‌اي و بين اعضاي خانواده كاملا طبيعي است؛ بنابراين اگر با خواهر يا برادرتان تفاوت ديدگاه داريد، بحث نكرده و احترام متقابل را فراموش نكنيد.

5. با انجام كارهايي هر چند كوچك همديگر را خوشحال كنيد و به هر بهانه‌اي شادي را به يكديگر هديه دهيد. دادن هديه يا صرف غذا در كنار هم بيرون از خانه مي‌تواند روابط شما را صميمانه‌تر كند. به خواهر يا برادر خود نشان دهيد كه از خوشحالي آن‌ها خوشحال هستيد و با ناراحتي‌شان غمگين مي‌شويد.

6. هميشه با خواهر و برادرتان صادقانه برخورد كنيد، احساس واقعي و حقيقي خود را بيان كرده و به آن‌ها نشان دهيد كه چقدر از ديدنشان خوشحال هستيد و چقدر دوستشان داريد. به روابط صميمانه با خواهر برادر خود مي‌توانيد روابط ميان فرزندان‌تان را نيز بهبود بخشيد و خانواده سالم خود را تشكيل دهيد. براي كسب اطلاع بيشتر از خانواده سالم كليك كنيد.

سن جداكردن خواهر برادر و تاثير آن بر صميميت فرزندان

خواهر و برادر به دليل تفاوت‌هاي جنسيتي‌شان بايد در سنين مشخص از هم جدا شوند. از سنين ابتدايي به بعد بچه‌ها راجع به تفاوت و هويت جنسيتي يكديگر آگاهي دارند و هم اتاقي بودن يا باهم به حمام رفتن كار چندان درستي نيست. اما شايد نگران ناراحتي فرزندانتان و از بين رفتن صميميت آنان باشيد.

در حالي كه با برخورد صحيح شما اين اتفاق نخواهد افتاد. وسايل اتاق فرزندانتان را كاملا مشابه تعيين كنيد تا بر سر اين موضوع به مشكل برنخورند. همچنين مي‌توانيد با هريك از آن‌ها به صورت جداگانه و به اندازه فهمشان در مورد تفاوت جنسي توضيح دهيد تا علت اين كار را متوجه شوند. توجه داشته باشيد كه صحبت در زمينه تفاوت جنسيتي مساله بسيار مهمي است پس قبل هرگونه صحبتي با يك روانشناس مشورت كنيد.

نكات جالب علمي در مورد خواهر برادرها

1.خواهر برادرها بخش بسيار عظيمي از زندگي خود را با يكديگر مي‌گذرانند پس دعوا و بحث نيز يك امر كاملا طبيعي براي آنان است.

2. خواهر برادرهايي با جنس مخالف، روابط عاطفي عميق‌تري را تجربه مي‌كنند و همچنين نسبت به تفاوت‌هاي جنسيتي و هويتي نيز آگاهي بيشتري به دست مي‌آورند. 

3. برخي از تحقيقات نشان داده افرادي كه خواهر برادر دارند به احتمال كمتري با خطر چاقي مواجه مي‌شوند. البته اين يك مساله كاملا قطعي نيست بلكه تنها آمار موجود در جامعه است. 

4. طبق تحقيقات فرزندان بزرگتر هوش بالاتري نسبت به ساير فرزندان دارند و فرزندان كوچك سركش‌تر هستند. 

5. خواهر برادر‌ها تاثير بسيار جدي بر يكديگر مي‌گذارند و مي‌توانند عادات خوب و يا بد يكديگر را تقويت كنند. 

سخن آخر

صميمت ميان خواهر برادر‌ها براي والدين بسيار مهم است؛ چراكه جنگ و دعواي ميان فرزندان آرامش را در خانه از بين مي‌برد و برعكس صميمت ميان آن‌ها به سلامت خانواده كمك مي‌كند. اما شايد با وجود رعايت تمام نكات فوق، همچنان ميان فرزندان‌تان مشكلاتي وجود داشته باشد. در اين صورت توصيه مي‌شود كه حتما از يك روانشناس كمك بگيريد تا با بررسي شرايط و ريشه يابي مشكلات فرزندان، راهكارهايي براي بهبود روابط آنان به شما ارائه دهد. متخصصان مركز مشاوره حامي هنر زندگي در خدمتتان هستند تا در اين زمينه شما را ياري كنند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه خواهر و برادر مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: خواهر و برادر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خواهر و برادر،
موضوع:
[ ۶ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۵۰:۴۹ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی