مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

خواب كودكان نقش بسيار مهمي در رشد و سلامت او دارد و به اندازه غذا خوردن و تغذيه مناسب براي آن‌ها ضروري مي‌باشد. اگر خواب كودكان به اندازه كافي نباشد، بر هوش، عملكرد روزانه و حتي خلق و خوي او تاثير منفي مي‌گذارد. تفاوت در نياز به خواب كودكان، برنامه خواب والدين را نيز دچار تغييراتي مي‌كند. اين تفاوت‌ها گاه باعث دشواري در داشتن يك برنامه منظم و متداول براي خواب كودك مي‌شود. اما به دليل حساسيت در ميزان خواب كودكان، بسياري از والدين برنامه‌هاي زندگي خود را بر اساس نيازهاي فرزندشان مي‌چينند. در ادامه براي آن كه بتوانيد برنامه ريزي بهتري براي ساعات خواب كودك خود داشته باشيد، ميزان نياز به خواب، فوايد و روش‌هايي براي خواب كافي در كودكان را شرح داده‌ايم كه با كمك مشاوره كودك بهتر مي‌توانيد از مطالب گفته شده استفاده نماييد. 

منبع: ميزان خواب كودكان

 

فوايد خواب كافي براي كودكان

خواب كافي كودكان بر كارايي ذهني و جسمي آن‌ها تاثير مستقيم دارد. كودكاني كه در ساعات مشخصي مي‌خوابند نسبت به كودكاني كه خواب منظم و كافي ندارند، داراي هوش و سرعت يادگيري بالاتري هستند. از ديگر فوايد خواب كافي كودكان به شرح زير مي‌باشد.

_ تقويت سيستم ايمني

_ افزايش قدرت يادگيري در طول روز

_ رشد طبيعي و مناسب

_ خلق و خوي خوب در طول روز

توجه كنيد كه خوابيدن از جمله نيازهاي اساسي و اوليه كودكان است كه تاثيرات مستقيمي بر مغز افراد مي‌گذارد. در صورتي كه فرزندتان در سنين كودكي به دلايل مختلفي نتواند خواب با كيفيتي را تجربه كند در آينده با مشكلات زيادي مواجه خواهد شد.

براي اطلاع از نيازهاي اوليه و اساسي كودكان كليك كنيد.

ميزان خواب مناسب در سنين مختلف كودكان

نيازهاي جسمي انسان نيز در طول مراحل رشد دچار تغييراتي مي‌شود. ميزان خواب مورد نياز براي كودكان در سنين مختلف متفاوت بوده و والدين بايد بر اساس اين تفاوت‌ها برنامه ريزي داشته باشند. در ادامه خواب كافي در سنين مختلف را بررسي خواهيم كرد. اين برنامه زماني خواب برنامه‌اي است كه به طور كلي بين كودكان ثابت است ولي توجه كنيد كه هر كودكي ويژگي‌هاي منحصر به فرد خودش را دارد و ممكن است به خواب كمتر يا بيشتر نياز داشته باشد.

ميزان خواب نوزاد

خواب نوزاد به طور كلي 16 تا 20 ساعت در طول روز مي‌باشد و هرچه به سمت يك سالگي پيش مي‌روند ميزان خواب كمتر شده و به 10 الي 13 ساعت مي‌رسد. ساعات خواب نوزاد مشخص و پيوسته نيست. هر وقت كودك گرسنه شود از خواب بيدار مي‌شود و شير مي‌خورد و دوباره به خواب مي‌رود؛ اين چرخه به دليل وزن گيري نوزاد مي‌باشد. بيشترين زماني كه نوزاد بي وقفه مي‌خوابد 4 الي 5 ساعت است. براي آنكه به كودك كمك كنيد تا بتواند بهتر بخوابد لازم است كه او را قبل از خواب شب به حمام ببريد. علاوه بر اين در هنگام بيداري كودك را در معرض نور خورشيد قرار دهيد و با او بازي كنيد.

ميزان خواب در دو سالگي

كودك در سن 10 الي 12 ساعت در طول شب و تقريبا 1 الي 3 ساعت در طول روز مي‌خوابد. معمولا كودكان بازيگوش، براي خوابيدن تقلا كرده و اين والدين هستند كه بايد براي خواباندن كودك خود از روش‌هاي مختلف استفاده كنند. والدين بايد بدانند هنگامي كه كودك ياد مي‌گيرد كه چگونه از گهواره خود بيرون بيايد تمايل دارد كه در كنار شما و روي تخت خواب‌تان بخوابد. از همان ابتدا به اين موضوع توجه كنيد چراكه اگر كودك به خوابيدن در كنار شما عادت كرد جدايي كودك از شما سخت خواهد شد. 

براي اطلاع از راهكارهاي خواباندن كودك كليك كنيد.

ميزان خواب در سه سالگي

در سه سالگي كودك 9 الي 12 ساعت در طول شب و 1 الي 3 ساعت در طول روز نياز به خواب دارد. نياز به خواب در طول روز به مرور كم شده به طوري كه در 4 سالگي به 1-2 ساعت و در پنج سالگي بسيار كمتر از قبل و يا حتي اصلا در طول روز نخوابد. نياز به خواب شبانه نيز تا پايان 5 سالگي به 8 الي 11 ساعت خواهد رسيد.

ميزان خواب از شش سالگي تا نه سالگي كودكان

در سنين 6 تا 9 سالگي كودك در طول شب 10 الي 11 ساعت مي‌خوابد و معمولا در طول روز به خواب نمي‌رود. با اين حال والدين بايد انجام تكاليف و برنامه‌هاي تلويزيوني را به گونه‌اي براي كودك خود برنامه ريزي كنند كه تداخلي با برنامه خواب كودك پيدا نكند.

نكته: بعضي از كودكان به طور كلي كم خواب هستند و مشكل و كسالتي نيز ندارند. كم خوابي اين كودكان جاي نگراني ندارد و نبايد آن ها را به زور مجبور به خواب زياد كرد. اما لازم است يك متخصص علت بي خوابي كودك را بررسي كند. براي آگاهي بيشتر درباره بي خوابي در كودكان كليك كنيد.

چگونه خواب كودكان بهتر خواهد بود؟

گاه والدين از نخوابيدن كودك شان شكايت دارند و يا با وجود آن كه او را شب به موقع مي‌خوابانند، كودك شان در طول روز كسل و بد خلق است. معمولا كودكاني كه كيفيت خواب خوبي ندارند، نمي‌توانند از فوائد خواب بهره ببرند و نشانه‌هايي مانند بي‌خوابي خواهند داشت. در اين شرايط در برخورد و رفتار با كودك خود نياز به تجديد نظر خواهيد داشت. شما با به كارگيري روش‌هاي زير مي‌توانيد به راحت‌تر خوابيدن كودك‌تان كمك كنيد. براي اطلاع از بهترين شيوه رفتار با كودك كليك كنيد.

1- خسته كردن

كودك را در طول روز به پارك ببريد و اجازه دهيد حسابي بازي كند و خسته شود تا شب به راحتي و به موقع به خواب برود. يكي از مهم ترين دلايل دير خوابيدن كودكان نداشتن فعاليت در طول روز است. خوابيدن زياد در طول روز نيز باعث مي‌شود، شب نياز به خواب نداشته باشد. تنظيم يك برنامه خواب مشخص براي كودك ضروري است. اين مسئله هنگامي كه كودك شما بيش از كودكان ديگر پر جنب و جوش و بيش فعال است اهميت بيشتري پيدا مي‌كند.

2- آرامش دادن به كودك

ممكن است كودك به دلايلي مثل ترس از تاريكي به سختي به خواب برود. پس بهتر است اتاق خواب را خيلي تاريك نكنيد و پيش از خواب به او سر زده و او را آرام كنيد. ترس از تاريكي كودكان گاه آن قدر شديد است كه نياز به مداخله خواهد داشت. اگر نمي‌توانيد او را آرام كنيد حتما براي درمان ترس از تاريكي كودك خود به مشاور كودك مراجعه نماييد.

براي آگاهي درباره ترس از تاريكي كودكان و درمان ترس از تاريكي كودكان كليك كنيد.

3- اتاق خواب را محل تنبيه نكنيد

از خواب و اتاق خواب به عنوان تنبيه استفاده نكنيد. خوابيدن و محل خواب بايد براي كودكان يك نقطه امن باشد كه با آرامش و رضايت به خواب برود. براي تشويق و حتي نحوه تنبيه كودك تان بايد به جوانب مختلف آن بيانديشيد. در واقع تنبيه باعث افزايش ترس كودك مي‌شود و ممكن است در كوتاه مدت جوابگو باشد اما در بلند مدت آثار جانبي بدي بر جاي مي‌گذارد. 

براي شناخت بيشتر درباره تنبيه كودك كليك كنيد.

4- قصه خواندن

تشويق كودكان به خواب با استفاده از قصه و لالايي، راه موثري است. با ايجاد يك جذابيت براي به رختخواب رفتن كودك راحت تر به سمت اتاق خواب كشانده مي‌شود. همچنين ماندن شما در اتاق و قصه گويي براي كودك موجب آرامش كودك قبل خواب مي‌شود. قصه خواندن به كودك شما علاوه بر خوابيدن كمك مي‌كند تا با شنيدن داستان‌ها با موضوعات مختلف اطلاعاتش افزايش يابد و پند و حكايات مختلف را نيز بياموزد. براي آشنايي بيشتر با قصه گويي براي كودكان كليك كنيد.

نكته: توجه داشته باشيد كه هر كودكي به يك روش خاص ممكن است به خواب برود با اين حال راهكارهاي گفته شده مي‌تواند در تسهيل فرايند خواب كمك كننده باشد. در صورتي كه با وجود به كارگيري روش‌هاي موفق بازهم كودكتان در به خواب رفتن مشكل دارد لازم است كه با يك مشاور و روانشناس در زمينه كودك مشورت نماييد. مشاوران ما در مركز مشاوره حامي هنر زندگي آماده هرگونه خدمت رساني به شما عزيزان مي‌باشند. 

سوالات متداول

خواب كافي براي كودكان چه اهميتي دارد؟

خواب كافي به بهداشت جسمي و رواني كودكان كمك مي‌كند و باعث مي‌شود تا بتوانند در فعاليت‌هاي روزمره به نتايج دلخواه برسند. 

براي دريافت مشاوره در زمينه ميزان خواب كودكان مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: ميزان خواب كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ميزان خواب كودكان،
موضوع:
[ ۷ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۵۸:۳۲ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی