مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي
هنر زندگي اولين سامانه مشاوره روانشناسي تخصصي كشور با مجرب ترين مشاوران روانشناسي پاسخگوي سوالات و مشكلات شما در زمينه هاي مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربيت كودك ، جوانان ، مهارت هاي ارتباطي ، ترك اعتياد ، مشاوره روانشناسي ، روان درماني و ... مي باشد. به اميد زندگي شاد و سالم براي يكايك مردم ايران...

تصميم گيري راجع به انتخاب رشته كنكور سراسري يكي از مهم‌ترين و در عين حال حساس‌ترين انتخاب‌هاي افراد در طول دوران زندگي است چراكه مي‌تواند مسير زندگي فرد و سلامت روان او را تحت تاثير قرار دهد. با اين حال انتخاب رشته كنكور به عوامل متفاوتي بستگي دارد. يكي از مهمترين مسائلي كه مي‌بايست در كنار آينده شغلي و يا اعتبار دانشگاه و رشته به آن توجه داشته باشيد، علاقه و استعدادهاي شما هستند. اگر انتخاب رشته كنكور بدون آگاهي كامل صورت گيرد منجر به تبعات جبران ناپذيري در زندگي‌تان مي‌شود كه از جمله آن‌ها مي‌توان به عدم موفقيت تحصيلي، عدم رضايت شغلي و همچنين احساس ناكارآمدي و افسردگي به دليل ارضا نشدن نياز به پيشرفت و ... اشاره داشت. با توجه به اهميت علاقه و استعداد در انتخاب رشته كنكور در اين مطلب به بررسي جامع ديدگاه روانشناسان دراين باره خواهيم پرداخت. 

منبع: انتخاب رشته كنكور 99 | براساس علاقه

 

انتخاب رشته صحيح كنكور پلي به سوي آينده اي روش

يك انتخاب رشته صحيح علاوه بر توجه به احتمال قبولي، مسائل ديگري از جمله علاقه‌ها و استعدادهاي شما را نيز در نظر خواهد گرفت. ادامه تحصيل در رشته‌هايي كه به آن‌ها علاقه داريد تأثير مثبتي در آينده شغلي يا حتي سلامت روان شما خواهد داشت و مي‌تواند به موفقيت تحصيلي نيز منجر گردد. با اين حال در ادامه به برخي از تاثيرات مثبت انتخاب رشته صحيح اشاره خواهيم كرد.

براي اطلاعات بيشتر درباره موفقيت تحصيلي كليك كنيد. 

احساس مثبت نسبت به خود                

وقتي شما كاري را انجام مي‌دهيد كه به آن علاقه داريد يا توانايي بالايي در انجامش داريد، از اعتمادبه‌نفس بالاتري نيز برخوردار خواهيد بود و تصوير مثبت‌تري راجع به توانايي‌هاي خود خواهيد داشت. در عين حال وقتي كاري انجام مي‌دهيد كه توانايي كافي براي انجامش را نداشته باشيد، خود را به عنوان فردي شكست خورده يا ناتوان در نظر خواهيد گرفت.

پيشرفت تحصيلي و شغلي

استعداد و علاقه دو عامل مهم براي پيشرفت در هر زمينه هستند. اگر شما در رشته‌اي تحصيل كنيد كه توانايي‌هاي كافي براي موفقيت در آن را داشته باشيد، احتمال پيشرفت شما به‌مراتب بالاتر از زماني خواهد بود كه بدون علاقه يا استعداد كاري را شروع كرده باشيد.

شكوفايي خلاقيت و نبوغ

شكوفايي خلاقيت و ايجاد نوآوري يكي ديگر از مزيت‌هاي توجه به مسائلي است كه به آن‌ها علاقه داريم. احتمال پيشرفت و موفقيت تحصيلي و ابداع يك طرح جديد در رشته‌هايي كه به آن علاقه داريم به ‌مراتب بالاتر از رشته‌هايي است كه انگيزه‌اي براي مطالعه و پيشرفت در آن‌ها نداريم.

عوامل تاثير گذار بر انتخاب رشته صحيح كنكور

انتخاب رشته تحت تأثير عوامل مختلفي قرار دارد و يك تصميم‌گيري مناسب در اين زمينه بايد بتواند تمامي اين عوامل را در كنار يكديگر در نظر بگيرد. به همين خاطر معمولاً توصيه مي‌شود كه براي انجام انتخاب رشته خود از يك مشاور تحصيلي با تجربه كمك بگيريد. در ادامه به مهم‌ترين عواملي كه در فرايند تصميم گيري براي انتخاب رشته تأثير مي‌گذارند اشاره خواهيم كرد.

براي آگاهي بيشتر درباره روند دريافت مشاوره تحصيلي كليك كنيد.  

نقش خانواده 

خانواده‌ها نقش بسيار مهمي در تصميم‌گيري و انتخاب‌هاي فرزندشان در زمينه‌هاي مختلف دارند. گاهي اوقات تفكرات اشتباه خانواده مانند اهميت بيش از حد به موقعيت اجتماعي و درآمد بالا يا تلاش براي تحقق آرزوهاي دست نيافته از طريق فرزندان، باعث مي‌شود تا والدين فشار مضاعفي را براي انتخاب يك رشته خاص به فرزندشان وارد كنند.

بهتر است در جايگاه خانواده، مسائلي نظير اهميت شأن اجتماعي و درآمد مالي را براي فرزندتان توضيح دهيد و پيامدهاي هر تصميم را برايش روشن كنيد اما نهايتاً امكان تصميم گيري مستقل را براي فرزندتان فراهم نماييد. مي‌توانيد از يك مشاور، به ويژه مشاور تحصيلي كه با رشته‌هاي مختلف آشنا باشد نيز كمك بگيريد.

چشم و هم چشمي 

چشم و هم‌چشمي يا مقايسه كردن خود با آشنايان و افراد فاميل، باعث مي‌شود تا علايق و استعدادهاي خود را ناديده گرفته و معيارهاي اشتباهي مانند در مركز توجه بودن و سر زبان‌ها افتادن را براي انتخاب‌هايتان در نظر بگيريد.

نقش علاقه و توانمندي ها 

يكي از عوامل بسيار مهم در انتخاب رشته، ميزان علاقه‌مندي شماست. علاقه‌مندي به رشته تحصيلي باعث مي‌شود تا با پشتكار بيشتري درس بخوانيد و سختي‌هاي احتمالي در مسير راه را با انگيزه بيشتري تحمل كنيد. البته بايد توجه داشته باشيد كه علاقه به‌تنهايي كافي نيست و بايد توانمندي‌هاي فردي را نيز در نظر گرفت.

در نظر گرفتن فرصت هاي شغلي

يكي از مسائل مهم در زمينه انتخاب رشته، بازار كاري آن است. در كنار اهميت دادن به علاقه و استعدادهاي خود، مي‌بايست به موضوع شغل نيز توجه داشته باشيد. در حقيقت برقراري يك تعادل مناسب بين منطق و علاقه شما در اين بخش، اهميت بالايي پيدا مي‌كند. به همين خاطر معمولاً به دانش آموزان پيشنهاد مي‌شود كه در زمينه انتخاب رشته به اهميت مشاوره و پرس و جو توجه داشته باشند. يك انتخاب رشته موفق، مي‌بايست توجه به هر دو  عامل آينده شغلي، علاقه و استعداد فرد را در نظر داشته باشد.

انگيزه ها و اهداف عامل تعيين كننده 

هر فردي در زندگي اهداف خاصي مانند كسب موقعيت اجتماعي، درآمد بالا و يا كمك به ديگران را دنبال مي‌كند. براي انتخاب رشته صحيح لازم است انگيزه‌ها و اهداف خود را در زندگي مشخص كنيد و براساس اولويت‌هايتان تصميم بگيريد. براي اينكار بهتر است خود را در 5 سال آينده تصور كنيد. دوست داريد در اين زمان در چه جايگاهي قرار داشته باشيد؟ آنچه تصور مي‌كنيد اولويت‌ها و اهداف شما هستند.

تاثير ويژگي هاي شخصيتي

ويژگي‌هاي شخصيتي مثل درون گرا يا برون گرا، منطقي يا احساسي بودن، نقش بسيار مهمي در انتخاب رشته كنكور و شغل شما ايفا مي‌كنند براي مثال فردي كه مي‌خواهد رشته و شغل وكالت را ادامه بدهد، مي‌بايست جسارت و توانايي متقاعد سازي بالايي داشته باشد. بهتر است پيش از انتخاب يك رشته به ويژگي‌هاي مورد نياز براي آن و تناسب اين ويژگي‌ها با توانايي‌هاي خودتان توجه داشته باشيد و به يك خودشناسي دست يابيد.

براي شناخت بيشتر درباره خودشناسي كليك كنيد.

 

تبعات انتخاب رشته نادرست و ناآگاهانه در كنكور

يك انتخاب رشته نامناسب، انتخابي است كه جايي براي توانايي‌ها يا علايق فرد در آن درنظر گرفته نشده است. اين شيوه از انتخاب رشته مي‌تواند مشكلاتي را براي فرد ايجاد كند كه در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره خواهيم كرد.

احساس ناكامي در اثر انتخاب نادرست رشته كنكور

وقتي شما استعداد كافي براي انجام يك شغل يا يادگيري دروس را نداشته باشيد، در آن‌ها شكست خواهيد خورد. اين مسئله باعث مي‌شود كه به‌تدريج احساس ناكامي كرده و خود را به عنوان يك فرد شكست خورده در نظر بگيريد كه تأثير منفي بسياري بر اعتمادبه‌نفس و تصور شما از خودتان خواهد داشت. همچنين احساس ناكامي مي‌تواند به اين خاطر ايجاد شود كه شما علاقه و اولويت‌هاي خود را زير پا گذاشته‌ايد و اكنون از اين موضوع پشيمان هستيد.

مشكلات تحصيلي

انگيزه لازم براي انجام فعاليت‌ها تا حد زيادي تحت تأثير ميزان علاقه ما به اين فعاليت‌هاست. به همين خاطر نبود استعداد يا علاقه و انگيزه براي مطالعه دروس باعث مي‌شود كه شما نه‌تنها در اين زمينه پيشرفتي نداشته باشيد بلكه دچار مشكلات تحصيلي متعددي نيز بشويد.

پيدا نكردن شغل مناسب در اثر انتخاب نادرست رشته كنكور

وقتي به انجام كاري علاقه نداريم، طبيعتا آن را به‌درستي انجام نمي‌دهيم. اين موضوع باعث مي‌شود كه نتوانيم در شغل خود پيشرفت داشته يا حتي موقعيت خود را در يك حالت ثابت نگاه‌داريم.

از دست دادن زمان  

بسياري از دانش‌آموزاني كه بي‌توجه به علاقه و استعدادهايشان، وارد يك رشته مي‌شوند. نهايتاً تصميم مي‌گيرند كه از اين رشته انصراف دهند و به سراغ علاقه‌مندي‌هاي خود بروند. اين موضوع باعث مي‌شود كه شما زمان زيادي را از خودتان بگيريد. براي اينكه در آينده دچار چنين مشكلاتي نشويد، سعي كنيد از ابتدا با دقت تصميم‌گيري كنيد.

 

راهكارهايي براي انتخاب رشته بر اساس علاقه و استعداد

آزمون‌هاي استعداديابي و خدمات مشاوره

استفاده از جلسات مشاوره به شما كمك مي‌كند تا با شناخت بهتر علاقه‌ها و اهدافتان و انجام آزمون‌هاي استعداديابي يا شخصيت شناسي، انتخاب مناسب‌تري داشته باشيد. اين آزمون‌ها در مركز روانشناسي حامي هنر زندگي توسط روانشناسان و متخصصان به صورت حضوري از متقاضيان گرفته خواهد شد.

براي اطلاع از روند دريافت مشاوره حضوري كليك كنيد.

راجع به رشته و شغل مورد نظرتان تحقيق كنيد

يكي از بهترين توصيه‌ها براي دانش آموزاني كه در مقطع انتخاب رشته قرار دارند اين است كه سعي كنيد از نزديك با رشته مورد نظر آشنا شويد. براي اين كار مي‌توانيد به دانشگاه‌ها و مراكز شغلي سر بزنيد. كتاب‌ها و واحدهاي درسي كه دانشجويان اين رشته مي‌گذرانند را بررسي كنيد. آيا اين رشته همان چيزي است كه به آن علاقه داريد؟ همچنين مي‌توانيد وارد محيط كاري فارغ التحصيلان رشته مورد نظرتان شويد و ببينيد تا چه حد روحيات شما با اين كار تناسب دارد.

در مقابل قضاوت‌هاي نادرست ديگران بايستيد

اگر تصميم شما از روي منطق و به درستي گرفته‌شده و از مسيري كه شروع كرده‌ايد مطمئن هستيد سعي كنيد در مقابل انتقادها و نظرات ديگران مقاومت كنيد. اجازه ندهيد رفتار ديگران شما را از تصميماتتان منصرف كند.

 

انتخاب رشته صحيح كنكور | دانشگاه آزاد يا سراسري؟

تصميم‌گيري بين ادامه تحصيل در دانشگاه‌هاي سراسري يا آزاد يكي ديگر از مسائلي است كه بايد راجع به آن به درستي فكر كنيد. بسياري از دانش آموزان با اين تعارض روبه‌رو مي‌شوند كه رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه آزاد ادامه دهند و يا به يك رشته ضعيف تر ولي در دانشگاه سراسري فكر كنند. اين تعارض مي‌تواند به صورت پذيرش در دانشگاه آزاد شهر محل زندگي شما و دانشگاه سراسري در شهري ديگر نيز پيش بيايد. براي تصميم گيري در اين زمينه شما مي‌بايست به شرايط خودتان مثل امكان پرداخت شهريه دانشگاه آزاد يا زندگي در يك شهر ديگر به خوبي فكر كنيد. در كنار اين مسائل به اين موضوع توجه داشته باشيد كه براي موفقيت در كنكور نياز به تلاش و بهره بردن از كمك مشاور و روانشناس داريد.

براي آشنايي بيشتر در زمينه موفقيت در كنكور كليك كنيد.

 

سخن آخر در مورد انتخاب رشته صحيح كنكور سراسري

تصميمي كه در اين لحظه مي‌گيريد مستقيماً آينده شما را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اگر امروز بدون كسب آگاهي انتخاب رشته كنيد، در آينده نسبت به اين انتخاب خود افسوس خواهيد خورد. مشاوره روانشناسي به شما كمك مي‌كند با خودشناسي بيشتر و آگاهي كامل از تمامي جوانب شخصيت خود، انتخاب رشته‌اي صحيح انجام دهد تا بتوانيد اهداف و انگيزه‌هاي خودتان را دنبال كنيد. ما نيز در مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي شرايطي را براي شما فرآهم آورده‌ايم تا بتوانيد با بهره بردن از مشاوره روانشناسي توسط مجرب ترين و با دانش ترين روانشناسان، موفقيت خود را تضمين نماييد.

سؤالات متداول

چطور مي‌توانم راجع به استعدادهاي خودم اطلاعات كسب كنم؟

معمولاً در جريان زندگي شما با استعدادهاي خود آشنا مي‌شويد. همچنين مي‌توانيد از يك روانشناس درخواست كنيد كه آزمون‌هاي مربوط به شخصيت و استعداد را براي شما اجرا كند و با بررسي نتايج راجب به استعدادهاي خود اطلاعات كسب كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه انتخاب رشته كنكور مي توانيد با مشاوران مركز مشاوره روانشناسي حامي هنر زندگي از طريق شماره 02122018502 و يا از طريق تلفن ثابت از كل كشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگيريد.

منبع: انتخاب رشته كنكور 99 | براساس علاقه

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۱۶:۴۶ ] [ هنر زندگي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی